RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Friday 1 April 2016

Tuhan Tidak Melupai Perbuatan Si Zalim




Tuhan Tidak Melupai Perbuatan Si Zalim

Dalam realiti kehidupan banyak berlaku perbuatan zalim oleh mereka yang mempunyai kuasa, kekayaan, kedudukan malah memiliki segala-galanya ke atas orang yang daif dan tidak mampu.  Oleh kerana kedaifan dan kedudukan status sebagai insan marhain bawahan mereka ini tidak mampu untuk mendapat keadilan terhadap kezaliman itu. Oleh itu mereka menderita hidup sepanjang masa hingga ada yang berkesudahan dengan kematian.
Dalam mencari jawapan tentang isu ini, saya terbaca satu artikel yang ditulis oleh Dr. MAZA dalam belognya “Minda Tadji” yang pernia disiarkan pada tahun 2007. Di bawah ini saya perturunkan tulisan beliau untuk tatapan dan renungan kita bersama:

Dunia ini jika diciptakan Allah tanpa diiringi dengan Hari Akhirat, tentulah kehidupan ini amat mengecewakan banyak manusia. Apa tidaknya, entah berapa ramai insan yang dizalimi haknya sedangkan dia tidak dapat menuntutnya kembali disebabkan kedhaifan dirinya, atau keadaan yang tidak membelanya.
Sehingga ada insan yang dijatuhkan maruahnya, ditipu atau diceroboh hartanya, disiksa jasad, bahkan dibunuh tubuhnya secara zalim. Tanpa kesalahan, tanpa kejahatan, tanpa dosa yang menghalalkan itu semua. Namun dek dia manusia bawahan, atau keadaan yang tidak membolehkan dia mempertahankan dirinya maka dia terpaksa mengharungi kekejaman ke atas dirinya. Tercungap-cungap tanpa pembelaan. Lantas dia pergi meninggalkan dunia ini sebagai insan teraniaya tanpa dibela.

Jikalah dunia berakhir dengan sebuah kematian di bumi semata, tanpa manusia dibangkitkan semula dan dihitungkan segala amalan dan kerjanya, tentulah kehidupan ini sesuatu yang amat tidak adil. Atau kehidupan ini hanyalah pentas drama kezaliman dan penindasan semata. Namun Maha Suci Tuhan dari menjadikan kehidupan sia-sia. Firman Allah: (maksudnya) maka apakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu dengan sia-sia dan kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?” Maka Maha Tinggilah Allah Yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Maha Benar; tiada yang diabdikan diri melainkan Dia, Tuhan Yang mempunyai ‘arasy yang mulia (Surah al-Mukminun ayat: 115-116).
Saya pernah melawat beberapa kota-kota tamadun lama. Antaranya saya melihat tempat yang pada zaman dahulu para pembesar mereka menjadikan perlawanan manusia menentang singa sebagai majlis hiburan dan keramaian. Penentang singa itu mungkin seorang manusia yang tidak ada kesalahan, namun dia dipilih untuk dijadikan bahan hiburan. Ketika bergelut mempertahankan nyawanya digelanggang yang disediakan, orang ramai bersorak sorai kegembiraan menyaksikan pertandingan maut itu. Entah berapa ramailah yang mati dalam kesedihan yang memuncak disebabkan hilangnya nilai keinsanan dan kezaliman yang tidak bertepi.
Demikian juga jika kita baca sejarah perhambaan yang pernah dilakukan oleh bangsa kulit putih terhadap kulit hitam. Begitu kezaliman kuasa-kuasa imperialis yang menceroboh dan menindas bangsa-bangsa yang lemah. Wanita mereka dirogol, anak-anak mereka dibunuh dan negara mereka dimusnahkan. Demikian kezaliman sesetengah pemerintah di dunia terhadap rakyat yang tidak berdosa. Sesetengahnya tanpa kesalahan, tanpa campur tangan dalam sebarang percaturan politik pun, tiba-tiba dimangsakan.
Saya baru-baru ini ketika bersolat di Masjidil Haram berbual dengan seorang warga Iraq. Dia dan keluarganya menjadi mangsa kekejaman pemerintah mereka yang lepas. Tidak kerana dia terlibat dengan politik, tetapi disebabkan ada keluarga mereka yang terlibat lalu semua mereka disiksa dengan penuh kezaliman. Saya katakan kepadanya; “pemimpin awak telah pun pergi menemui Allah”. Dia menjawab: “Ya, dia telah pun hilang dari muka bumi ini, namun kekejaman yang pernah dilakukan terus terpalit dalam sanubari kami yang pernah dimangsakan dan yang dosa itu dibawa pergi menemui Allah oleh mereka yang dikorbankan olehnya sebelum kematiannya.”
Saya memandang wajahnya yang barangkali menyimpan lautan kepahitan kezaliman terhadap dirinya, anak perempuannya dan insan-insan yang dia sayangi. Saya tidak pasti sejauh mana kebenaran ceritanya. Namun yang pasti ramai manusia yang melakukan kezaliman telah pun melupai mangsanya, namun insan yang dizalimi tidak pernah lupa. Sudah pasti Allah tidak akan lupa perbuatan si zalim.
Teringatlah saya firman Allah: (maksudnya) Dan janganlah kamu menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim; Sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat keadaan Yang berlaku). (dalam pada itu) mereka terburu-buru (menyahut panggilan ke padang Mahsyar) sambil mendongakkan kepala mereka dengan mata tidak berkelip, dan hati mereka yang kosong (kerana bingung dan cemas) (Surah Ibrahim 42-43).
Ya, ramai orang zalim telah melupai mangsa mereka. Bahkan sebahagian mereka tidak mengenali pun siapakah mangsa mereka. Ketika mereka bergolek dalam keseronokan, mangsa-mangsa mereka merintih penderitaan dan kesakitan. Lihatlah berapa ramai pemaju perumahan yang berarak ke sana-sini sedangkan pembeli-pembeli rumah yang ditipu atau terbengkalai terus menderita dek penipuan tersebut. Mungkin mereka tidak kenal pun bagaimanakah rupa si pemaju dan si pemaju pun tidak kenal rupa mereka. Namun Allah tidak pernah lalai dan alpa atas apa yang dilakukan.
Entahkan berapa ramai pula manusia yang ditipu harta dan wangnya disebabkan kesilapannya atau kedajalan otak si penipu yang pintar. Barangkali mereka tidak pernah bertemu muka, namun Allah tidak alpa. Entah berapa ramai insan yang dicemari maruahnya. Dibuat dan direka cerita palsu mengenai dirinya. Lalu disebarkan di kalangan orang ramai. Ramai pula masyarakat yang percaya terutama jika si mangsa orang yang ada nama. Ini kerana tabiat ramai manusia suka melihat kejatuhan orang lain. Maka mata-mata manusia memandangnya dengan sinis. Terpinga-pinga dia dan bertanya: siapakah yang memulakan cerita dusta ini yang aku menderita kerananya? Tersenyum barangkali si pereka cerita disebabkan dia tidak dapat dikesan. Namun Allah Maha Mengetahui segalanya dan tidak pernah lupa.
Entah berapa ramai pula insan yang dicedera atau dibunuh tanpa dia sempat mengenali siapakah si penjenayah yang menzaliminya. Namun Allah Maha Memerhati segalanya. Sehingga saya pernah menyebut: entah berapa ramai yang menaiki kereta dengan kesombongannya meredak becak atau lopak di jalan lalu mencemari pakaian si hamba Allah yang berjalan di tepi atau menaiki motorsikal. Menangislah dan meratap si mangsa atas kekotoran bajunya. Dia barangkali tidak sempat pun memerhati wajah si pemandu, namun Allah tidak akan lupa dan alpa. Sabda Nabi s.a.w.: “Segala hak akan dibayar kepada empunya pada Hari Kiamat, sehinggakan akan dibalas untuk biri-biri yang bertanduk atas perbuatannya ke atas biri-biri yang tidak bertanduk” (Riwayat Muslim). Hadis ini menggambarkan betapa setiap yang dizalimi dan menzalimi walau sekecil mana pun akan diadili pada hari kiamat kelak.
Kadangkala kita kenal orang yang memangsakan kita. Namun tidak dapat kita mengelakkan kezalimannya disebabkan kuasa yang dimilikinya, atau keadaan yang berpihak kepadanya. Demikian kita lihat ada kerajaan pemerintah yang menzalimi rakyatnya. Ada majikan yang menzalimi pekerjanya. Ada ibu bapa yang menzalimi anaknya. Atau suami yang menzalimi isterinya. Si mangsa hanya mampu berdiam diri kerana bimbang kesan yang lebih yang buruk jika dia bertindak. Bahkan sebahagian yang menzalimi itu dengan ruang kuasa yang ada merasakan itu adalah haknya untuk menindas rakyatnya atau menekan secara tidak adil ke atas pekerjaanya atau bersikap berat sebelah kepada anak dan isterinya. Dia tidak merasa berdosa, bahkan dengan ego mereka menepuk dada dan berkata “ini hak aku”. Namun Allah tidak akan lupa itu semua.
Bagitu juga mereka yang mempunyai saluran tertentu seperti wartawan atau penulis buku dan internet yang memuatkan kisah peribadi orang lain sehingga menderitakan si mangsa. Atau ahli politik yang menjadikan pentas politiknya untuk menuduh dan memalitkan keaiban kepada musuh-musuh politiknya. Tanpa memperdulikan maruah orang dan larangan Allah agar jangan diintip keaiban orang serta arahan Nabi s.a.w agar jangan didedahkan keaiban peribadi insan lain tanpa sebab-sebab yang dihalalkan syarak.
Mereka ini tidak merasa zalim dan berdosa. Jika ditanya, mereka menjawab: ini kerja aku sebagai wartawan atau penulis politik atau ahli politik. Bagi mereka seakan kerjaya mereka telah melangkaui batasan dan sempadan agama. Mereka seakan lupakan peringatan Nabi s.a.w.: “Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tidak ada dinar dan dirham (Hari Kiamat). Sekiranya baginya amalan soleh maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tidak ada baginya kejahatan, maka akan diambil kejahatan orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya” (Riwayat al-Bukhari).
Satu lagi sikap sesetengah manusia adalah mereka sering lupa kezaliman terhadap orang lain dan hanya mengungkit kezaliman apabila ia terkena kepada diri mereka sahaja. Jika orang lain bertindak tidak adil terhadap mereka, mereka akan membantah lalu berkata kami dizalimi. Apabila mereka menzalimi orang lain, mereka akan berkata kami hanya menuntut hak.
Saya masih ingat dahulu apabila ada seorang pemimpin yang dituduh melakukan perbuatan seks yang sumbang maka para ustaz dan selain ustaz yang membelanya membacakan dalil-dalil al-Quran dan Sunnah yang melarang kita menuduh orang lain dengan tuduhan zina tanpa empat orang saksi. Lalu dibacalah firman Allah :(maksudnya) “Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebatan; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik” (Surah al-Nur ayat 4).
Lalu mereka menyatakan perbuatan menuduh tersebut adalah zalim lagi haram dan si penuduh menurut Islam hendaklah disebat lapan puluh rotan. Namun apabila para ustaz dan ‘pengikut para ustaz’ yang sama menuduh musuh-musuh politik mereka –sebelum dan selepas itu- dengan tuduhan skandal seks dan berbagai lagi, tidak pula mereka mendatangkan saksi seperti yang dituntut oleh syarak. Bahkan sebahagian ceramah-ceramah politik itu dihiasi dengan tuduh-menuduh yang amat berat di sisi syarak. Namun mereka ini jika ditanya akan menjawab: “ini politik syeikh! Anta mana faham”.
Saya menyatakan mungkin mereka lebih faham ‘politik ala mereka’, namun apa yang saya faham hukum-hakam Tuhan itu tidak pernah terbatas. Islam ini bukan sekular yang memisahkan agama dari politik. Jika anda bercakap tentang Islam dan politik, maka cara politik hendaklah mengikut Islam. Sebahagian perkataan-perkataan dalam ceramah itu bak kata al-Quran dalam Surah al-Nur ayat 15: (maksudnya) “ketika kamu menerima berita dusta itu dengan lidah kamu, dan memperkatakan dengan mulut kamu sesuatu yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; dan kamu pula menyangka ianya perkara kecil, pada hal di sisi Allah adalah perkara yang besar dosanya”.
Demikian kita, kita hanya sedar kezaliman apabila ia terkena kepada kita, melupainya apabila terkena kepada orang lain. Saya masih ingat seorang yang berpakaian agama dalam negara ini yang mengkritik sikap sesetengah anak-anak muda yang kononnya tidak menerima pakai pendapat ‘tokoh-tokoh agama Nusantara’ dan beliau mensifatkan itu sebagai koboi dan biadap. Itu katanya tidak menghormati ulama.
Tetapi saya melihat beliau dan mereka ‘sebaju’ dengan beliau dalam masa yang sama menghina, mengfitnah bahkan sehingga mengkafirkan tokoh-tokoh ulama umat Islam seperti Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, al-Hafiz Ibn Qayyim, al-Hafiz al-Zahabi, al-Imam Muhammad bin ‘Abdul Wahhab, Dr Yusuf al-Qaradawi dan lain-lain lagi, tidaklah pula mereka menganggap diri mereka zalim, koboi dan biadap terhadap para ulama. Mereka menghukum diri mereka tidak sama dengan hukuman mereka terhadap orang lain.
Inilah yang sering saya ulangi firman Allah s.w.t: dalam Surah al-Maidah: 8:(maksudnya): Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.
Islam ini adil untuk semua tanpa sempadan. Allah Tuhan Yang Maha anti kezaliman telah berfirman dalam hadis qudsi: “Wahai hamba-hambaKu! Aku telah haramku kezaliman untuk Aku lakukan dan Aku jadikan ianya haram di kalangan kamu, jangan kamu zalim menzalimi” (Riwayat Muslim). Kezaliman itu haram sekalipun terhadap orang yang pada zahirnya tidak berperwatakan baik dan sekalipun terhadap bukan muslim. Tidak dibolehkan oleh agama kita menuduh atau menzalimi seseorang hanya kerana dia tidak kuat beragama atau kerana dia bukan seorang muslim. Apatah lagi terhadap seorang soleh dan berakhlak baik dalam hidupnya.
Nabi s.a.w bersabda: “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tidak ada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Dalam riwayat Ahmad “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya bagi dirinya” (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani/ al-Sahihah: 767) dalam riwayat Ahmad yang lain: “Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ianya tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani/ al-Sahihah: 767).
Entah berapa ramai si zalim yang belum pun sempat datang Hari Akhirat telah pun merasai padah kezaliman di atas muka bumi ini hasil dari doa mangsanya. Kadang-kala si zalim bergelak seketika atau beberapa lama, namun masa pembalasannya akan tiba. Sehingga dek terlupa perbuatan zalimnya, apabila tiba saat pembalasan Tuhan di bumi ini ke atasnya dia tertanya-tanya: “mengapa aku jadi begini?”, atau “mengapakah Tuhan melakukan padaku begini?”
Dia terlupa kezalimannya, sedang si mangsa dan Tuhan tidak lupa perbuatannya. Dalam hadis yang lain, Nabi s.a.w bersabda: “Takut kamu doa orang yang dizalimi kerana ianya dibawa atas lindungan awan dan Allah Yang Maha Tinggi berfirman: “Demi kemuliaan dan keagunganKu, akan Aku menangkan engkau walaupun selepas beberapa lama” (Riwayat al-Bukhari dalam al-Tarikh al-Kabir, dinilai hasan/ al-Sahihah:870). Ketika si zalim tidur lena di katilnya, si mangsa mendongak ke langit menyeru Tuhannya. Justeru itu, janganlah hampa sesiapa yang dizalimi dan takutlah kita doa orang yang kena zalim!

Kesimpulan dari tulisan ini kita perlu sentiasa berhati-hati dalam menjalani kehidupan ini. Jika kita merupaka orang yang berkuasa perlulah rujuk kepada al-Qurn dan hadis dalam menjalankan perintah supaya ianya sentiasa selaras dengan syariat dan tidak berlaku zalim.  Begitu juga sebagai insan biasa dalam kehidupan ini kita juga perlu berhati-hati supaya tindakan kita itu tidak akan menzalimi orang lain walupun dengan perkataan kita dalam pergaulan seharian. Sentialah patuh kepada syariat dalam apa juga yang kita lakukan seomga mendapat keredaan Allah di dunia dan di akhirat. InsyalAllah.

Wallahu'alm.


Sumber : Minda Tadjid :  Dr MAZA:
Disiarkan pada December 30, 2007

ПЕРЕВАГИ ЗАСЛУГИ:



ІСТОРІЯ імамом Ахмадом І мензурку
Одного разу, коли Імам Ахмад бін Hanbal відправився подорожувати і, коли настала ніч, він зупинився в мечеті в селі розслаблялася його тіло.
Але охоронці мечеті не визнали Імам Ахмад. Охоронці не дозволяли йому відпочити в мечеті навіть кілька разів просили і оскаржені імама Ахмада.
Імам Ахмад потім переїхав разом з мечеті. До біля мечеті Імама Ахмад зіткнувся з пекарем, який був на шляху додому.
Продавець хліба дорікнув Імам Ахмад і вони поговорили. Після того, знаючи історію імама Ахмада не дозволили відпочивати в мечеті, булочник запросив імам Ахмад ,  щоб залишитися на   ніч в його житлових.
Лобове пекар лікує Імам Ахмад праведно в якості гостя. Він служив їжу і питво і спілкування на хвилину без нього , знаючи , що його гість був великим імамом, Імам Ахмад бін Hanbal. У той час як  Імам Ахмад  відпочиває, пекар   запечений свій   хліб для нього , щоб продати за  наступний день.
Імам Ахмад спостерігаючи тільки пекар, який виконував благородну роботу з самого початку, поки він не буде готовий до випікати хліб. Цікаво відзначити, імам Ахмад, робота робить хліб пекар ніколи не вимовить вибачення у нього на губах. У той час як рука пекар швидко створити робочі місця, ні облизала губи з прощенням нескінченно і невпинно.
Так що імам Ахмад запитав пекар:
"Я бачив, як ви виконувати свою роботу під час читання нескінченне прощення. Те, що так довго ви практикуєте що? Який результат, що ви можете?"
Відповів пекар:
"Це справи (Merit) була так довго, я нескінченно і невпинно."
"І я виявив , що користь від таких вчинків, не моє бажання , яке я молюся Богу, Він   не ставитиме його приємно , і я завжди буде розважати Аллахом.
"Чи було ваше бажання   виконати Богом?" Знову запитав імам Ахмад.
Відповів пекар:
"Я маю намір зустрітися з  великим вченим  в цю епоху імама Ахмада бін Ханбаля."
Імам Ахмад був вражений і приголомшений, щоб почути відповідь пекарем. Потім він сказав:
"Мабуть, це все Божий план дуже великий. Мені не дозволили відпочивати в мечеті, так як приїхати сюди, щоб виконати молитву і прохання."
"Що ви маєте на увазі під цією дорогою Заслуженого комфорту постояльців?" запитав булочник з подивом.
"Я Імам Ахмад бін Hanbal ,  що ви молитесь Богу , щоб зустрітися." Імам Ахмад сказав зі сльозами на очах.
СубханАллаг ...
За його словами, це означає, що:
"Хто б не відтворити просити вибачення (прошу вибачення Аллаха), Аллах зробить його кожне горе вихід і на кожному труднощі є легкість і Бог дасть йому (м'яса) від напрямку , яке не є несподіваним."   (HR. Ahmad , Абу Дауд і Ібн Маджа)
Wallahu'alam




Ukriana

ข้อดีบุญ:

ข้อดีบุญ:



เรื่องราวของอิหม่ามอะหมัดและถ้วยแก้ว
ครั้งหนึ่งเมื่ออิหม่ามอะห์หมัด bin Hanbal ท่องเที่ยวไปและเมื่อคืนมาเขาหยุดที่มัสยิดในหมู่บ้านได้รับการผ่อนคลายร่างกายของเขา
แต่ยามมัสยิดไม่รู้จักอิหม่ามอะหมัด ยามไม่อนุญาตให้เขาหยุดพักในมัสยิดแม้หลายครั้งและขอยื่นอุทธรณ์โดยอิหม่ามอะหมัด
อิหม่ามอะห์หมัดจากนั้นก็ย้ายไปจากมัสยิด นอกมัสยิดอิหม่ามอะห์หมัดชนกับเบเกอร์ซึ่งเป็นทางกลับบ้านของเขา
ผู้ขายของขนมปังตำหนิอิหม่ามอะหมัดและพวกเขาพูดคุยในขณะที่ หลังจากที่ทราบว่าเรื่องราวของอิหม่ามอะห์หมัดไม่ได้รับอนุญาตในส่วนที่เหลือในมัสยิดเบเกอร์ได้รับเชิญอิหม่ามอะห์หมัด การเข้าพักสำหรับ  คืนที่ hous ของเขา
Tthe ขนมปังถือว่าอิหม่ามอะห์หมัดชอบธรรมในฐานะแขก เขาเสิร์ฟอาหารและเครื่องดื่มและแชทสำหรับช่วงเวลาที่ไม่มีเขารู้ว่าแขกของเขาเป็นอิหม่ามดีอิหม่ามอะห์หมัด bin Hanbal ในขณะที่ อิหม่ามอะห์หมัด จะพักผ่อน, ขนมปัง  อบเขา  ขนมปังสำหรับเขาที่จะขายให้ ในวันถัดไป
อิหม่ามอะห์หมัดสังเกตเพียงขนมปังที่ถูกปฏิบัติงานที่มีเกียรติจากจุดเริ่มต้นจนถึงเขาพร้อมที่จะอบขนมปัง มันน่าสนใจที่จะต้องทราบอิหม่ามอะห์หมัดงานท​​ำขนมปังขนมปังไม่เคยประกาศให้อภัยบนริมฝีปากของเขา ในขณะที่มือของขนมปังอย่างรวดเร็วสร้างการจ้างงานหรือชุบริมฝีปากของเธอด้วยการให้อภัยอย่างไม่มีที่สิ้นสุดและไม่รู้จักเหน็ดเหนื่อย
ดังนั้นอิหม่ามอะห์หมัดถามขนมปัง:
"ผมเห็นคุณดำเนินการงานของคุณในขณะที่ท่องให้อภัยไม่มีที่สิ้นสุด. อะไรคือตราบใดที่คุณไม่ปฏิบัติที่? เป็นผลที่คุณจะได้อะไร?"
ตอบขนมปัง:
"นั่นคือการกระทำ (MERIT) คือตราบใดที่ฉันทำอย่างไม่มีที่สิ้นสุดและไม่รู้จักเหน็ดเหนื่อย."
"และฉันพบว่าประโยชน์ของการกระทำดังกล่าวไม่มีความปรารถนาของฉันที่ฉันอธิษฐานกับพระเจ้าเขา  จะถูกนำรื่นรมย์ของเขาและฉันมักจะได้รับความบันเทิงจากอัลลอ
"เป็นความต้องการของคุณได้รับการ  ตอบสนองจากพระเจ้า?" อิหม่ามอะห์หมัดถามอีกครั้ง
ตอบขนมปัง:
"ผมตั้งใจที่จะพบกับ นักวิชาการที่ดี ในยุคของอิหม่ามอะห์หมัด bin Hanbal นี้".
อิหม่ามอะห์หมัดตกใจและตะลึงที่จะได้ยินคำตอบของขนมปังที่ แล้วเขากล่าวว่า
"เห็นได้ชัดว่านี่คือแผนทั้งหมดของพระเจ้าที่ดีมาก. ฉันไม่ได้รับอนุญาตในส่วนที่เหลือในมัสยิดเพราะจะมาที่นี่เพื่อตอบสนองการ สวดมนต์และคำร้อง."
"คุณหมายถึงอะไรโดยที่มาพักรู้สึกเป็นเกียรติที่รัก?" ถามขนมปังด้วยความประหลาดใจ
"I am อิหม่ามอะห์หมัด bin Hanbal  ที่คุณอธิษฐานต่อพระเจ้าเพื่อตอบสนอง." อิหม่ามอะหมัดกล่าวด้วยน้ำตาในดวงตาของเขา
Subhanallah ...
เขาบอกว่าหมายถึง:
"ผู้ใดทำซ้ำแสวงหาการอภัยโทษ (ขออภัยโทษของอัลล) อัลลอจะทำให้เขาทุกความเศร้าโศกวิธีการออกและในทุกความยากลำบากมีความสะดวก และพระเจ้าจะให้เขา (เนื้อ) จากทิศทางที่ไม่คาดคิด."   (ชม. อาหมัด อาบู Dawud และอิบัน Majah)
Wallahu'alam

Wednesday 30 March 2016

VOORDELEN VAN MERIT:


STORY Imam Ahmed en de beker
Eenmaal toen Imam Ahmad bin Hanbal ging op reis en toen de nacht kwam hij stopte bij een moskee in het dorp was ontspannen zijn lichaam.
Maar bewakers van de moskee niet herkende Imam Ahmad. De bewakers stond hem niet toe te rusten in de moskee zelfs meerdere aangevraagd en beroep door Imam Ahmad keer.
Imam Ahmad dan bewogen langs uit de moskee. Buiten een moskee Imam Ahmad in botsing kwam met een bakker die op weg naar huis was.
De verkoper van het brood bestrafte Imam Ahmad en ze praatten een tijdje. Na het kennen van de geschiedenis van Imam Ahmad was niet toegestaan ​​om te rusten in de moskee, de bakker uitgenodigd Imam Ahmad  om te verblijven voor   de nacht op zijn Hous.
Dde bakker behandelt Imam Ahmad rechtvaardig als gast. Hij diende eten en drinken en een praatje voor een moment zonder hem te weten dat zijn gast was een grote imam, Imam Ahmad bin Hanbal. Terwijl  Imam Ahmad  rust, de bakker   gebakken zijn   brood voor hem te verkopen voor  de volgende dag.
Imam Ahmad observeren alleen de bakker die optrad nobele werk van het begin tot hij klaar is om het brood te bakken. Het is interessant om op te merken Imam Ahmad, het werk maakt het brood bakker spreekt nooit vergeving op zijn lippen. Terwijl de hand van de bakker snel te creëren werkgelegenheid, noch bevochtigde haar lippen met vergeving eindeloos en onvermoeibaar.
Dus Imam Ahmad vroeg de bakker:
'Ik zag je je taak uit te voeren, terwijl het reciteren van eindeloze vergevingsgezindheid. Wat is er zo lang heb je dat de praktijk? Wat is het resultaat dat u kunt?'
Antwoordde de bakker:
"Dat is daden (MERIT) was zo lang ik doe eindeloos en onvermoeibaar."
"En ik vond dat de voordelen van een dergelijke daden, geen van mijn verlangen waarvan ik bid tot God, Hij   zal zijn aangenaam te zetten en ik ben altijd zal vermaken door Allah.
"Is uw wens geweest   vervullen door God? ' Imam Ahmad vroeg opnieuw.
Antwoordde de bakker:
"Ik ben van plan om te voldoen aan de  grote geleerde  in dit tijdperk van Imam Ahmad bin Hanbal."
Imam Ahmad was geschokt en verbijsterd naar het antwoord van de bakker horen. Toen zei hij:
"Blijkbaar was al Gods plan van een zeer groot. Ik was niet toegestaan ​​om te rusten in de moskee, omdat hier te komen om de gebeden te vervullen."
'Wat bedoel je met die lieve vereerd guestr?' vroeg de bakker met verbazing.
"Ik ben de Imam Ahmad bin Hanbal  dat je bidt tot God te ontmoeten." Imam Ahmad zei met tranen in zijn ogen.
Subhanallah ...
Hij zei dat betekent:
"Wie reproduceren op zoek naar vergeving (vraag vergiffenis van Allah), Allah zal hem elke verdriet de weg naar buiten en op elke ontbering is er gemak en God zal zorgen voor hem (vlees) vanuit de richting die niet onverwacht."   (HR. Ahmad Abu Dawud en Ibn Majah)
Wallahu'alam



Belanda

ADVANTAGES OF MERIT:



STORY OF IMAM AHMAD AND  THE BEAKER

Once when Imam Ahmad bin Hanbal went traveling and when the night came he stopped at a mosque in the village was relaxing his body.
But the mosque's guards did not recognize Imam Ahmad. The guards did not allow him to rest in the mosque even several times requested and appealed by Imam Ahmad.
Imam Ahmad then moved along from the mosque. Up outside a mosque Imam Ahmad collided with a baker who was on his way home.
The seller of bread rebuked Imam Ahmad and they chatted for a while. After knowing the story of Imam Ahmad was not allowed to rest in the mosque, the baker invited Imam Ahmad  to stay for  the night at his hous.
Tthe baker treats Imam Ahmad righteously as a guest. He served food and drink and chat for a moment without him knowing that his guest was a great imam, Imam Ahmad bin Hanbal. While  Imam Ahmad  is resting, the baker  baked his  bread for him to sell for  the next day.
Imam Ahmad observing only the baker who was performing noble work from the beginning until he is ready to bake the bread. It's interesting to note Imam Ahmad, the work makes it the bread baker never pronounces forgiveness on his lips. While the hand of the baker swiftly create employment, nor moistened her lips with forgiveness endlessly and tirelessly.
So Imam Ahmad asked the baker:
"I saw you perform your job while reciting endless forgiveness. What is so long did you practice that? What is the result that you can?"
Replied the baker:
"That's deeds (MERIT) was so long I do endlessly and tirelessly."
"And I found that the benefits of such deeds, none of my desire which I pray to God, He  will be put his pleasant and I am always will be entertain by Allah.
"Is your desire been  fulfill by God?" Imam Ahmad asked again.
Replied the baker:
"I intend to meet with the  great scholar  in this era of Imam Ahmad bin Hanbal."
Imam Ahmad was shocked and stunned to hear the answer of the baker. Then he said:
"Apparently this was all God's plan a very great. I was not allowed to rest in the mosque because to come here to fulfill the prayer and petition."
"What do you mean by that dear honored guestr?" asked the baker with amazement.
"I am the Imam Ahmad bin Hanbal  that you pray to God to meet." Imam Ahmad said with tears in his eyes.

Subhanallah ...
He said that means:
"Whoever reproduce seek forgiveness (ask forgiveness of Allah), Allah will make him every grief the way out and on every hardship there is ease and God will provide for him (meats) from the direction which is not unexpected."  (HR. Ahmad, Abu Dawud and Ibn Majah)


Wallahu'alam.