BAB 20 : PEMBANGUNAN ASPEK PENDIDIKAN DI KELANTAN
Allah
berfirman dalam Surah al-Alaq ayat 1-5 (al-Alaq 96: 1-5) yang bermaksud:
“Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu
Yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah
beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui
pena dan tulisan, ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
Turunya
ayat pertama ini memberi isyarat dan
perintah yang amat jelas dalam bidang pendidikan. Perkataan iqra’ (bacalah)
yang disebutkan oleh malaikat Jibrail a.s berulang-ulang kali kepada Rasulullah
s.a.w. menegaskan supaya umat manusia belajar, mengkaji dan menuntut ilmu. Ayat
ini juga memberi isyarat bahawa untuk menjadi umat yang beriman dan bertaqwa
mestilah mempunyai ilmu.
Islam
tidaklah melihat pendidikan dari skop yang sempit, ia tidak terbatas kepada
pendidikan duniawi semata-mata bahkan meliputi dua lapangan iaitu di dunia dan
akhirat. Dalam konteks ini, Ibn Khaldun (2000) telah membahagikan ilmu kepada
dua bahagian yang utama. Pertama, ilmu yang berbentuk fardhu ain yang dituntut
ke atas setiap orang supaya mengetahui dan mempelajarinya dalam melaksanakan
tuntutan agama seperti ilmu tauhid, fiqh, akhlak, akidah dan sebagainya
manakala yang kedua pula ialah ilmu fardhu kifayah iaitu ilmu yang mesti ada
pada sekumpulan orang dalam masyarakat tanpa melihat kepada individu tertentu
seperti ilmu pertukangan, kemahiran, perniagaan, kedoktoran, ekonomi, fizik,
astronomi dan sebagainya yang boleh mandatangkan manfaat kepada manusia. Ini
membuktikan bahawa agama Islam tidak mementingkan pencapaian intelektual yang
tinggi semata-mata bahkan perlu dilengkapi dengan kefahaman yang jelas mengenai
agama Islam itu sendiri bagi menghasilkan manusia yang cemerlang di dunia mahupun
di akhirat.
Jelasnya
pendidikan Islam dijadikan sebagai satu proses mengasuh dan mendidik, membela,
melatih, menyucikan, membaikkan, mengawal hawa nafsu, membentuk ketaatan kepada
Allah s.w.t. membentuk sikap sopan dan beradab (mempunyai akhlak yang baik) dan
memadamkan semua sifat tercela yang ada dalam diri manusia. Ini memberikan
kefahaman bahawa pendidikan yang
dikehendaki dalam Islam ialah merujuk kepada pendidikan rohani manusia selaku
hamba Allah di muka bumi ini bagi memancarkan kejernihan akhlak dan budi
pekerti yang tinggi selain untuk perkembangan ilmu pengetahuan itu sendiri yang
merupakan medium yang amat penting dalam membangunkan ketamadunan manusia yang
hidup di dunia ini.
Al-Quran
telah diturunkan oleh Allah s.w.t. kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui
perantaraan Jibrail a.s untuk dijadikan panduan bagi umat manusia. Al-Quran
juga diturunkan untuk mendidik manusia khususnya masyarakat Islam dalam
menjalani kehidupan di dunia dengan sebaik mungkin kerana mereka yakin adanya
hari pembalasan di akhirat kelak. Al-Quran juga mengajak manusia supaya
sentiasa memerhati serta merenungi tanda-tanda kekuasaan Allah yang ada di
langit dan di bumi. Alam ini merupakan bahan untuk berfikir, sebagai lembaran
buku pengetahuan di samping menjadi bukti bagi kesatuan pentadbiran dan
peraturan (Muhammad Shadid 1994).
Secara
umumnya, proses pendidikan terhadap manusia berlaku sejak azali lagi apabila
Allah s.w.t. menciptakan Nabi Adam a.s. seperti firman-Nya (al- Baqarah 2: 31)
yang bermaksud:
“Dan Ia
telah mengajarkan Nabi Adam akan segala nama benda dan gunanya, kemudian
ditunjukkannya kepada malaikat lalu ia berfirman “Terangkanlah kepadaKu nama
benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.””
Ayat ini jelas mengambarkan bagaimana Allah
s.w.t. mengajar Nabi Adam segala nama benda yang terdapat di dalam dunia ini
yang bakal dihuninya. Tujuan pengajaran ini ialah untuk kemudahan Nabi Adam dan
zuriatnya tinggal di dunia sehingga hari kiamat (Ashraf 1985; Kamarul Azmi dan
Ab. Halim, 2007).
Menurut
Mahyuddin (2001), al-Asma ialah nama-nama sesuatu benda atau perkara yang mana
dengan mengenali atau mengetahui nama sesuatu perkara atau benda merupakan
kunci atau asas kepada pembentukan ilmu kepada seseorang manusia. Oleh yang
demikian, manusia dipertanggungjawab sebagai khalifah atau pemimpin untuk
memakmurkan bumi ini kerana manusia dibekalkan dengan akal yang berpotensi
untuk berfikir dan mencari ikhtiar bagi mengatur kehidupan mereka di dunia ini
(Ashraf 1985).
Sehubungan
dengan itu, paradigma pendidikan dalam al-Quran juga tidak lepas dari tujuan
Allah menciptakan manusia itu sendiri iaitu penyerahan diri secara ikhlas
kepada Pencipta yang terarah kepada tercapainya kebahagiaan hidup di dunia dan
akhirat sebagaimana firman Allah (al-Zariyyat 51: 56) yang bermaksud:
“ Dan
(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepada-Ku.”
Di
samping itu, Islam adalah agama yang amat mementingkan dan menggalakkan umatnya
menuntut ilmu. Bahkan al-Quran telah memainkan peranan yang cukup penting dalam
pembinaan tamadun Islam agar umatnya terus belajar dan belajar serta sering
menyelidiki sesuatu perkara.
Para
ulama membuat kesimpulan bahawa belajar atau mencari ilmu itu adalah wajib
terutamanya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan agama Islam (Mohd. Yusuf 2002).
Kejadian Allah yang sangat luas memerlukan kajian yang mendalam, memerlukan
manusia menggunakan akalnya dan memperoleh pengetahuan yang tinggi. Penguasaan
ilmu adalah amat dituntut oleh Islam. Justeru itu, Islam mewajibkan setiap
umatnya, lelaki atau perempuan menuntut ilmu. Kewajipan ini juga bertujuan
supaya umat Islam itu tergolong dalam umat Islam yang cerdas dan terhindar dari
kejahilan.
Tok
Guru Nik Abdul Aziz yang merupakan seorang ulamak yang sememangnya sentiasa menjagar
untuk mempertingkatkan ilmu dikalangan masyarakat di Negeri Kelantan telah
memberi satu fokus utama sepanjang beliau memegang jawatan Menteri Besar
Kelantan.
Betapa
Tok Guru begitu ambil berat tentang ‘pendidikan’ dalam kehidupan. Beliau yang
sememangnya telah mengajar semenjak pulang dari menuntuk ilmu dari Mesir
semenjak tahun 1960an lagi telah meneruskan tradisi ‘ilmu’ kepada rakyat
Kelantan. Pada setiap pagi jumaat Tok Guru telah mengajar kitab tafsir dan
hadis di Medan Ilmu di bandar Kota Bharu. Disamping mengajar ilmu agama dalam
pelbagai bidang, beliau juga sentiasa mengupas beberapa ‘isu semasa’ yang
terdapat didalam masyarakat dan diberikan panduan bagaimana ‘Islam’ telah
memberi cara untuk mengatasi sesuatu isu itu bagi kebaikan manusia sejagat
sebagaimana telah diterangkan oleh Al Quran dan hadis Nabi.
Mengikut
lapuran oleh satu kajian yang dijalanakn oleh beberapa pensyarah dari UMK yang
terdiri dripada Dr. Noor Hisham Md Nawi, Dr. Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin
Che Yaacob, Nasrul Hakim Salleh, di Pusat Pengajian Bahasa & Pembangunan
Insaniah, Universiti Malaysia Kelantan. Telah merakamkan penemuan kajian mereka seperti berikut:-
Pihak
Kerajaan Negeri Kelantan mula mengambil inisiatif untuk membangunkan pusat
pengajian tahfiz secara sistematik. Antara inisiatif awal ialah penubuhan Maahad
Tahfiz al-Quran Wal Qiraat (MTAQ)
pada tahun 1992 oleh Kerajaan Negeri Kelantan di bawah pengelolaan Yayasan
Islam Kelantan (YIK). Ia adalah hasil
cetusan idea Y.A.B Tok Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat yang telah diberi mandat sebagai Menteri
Besar Kelantan pada tahun 1990.
Kemudian
Yayasan Islam Kelantan (YIK) mengorak langkah baru dengan menubuhkan Maahad Tahfiz Sains pada tahun
2004 yang juga hasil dari cadangan Tok
Guru dengan hasrat untuk menyepadukan
ilmu wahyu dengan ilmu waqi’e. Maahad Tahfiz Sains yang pertama ialah Maahad
Tahfiz Sains Tanah Merah dengan pengambilan pelajar pertamanya seramai 120
orang.
Langkah tersebut
kemudiannya diikuti oleh Kerajaan Negeri lain seperti penubuhan Sekolah
Menengah IMTIAZ di Terengganu, Sekolah Integrasi Maahad Tahfiz Sains Bandar
Istana Selangor (2008), Institut Tahfiz al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN) dan
Maahad Tahfiz Pahang (1996). Pihak MARA turut mengambil langkah yang sama
dengan memperkenalkan Maktab Rendah Sains MARA Tahfiz di Besut Terengganu.
Matlamat Utama Pengajian Tahfiz.
Matlamat
utama pengajian tahfiz adalah untuk melahirkan para huffaz yang berketerampilan
dalam semua bidang atau melahirkan para huffaz yang mahir isi al-Quran, berilmu,
beramal, bertakwa dan cekap tentang ilmu al-Quran serta dapat merealisasikannya
dalam masyarakat (Muhammad Ismail 2004). Walaupun terdapat banyak pusat tahfiz
di negara ini, tetapi semuanya mempunyai satu objektif dan matlamat yang sama
iaitu untuk memelihara kesucian 30 juzuk al-Quran dan melahirkan para huffaz
yang mempunyai kualiti hafazan yang mantap dan lancar. Menurut Azmil Hasyim
(2013), kewujudan institusi tahfiz al-Quran di seluruh negara bukan sahaja
berperanan melahirkan golongan penghafaz al-Quran semata-mata, bahkan turut
dilihat sebagai pemangkin ke arah melahirkan golongan profesional yang telah
ditunjangkan jiwanya dengan al-Quran di samping mewujudkan sistem hafazan dan
pengajian al-Quran yang bersistematik dan efisyen.
Menghafaz
al-Quran juga merupakan satu usaha untuk mencegah terputusnya jumlah
kemutawatiran al-Quran dan juga mengelak dari sebarang usaha untuk menyeleweng
dan memalsukan al-Quran (Al-Suyuti 1987). Allah telah memuji dan menyanjung
tinggi individu-individu yang menghafaz
al-Quran dengan memberi penghormatan dan gelaran yang mulia seperti pilihan
Allah (Fathir 35:32), orang yang telah diberi ilmu (al-Ankabut 29:45) dan
penjaga keaslian al-Quran (al-Hijr 15: 9).
Semua
pelajar muslim perlu menghafaz al-Quran mengikut kemampuan masing-masing kerana
ia mempengaruhi keperibadian seseorang muslim sebagaimana Hadith Rasulullah s.a.w.
:
“Seseorang
yang tiada sebahagian al-Quran dalam hatinya adalah seumpama rumah yang
ditinggal kosong”.
Menghafaz
al-Quran adalah suatu keperluan kepada umat Islam sepanjang zaman untuk
melahirkan insan rabbani dalam kalangan masyarakat meskipun hanya diwakili oleh
seseorang individu muslim.
Satu
kajian yang dijalankan oleh beberapa orang pengkaji dari university tempatan
terhadap tiga institusi maahad tahfiz utama di Kelantan yang merupukan cetusan
idea Tok Guru iaitu Maahad Tahfiz Al-Quran Dan Qiraat (MTAQ),
Maahad Tahfiz Sains (MTS) dan Maahad Tahfiz al-Ikhlas (MTI).
1. Maahad Tahfiz Al-Quran Dan Qiraat (MTAQ).
Pencetus
atas penubuhannya adalah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, semasa beliau
memegang jawatan Menteri Besar Kelantan. Hasrat asal beliau adalah untuk
melahirkan ulama’ dan profesional yang menghafaz al-Quran. Falsafah penubuhan
MTAQ adalah berdasarkan falsafah Yayasan Islam Kelantan iaitu : Pendidikan
Islam sebagai yang diterangkan pengertiannya dalam istilah-istilah ta'dib,
irsyad dan tadris adalah satu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan
potensi individu muslim sebagai hamba Allah dan khalifah-Nya di bumi secara
menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi rohani,
aqliah, emosi, aqidah dan jasmani berdasarkan kepada ajaran Islam.
Objektif
penubuhan MTAQ adalah untuk melahirkan ulama hafiz yang mempunyai ciri- ciri
berikut :
1. Mampu memahami isi kandungan al-Quran dan
menjadi rujukan masyarakat.
2. Memelihara isi kandungan al-Quran dan
keaslian bacaannya dari sebarang penyelewengan.
3. Mempunyai ilmu pengetahuan, beramal soleh,
bertakwa kepada Allah s.w.t. dan berakhlak mulia.
Objektif
ini dirumuskan melalui misi penubuhannya iaitu melahirkan huffaz yang mahir
ilmu-ilmu al-Quran, beramal, bertakwa serta dapat merealisasikan dalam
masyarakat.
Secara
keseluruhan fokus MTAQ adalah melahirkan para huffaz. Berdasarkan hasrat asal
tersebut, kurikulum MTAQ digubal secara khusus untuk memenuhi cita-cita
tersebut. Kurikulum MTAQ terhasil dari gabungan beberapa model pengajian tahfiz
di beberapa buah negara seperti Mesir, Indonesia, Malaysia (Jakim) dan Madinah.
Orientasi model kurikulumnya banyak mencontohi Maahad Syubra di Mesir kerana
pengiktirafan dunia terhadapnya sebagai pusat kajian al-Quran yang terbaik.
MTAQ
menawarkan kurikulum hafazan al-Quran, qiraat, dan KBSM termasuklah
matapelajaran matematik tambahan. Subjek ini sengaja dimasukkan untuk
membolehkan pelajar menyambung pengajian dalam bidang kejuruteraan, senibina,
perakaunan dan lain-lain. Ini bermakna pelajar MTAQ yang ingin melanjutkan
pengajian dalam bidang professional turut mempunyai peluang yang sama. Oleh itu
penubuhan MTAQ bukan terhad untuk melahirkan
ulama semata-mata bahkan juga para profesional yang menjiwai al-Quran.
Menurut
pengetua pertama, hafazan al-Quran
sewajarnya disusuli dengan pengajian ilmu qiraat untuk melengkapkan ilmu
hafalan tersebut. Menurutnya lagi, MTAQ adalah model terbaik untuk melahirkan
ulama atau profesional yang menghayati al-Quran. Tokoh yang sering dijadikan
contoh teladan di MTAQ adalah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat iaitu mantan
Menteri Besar Kelantan.
2. Maahad Tahfiz Sains (MTS).
Sebagaimana
sebelumnya. Maahad Tahfiz Sains (MTS) adalah juga cetusan idea dari Tok Guru
Nik Abdul Aziz Nik Mat semasa beliau menjadi Menteri Besar Kelantan. Beliau
berhasrat untuk melahirkan profesional mukmin yang berketrampilan dan menghafaz
serta menghayati Al-Quran (saintis berjiwa Islam).Tok Guru juga ingin mengubah
kefahaman masyarakat yang silap mengenai sains yang dikatakan tidak Islam.
Ringkasnya Tok Guru ingin menyepadukan sains dengan Islam.
Falsafah
penubuhan MTS juga berdasarkan falsafah pendidikan YIK. Manakala antara
objektif penubuhannya adalah untuk melahirkan :
1. Saintis dan profesional al–Quran yang
menghafaz al–Quran dan menghayati kandungannya.
2.
Generasi al–Quran yang mampu menghayati dan menghafal al–Quran, menguasai ilmu
waqie dan syarie serta memiliki sahsiah terpuji di samping mempunyai kecerdasan
mental dan fizikal.
Pengajian
di MTS adalah selama lima tahun. Ia menggunakan tiga kurikulum utama iaitu
Kurikulum Tahfiz al-Quran, Pengajian Agama dan Bahasa Arab serta KBSM.
Fokus
utama MTS adalah untuk melahirkan profesional mukmin. Justeru, penumpuannya
adalah kepada kesepaduan antara ilmu-ilmu syarie (agama) dengan ilmu waqie
(KBSM) seperti matapelajaran fizik, biologi dan dan lain-lain.
Menurut
pengetua pertama, pelaksanaan kesepaduan masih lemah dan belum mencapai objektif. Setakat ini MTS tidak
mempunyai modul atau model tertentu untuk menyepadukan ilmu syarie (al- Quran)
dan waqie (sains).
Antara
permasalahan utama ialah kelemahan guru yang tidak mampu untuk menyepadukan antara
keduanya. Kini penekanan pihak sekolah adalah kepada hafazan al-Quran
berbanding dengan pengajian sains. Sukar untuk menjadi guru yang menguasai
kedua-dua bidang ilmu tersebut. Pihak sekolah mengharapkan agar pelajar MTS
yang telah berjaya agar kembali semula ke MTS untuk membantu pihak sekolah.
Menurutnya pendidikan bersepadu belum berlaku sepenuhnya. Apa yang berlaku
hanyalah pengajian yang berjalan secara serentak. Tokoh-tokoh Islam terdahulu
seperti al-Khawarizmi, Ibnu Hayyan, al–Farabi sering dijadikan model oleh pihak
sekolah. Manakala tokoh-tokoh moden pula ialah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dan
Dr. Daniel.
3. Maahad Tahfiz al-Ikhlas (MTI).
Ia
adalah institusi pengajian persendirian yang ditubuhkan di atas tanah waqaf
atas kesedaran untuk mengembangkan ilmu agama khususnya al-Quran. Institusi ini
tidak berdaftar dengan pihak kerajaan negeri (Majlis Agama Islam Kelantan)
tetapi berdaftar dengan pertubuhan PERMATA negeri.
Tiada
falsafah atau matlamat atau objektif penubuhan secara tersurat. Melalui
wawancara dengan pengasas dan pentadbirnya, objektif penubuhan institusi adalah
untuk melahirkan insan soleh yang menguasai ilmu asas agama (fardhu ain), celik
al-Quran dan para huffaz yang menjadikan al-Quran sebagai teras kehidupan
sebelum menyambung pengajian di tempat lain atau mencari pekerjaan di luar
sana. Tiada syarat khusus dikenakan kepada pelajar.
Misi
institusi ini secara tersirat ialah menunaikan fardhu kifayah untuk melahirkan
para huffaz. Di samping itu, institusi ini juga berperanan untuk melahirkan
masyarakat yang soleh, boleh membaca dan menghayati al-Quran seterusnya
melahirkan ulama Islam.
Ramai ibubapa yang menghantar anak-anak yang
menghadapi masalah akhlak dan disiplin di sekolah. Pihak pengasas bersikap
realistik dengan para pelajar. Beliau tidak meletakkan harapan yang tinggi
kepada setiap pelajar untuk menjadi seorang hafiz tetapi mendidik mereka agar
menghayati agama dan menjadi insan yang taat pada Allah.
Institusi
ini menggunakan sistem pengajian tradisional (kaedah Pakistan) dengan memberi
penumpuan kepada hafazan al-Quran semata-mata secara sepenuh masa. Tiada
sebarang dokumen dan tiada peperiksaan
secara formal kecuali tasmi hafalan. Di samping itu pelajar juga mempelajari
ilmu fardhu ain tanpa kitab yang khusus. Model rujukan dalam pendidikan di insitusi
ini ialah Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Ulama’-ulama’ sekarang tidak
dijadikan contoh utama kerana pandangan masyarakat yang pelbagai terhadap
mereka.
Penubuhan
ketiga-tiga institusi Pusat Pengajian Hafiz diatas telah membuktikan bahawa Tok
Guru begitu mengambil berat untuk membangunkan sistemp pendidikan yang
seimbangan untuk kepetingan dunia dan juga akhirat. Usaha ini juga membuktikan
Tok Guru sebgai seorang ulamak telah bertindak untuk melahirkan para profesiobnal
yang hafiz bagi membolehkan mereka ini menjadi pemimpin pelapis yang boleh
meneruskan konsep pembangunan yang berteraskan Islam “ Membagun Bersam Islam”
yang telah dipolopori oleh Tok Guru untuk tempoh hampir 25 tahun lalu.
Dari
segi falsafah, tujuan terakhir pendidikan adalah untuk melahirkan individu
muslim yang seimbang, menyeluruh dan bersepadu berdasarkan ajaran Islam sesuai
dengan misi penciptaannya sebagai hamba dan khalifah di muka bumi. Salah satu
ciri yang penting untuk mencapai falsafah tersebut ialah menghafaz al-Quran
yang menjadi sumber rujukan tertinggi bagi umat Islam. Untuk melahirkan para
huffaz secara sistematik, institusi yang sesuai ditubuhkan.
Semua
maahad tahfiz di Kelantan adalah untuk melaksanakan konsep pendidikan bersepadu
bagi menghapuskan sistem pendidikan umat Islam
yang masih bersifat dualis dan
sekular. Umat Islam perlu keluar dari sistem pendidikan yang meneruskan
dikotomi antara ilmu agama/naqli dan ilmu sains moden/aqli.
Justeru,
kefahaman mengenai konsep hierarki ilmu sangat penting untuk meletakkan sistem
pendidikan pada landasan yang tepat. Tidak semua pelajar perlu menjadi hafiz
tetapi kita memerlukan sejumlah para huffaz yang dianggap mencukupi dalam
sesebuah kawasan atau tempat yang berperanan sebagai tempat rujukan untuk
menjaga keaslian al-Quran. Walau bagaimanapun Islam menuntut semua umatnya
menjadi insan solih yang seimbang, sepadu dan menyeluruh.
Oleh
itu, konsep pendidikan bersepadu adalah sesuatu yang sangat asas dan diperlukan
di semua peringkat pengajian termasuklah di maahhad tahfiz. Hasil sebenar dan
terakhir dari agenda pendidikan bersepadu ialah pada orangnya. Orang yang
dimaksudkan itu seharusnya individu yang
berilmu, mempunyai pandangan
hidup yang jelas terhadap Islam, komited beramal dengannya secara konsisten dan
meletakkan Islam sebagai matlamat
dan wadah perjuangan dalam kehidupannya. Moga Islam kembali berdaulat dan
menjadi suatu sistem yang diamalkan sepenuhnya oleh umat Islam.
Disamping
itu Kerajaan Negeri Kelantan telah menubuhkan Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) adalah sebuah
Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang dikendalikan oleh KIAS Darulnaim
Sdn Bhd (KDSB) anak syarikat Yayasan Kelantan Darulnaim (YAKIN).
Idea Penubuhan KIAS adalah merupakan salah satu
inspirasi Kerajaan Negeri yang bercita-cita memusatkan Kelantan sebagai serambi
perkembangan ilmu Islam terkenal di rantau ini khususnya menerusi penyediaan
institusi-institusi pengajian dalam pelbagai jurusan.
Penubuhan KIAS merupakan kesinambungan dari Pusat
Pengajian Tinggi Islam (PPTIK) Nilam Puri yang telah ditubuhkan pada tahun
1965. Pusat ini kemudiannya dikenali dengan nama Yayasan Pengajian Tinggi Islam
Kelantan (YPTIK) sehinggalah pada 1 April 1981 YPTIK telah diambil alih oleh
Universiti Malaya dan ditukar nama kepada Akademi Pengajian Islam Universiti
Malaya. Usaha dan kesedaran peri pentingnya pengajian Islam tidak pernah luntur
apabila sekali lagi Kerajaan Negeri melalui Yayasan Islam Kelantan (YIK) telah
menubuhkan Maahad Ad-Dakwah Wal Imamah pada 1994 di mana idea penubuhannya
dicetuskan oleh YAB Tok Guru Nik Abdul
Aziz bin Nik Mat.
Menyahut perkembangan pendidikan kontemporari yang
kian pesat, Maahad Ad-Dakwah Wal Imamah dirangka semula dalam kombinasi yang
lebih dinamik dengan penubuhan Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra
(KIAS) pada tanggal 24 Ogos 1999 yang dirasmikan oleh KDYMM Al-sultan Kelantan.
KIAS diawal operasinya menawarkan tiga program
pengajian peringkat Diploma iaitu Diploma Al-syariah, Diploma Usuluddin dan Diploma
Al-Dakwah Wal Qiadah. Walau bagaimanapun, mulai sesi 2002/2003 KIAS telah
menambah program pengajiannya kepada dua peringkat Ijazah Sarjana Muda iaitu
Sarjana Muda Al-Syariah dan Sarjana Muda Usuluddin (2+2) dengan Universiti
al-Azhar, Mesir. Kemudian diubah kepada Ijazah Sarjana Muda Al-Syariah dan
Ijazah Sarjana Muda Usuluddin (3+1) dengan Universiti al-Azhar, Mesir.
KIAS sentiasa berusaha untuk membuka ruang kepada
para pelajar yang tidak mendapat tempat di mana-mana IPT samada IPTA atau IPTS
dengan menawarkan beberapa program pengajian lagi pada tahun 2009 iaitu Ijazah
Sarjana Muda Usuluddin (4+0) dengan KUIN dan Ijazah Sarjana Muda Syariah (4+0)
dengan KUIN seterusnya pada tahun 2010, KIAS menawarkan pula beberapa program
di peringkat Diploma iaitu: Diploma Qiraat dan Tarannum, Diploma Tahfiz
Al-Quran serta Diploma Kewangan Islam.
Untuk memberi ruang kepada pelajar-pelajar yang
hanya mendapat 1 kredit di peringkat SPM, pihak KIAS menawarkan program Sijil
Pengajian Islam setelah mendapat kelulusan daripada pihak Kementerian Pengajian
Tinggi Malaysia, lepasan daripada program Sijil Pengajian Islam ini layak untuk
menyambung pengajian mereka di peringkat Diploma atau bagi mereka yang ingin
terus bekerja selepas menamatkan pengajian di peringkat Sijil Pengajian Islam,
mereka layak untuk ditawarkan SKIM gaji setara dengan lepasan STPM sebagaimana
surat yang dikeluarkan oleh pihak JPA kepada pihak KIAS.
Sejak ditubuhkan sehingga kini, KIAS terus-menerus
mengorak langkah dengan kemasukan pelajar dari seluruh Malaysia dan juga
antarabangsa yang sentiasa meningkat dari setahun ke setahun serta dipayungi
oleh barisan staf akademik yang berjumlah seramai 52 orang pendidik dan staf
pentadbiran seramai 42 orang. Seramai 11 orang daripada barisan pensyarah adalah
berkelulusan Doktor Falsafah, 21 orang berkelulusan Sarjana dan bakinya Sarjana
Muda dalam pelbagai jurusan yang giat mendidik para pelajar KIAS yang
menjangkau hampir 1000 orang pelajar.
PEMBANGUNAN
SEKOLAH AGAMA.
Sekolah Menengah Agama yang dikelolakan oleh Majlis
Agama Islam dan Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan Yayasan Islam Kelantan (YIK) terus diberi
sokongan oleh Kerajaan Kelantan dibawah pimpinan Tok Guru. Setiap tahun
disediakan peruntukan yang mencukupi bagi memboleh semua sekolah-sekolah Agama
berkembang maju dari masa ke semasa. Malah sekolah agama dibawah kelolaan MAIK dengan kerjasama YIK merupakan diantara
sekolah-sekolah agama yang terbaik di Malaysia.
Sebagai contoh pada tahun 2016, Keputusan SPM para
pelajar di sekolah kelolaan MAIK dan YIK memperolehi keputusan cemerlang dimana
Seramai 91 memperolehi keputusan cemerlang di dalam Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) tahun 2016 dengan mendapat 9A hingga 12A. Daripada jumlah
tersebut, seramai 33 pelajar telah memperolehi semua A dalam semua mata
pelajaran.
Ketika mengumumkan keputusan tersebut, Timbalan
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi YB
Ustaz Muhammad Awang berkata seramai 5399 pelajar daripada Yayasan Islam
Kelantan telah menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2016 dengan
pertambahan 418 calon berbanding tahun 2015. Sebanyak 10 sekolah Yayasan Islam
Kelantan (YIK) telah mencatat keputusan 100 peratus peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) 2016.
Sekolah-sekolah tersebut ialah Maahad Muhammadi
Perempuan, Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah dan Kolej Tahfiz Sains Nurul Aman,
Kok Lanas mewakili kategori Maahad Kawalan YIK. Manakala Maahad Muhammadi
Tumpat, Maahad Pengajian Islam, dan Maahad Muhammadi Pasir Pekan Tarbiah Diniah
Bunut Sarang Burung mewakili kategori Maahad Pilihan YIK. SMU (A) Tarbiah
Diniah Bunut Sarang Burung pula mewakili kategori Sekolah Menengah Ugama YIK.
Manakala Sekolah Agama Bantuan Kerajaan pula diwakili oleh SMU (A) Al-Kauthar
Peringat, SMU (A) Tarbiah Islamiah, Kuala Kajang dan SMU (A) Mardziah Jabo.
2 orang pelajar diantara 91 pelajar cemerlang YIK
telah mendapat 12A di dalam keputusan SPM 2016. Mereka ialah adik Siti Ameerah
binti Fauzi dari Maahad Muhammadi Perempuan Kota Bharu dan adik Amir bin Abdul
Basit dari Maahad Tahfiz Al-Quran Pulai Chondong.
Berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS), Maahad
muhammadi Perempuan memperolehi GPS 3.15 diikuti Maahad Tahfiz Sains Tanah
Merah memperolehi GPS 3.26 dan Kolej Tahfiz Sains Nurul Aman, Kok Lanas
memperolehi GPS 3.85.
Daripada jumlah calon SPM 2016, seramai 4957
calon atau 91.81% layak mendapat sijil iaitu lulus minima matapelajaran Bahasa
Melayu dan Sejarah mengalami penurunan sebanyak 1.74% berbanding tahun 2015.
Jumlah calon yang menerima Pernyataan Keputusan ialah seramai 400 calon
meningkat berbanding tahun 2015 seramai 268 calon. Sementara itu, jumlah calon
yang gagal semua mata pelajaran pula ialah seramai 42 calon berbanding 58 calon
pada tahun 2015.
Melalui keputusan yang diumumkan itu, semua yang
terlibat sama ada para guru, ibu bapa dan pelajar diharap dapat meneruskan
momentum kecemerlangan pada masa-masa akan datang. Tahniah kepada semua pelajar yang memperolehi
keputusan cemerlang dan terima kasih kepada pengetua, guru- guru serta semua
pihak yang terlibat samada secara lansung dan tidak lansung atas pencapaian
itu. Ia membuktikan usaha Tok Guru untuk menyedikan kemudahan pendidikan yang
terbaik melalui Yayasan Islam Kelantan
telah tercapai dan sekalong tahniah kepada Kerajaan Negeri Kelantan yang
sentiasa mendokong agenda memartabatkan pendidikan agama dan semua yang
terlibat meneruskan usaha yang berterusan membangun dan memajukan sistem
pendidikan di Negeri Kelantan.
PENDIDIKAN
PRA SEKOLAH.
Kerajaan Negeri dibawah kepimpinan Tok Guru juga
tidak mengabaikan penyediaan pendidikan pra sekolah melalui Pusat Tunas Islam
(PASTI) yang diekolalakan oleh PAS. Di setiap kawasan DUN dan Parlimen di
adakan kelas Pasti sekurang-kurangnya sebuah. Malah dikebanyakan
DUN mempunyai lebih daripada dua atau tiga PASTI untuk memberi pendidikan pra sekolah kepada anak-anak yang berumur 3 hingga 6 tahun.
DUN mempunyai lebih daripada dua atau tiga PASTI untuk memberi pendidikan pra sekolah kepada anak-anak yang berumur 3 hingga 6 tahun.
Kerajaan Negeri menyediakan bantuan kewangan kepada
pengurusan kelas PASTI ini setiap tahun.
Kesimpulanya Tok Guru yang menerajui pemerintahan di
Kelantan selama 23 tahun telah memainkan peranan utama untuk mengembangkan
sistem pembelajaran dan pendidikan di negeri Kelatan bermula dari pra sekolah
hinggalah ke peringtkat Universiti. Walaupun Kerajaan Negeri mempunyai
kemampuan kewangan yang amat terbatas tetapi ianya tidak menghalang usaha
Kerajaan Negeri untuk mengembangkan sistem pembelajaran. Ini memperlihatkan
bahawa seorang ulamak yang bertaraf murrabi begitu perihatin dengan keperluan
pendidikan kepada rakyat yang dibwah kempimpinanya. Ianya merupakan satu
tanggung jawab yang di amanahkan oleh Allah sebagau sebagai seorang pemimpin
yang telah diberi mandat memerintah oleh rakyat melalaui sistem demokrasi.
Perkembangan pendidikan di Kelantan boleh
dibanggakan kerana ianya meliputi semua peringkat dari pra sekolah hinggalah ke
peringkat Universiti. Kempimpinan ulamak
yang sememangnya begitu kemited dalam menyebarkan ilmu sudah pasti memberi
tumpuan utama untuk memajukan sistem pendidikan kepada rakyatnya. Yang lebih
penting sistem pendidikan yang dikembangkan itu dalah sistem yang dapat
melahirkan insan yang bertaqwa untuk meraih kejayaan dalam semua bidang
kehidupan di dunia dan yang lebih pentinag untuk memperlohi keredaan Allah
setelah disediakan dengan sistem pendidikan yang mengikuti keperluan syariat
Allah dan moga mereka semua akan memperolehi keredaan Allah di akhirat kelak.
Ini amat sesuai sekali dengan doa yang kita semua baca setiap kali solat 5
waktu untuk memperolehi kejayaan di dunia dan juga kejayaan di akhirat. Amiin.
Insya Allah.