RAIHANPAHIMI
Sebuah blog tentang kehidupan, inspirasi dan pengalaman. Menjurus keredaan Allah swt. (Experience of living, inspiration,to get pleasant of Allah )
Thursday, 11 December 2025
KHASIAT PUCUK PAKU PAKIS
Dalam masyarakat Melayu, pucuk paku pakis adalah ulaman yang sentiasa dimakan setiap hari , terutama mereka yang tinggal di kampung di kawasan luar bandar.
Ia mudah diperolehi di kawasan tanah lapang yang terbiar. Pokok paku pakis senang tumbuh dengan subur, terutamanya pada musim hujan.
Pucuk paku kaya khasiat seperti vitamin, mineral (zat besi, fosforus, kalium), serat, antioksidan, dan bahan aktif seperti astragalin, menjadikannya baik untuk pencernaan, membantu diet rendah kalori, mengawal gula darah, menyembuhkan luka, dan berpotensi baik untuk buah pinggang (pucuk paku merah) serta masalah paru-paru/pencernaan, tetapi perlu dimasak dengan betul untuk manfaat optimum dan dinikmati secara sederhana kerana kandungan potassiumnya.
Khasiat Utama Pucuk Paku:
Tinggi Nutrisi & Rendah Kalori: Bagus untuk menurunkan berat badan dan diet kerana rendah kalori tapi tinggi serat & zat besi.
Kaya Antioksidan: Mengandungi flavonoids dan antioksidan yang melawan radikal bebas (cth: myrcetin, alphatocopherol).
Baik untuk Penghadaman: Serat membantu penghadaman dan mengurangkan hormon lapar (ghrelin).
Menyembuhkan Luka: Mempercepat pembentukan sel kulit baru untuk menutup luka.
Kawal Gula Darah (Diabetes): Pucuk paku merah (midin) mengandungi astragalin yang membantu mengawal gula darah.
Baik untuk Buah Pinggang: Astragalin juga dapat mengurangkan protein dalam air kencing, tetapi pesakit buah pinggang perlu hadkan pengambilan kerana potassium tinggi.
Rawatan Tradisional: Digunakan untuk masalah paru-paru, batuk, cirit-birit, dan buasir.
Manfaat Lain: Sifat anti-radang, anti-bakteria, dan laksatif ringan.
Nota Penting:
Jenis: Pucuk paku merah (midin) paling banyak dikaji khasiatnya untuk diabetes dan buah pinggang.
Pengambilan: Perlu dimasak (direbus/ditumis) dan tidak dimakan mentah secara berlebihan. Ada yang menjemur daun keringnya untuk direbus airnya bagi kencing manis.
Peringatan: Walaupun banyak khasiat, ia tinggi potassium (460 mg/100g untuk midin), jadi pesakit buah pinggang perlu hadkan pengambilan.
PUCUK PAKU MERAH (MIDIN) bantu TURUNKAN PROTEIN dalam AIR ...
Kajian oleh oleh Saintis China yang diterbitkan dalan Jurnal Acta Pharmacologica Sinica dapati bahan astragalin hadir dalam pucuk paku merah (paku midin).
Sumber:
# AI
#FB.
Sunday, 23 November 2025
KAWASAN EMAS DI KELANTAN
Tahukah anda !! Kawasan Utama Emas di Kelantan.
Secara geologi, emas Kelantan berada pada jalur yang sama dengan Central Gold Belt Malaysia, iaitu jalur paling kaya emas dari Pahang ,Kelantan dan Terengganu.
Ini lah antara kawasan-kawasan hotspot di negeri Kelantan
1. Gua Musang
👉🏻Sungai Sok
👉🏻Sungai Relai
👉🏻Hutan Belatim
👉🏻Lebir
👉🏻Aring
Kawasan ini ada emas aluvial + batuan keras.
Banyak jumpaan nugget kecil dan besar (0.5g–100g).
2. Jeli
👉🏻Sungai Pergau
👉🏻Sungai Batu Melintang
Emas halus (flaky) banyak di pasir hitam.
Nugget jarang tetapi wujud.
3. Tanah Merah & Kuala Krai.
👉🏻Beberapa sungai kecil dan paya terutamanya sempadan hutan.
👉🏻Emas aluvial bercampur pasir hitam magnetik.
Jenis Emas di Kelantan
Emas Aluvial (Sungai):
Ini yang paling terkenal. Ciri-cirinya:
Warna kuning pekat, lebih gelap berbanding Pahang.
Bentuk flaky (leper), halus, kadang-kadang nipis seperti “cornflake”.
Kadang-kadang bercampur emas granular atau pasir emas.
Emas Nugget.
Tidak banyak, tetapi wujud di kawasan tertentu seperti:
👉🏻Sungai Sok
👉🏻Sungai Relai
👉🏻Pergau
👉🏻Gua musang
Saiz biasa:
0.2g – 3g = umum
5g – 30g = jarang
40g ke atas = sangat rare
Hard-rock Gold
Terdapat di kawasan perbukitan Gua Musang.
Jenis urat:
Quartz vein (urat kuarsa putih susu), Sulphide-hosted gold (pyrite + arsenopyrite + chalcopyrite)
😊Mesti korang tertanya-tanya kenapa Kelantan Banyak Emas?
Diantaranya ia berada di central gold belt.
Kelantan berada tepat di jalur emas utama Malaysia yang terbentuk 200 juta tahun lalu.
🔑Aktiviti Vulkanik Purba
Air panas bawah tanah zaman dahulu membawa larutan emas dan mendap di retakan batu kuarsa.
🔑Hakisan Gunung Tua
Gunung lama di Gua Musang terhakis ribuan tahun, emas yang berada di bukit dan gua gugur ke sungai, jadi emas aluvial.
Tempat paling berpotensi untuk korang Mendulang buat masa ini.
Umum bukan kawasan larangan. Tetapi perlu patuh undang-undang setempat.
👉🏻Sungai-sungai kecil di hutan Gua Musang (kawasan terpencil)
👉🏻Cabang-cabang sungai yang berpasir hitam
👉🏻Bendang sungai, eddy, belakang batu besar—tempat emas terkumpul
👉🏻Bekas sungai lama (oxbow)
Sekarang Banyak kawasan sudah dikawal atau diberi lesen di negeri Kelantan , jadi kita perlu buat secara rekreasi/hobi di kawasan yang dibenarkan sahaja.
#gold
#mendulangemas
#goldhunter
#minerals
#malaysia
#Freedom
Friday, 14 November 2025
CIRI-CIRI KEPIMPINAN TERBAIK
Ciri kepimpinan Islam merangkumi sifat-sifat mulia seperti adil, amanah, benar, cerdas, dan berilmu.
Pemimpin juga perlu mempunyai keimanan yang mendalam kepada Allah, berakhlak mulia, sentiasa berusaha untuk kebaikan rakyat dan negara, serta tidak sombong atau mengutamakan hawa nafsu.
Ciri-ciri utama kepimpinan Islam:
Siddiq (Benar): Bercakap benar dan tidak hipokrit, yang memberi keyakinan kepada orang lain.
Amanah: Bertanggungjawab dan boleh dipercayai dalam setiap tugas yang diamanahkan.
Tabligh (Menyampaikan): Berupaya menyampaikan mesej atau arahan dengan jelas dan berkesan.
Fatonah (Cerdas): Memiliki kecerdasan, wawasan, dan keupayaan untuk berfikir secara strategik.
Adil: Menjalankan pemerintahan secara adil dan tidak zalim kepada sesiapa pun.
Berilmu: Memiliki pengetahuan yang luas, bukan hanya dalam agama tetapi juga ilmu siyasah, ekonomi, dan pengurusan.
Berintegriti: Mempunyai akhlak yang baik dan tidak mengambil rasuah atau menipu.
Berwawasan: Mempunyai visi yang jelas untuk memberi petunjuk kepada rakyat dan negara.
Prihatin dan Penyayang: Mementingkan kebajikan rakyat, sentiasa prihatin, dan menunjukkan kasih sayang.
Ketegasan dan Bijaksana: Membuat keputusan dengan tegas dan bijaksana, bukan berdasarkan hawa nafsu.
Berjiwa Khidmat: Tidak mengharapkan jawatan, tetapi rela berbakti untuk rakyat dan negara.
Kredit ,
AI overview
Wednesday, 29 October 2025
MCT OIL vs COCONUT OIL
What Is MCT Oil? MCT Oil Uses.
-Based Benefits of MCT Oil
MCT oil may offer benefits like increased energy, weight management, improved gut health, and support for brain function. It is quickly absorbed and converted into energy, which can help with exercise endurance and appetite control. Its antimicrobial properties may support a healthy gut, and its potential to produce ketones is being studied for its effects on neurological conditions like epilepsy and Alzheimer's.
Energy and weight management
Quick energy source: MCTs are rapidly metabolized and converted to energy, which can boost energy levels for daily activities or exercise.
Weight loss support: MCT oil can increase feelings of fullness and may help burn fat, which can contribute to weight loss.
Ketogenic diet support: It helps the body produce ketones, which can be a primary energy source for the brain, especially for those on a ketogenic diet.
Gut and heart health:
Gut health: MCTs have antimicrobial properties that may help balance gut bacteria and promote a healthier digestive system. They can also help with the absorption of fat-soluble nutrients.
Heart health: By helping with weight management, MCT oil can indirectly support heart health by potentially leading to lower blood pressure and improved cholesterol levels.
Brain function and neurological conditions.
Cognitive function: MCTs provide a quick energy source for the brain, which may improve mental clarity, focus, and memory.
Epilepsy: Some studies suggest that MCTs can help reduce seizure frequency in people with drug-resistant epilepsy.
Alzheimer's disease: Ketones produced from MCTs may offer an alternative energy source for brain cells when glucose utilization is impaired, as is often seen in Alzheimer's disease.
Autism: There is some evidence suggesting MCT oil may help improve symptoms of autism.
Other potential benefits
Antimicrobial and antifungal properties: MCTs have been shown to inhibit the growth of certain bacteria and yeasts.
Nutrient absorption: For individuals with fat malabsorption issues, MCTs are easier to absorb and can help improve the uptake of essential nutrients.
MCT oil could help reduce the growth of bacteria and yeast. Coconut oil, which is the richest natural source of MCTs has potential antimicrobial.
MCTs facilitate the absorption of fat-soluble vitamins and nutrients, which is beneficial for patients with malabsorption disorders like short bowel syndrome.
Amazing Health Benefits of Extra Virgin Coconut Oil which rich of MCTs.
Coconut oil isn't just great for your body—it's also beneficial for your brain. MCTs provide a quick source of energy for brain.
MCT oil can be a quick energy source and may support weight loss. It may also fight bacterial growth and aid in managing certain neurological conditions.
MCT can help your body make ketones, an energy source for your brain that doesn't have carbs. Some say drinking it will make your mind sharper.
MCT Oil Benefits for Your Skin
MCT oil provides powerful antimicrobial properties. This oil is soothing, combats fungi, and is easily absorbed into the skin without clogging pores.
Credits:
AI Overview.
#mctoil
#coconutoil
Wednesday, 22 October 2025
HIKUM SOLAT BERJEMAAH DI MASJID
Hukum solat berjemaah adalah fardu kifayah bagi sesetengah mazhab seperti Syafie, manakala pendapat lain menyatakan ia sunat muakkad (sangat dituntut).
Solat Jumaat adalah wajib secara berjemaah, manakala solat fardu lima waktu lebih dianjurkan secara berjemaah kerana ganjarannya lebih besar, iaitu 27 kali ganda ganjaran pahala berbanding solat bersendirian.
Pandangan mazhab Syafie:
Fardu kifayah: Ini adalah pandangan muktamad yang paling umum. Hukumnya wajib dilakukan agar syi'ar Islam tidak hilang di sesebuah kariah atau kampung.
Sunat muakkad:
Ada juga pendapat lain dalam mazhab Syafie yang mengatakan solat berjemaah adalah sunat muakkad atau sangat dituntut.
Pandangan mazhab lain,
Fardu ain: Sesetengah mazhab seperti Hanbali berpandangan solat berjemaah adalah fardu ain bagi lelaki yang mampu mendengar azan, kecuali ada keuzuran.
Solat Jumaat,:
Wajib: Solat Jumaat wajib dilaksanakan secara berjemaah bagi setiap muslim lelaki yang memenuhi syarat.
Kelebihan solat berjemaah
Pahala berganda:
Solat berjemaah lebih baik daripada solat bersendirian sebanyak 27 darjat (ganjaran).
Perlindungan Allah: Seseorang yang solat Subuh berjemaah akan mendapat perlindungan daripada Allah sehingga ke petang.
Memupuk kasih sayang: Ia adalah kaedah untuk memupuk kecintaan, kasih sayang, dan semangat tolong-menolong sesama muslim.
Oleh itu, setia muslimin hendaklah berusaha untuk melakukan solat secara berjemaah di masjid atau musolla.
Kredit:
AI. Overview.
Sunday, 19 October 2025
HUKUM MENYIMPAN JANGGUT
Soalan
Assalamualaikum ustaz. Apa hukum menyimpan janggut? Mohon pencerahan.
Jawapan
Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Ilahi atas pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kesudahan.
Definisi Janggut
Menurut Kamus Dewan, janggut ditakrifkan sebagai bulu yang tumbuh di bahagian dagu.[1]
Dalam bahasa Arab, janggut disebut sebagai al-Lihyah (اللِّحْيَة). Syeikh Ibn Sidah dalam Lisan al-Arab menyatakan: “Lihyah merupakan suatu nama yang merangkumi jenis bulu yang tumbuh atas kedua-dua pipi dan dagu.”[2]
Anjuran Memelihara Janggut
Imam al-Tirmizi dalam Syamail Muhammadiyyah ada menyebutkan mengenai sifat janggut Rasulullah iaitu tebal dan lebat. Malah menurut sebuah hadis, diriwayatkan:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- …كَثِيرَ شَعْرِ اللِّحْيَةِ
Maksudnya: “Adalah janggut Rasulullah SAW sangat lebat.”[3]
Justeru, berdasarkan hadis tersebut, kita dapat fahami berkenaan saranan dan galakan untuk memelihara dan menjaga janggut termasuk jambang.
Selain itu, menurut kesepakatan ulama, bahawa memelihara janggut adalah dituntut oleh Syara’. Ini kerana terdapat hadis yang warid tentangnya, antaranya:
Daripada Ibn Umar R.Anhuma, bahawa Nabi SAW bersabda:
خَالِفُوا الْمُشْرِكِينَ وَفِّرُوا اللِّحَى وَأَحْفُوا الشَّوَارِبَ
Maksudnya: “Selisihilah orang-orang musyrik, peliharalah janggut dan potonglah misai.”[4]
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
جُزُّوا الشَّوَارِبَ، وَأَرْخُوا اللِّحَى، خَالِفُوا الْمَجُوسَ
Maksudnya: “Pendekkanlah misai, dan peliharalah janggut kerana menyelisihi Majusi.”[5]
Daripada ‘Aisyah R.Anha, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
عشرةٌ من الفطرةِ: … وإِعْفَاءَ اللِّحْيَةِ
Maksudnya: “Sepuluh perkara yang merupakan daripada fitrah manusia:…(antaranya) pemeliharaan janggut.”[6]
Kebanyakan ulama berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan kalimah fi’il amar (أعفوا) dengan ‘membanyakkan’ atau makna ‘memelihara’.[7]
Hukum Memelihara Janggut
Berdasarkan hal ini juga, para ulama’ telah khilaf berkenaan dengan hukum memelihara janggut seperti berikut:
Hukumnya adalah wajib. Inilah pendapat jumhur fuqaha’ dan sebahagian ulama’ mazhab Syafi’ie.
Hukumnya adalah sunat. Ini sebahagian daripada ulama’ Mazhab Syafi’e.
Selain itu, jumhur fuqaha’ daripada mazhab Hanafi, Maliki, Hanbali dan satu pandangan daripada ulama Syafie mengharamkan memotong janggut. Ini kerana bertentangan dengan suruhan hadis Nabi SAW supaya memelihara janggut.[8]
Kami nyatakan juga di sini beberapa pandangan fuqaha’ Syafi’e berkenaan isu ini, antaranya:
Syeikh al-Islam Zakaria al-Ansari berkata: “Makruh (mencabutnya) iaitu janggut pada awal pertumbuhannya, sebab mengutamakan ketampanan (kekacakan) dan keelokan paras rupa.”[9]
Syeikh al-Ramli berkata: “Pernyataan (dan makruh mencabutnya), iaitu janggut. Dan seumpamanya, adalah mencukurnya.”
Al-Hulaimi di dalam kitabnya Al Minha berkata: “Tidaklah boleh (haram) bagi seseorang mencukur janggutnya dan juga kedua-dua bulu kening. Ini adalah pendapat yang lemah.[10]
Imam Ibnu Hajar al-Haitami berkata: “Mereka kemukakan di sini berkenaan dengan masalah janggut, dan seumpamanya tentang beberapa perkara yang dimakruhkan, di antaranya: mencabutnya, dan mencukurnya (janggut). Demikian juga, kedua-dua bulu kening.[11]
Syeikh Ibnu Qasim al-Ubbadi berkata: “Perkataannya (diharamkan), berbeza pendapat dengan pendapat yang kuat (muktamad), Di dalam Syarah al-Ubad terdapat faedah ; kedua-dua Imam, al-Nawawi dan al-Rafi’e berpendapat hukumnya makruh mencukur janggut.”[12]
Al-Bujairimi berkata: “Sesungguhnya mencukur janggut itu adalah dimakruhkan walaupun daripada lelaki, bukan haram.[13]
Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam kitabnya al-Halal wa al-Haram turut membincangkan isu ini. Beliau menyebut: “Berkenaan dengan tajuk yang kita sedang bincangkan ini ialah tentang memelihara janggut. Imam al-Bukhari telah meriwayatkan sebuah hadis daripada Ibn Umar R.Anhuma bahawa Nabi SAW bersabda:
خَالِفُوا الْمُشْرِكِينَ، وَفِّرُوا اللِّحَى، وَأَحْفُوا الشَّوَارِبَ
Maksudnya: “Bezakanlah diri kamu dengan orang-orang musyrikin. Peliharalah janggut dan cukurlah misai.”
Dalam sebahagian riwayat perkataan waffiru bermaksud memelihara. Namun begitu, hadis di atas telah menjelaskan tentang ‘illah (sebab) utamanya iaitu supaya mempunyai identiti yang berbeza dengan golongan musyrikin khususnya orang Majusi kerana mereka selalunya menggunting janggut mereka dan ada pula yang mencukurnya. Kerana itulah Rasulullah SAW menyuruh kita bersikap berbeza dengan mereka untuk mendidik kaum Muslimin supaya mempunyai identiti yang tersendiri.
Maksud tidak mencukur janggut itu bukanlah dengan membiarkannya tanpa diuruskan, tetapi diuruskannya dengan baik pada lebarnya dan panjangnya sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadis riwayat al-Tirmizi.[14]
Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi turut menyebut: Maka kita dapat lihat dalam perkara mencukur janggut ada tiga pandangan, antaranya:
Pendapat yang menyatakan haram secara pasti iaitu apa yang dinyatakan oleh pendapat Ibn Taimiyah dan lain-lainnya.
Pendapat yang mengatakan makruh iaitu apa yang disebutkan dalam kitab Fath al-Bari Syarah Sahih al-Bukhari yang menukilkan daripada Qadhi Iyadh, sedang ulama lain tidak seorang pun yang mengatakan begitu.
Pendapat para ulama yang sezaman menghukumkan mubah atau harus. Barangkali pendapat yang sederhana dan yang dekat kepada yang benar iaitu pendapat yang mengatakan hukumnya makruh sahaja. Ini kerana perintah supaya memelihara janggut itu tidaklah menunjukkan wajib yang pasti, kecuali dinyatakan kepada kita supaya jangan menyerupai orang kafir atau membezakan diri dengan hidup orang kafir sahaja.
Perkara yang hampir menyerupai persoalan ini ialah perintah untuk menginai rambut yang beruban supaya keadaan orang Islam itu berbeza dengan kaum Yahudi dan Nasrani yang tidak menginai rambut mereka. Sedangkan ramai dari kalangan sahabat yang tidak menginai rambut. Maka jelaslah hal ini menunjukkan mustahab iaitu dituntut dan dianjurkan sahaja. Sesungguhnya tidak ada satu berita pun yang dinukilkan oleh ulama salaf bahawa mereka mencukur janggut mereka. Barangkali pada zaman mereka masih belum dititikberatkan untuk mencukurnya dan ia merupakan adat kebiasaan mereka.”[15]
Kesimpulan
Berdasarkan keterangan di atas, kami menyatakan bahawa menyimpan janggut adalah sunat dan sayugia dilaksanakan oleh mereka yang mempunyai janggut dan tiada sebarang larangan serta tegahan oleh mana-mana pihak. Selain itu, kami juga bersetuju dengan pandangan yang paling asah (sahih) dalam mazhab Syafie yang menyatakan bahawa hukum mencukur janggut adalah makruh tanzih. Ini kerana menyimpan janggut secara terurus adalah merupakan sunnah Nabi kita yang mulia.
Walaupun begitu, perlu diingat mereka yang ingin menyimpan janggut hendaklah merapikannya dan memeliharanya dengan sebaik mungkin supaya tidak dilihat kusut masai, serebeh dan banyak kritikan orang ramai terhadapnya. Ini menatijahkan penampilan yang salah dalam menterjemahkan perintah Nabi SAW dan berlawanan dengan sifat serta perlakuan Nabi terhadap janggutnya. Sebahagian ulama’ menghujahkan dengan pandangan Ibnu Umar R.Anhuma yang mana janggutnya cuma segenggam.
Wallahu a’lam.
Bertarikh: 10 Mac 2022 bersamaan 7 Syaaban 1443H
Kredit kpd penulis Dr. Zulkifli.
#cnp Dr Zulkifly
#fb
Saturday, 18 October 2025
13 SIKAP ORANG MELAYU YANG DICATITKAN DALAM BUKU FRANK SWETTERNHAM. Dalam karya beliau yang terkenal, ” Malay Sketches”, Frank Swettenham telah memberi gambaran tentang orang melayu dizamannya mengikut perspektif dan pengalaman peribadi beliau mungkin sejak tahun 1871,iaitu kali pertama beliau berada di Tanah Melayu. Pandangan Swettenham tentang orang melayu ini menjadi bicara utama dalam bab pertama naskah beliau, bab tersebut diberi tajuk ” The Real Malay”. Naskah ” Malay Sketches” in dihasilkan pada tahun 1895, maka boleh disimpulkan bahawa orang melayu yang digambarkan dalam naskah ini adalah hasil pengalaman beliau hidup dalam alam melayu selama 24 tahun. Swettenham memulakan bab ini dengan menganjurkan bahawa untuk memahami orang melayu, seseorang itu perlu tinggal di Tanah Melayu, bertutur bahasa melayu, hormat adat dan budaya orang melayu, meminati apa yang diminati oleh orang melayu, tahu gurau senda orang melayu, sedia membantu mereka tika dalam kesusahan serta berkongsi suka dan duka mereka. Jika semua ini berjaya dilakukan, maka nescaya seseorang itu telah berjaya memenangi hati serta kepercayaan dari orang melayu. Malah Swettenham ini mampu berbahasa melayu dengan baik, hinggakan beliau mampu menghasilkan kamus “Vocabulary of the English and Malay language”, selain daripada itu, Swettenham juga dikenang sebagai diantara 40 orang bekas pegawai tinggi British yang menentang pengenalan “Malayan Union”. Bentuk Fizikal Orang Melayu Orang melayu mengikut Swettenham, mempunyai susuk badan yang rendah tapi sasa, berambut hitam lurus dengan kulit sawo matang serta berhidung kembang dengan bibir yang tebal. Orang melayu juga digambarkan mempunyai mata yang terang. Keperibadian Orang Melayu Orang Melayu pada amnya bersopan santun, beradab serta peramah. Namun begitu, orang melayu tidak sewenangnya mempercayai orang asing, malah bijak menyembunyikan kesangsian mereka dengan perawakan yang ramah. Swettenham juga menggambarkan orang melayu bijak berbicara, susun kata mereka disulami dengan jenaka malah amat gemar berseloroh. Orang melayu sangat cermat dan “terang hati” dalam menerima pelajaran. Malah jika ditambah dengan usaha dan keazaman yang tinggi, orang melayu mampu menghasilkan sesuatu yang lebih daripada apa yang mereka pelajari. Dari sudut kebersihan diri, kebanyakkan orang melayu zaman itu mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan suka berhias serta berpakaian kemas. Orang melayu juga mempunyai sikap dimana mereka tidak boleh bertolak ansur jika difitnah, malah mereka sanggup bertumpahan darah demi menentang fitnah tersebut. Swettenham turut menyebut tentang sikap orang melayu yang memuliakan tetamu, ianya seakan satu kewajipan bagi orang melayu, tidak kira tinggi atau rendah darjat mereka, kaya atau miskin kehidupan mereka. Orang melayu mempunyai bakat bersukan, malah binatang sebesar gajah pun bisa ditangkap dan dijinakkan. Sebagai nelayan, orang melayu sangat berkemahiran hinggakan bermalam diatas bot sudah menjadi kelaziman. Keperibadian Perempuan Melayu Swettenham melihat wanita melayu sebagai bijak bertutur, pandai mengambil hati serta kuat berahsia. Wanita melayu juga peramah, walaupun adakalanya kuat cemburu. Tatkala mencapai usia 40 tahun, mereka mula memperlihatkan kecenderungan meminati barangan kemas dan pakaian yang cantik. Wanita melayu yang dewasa juga menunjukkan citarasa mereka pada barangan mewah seperti kenderaan ( khusunya Kuda ). Malangnya citarasa pada kemewahan dan keindahan barangan ini tidak tergambar pada kediaman mereka yang tidak teratur. Hal ehwal berumahtangga Orang melayu lelaki yang kaya sering menggunakan kemampuan mereka dari segi kekayaan mahupun kekuasaan sebagai alasan untuk berkahwin lebih dari seorang. Walau bagaimanapun, setelah mereka berkahwin empat, lelaki melayu sering gagal menunaikan tanggungjawab mereka keatas para isteri mereka dengan seadilnya. Menurut Swettenham lagi, orang melayu sangat bijak dalam berfalsafah dalam soal hal ehwal rumahtangga. Hidup Beragama Orang melayu adalah muslim yang taat, malah sanggup diseksa demi mempertahankan kesucian agama islam. Walaupun begitu, mereka dilihat tidak terlalu taksub dalam beragama. Menurut Swettenham, orang melayu tidak minum minuman yang memabukkan serta jarang sangat terlibat dengan aktiviti menghisap ganja, walaupun pada zaman itu perbuatan menghisap ganja adalah sesuatu yang biasa dikalangan masyarakat biasa dan para pemimpin. Swettenham juga mengakui, ketaatan orang melayu dalam beragama menyebabkan kebanyakkan mubaligh kristian berputus asa dalam usaha mengkristiankan mereka pada zaman itu. Sikap pada raja, bangsa dan Negara Orang melayu dari kacamata Swettenham sangat bangga dan sayangkan negeri dan bangsa mereka. Orang melayu juga sangat memelihara adat dan budaya mereka, maka tidak hairanlah jika ada pepatah melayu “ Biar mati anak, jangan mati adat”. Orang melayu juga sangat taatkan raja dan pemimpin. Adat memberi hadiah, sama ada dari raja kepada rakyat atau rakyat kepada pemerintah sudah menjadi budaya. Tetapi budaya ini dilihat mulai terhakis, namun dalam beberapa keraian, ianya masih diamalkan, seperti sewaktu istiadat pertabalan raja, upacara pelantikan pegawai tinggi, majlis perkahwinan, majlis berkhatan, upacara tindik telinga dan acara lain yang seumpamanya. Sifat Buruk Orang Melayu Dalam membicarakan perihal orang melayu, Swettenham tidak mengambil sikap populis dengan hanya menceritakan apa yang baik, sebaliknya beliau turut menyingkap sisi gelap masyarakat melayu pada zaman itu. Antara tabiat atau sifat buruk orang melayu pada zaman itu yang beliau temui adalah: 1) Orang Melayu suka meminjam wang, tetapi liat untuk membayar balik 2) Orang melayu suka mengambil tahu hal ehwal jiran tetangga dan mengumpat. 3) Suka mempercayai hal yang karut marut 4) Orang melayu suka berjudi, bersabung ayam dan perkara yang seumpamanya 5) Tidak mudah menerima sebarang perubahan 6) Orang melayu adakalanya malas, malah perkara yang rutin juga dilalaikan. 7) Orang melayu tidak menghargai masa 8) Rumah Orang melayu pada zaman itu dilihat tidak kemas, malah kotor 9) Orang melayu zaman itu suka berdendam, dan jika dendam itu tidak dapat dibalas pada orang yang sepatutnya, sesiapa sahaja yang kebetulan berada berhampiran akan menjadi mangsa, tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda. 10) Orang melayu suka mengamok 11) Walaupun orang melayu suka berbudi, mereka sebenarnya mengharapkan balasan. 12) Orang melayu suka berpuak-puak 13) Orang melayu amat menitik beratkan soal darjat serta keturunan, terutama dalam soal perkahwinan. Sikap buruk ini walaupun tidak enak dibaca, ianya harus menjadi pengajaran kerana inilah apa yang dilihat oleh orang luar. Akan tetapi mungkin telah ada diantara sikap buruk tersebut yang sudah pun terhakis dari masyarakat melayu kini. Senarai “buruk” ini harus menjadi pengajaran bagi orang melayu zaman mutakhir dalam meningkatkan sahsiah mereka agar dipandang tinggi, jangan terlalu dibuai oleh syair dan gurindam akan keindahan bangsa melayu, tetapi harus tegar memperbaiki diri bila ditegur. Khatimah Namun apa yang digambarkan oleh Swettenham ini walau bagaimanapun terhad kepada penilaian peribadi beliau selama 24 tahun mengenali masyarakat melayu dan hanya masyarakat sekitar Singapura, Selangor dan Perak yang mungkin berada dalam pemerhatian beliau. Padangan ini adalah berdasarkan tempoh beliau berada di Tanah Melayu hingga naskah “Malay Sketches” terhasil, iaitu pada tahun 1895. Sewaktu menghasilkan naskah yang mengandungi 22 bab ini, umur Swettenham pada masa itu sekitar 45 tahun dan masih berjawatan sebagai Residen British di Perak. Selain naskah “Malay Sketches”ini, Swettenham turut menghasilkan beberapa penulisan lain yang turut menceritakan perihal orang melayu. Kredit; Laparpoo Penang Official sumber: OMN #KESATUAN ANAK MUDA SG NIBONG KECIL • ® -------------++++++++--++++++++
13 SIKAP ORANG MELAYU YANG DICATITKAN DALAM BUKU FRANK SWETTERNHAM.
Dalam karya beliau yang terkenal, ” Malay Sketches”, Frank Swettenham telah memberi gambaran tentang orang melayu dizamannya mengikut perspektif dan pengalaman peribadi beliau mungkin sejak tahun 1871,iaitu kali pertama beliau berada di Tanah Melayu. Pandangan Swettenham tentang orang melayu ini menjadi bicara utama dalam bab pertama naskah beliau, bab tersebut diberi tajuk ” The Real Malay”. Naskah ” Malay Sketches” in dihasilkan pada tahun 1895, maka boleh disimpulkan bahawa orang melayu yang digambarkan dalam naskah ini adalah hasil pengalaman beliau hidup dalam alam melayu selama 24 tahun.
Swettenham memulakan bab ini dengan menganjurkan bahawa untuk memahami orang melayu, seseorang itu perlu tinggal di Tanah Melayu, bertutur bahasa melayu, hormat adat dan budaya orang melayu, meminati apa yang diminati oleh orang melayu, tahu gurau senda orang melayu, sedia membantu mereka tika dalam kesusahan serta berkongsi suka dan duka mereka. Jika semua ini berjaya dilakukan, maka nescaya seseorang itu telah berjaya memenangi hati serta kepercayaan dari orang melayu. Malah Swettenham ini mampu berbahasa melayu dengan baik, hinggakan beliau mampu menghasilkan kamus “Vocabulary of the English and Malay language”, selain daripada itu, Swettenham juga dikenang sebagai diantara 40 orang bekas pegawai tinggi British yang menentang pengenalan “Malayan Union”.
Bentuk Fizikal Orang Melayu
Orang melayu mengikut Swettenham, mempunyai susuk badan yang rendah tapi sasa, berambut hitam lurus dengan kulit sawo matang serta berhidung kembang dengan bibir yang tebal. Orang melayu juga digambarkan mempunyai mata yang terang.
Keperibadian Orang Melayu
Orang Melayu pada amnya bersopan santun, beradab serta peramah. Namun begitu, orang melayu tidak sewenangnya mempercayai orang asing, malah bijak menyembunyikan kesangsian mereka dengan perawakan yang ramah. Swettenham juga menggambarkan orang melayu bijak berbicara, susun kata mereka disulami dengan jenaka malah amat gemar berseloroh.
Orang melayu sangat cermat dan “terang hati” dalam menerima pelajaran. Malah jika ditambah dengan usaha dan keazaman yang tinggi, orang melayu mampu menghasilkan sesuatu yang lebih daripada apa yang mereka pelajari.
Dari sudut kebersihan diri, kebanyakkan orang melayu zaman itu mandi sekurang-kurangnya dua kali sehari dan suka berhias serta berpakaian kemas.
Orang melayu juga mempunyai sikap dimana mereka tidak boleh bertolak ansur jika difitnah, malah mereka sanggup bertumpahan darah demi menentang fitnah tersebut.
Swettenham turut menyebut tentang sikap orang melayu yang memuliakan tetamu, ianya seakan satu kewajipan bagi orang melayu, tidak kira tinggi atau rendah darjat mereka, kaya atau miskin kehidupan mereka.
Orang melayu mempunyai bakat bersukan, malah binatang sebesar gajah pun bisa ditangkap dan dijinakkan.
Sebagai nelayan, orang melayu sangat berkemahiran hinggakan bermalam diatas bot sudah menjadi kelaziman.
Keperibadian Perempuan Melayu
Swettenham melihat wanita melayu sebagai bijak bertutur, pandai mengambil hati serta kuat berahsia. Wanita melayu juga peramah, walaupun adakalanya kuat cemburu.
Tatkala mencapai usia 40 tahun, mereka mula memperlihatkan kecenderungan meminati barangan kemas dan pakaian yang cantik. Wanita melayu yang dewasa juga menunjukkan citarasa mereka pada barangan mewah seperti kenderaan ( khusunya Kuda ). Malangnya citarasa pada kemewahan dan keindahan barangan ini tidak tergambar pada kediaman mereka yang tidak teratur.
Hal ehwal berumahtangga
Orang melayu lelaki yang kaya sering menggunakan kemampuan mereka dari segi kekayaan mahupun kekuasaan sebagai alasan untuk berkahwin lebih dari seorang.
Walau bagaimanapun, setelah mereka berkahwin empat, lelaki melayu sering gagal menunaikan tanggungjawab mereka keatas para isteri mereka dengan seadilnya.
Menurut Swettenham lagi, orang melayu sangat bijak dalam berfalsafah dalam soal hal ehwal rumahtangga.
Hidup Beragama
Orang melayu adalah muslim yang taat, malah sanggup diseksa demi mempertahankan kesucian agama islam. Walaupun begitu, mereka dilihat tidak terlalu taksub dalam beragama. Menurut Swettenham, orang melayu tidak minum minuman yang memabukkan serta jarang sangat terlibat dengan aktiviti menghisap ganja, walaupun pada zaman itu perbuatan menghisap ganja adalah sesuatu yang biasa dikalangan masyarakat biasa dan para pemimpin.
Swettenham juga mengakui, ketaatan orang melayu dalam beragama menyebabkan kebanyakkan mubaligh kristian berputus asa dalam usaha mengkristiankan mereka pada zaman itu.
Sikap pada raja, bangsa dan Negara
Orang melayu dari kacamata Swettenham sangat bangga dan sayangkan negeri dan bangsa mereka. Orang melayu juga sangat memelihara adat dan budaya mereka, maka tidak hairanlah jika ada pepatah melayu “ Biar mati anak, jangan mati adat”.
Orang melayu juga sangat taatkan raja dan pemimpin. Adat memberi hadiah, sama ada dari raja kepada rakyat atau rakyat kepada pemerintah sudah menjadi budaya. Tetapi budaya ini dilihat mulai terhakis, namun dalam beberapa keraian, ianya masih diamalkan, seperti sewaktu istiadat pertabalan raja, upacara pelantikan pegawai tinggi, majlis perkahwinan, majlis berkhatan, upacara tindik telinga dan acara lain yang seumpamanya.
Sifat Buruk Orang Melayu
Dalam membicarakan perihal orang melayu, Swettenham tidak mengambil sikap populis dengan hanya menceritakan apa yang baik, sebaliknya beliau turut menyingkap sisi gelap masyarakat melayu pada zaman itu. Antara tabiat atau sifat buruk orang melayu pada zaman itu yang beliau temui adalah:
1) Orang Melayu suka meminjam wang, tetapi liat untuk membayar balik
2) Orang melayu suka mengambil tahu hal ehwal jiran tetangga dan mengumpat.
3) Suka mempercayai hal yang karut marut
4) Orang melayu suka berjudi, bersabung ayam dan perkara yang seumpamanya
5) Tidak mudah menerima sebarang perubahan
6) Orang melayu adakalanya malas, malah perkara yang rutin juga dilalaikan.
7) Orang melayu tidak menghargai masa
8) Rumah Orang melayu pada zaman itu dilihat tidak kemas, malah kotor
9) Orang melayu zaman itu suka berdendam, dan jika dendam itu tidak dapat dibalas pada orang yang sepatutnya, sesiapa sahaja yang kebetulan berada berhampiran akan menjadi mangsa, tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda.
10) Orang melayu suka mengamok
11) Walaupun orang melayu suka berbudi, mereka sebenarnya mengharapkan balasan.
12) Orang melayu suka berpuak-puak
13) Orang melayu amat menitik beratkan soal darjat serta keturunan, terutama dalam soal
perkahwinan.
Sikap buruk ini walaupun tidak enak dibaca, ianya harus menjadi pengajaran kerana inilah apa yang dilihat oleh orang luar. Akan tetapi mungkin telah ada diantara sikap buruk tersebut yang sudah pun terhakis dari masyarakat melayu kini. Senarai “buruk” ini harus menjadi pengajaran bagi orang melayu zaman mutakhir dalam meningkatkan sahsiah mereka agar dipandang tinggi, jangan terlalu dibuai oleh syair dan gurindam akan keindahan bangsa melayu, tetapi harus tegar memperbaiki diri bila ditegur.
Khatimah
Namun apa yang digambarkan oleh Swettenham ini walau bagaimanapun terhad kepada penilaian peribadi beliau selama 24 tahun mengenali masyarakat melayu dan hanya masyarakat sekitar Singapura, Selangor dan Perak yang mungkin berada dalam pemerhatian beliau.
Padangan ini adalah berdasarkan tempoh beliau berada di Tanah Melayu hingga naskah “Malay Sketches” terhasil, iaitu pada tahun 1895. Sewaktu menghasilkan naskah yang mengandungi 22 bab ini, umur Swettenham pada masa itu sekitar 45 tahun dan masih berjawatan sebagai Residen British di Perak.
Selain naskah “Malay Sketches”ini, Swettenham turut menghasilkan beberapa penulisan lain yang turut menceritakan perihal orang melayu.
Kredit;
Laparpoo Penang Official
sumber: OMN
#KESATUAN ANAK MUDA SG NIBONG KECIL • ®
-------------++++++++--++++++++
Subscribe to:
Comments (Atom)