BUKU FIKRAH MURABBI - Published by FeedAread.com
BAB 26 : MEMPERKENALKAN DINAR EMAS DI KELANTAN
Firman
Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang kafir, lalu
mati sedang mereka tetap kafir, maka tidak sekali-kali akan diterima dari
seseorang di antara mereka: emas sepenuh bumi, walaupun ia menebus dirinya
dengan (emas yang sebanyak) itu. Mereka itu akan mendapat azab seksa yang tidak
terperi sakitnya, dan mereka pula tidak akan beroleh seorang penolong pun” ( Al Imran :
91)
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya
banyak di antara pendita-pendita dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani)
memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi
(manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang
menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka
khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi
sakitnya.” ( At Taubah: 31)
Emas
adalah diantara logam yang dihuraikan di dalam kita suci Al Quran. Terdapat
lapan kali ayat-ayat Al Quran yang menghuraikan tentang kepentingan emas untuk kehidupan manusia di
dunia dan juga emas diceritakan sebagai
perhiasan dan alatan yang digunakan di dalam syurga.
Ole
itu emas adalah sesuatu yang sangat bernilai.
Bawalah emas ke mana-mana dalam bentuk apa sekalipun tidak ada yang akan
menolak emas daripada digunakan. Jika wang kertas terkoyak, ia sudah tidak laku
lagi. Akan tetapi jika emas patah, pecah atau terhakis, ia masih boleh
diperlakukan kerana nilainya terletak pada kualiti dan berat emas tersebut.
Emas
juga tidak boleh terbakar pada apa suhu sekalipun. Bila Al-Quran pun menyebut
emas – samada dalam hukum hakam atau perbandingan – maka sudah tentu emas
menyimpan sesuatu maksud yang tersirat tentang nilainya.
Realiti
kehidupan baik di zaman silam mahupun di zaman sekarang, emas sememangnya
menjadi rebutan dan bahan yang amat berharga dalam kehidupan manusia. Di zaman
kegiatan ekonmi ‘bater trade’ dahulu kala sememangnya emas dijadikan sebagai
mata wang untuk perniagaan. Hatta pada hari
ini dunia telah diperkenalkan dengan perniagaan menggunakan wang kertaspun
masih menggunakan emas sebagai deposit untuk sandaran bagi menentukan nilai
sesuatu wang kertas yang dikeluarkan oleh sesebuah Negara.
Betapa
bernilainya emas ianya diceritakan didalam Al Quran sebagai perhiasan dan alatan yang digunakan didalam
syurga. Firman Allah yang bermaksud:
“Mereka itu, disediakan baginya syurga yang
kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya
dengan gelang-gelang tangan emas, dan memakai pakaian hijau dari sutera yang
nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan
berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). Demikian itulah balasan yang
sebaik-baiknya dan demikian itulah Syurga tempat berehat yang
semolek-moleknya.” ( Al Kaf : 31)
“Sesungguhnya Allah akan memasukkan
orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam Syurga yang mengalir
padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan
mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera”.( Al Haj : 23)
Tok
Guru sebagai seorang murabbi sememangnya arif tentang isi kandungan Al Quran
telah mempromosikan pengunaan dinar emas dan dirham perak apabila negera
Malaysia pada tahun 2008 terjabak sama dengan krisis ekonomi global. Banyak
syarikat-syarikat samada syarikat besar atau kecil yang terpaksa menggulung
tikar akibat dilanda hutang yang tinggi. Beribu-ribu pekerja kehilangan
pekerjaan. Krisis yang melanda dunia pada masa itu bermula dengan krisis
ekonomi Amerika Syarikat. Disebabkan kebanyakkan negara di dunia bergantung
pada Amerika Syarikat, maka negara-negara tersebut turut sama mengalami krisis
ekonomi.
.
Krisis ekonomi yang sedang melanda dunia pada masa itu telah memberi kesan yang amat ketara bukan sahaja terhadap syarikat-syarikat malahan terhadap orang perseorangan. Harga kebanyakkan komoditi khususnya minyak dan makanan melambung begitu tinggi sehingga menjejaskan ekonomi, membawa ancaman stagflasi (inflasi yang disertai ketiadaan permintaan) dan pengunduran globalisasi.
Krisis ekonomi yang sedang melanda dunia pada masa itu telah memberi kesan yang amat ketara bukan sahaja terhadap syarikat-syarikat malahan terhadap orang perseorangan. Harga kebanyakkan komoditi khususnya minyak dan makanan melambung begitu tinggi sehingga menjejaskan ekonomi, membawa ancaman stagflasi (inflasi yang disertai ketiadaan permintaan) dan pengunduran globalisasi.
Pada
bulan februari 2008, Reuters melaporkan bahawa inflasi global mencapai tahap
paling dahsyat dalam sejarah, manakala inflasi domestic berada pada paras
tertinggi dalam masa 10-20 tahun bagi kebanyakkan negara. Pada pertengahan
tahun 2008, data IMF menunjukkan bahawa inflasi adalah pada tahap tertinggi di
negara pengeksport minyak, terutamanya akibat pertumbuhan rizab tukaran asing
yang kekurangan pengendalian dasar kewangan yang boleh mengimbangi campur
tangan tukaran asing sedemikian agar memastikan sasaran dasar kewangan negara
itu tercapai.
Bagaimanapun inflasi juga menjadi-jadi di negara-negara yang dikelaskan IMF sebagai ‘negara termundur bukan pengeksport minyak’ dan ‘Asia Membangun’, disebabkan kenaikan harga minyak dan makanan, inflasi juga menjadi-jadi di negara-negara maju, namun tidak seteruk yang dialami negara-negara membangun.
Bagaimanapun inflasi juga menjadi-jadi di negara-negara yang dikelaskan IMF sebagai ‘negara termundur bukan pengeksport minyak’ dan ‘Asia Membangun’, disebabkan kenaikan harga minyak dan makanan, inflasi juga menjadi-jadi di negara-negara maju, namun tidak seteruk yang dialami negara-negara membangun.
Ekonomi
Malaysia juga terjejas teruk pada masa itu, kadar petukaran wang Ringgit
Malaysia merudum berbanding dengan
Dollar USD. Perdana Menteri Malaysia ketika itu telah menambat Ringgit
Malaysia dengan kadar 3.8 untuk $1USD.
Tok
Guru yang menerajui kempimpinan, sebagai Menteri Besar Kelantan ketika itu
telah mengambil langkah untuk mengawal
kedudukan ekonomi Negeri Kelantan dengan memperkenalkan wang Dinar Emas dan
Dirham Perak Kelantan.
Kerajaan negeri Kelantan dibawah kepimpinan Tok Gur cuba untuk memberi dinar satu status sah diperlakukan, tetapi tidak disokong oleh kerajaan Persekutuan Malaysia di Putrajaya. Dinar telah dikeluarkan secara tidak rasmi, meskipun dengan tiada status sah untuk diperlakukan. Satu-satunya mata wang yang sah diperlakukan di Kelantan adalah Ringgit Malaysia. Menurut erlembagaan Malaysia, jadual kesembilan, bahagian 7.a negeri di Malaysia tidak mempunyai hak untuk mengeluarkan duit syiling.
Yang
Berhormat Datuk Husam Musa yang
merupakan seorang EXCO pada masa itu telah menyangkal dinar emas adalah mata wang.
Ia hanyalah sebahagian daripada system
barter iatu sistem pertukaran barang yang lebih Islamik. Ianya telah
dipelupuri oleh Khalifah Umar Al-Khattab.
Pada
14 Ogos 2010, Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz,Menteri Besar Kelantan dalam ucapan
perasmiannya berharap “ Kelantan menjadi negeri pertama mempelopori penggunaan
emas dan perak sebagai mata wang
syariah, emas untuk dinar dan perak
untuk dirham. Harapannya agar semua urus
niaga, termasuk membayar gaji kakitangan kerajaan negeri menggunakan dinar emas
pada suatu masa nanti.”
Siling
dinar emas yang diperkenalkan oleh
Kerajaan Negeri Kelantan mempunyai komposis berlogam emas 22 karat. Ianya
terdapat 3 jenis iaitu ¼ Dinar; ½ Dinar dan 1 Dinar.
Dinar Emas Kelantan.
Setelah Dinar
Emas di lancarkan secra rasmi oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang dipimpin oleh
Tok Guru Nik Abdul Aziz pada tahun 2008. Timbul kontravesi dari segi kuasa
mengeluarkan siling tersebut. Dikatakan Dinar Emas Kelantan melanggar peraturan
Bank Negara Malaysia jika ianya dijadikan mata wang. Kerana bidang kuasa
Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri berbeza sepertimana termaktub dalam
Perlembagaan Persekutan. Isi ini telah ditimbulakan oleh YB Datuk Mustapha
Muhammed, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
Pengerusi
Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam
Musa menyangkal dinar emas adalah mata wang . Ia hanyalah sebahagian daripada
sistem barter iaitu sistem pertukaran barang yang lebih Islamik. Sistem
mata wang konvensional tidak Islamik kerana mudah dimanipulasi dan terjebak
dengan riba.
Sungguhpun
Kerajaan Negeri Kelantan tidak menjadikan Dinar Emas dan Dirham Perak sebagai
mata wang, tetapi seramai 1,000 peniaga di Kota Bharu dilaporkan akan
menggunakan dinar emas dan dirham perak dalam transaksi perniagaan mereka.
'Mata wang' ini dikeluarkan oleh anak syarikat Perbadanan Menteri Besar
Kelantan (PMBK), Kelantan Golden Trade.
Dinar
Kelantan adalah koin emas syariah dengan keberatan bagi 1 Dinar bersamaan
dengan 4.25 gram ketulenan emas 22K (91.7%) Manakala Dirham Kelantan ialah koin
perak syariah dengan keberatan 1 Dirham bersamaan dengan 2.975 gram perak tulen
yang dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan bertujuan untuk mengembalikan
penggunaan koin-koin Dinar Dirham sebagai mata wang alternatif kepada rakyat
Kelantan khususnya dan rakyat Malaysia amnya.
Dinar Kelantan mula diperkenalkan dengan dominasi ¼, ½ dan 1 dinar. Nilai semasa untuk dominasi-dominasi tersebut ialah RM99.38, RM176.76 dan RM332.25. .
Sempena menyambut ulang tahun hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan yang ke-57; dinar Kelantan berdenominasi 2 Dinar telah diperkenalkan pada Julai 2007. ,
Pada 12 Ogos 2010, Kerajaan Negeri Kelantan melancarkan koin-koin Dinar Kelantan dengan corak yang baru dalam dominasi ½ , 1, 2, 5 dan 8 dinar dengan harga semasa RM290.50, RM581, RM1162, RM2905 dan RM4648 masing-masing. .
Manakala Dirham pula mula diperkenalkan pada 12 Ogos 2010 dalam dominasi 1, 2, 5, 10 dan 20 dengan harga semasa RM13, RM26, RM65, RM130 dan RM260. .
Dinar dan Dirham Kelantan dapat berfungsi dengan sah sebagai mata wang dalam menyempurnakan ibadah zakat, bayaran mas kahwin, simpanan dan hadiah. Ia juga boleh berfungsi sebagai medium pertukaran sukarela untuk barangan (jual-beli) atau pun perkhidmatan kerana Dinar dan Dirham Kelantan menepati syarat sebagai mata wang syariah yang halal menurut syarak berdasarkan piawaian Khalifah Umar Al-Khattab. .
Piawaian ini menetapkan hubungan dinar-dirham sebagai berat 7 koin 1 dinar bersamaan dengan berat 10 koin 1 dirham. Secara amnya berat 1 dinar ialah 4.25g emas berketulenan 22k (91.7%); manakala 1 koin dirham bersamaan 2.975g perak tulen. .
Penggunaan Dinar Dirham adalah di antara sunnah Rasulullah s.a.w. Selain daripada berpeluang mengikuti jejak langkah Baginda s.a.w, umat Islam dapat disatukan melalui penggunaan Dinar Dirham yang tidak mengenal sempadan. Corak tempaan Dinar Dirham mungkin berbeza-beza tetapi berat dan ketulenannya adalah sama di serata pelusuk dunia.
Dinar Kelantan mula diperkenalkan dengan dominasi ¼, ½ dan 1 dinar. Nilai semasa untuk dominasi-dominasi tersebut ialah RM99.38, RM176.76 dan RM332.25. .
Sempena menyambut ulang tahun hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan yang ke-57; dinar Kelantan berdenominasi 2 Dinar telah diperkenalkan pada Julai 2007. ,
Pada 12 Ogos 2010, Kerajaan Negeri Kelantan melancarkan koin-koin Dinar Kelantan dengan corak yang baru dalam dominasi ½ , 1, 2, 5 dan 8 dinar dengan harga semasa RM290.50, RM581, RM1162, RM2905 dan RM4648 masing-masing. .
Manakala Dirham pula mula diperkenalkan pada 12 Ogos 2010 dalam dominasi 1, 2, 5, 10 dan 20 dengan harga semasa RM13, RM26, RM65, RM130 dan RM260. .
Dinar dan Dirham Kelantan dapat berfungsi dengan sah sebagai mata wang dalam menyempurnakan ibadah zakat, bayaran mas kahwin, simpanan dan hadiah. Ia juga boleh berfungsi sebagai medium pertukaran sukarela untuk barangan (jual-beli) atau pun perkhidmatan kerana Dinar dan Dirham Kelantan menepati syarat sebagai mata wang syariah yang halal menurut syarak berdasarkan piawaian Khalifah Umar Al-Khattab. .
Piawaian ini menetapkan hubungan dinar-dirham sebagai berat 7 koin 1 dinar bersamaan dengan berat 10 koin 1 dirham. Secara amnya berat 1 dinar ialah 4.25g emas berketulenan 22k (91.7%); manakala 1 koin dirham bersamaan 2.975g perak tulen. .
Penggunaan Dinar Dirham adalah di antara sunnah Rasulullah s.a.w. Selain daripada berpeluang mengikuti jejak langkah Baginda s.a.w, umat Islam dapat disatukan melalui penggunaan Dinar Dirham yang tidak mengenal sempadan. Corak tempaan Dinar Dirham mungkin berbeza-beza tetapi berat dan ketulenannya adalah sama di serata pelusuk dunia.
Tok Guru Pencetus Idea Perniagaan Dinar Emas di Melaysia:
Disebalik idea Tok Guru memperkenal Dinar Emas
di Kelantan sebagai alternatif untuk menstabilkan ekonomi Negeri
Kelantan yang meghadapi kemelesetan teruk akibat kesan kemelesetan ekonomi
global pada tahun 2008 hingga beberapa tahun berikutnya. Bila diamati idea Tok
Guru juga mendahulu masa dalam kegiatan perniagan emas di Malaysia.
Pada masa itu aktiviti perniagaan emas masih
belum berlaku secara meluas di kalangan rakyat Malaysia. Dengan adanya Dinar
Emas yang dikeluarkan oleh anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan
(PMBK) pada tahun 2010. Aktiviti perniagaan emas mula aktif pada tahun
berkenaan setelah berlaku kejatuhan harga
saham dan juga kejatuhan Ringgit akibat daripada ketidak stabilan
ekonomi global. Sebagai alternatif, ramai rakyat Kelantan khususny dan Malaysia
amnya mula mengalih aktiviti penyimpanan wang mereka dengan membeli Dinar Emas
Kelantan (DMK). Mereka bagitu yakin dengan pembelian DMK kerana didapati
kualiti emasnya adalah yang terbaik pada masa itu disamping harga emas yang
sentiasa meningkat dari masa ke semasa.
Mengikut kajian kenaikan harga emas di pasar
dunia dari tahun 2009 hingga 2020. Didapati kadar kenaikan secara purata adalah
20% setiap tahun. Ini memberi galakan yang amat tinggi untuk mereka yang
mempunyai wang lebih untuk membeli Dinar Emas atau emas jongkong sebagai salah
satu pelaburan mereka yang amat menguntungkan. Oleh itu tidak harianlah pada
masa mutakhir ini perniagaan emas menjadi salah satu aktiviti yang diminati ramai.
HARGE
PER GRAM
|
Tahun
ke
|
Tahun
|
120.74
|
2009
|
|
144.89
|
1
|
2010
|
195.00
|
2
|
2011
|
208.65
|
3
|
2012
|
250.37
|
4
|
2013
|
300.45
|
5
|
2014
|
360.54
|
6
|
2015
|
432.65
|
7
|
2016
|
519.18
|
8
|
2017
|
623.01
|
9
|
2018
|
747.61
|
10
|
2019
|
897.14
|
11
|
2020
|
Kesimpulannya dapat di tegaskan bahawa Tok Guru
seorang ulamak walaupun tidak mempunyai pengetahun yang meluas dalam bidang
ekonomi, mampu mengilhamkan sesatu kegiatan ekonomi yang dapat memberi
keuntungan bila dilaksankan di pasaran ekonomi sesebuah negeri atau global.
Bagi saya (penulis) hal ini tidak menghairankan kerana Tok Guru melakukan
sesuatu perkara bukan sahaja menggunakan akal fikiran secara sendirian tatapi
sebagai Menteri Besar dia boleh meminta pandangan dari pelbagai lapisan pegawai
yang berpengalaman dalam sesuatu bidang.
Yang lebih menyakinkan saya Tok Guru sememangnya
sentiasa mendampingi Allah dalam apa jua kerja yang akan dilakukannya. Beliau
akan melakukan solat hajat dan bermunajat kepada Allah setiap malam untuk
megadu segala masalah dan memohon hidayah Allah untuk meberi petunjuk atau idea
bagaimana ianya boleh diatasi. Inilah ‘ikhtiar’ Tok Guru dalam menangani segala
masalah yang timbul disepanjang beliau menjadi Menteri Besar Kelantan.
Saya masih ingat pada satu ucapan Tok Guru di
Majlis Bersama Selibrbti, dia menyatakan sepanjang menjadi Menteri Besar Kelantan hanya tiga (3)
kali sahaja dia tidak sempat melakukan solah tahajud kerana kesibukan dan
keletihan. Subhanallah, betapa rapatnya hubungan Tok Guru dengan Pencipta-Nya.
Jadi tidak menjadi satu keajiban bagi seorang murabbi sepertinya dapat melahirkan
satu idea yang bernas dan berkesan dalam menangani sesatu isu didalam
masyarakat. Inilah diantara kelebihan memilih ulamak sebagai pemimpin di
sesebuah negeri atau negara.