RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Saturday, 27 June 2015

KONSEP CUKAI MEGIKUT ISLAM

Islam mempunyai sistem cukainya yang tersendiri. Sumber kepada sistem percukaian Islam ialah al-Quran, Sunnah Rasulullah SAW, ijmak dan kias. Ia telah diturunkan bukan sahaja adil bagi manusia keseluruhan, tetapi ia juga merupakan sistem yang mengstabilkan ekonomi, khususnya keseimbangan antara kuasa modal dan kuasa beli rakyat sebagai penjana produktivi.
Asas Ukuran Keharusan Cukai
Sesuatu hukum dirujuk kepada hukum asal yang telah dinaskan oleh sumber al-Quran dan al-Hadis. Hukum asal berkaitan harta orang lain adalah haram diambil melainkan mempunyai sebab yang dibenarkan syariat. Ini berpandukan kepada firman Allah SWT, bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”- (An-Nisa’: 29).
Di antara dalil yang lain ialah pesanan Rasulullah sewaktu Haji Wada’ (Haji Selamat Tinggal), antara lain nabi SAW berpesan, bermaksud:
“Wahai orang ramai, sesungguhnya orang yang beriman adalah saudara, tidak halal bagi seseorangpun (mengambil) harta saudaranya melainkan dengan kerelaannya.” – Riwayat Bukhari dan Muslim.
Hadis ini memaksudkan selain daripada zakat dan perkara-perkara yang dinaskan harus atau wajib diambil seperti zakat, yakni zakat bukan milik si pemunya harta bahkan ia adalah milik si fakir, miskin dan asnaf-asnafnya. Begitu juga tidak termasuk isteri atau anak dibawah tanggungannya kerana ia dianggap sebagai seakan-akan sekutu pemilikan. Adapun selainnya, maka ia adalah milik si pemunya dan tidak boleh diambil melainkan degan kerelaannya oleh sesiapapun termasuk kerajaan.
Dan sabda nabi SAW, Maksudnya:
“Apabila mereka melakukan demikian (Islam) maka darah dan harta mereka mereka adalah terpelihara melainkan (harta boleh diambil) dengan cara-cara yagn dibenarkan oleh Islam.” – Riwayat Bukhari.
Di dalam kitab Fathul Bari, Syarah Sahih Bukhari menyebut, zakat adalah salah satu cara pengambilan yang dibenarkan oleh Islam (sekalipun tuannya tidak merestuinya).
Ayat di atas menegaskan memakan harta orang lain adalah haram dan dikategorikan bentuk memakannya adalah batil. Ayat tersebut seterusnya menyenaraikan bentuk pengecualian yang mengharuskan mengambil harta orang, salah satunya ialah perniagaan.
Berdasarkan ayat ini, hukum asal memakan, mengambil dan memiliki harta orang lain tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram sehinggalah ada sebab dan dalil yang diharuskan syariat. Ia berbeza dengan hukum asal makanan, minuman dan bentuk muamalat, di mana hukum asal bagi semua perkara tersebut adalah harus kecuali ada tanda-tanda yang menunjukkan haram.
Justeru, apabila kita bertransaksi atau memakan sesuatu makanan yang tiada dalil dan bukti halal atau haram, maka hukum transaksi dan makanan itu adalah halal justeru merujuk kepada hukum asalnya yang harus. Tetapi berbeza dengan pengambilan harta atau wang milik orang, yakni hukum asalnya haram berdasarkan ayat di atas, kecuali ada dalil dan bukti halal. Justeru, apabila kita mengambil wang milik orang, jika tiada dalil dan bukti halal atau haram, maka hukumnya adalah haram justeru merujuk kepada hukum asalnya yang haram.
Sebagai contoh, kita boleh mengambil wang RM50,000 daripada Ahmad sebab kita jual kereta kepadanya. Sebab keharusan ialah jual beli (Al-Bai’). Kita boleh ambil wang daripada Ali sebanyak RM10,000 kerana kita membuat ubah suai rumahnya. Sebab keharusan ialah upah (ujrah). Kita boleh mengambil jam milik Ah Chong selepas kita membayarnya wang. Sebab keharusan ialah jual beli. Kita boleh mengambil wang daripada Abu kerana agihan keuntungan perniagaannya yang bermodalkan wang kita. Sebab keharusan ialah pelaburan (Mudharabah).
Apabila kita berjalan dan jumpa wang RM50,000, maka kita tidak boleh mengambilnya kerana tiada jual beli, tiada upahan kerja, tiada pengeluaran modal, tiada sebab-sebab yang membolehkan, maka hukumnya haram diambil dan RM50,000 tersebut dianggap sebagai harta laqatah (barang ciciran).
Maka hendaklah kita bertanya berkenaan GST, apakah sebab yagn membolehkan kerajaan mengambilnya daripada rakyat? Jika tiada sebab ‘sebenar’, maka hukumnya kembali kepada asal, iaitu haram dan termasuk di dalam kategori batil. begitu juga jika pemindahan hak berlaku dengan sebab, tetapi sebab itu tidak diiktiraf oleh Islam, maka ia juga adalah batil. Contohnya seperti pemenang judi yang mengambil bahagian pemain judi yang kalah, sekalipun judi adalah sebab pemindahan milik, tetapi ia tetap dikategorikan sebagai baatil kerana judi itu sekalipun sebab pengambilannya wujud, tetapi ia tidak diiktiraf oleh syarat.
Adakah Hukum Ini Terlaksana Juga Ke Atas Kerajaan Mengambil Wang Rakyat?
Selepas kita memahami bahawa hukum asal harta orang adalah haram kecuali dengan sebab yang dibenarkan syariat, maka persoalan keseterusnya adakah hukum ini terpakai atau terlaksana hanya ke atas individu dengan individu, manakala kerajaan terkecuali dengan dibolehkan ambil harta dan wang poket rakyat berhujahkan maslahah?
Di dalam mazhab ahlu sunnah wal jamaah, hukum ini bukan sahaja terlaksana antara individu dengan individu, tetapi ia juga terlaksana antara kerajaan dengan rakyat. Dalilnya cukup jelas daripada realiti berikut:
1. Pesanan nabi kepada Muaz bin Jabal sewaktu beliau diutuskan ke Yaman sebagai Gabenor. Baginda memberikan pesanan kepada beliau dengann kata-kata berbunyi: “Awasilah harta-harta suci yang dimiliki oleh orang Yaman”. Harta-harta suci yang dimaksudkan ialah harta yang dimiliki bukan bahagian zakat atau jizyah. Dalam riwayat Bukhari menyebut dengan lafaz: takutilah (daripada mengambil) harta-harta mereka yang suci.
2. Arahan Umar Abdul Aziz (Khalifah dari tahun 99H-101H) kepada semua gabenor supaya menghapuskan semua cukai kecuali ia mempunya nas daripada al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Cukai-cukai zalim ini telah dikenakan sebelum ini khususnya pada zaman Hajjaj Yusof At-Thaqafi yang terkenal dengan kezaliman pemerintahannya di Syam, Iraq, Mekah dan Madinah dari tahun 70H – 95H.
Di dalam kitab Al-Bidayah wa An-Nihayah karangan Imam Ibnu Kathir menceritakan, tatkala Saidina Umar Abdul Aziz menjadi Khalifah, beliau memerangani pemimpin-pemimpin zalim sebelumnya yang telah mengenakan pelbagai cukai kepada rakyat. Antara salsilah pemerintah sebelum ini yang sangat dibenci oleh Umar Abdul Aziz ialah Yazid bin Mahlab, iaitu ipar kepada Hajjaj bin Yusof As-Thaqafi. Yazid bin Mahlab telah ditangkap oleh Adi bin Arthoh dan menyifatkan Yazid dan keluarganya (Mahlab dan Hajjaj) sebagai: “Mereka adalah pemerintah kuku besi dan aku bencikan mereka”. Saidina Umar Abdul Aziz memerintahkan supaya Yazid dipenjarakan sehingga semua harta orang ramai yang dikutip sebelum ini dikembalikan semula. (Al-Bidayah: m/s666). Pernah anak kepada Yazid bernama Makhlad meminta kelonggaran hukuman untuk ayahnya Yazid, tetapi Umar bertegas menyatakan bahawa ia tidak akan meringankan hukuman sehingga Yazid menyerahkan semua harta rakyat.
Begitu juga Saidina Umar Abdul Aziz telah menghantar kepada Gabenor Khurasan Al-Jarah bin Al-Hukmi yang telah mengenakan cukai Jizyah ke atas non-muslim yang telah memeluk Islam dengan alasan mereka memeluk Islam kerana ingin lari daripada Jizyah. Saidina Umar Abdul Aziz memecat Gabenor tersebut dengan menulis, maksudnya:
“Sesunggunyanya Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad SAW sebagai pendakwah bukan sebagai pengutip cukai.”
Di dalam satu riwayat yang lain, Saidina Umar juga memerangi Gabenor di Mesir yang telah mengenakan cukai pelabuhan dan mempertikaikan tindakan Umar Abdul Aziz untuk menghapuskan semua cukai yang tiada nas.
Itulah antara sebab menjadi ‘purchasing power’ rakyat pada zaman Umar Abdul Aziz meningkat, seterusnya memenuhi Baitul Mal. Kesannya tiada lagi penerima zakat dan pemberian selepas itu sehingga harta melimpah ruah. Velocity of Money terbaik berbanding sistem-sistem yang lain daripada Islam.
Itu antara contoh tindakan dan pendirian Khulafa ar-raasyidun yang diiktiraf oleh nabi sebagai ikutan (perbuatan mereka adalah hujah), tidak mengenakan cukai-cukai yang tidak dinaskan oleh al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW.
Semua dalil di atas adalah berkait dengan kerajaan mengambil wang rakyat. Jika pengharaman memakan harta orang lain tanpa sebab hanya diharamkan ke atas individu dan bukan kerajaan, nescaya kisah di atas tidak akan timbul dalam sejarah.
Apabila kita meneliti pendapat yang mengharuskan pengambilan harta rakyat tanpa bersumberkan kepada nas, kita dapati mereka keliru antara pendapat ahlu sunnah wal jamaah dan syiah. Ya, sebahagian syiah membenarkan pemimpin-pemimpin mereka mengambil harta rakyat sekalipun tanpa sebab kerana fiqh mereka bersumberkan akidah bahawa Imam (pemimpin) adalah maksum. Berbeza dengan Ahlu Sunnah wal jamaah, yakni akidah kita pemimpin tidak maksum, maka pemimpin tidak boleh mengambill harta orang lain tanpa sebab dan berasaskan maslahah akal semata-mata tanpa dipandu oleh nas.
Tuntasnya, hujah maslahah seterusnya membolehkan pemimpin negara mengutip wang rakyat sesuka maslahah, maka itu adalah amalan dalam fiqh syiah, bukan fiqh sunni.
Kenapa Kaedah Fiqh Tidak Boleh Dijadikan Hujah Dalam Isu Ini?
Antara hujah yang agak masyhur digunapakai oleh gologan yang membolehkan kutipan cukai sesuka hati ialah kaedah yang berbunyi (maksudnya):
“Tindakan pemimpin terhadap rakyat adalah berdasarkan maslahah.”
Golongan yang berhujahkan dengan kaedah ini melakukan kesilapan dari tiga sudut:
1. Dari segi mengguna pakai kaedah di tempat yang ada nas yang terang.
2. Kaedah bukan hujah, tetapi ia adalah garis panduan memahami nas dan hukum furu’. Oleh itu, kaedah hanya digunapakai ditempat yang tiada nas bukan ditempat yang berlawanan dengan nas.
3. Golongan yang mengguna pakai kaedah tadi bagi mengharuskan tindakan pemimpin mengutip cukai seolah-olah memahami bahawa kaedah tersebut bermaksud: ‘tindakan pemimpin negara semuanya adalah demi maslahah’ walhal sudut kaedah tersebut ialah tindakan pemimpin mestilah dipandu oleh maslahah, jika tidak, maka ia tidak boleh dilaksanakan.
Adakah Darurat Membolehkan Kutipan Cukai?
Dari segi hukum, boleh dikatakan ijmak ulama terdahulu mengenakan cukai ke atas rakyat tanpa sebab yang dibenarkan syariat adalah haram. Persoalan yang tinggal ialah, adakah darurat boleh mengharuskan cukai dikutip?
Pertamanya, maksud difahami maksud dan makna darurat. Darurat bermaksud sesuatu yang tanpanya akan menyebabkan manusia hilang agama, nyawa, harta, akal dan keturunan. Jika tidak sampai ke tahap itu, maka ia bukan darurat membolehkan kutipan cukai yang haram. dengan maksud lain, jika setakat ingin menambahkan pendapatan negara, maka ia bukan darurat yang dimaksudkan syariat.
Jika kita perhatikan, kutipan GST bukan bagi menampung sesuatu keperluan darurat yang dimaksudkan oleh Syariat, bahkan ia lebih bersifat memenuhi dan menampung keperluan sistem konvensional, di mana sistem itu sendiri adalah bercanggah dengan Islam kerana bersifat ‘memusingkan harta sesama golongan kaya’.
Darurat yang di maksudkan syariat seperti negara yang sedang terdesak untuk dapatkan wang membeli senjata bagi mempertahankan negara yang sedang diserang oleh musuh seperti berlaku pertembungan antara Sultan Mamalik dengan Imam Nawawi untuk kenakan cukai ke atas rakyat justeru Mesir pada masa itu berada pada saat genting justeru hendak diserang oleh tentera Monggol yang tidak terkalah.
Dalam keadaan darurat perang beginipun masih lagi berlaku khilaf dalam kalangan ulama adakah cukai yang tidak bersumberkan nas boleh dikutip?
Al-Dhohhak dan lain-lain berpendapat, cukai tidak harus dikenakan dalam apa keadaan sekalipun, manakala imam Juwaini, Al-Ghazali dan lain-lain berpendapat harus mengenakan cukai bagi keperluan-keperluan tertentu (darurat).
Jika diperhatikan khilaf ini, ia sebenarnya khilaf dari sudut keadaan dan suasana, bukan khilaf dari sudut dalil dan nas. Khilaf ini kita dapat simpulkan bahawa, jika zakat dan sumber lain mencukupi, maka ulama bersepakat bahawa cukai tidak harus dikutip daripada rakyat. Khilaf hanya berlaku jika sistem cukai Islam sumber lain tidak mengcukupi untuk keperluan Negara.
Bagi pendapat yang menyatakan harus mengutip cukai darurat, mereka telah meletakkan syarat-syarat yang mengharuskan kutipan cukai. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
1.Negara mestilah berpegang teguh dengan ajaran Islam. Dalam erti kata lain, negara mestilah menjalankan sistem ekonomi Islam termasuk sistem percukaian Islam sepenuhnya seperti zakat sebagai sistem cukai utama Negara.
2.Hajat kepada percukaian hendaklah benar-benar berlaku.
3.Baitul Mal benar-benar telah kekeringan sehingga tidak dapat memenuhi hajat dan keperluan rakyat.
4.Meminimakan seboleh mungkin tekanan terhadap individu rakyat dengan cara-cara yang selain cukai. Oleh itu, sebelum mengutip cukai daripada rakyat, kerajaan disarankan supaya mengutip sumbangan ikhlas serta menggalakkan rakyat memberikan derma dalam menyelesaikan sesuatu keperluan sebelum cukai dikenakan.
5.Kutipan cukai hendaklah diputuskan hasil perbincangan golongan fuqaha dan profesional berkait dengan isu tertentu.
6.Cukai hendaklah dikenakan ke atas orang-orang yang kaya sahaja dan ia langsung tidak harus dikenakan ke atas orang-orang miskin.
7.Cukai hendaklah dalam bentuk sementara. Ia akan terhapus dengan hilangnya hajat dan keperluan. Cukai tidak boleh dikenakan secara berterusan dan dijadikan pendapatan utama berbanding zakat.
8.Wajib meraikan keadilan di dalam perwartaannya dan pemungutannya. Maka kadarnya hendaklah sekadar keperluan. Keperluan ini tidak boleh dijadikan alasan untuk mengutip cukai lebih daripada rakyat.
Sebahagian ulama seperti Imam Nawawi meletakkan syarat bahawa cukai apabila dikatakan darurat dan perlu, maka hendaklah terlebih dahulu ia dibayar oleh pemimpin tertinggi, jika tidak cukup maka ia baru diturunkan ke bawah dan ke bawah, tetapi tidak boleh sampai dikutip daripada golongan miskin. Beliau berkata kepada Sultan Zaher Bebrus: “Aku tahu bahawa engkau dulunya seorang hamba kepada Gabenor di Bendaqar dan engkau tiada harta satu pun. Kemudian Allah memberi peluang kepada engkau dengan diberikan pangkat raja. Aku dengar engkau mempunyai seramai 1,000 hamba dan setiap hamba tali pengikat kuda disaluti emas. Engkau ada 200 hamba perempuan dan setiap seorangnya ada emas. Apabila engkau keluarkan semua itu (sebagai pembayaran cukai) sehingga hamba-hamba engkau memiliki baju daripada kapas biasa berbanding memiliki perhiasan emas seperti sekarang, maka baru aku fatwakan engkau harus mengambil cukai daripada orang ramai.” – Al-Bidayah Wa An-Nihayah.
Kesimpulan Dan Penutup
Dari sini kita dapat simpulkan hukum cukai moden adalah haram menurut Islam berdasarkan sebab-sebab yang dinyatakan di atas. Sebagai seorang muslim (sama ada dalam bentuk individu atau kerajaan) tidak sepatutnya mengambil harta orang lain melainkan tempat-tempat dan keadaan yang dibenarkan oleh Islam sebagaimana yang ditunjukkan oleh nas dan dalil-dalil syarak.
Cara ini adalah cara-cara sistem ekonomi yang sama sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh Khulafa Ar-Raasyidin seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar, Saidina Osman dan Saidina Ali, di samping cara Saidina Umar Abdul Aziz di atas.
Hari ini ada pemimpin yang cuba menonjolkan mereka juga adil seperti Khalifah Umar Abdul Aziz. Persoalanya, adakah mereka memahami bagaimana cara pemerintahan beliau? Sebagaimana pepatah arab menyebut: “Kamu mahukan kejayaan sedangkan kamu tidak melalui jalannya. Sesungguhnya kapal tidak akan berjalan di atas daratan.”
Bermaksud, jika anda mengkagumi keadilan Umar Abdul Aziz dan gah dengan Baitulmalnya melimpah ruah. Kemudiannya anda melaksanakan cara yang bukan ekonomi Islam yang telah ditelusuri oleh Saidina Umar Abdul Aziz, maka mustahil keadilan yagn sama akan terlaksana.


Wallahu’alam.


SUMBER :
Zaharudin Muhammad

CINTA SELEPAS KAHWIN


Telah menjadi naluri manusia untuk memperolehi CINTA yang abadi, cinta suci dan cinta yang berkekalan sehingga ke akhir hayat. Sunggguhpun begitu tidak semudah itu untuk di capai oleh setiap indvidu, kerana cinta mememerlukan pengorbanan dan kesetiaan dalam mengharungi perjalanan masa bagi mencapai matlamat cinta. Sedangkan lidah lagi tergit inikan pula hubungan dua insan suami isteri. Sudah pasti akan menempuh badai dan gelora dalam mendayung kapal kehidupan keluarga. Oleh itu tidak semua cinta berakhir dengan kenikmatan dan kegembiraan,  ada kalanya cinta yang manis pada awalnya menjadi pahit sepahitnya di penghujung kerana di landa badai masalah dan insan yang sedang bercinta itu tidak pandai mengawal keadaan dan perasaan.

Tahukah anda, Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang.

Bagaimana  ianya di capaai ? Sebagaimana yang dinyatakan di dalam Quran ayat 21 surah ar-Rum:

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

Cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredai dan dituntut oleh ajaran Islam. Cinta seharusnya berputik mekar selepas pasangan suami isteri itu mendapat mandat yang agung untuk bercinta melalui ikatan yang sah dan diiktiraf oleh agama dan juga anggota masyarakat.

Bagi menyuburkan cinta selepas perkahwinan, maka pasangan suami isteri haruslah menghormati hak-hak dan tanggungjawab kepada yang dicintai dengan penuh kecintaan dan kasih sayang. Lebih didasarkan cinta kerana ingin mendapat keredaan Allah.

Antara cara-cara untuk menyuburkan rasa cinta sebegitu adalah:

1.    Membuktikan cinta melalui ketaatan, kasih sayang, pengorbanan dan kesungguhan memuliakan pasangan dan rumah tangga yang dibina. Setiap tindakan dalam melunaskan cinta mereka dilakukan berdasar panduan yang di tetapkan agama yang meliputi perkara wajib, haram, sunat, harus, makruh.

Pasangan suami isteri hendaklah sentiasa saling hormat-menghormati, menghargai perasaan dan tutur kata, sentiasa mendoakan kesejahteraan keluarga dan berusaha memelihara amanah dan janji yang dibuat. Masing-masing menjaga diri supaya disayangi dan menyenangi pasangan.

2. Melahirkan zuriat sebagai bukti cinta yang terjalin. Sekiranya ditakdirkan tidak mempunyai zuriat, suami hendaklah bersabar dan tidak terburu-buru untuk berkahwin lain.

Seharusnya usaha dilipatkan gandakan untuk mendapatkan zuriat baik secara tradisional mahupun secara perubatan. Sekiranya tidak berhasil, bolehlah mengambil anak angkat sebagai langkah alternatif.

3. Mengasihi dan menghormati ahli keluarga pasangan suami isteri. Bagi mewujudkan keluarga yang harmonis, perhubungan kedua-dua belah pihak hendaklah dijaga dan dipelihara sebaik mungkin.
Sesekali, hadiah dapat dijadikan penghubung kasih-sayang dan tidak lupa untuk bertanya khabar sekiranya tidak berkesempatan untuk menziarahi keluarga yang jauh.

Cinta selepas kahwin juga akan memberi rangsangaan kasih sayang yang lebih lama berbanding dengan cinta sebelum kahwin, kerana mereka yang baru mengenali pasangan selepas kahwin akan sentiasa mencari jalan untuk mendapingi pasagannya di awal perkahwinan dan bagi satu tahun pertama adalah tempoh saling kenal mengenali dan tempoh ini adalah tempoh yang paling menyeronokkan,
Pada tahun beriktunya mereka mula mengenali dan cuba mencari keserasian antara mereka, dan bila mula ada keserasian mereka akan di kurniakan cahaya mata, dan ini adalah tali pengikat kasih sayang yang paling kukuh, dengan itu cinta merek semakin membara dan menyemarakan kerana bergembira dengan menyambut cahaya mata dan saling sayang menyangi untuk membesarkan anak-anak mereka. Biasanya suami isteri akan berkorban apa sahaja demi memberi kebahagian kepada anak mereka.



Walahu’alam.

Thursday, 25 June 2015

KELEBIHAN MALAM AL QADAR


Bulan Ramadan adalah  penghulu kepada bulan-bulan lain di sepanjang tahun, penuh dengan keberkatan dan setiap amal ibadat akan di gandakan pahala. Ibadat sunat diberi pahala sama dengan ibadat wajib pada bulan-balan lain, manakala bagi ibadat wajib di beri pahala berganda. Pada bulan Ramadan terdapat satu malam yang istemewa iaitu Malam Al Qadar.

SEPULUH malam terakhir Ramadan dikatakan potensi besar berlaku Malam Al- Qadar,malam yang dilimpahi  keberkatan dan keistimewaan harus direbut oleh umat Islam yang berpuasa. Ini kerana di malam lailatulqadar  lebih baik daripada 1,000 bulan. Sepuluh  malam terakhir Ramadan juga harus diisi dengan beriktikaf di masjid dan  memperbanyakkan amalan termasuk membaca al-Quran dan menghidupkannya dengan  berbuat ibadat.

Rasulullah SAW sendiri memperbanyakkan  ibadah pada malam 10 yang terakhir melebihi daripada malam-malam sebelumnya. Aisyah ra berkata; “Rasulullah SAW apabila masuk malam 10 terakhir Ramadan,  baginda menghidupkan malam (dengan ibadah), mengejutkan keluarganya (bangun  beribadah), bersungguh-sungguh (dalam beribadat) dan uzlah (tidak mencampuri)  isteri-isterinya”. (Riwayat Bukhari dan Muslim) Pada malam 10 terakhir ada satu malam  yang dinamakan lailatulqadar (malam yang mempunyai berkat dan keistimewaan yang   banyak). Pada malam ini diturunkan al- Quran sebagaimana firman Allah yang  maksudnya, “Sesungguhnya Kami menurunkannya (al-Quran) pada lailatulqadar.”  (al-Qadr,1)

Ibn Abbas berkata, Allah menurunkan al-Quran sekali gus dari al-Loh al-Mahfuz ke Bait al-E’zzah yang terletak di  langit dunia. Kemudian ia turunkan secara berperingkat kepada Rasulullah SAW,  selama 23 tahun. Lailatulqadar disifatkan lebih baik  berbanding 1,000 bulan. Firman Allah bermaksud, “lailatulqadar lebih baik  daripada 1,000 bulan”. (al-Qadr, 3) Pada malam ini juga disifatkan sebagai  malam yang penuh berkat. Firman Allah SWT dalam surah ad-Dukhan, ayat 4  bermaksud, “Sesungguhnya Kami turunkannya (al- Quran) pada malam yang  diberkati”. 

Pada malam itu juga turunnya Malaikat memenuhi bumi ini. Dan Malaikat turun bersama-sama turunnya berkat dan rahmat Allah yang dikhaskan untuk malam itu. Ditetapkan umur, rezeki dan ajal manusia.  Firman Allah SWT yang maksudnya, “Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang  penuh hikmah”. (al-Dukhan, 4) Apa yang dimaksudkan melalui tafsir  ‘urusan yang penuh hikmah’ itu ialah pada malam berkenaan Allah menentukan umur,  rezeki dan ajal manusia.Allah SWT yang Maha Pengasih dan Maha  Penyayang juga mengampunkan hamba- Nya yang menghidupkan malam-malam berkenaan  dengan ibadah dan zikrullah (penghayatan terhadap kebesaran dan kekuasaan Allah)  penuh rasa keimanan dan pengharapan. Nabi SAW bersabda, bermaksud: “Carilah lailatulqadar pada malam 10 terakhir Ramadan”. (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Rasulullah SAW bersabda lagi bermaksud: 
“Carilah lailatulqadar pada malam ganjil pada 10 malam terakhir”. (Riwayat Bukhari)
Imam Nawawi berpendapat bahawa memandangkan hadis yang menceritakan mengenai lailatulqadar berselisih pada waktunya,ini menunjukkan bahawa malam berkenaan berpindah-pindah pada setiap tahun.

Oleh itu, setiap muslim tidak sepatutnya melepaskan peluang daripada memanfaatkan malam 10 terakhir Ramadan dan  menghidupkannya dengan ibadah dan doa. Dalam sebuah hadis riwayat at-Tirmizi, Ahmad dan Ibn Majah bahawa Aisyah ra bertanya kepada Rasulullah SAW, 

“Wahai Rasulullah, sekiranya aku berada pada lailatulqadar, apa yang aku perlu buat? Baginda menjawab, katakanlah ‘Allahuma inni affu’un karim tuhibbul afuwa  fa’fuanni’” Satu lagi amalan yang sangat dituntut dilakukan oleh umat Islam pada 10 malam terakhir Ramadan ialah dengan iktikaf di  masjid. Fadilat beriktikaf pada bulan Ramadan lebih banyak berbanding hari yang  biasa. Maksud iktikaf di sini ialah mendampingi masjid untuk mentaati Allah SWT. Rasulullah SAW tidak pernah sekalipun meninggalkan iktikaf pada 10 malam terakhir Ramadan sehinggalah baginda wafat.  Isteri-isteri baginda turut beriktikaf bersama- samanya ketika baginda hidup dan meneruskan selepas baginda wafat.

Syarat beritikaf adalah seperti berikut:
  • Syarat sah iktikaf ialah Islam, berakal, tidak berjunub dan bersih daripada haid dan nifas bagi perempuan. Iktikaf hendaklah dilakukan di masjid
  • Waktu bermula iktikaf: Seseorang yang ingin beriktikaf hendaklah masuk ke dalam masjid sebelum terbenam matahari ke-20  Ramadan. 
  • Waktu berakhir iktikaf:Berakhirnya iktikaf ialah selepas terbenamnya  matahari pada hari terakhir Ramadan.
Perkara sunat yang dilakukan ketika beriktikaf ialah memperbanyakkan ibadat sunat seperti solat, membaca al-Quran, tasbih, tahmid, takbir, istighfar, salawat dan doa. Begitu juga menghadiri  majlis ilmu, mengulangkaji kitab hadis, tafsir, sirah nabi dan sebagainya.

Perkara yang harus dilakukan ialah keluar daripada masjid kerana sesuatu hajat dan darurat seperti untuk mengucapkan selamat tinggal kepada saudara mara, menziarahi kematian atau orang sakit.Begitu juga hukumnya harus dan digalakkan jika mandi, memotong rambut,kuku, memakai pakaian yang bersih dan wangi-wangian.

Mendirikan solat fardu secara berjemaah di masjid memang digalakkan. Seseorang yang bersolat jemaah di rumahnya tidak sama berbanding berjemaah di masjid.Keutamaan jemaah di masjid ini sangat diberi perhatian oleh Rasulullah SAW. Pada zaman Rasulullah SAW, semua sahabat menunaikan solat fardu secara berjemaah di masjid. 

Pernah juga suatu ketika Rasulullah SAW sangat marah kepada mereka yang tidak mahu datang solat berjemaah dan baginda bersabda, bermaksud: “Kalaulah boleh, aku akan menyuruh semua kanak-kanak  mengumpulkan kayu api agar aku boleh keluarmencari dan membakar rumah-rumah yang penghuninya bersolat di rumah mereka tanpa sebab yang dibenarkan.”

Setelah kita mengetahui kelebihan dan fadilat malam Al Qadar, marilah kita bersama-sama mengambil kesempatan untuk melakukan amal ibadat yang lebih pada bulan Ramadan. Berlumba-lumba untuk mencari malam Al – Qadar semoga dapat memperolehi kelebihannya dan mendapat keredaan Allah. Marilah kita tinggalkan sikap yang rugi yang mana di akhir bulan Ramadan lebih menenumpukan kepada aktiviti untuk persiapan menyambut Syawal. Cukuplah dengan samabutan dengan cara sederhana, kerana ibadat di bulan Ramadan tidak sama dengan bulan-bulan lain dan kita juga tidak begitu yakin adakah boleh bertemu dengan bulan Ramadan tahun akan datang.


Wallahu’alam.

Kuliah Jumaat Medan Ilmu 26 Jun 2015 oleh MB Kelantan

KELEBIHAN HARI JUMAAT


Hari ini adalah hari ke 8 kita berpuasa dan hari ini juga adalah hari Jumaat, Penghlulu segala hari. Semoga Jumaat Ini Menjadikan Kita Seorang Hamba Allah Yang Lebih Bertaqwa, Lebih Menyantuni, Lebih Berjaya Dan Lebih Cemerlang…DUNIA & AKHIRAT!
Beberapa peristiwa penting yang telah dan akan berlaku pada hari Jumaat, di anaranya ialah:

1. Nabi Adam Diciptakan Dan Baginda Juga Disingkirkan Dari Syurga.
Hari ini nabi Adam a.s diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada syurga. Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.”

2. Penghulu Segala Hari.
Jumaat ini adalah hari yang sangat-sangat istimewa kerana Islam meletakkan Jumaat itu ketua dan lebih sedikit ganjarannya berbanding hari-hari yang lain. Dalam suatu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud:
 “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).” Terdapat banyak kebaikan dan kelebihan pada hari ini termasuklah Solat Jum’aat.

3. Selamat Dari Fitnah Kubur Bagi Yang Mati Pada Hari Jumaat.
Menurut Rasulullah SAW:
“Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah daripada fitnah kubur.”

4.. Kebaikan Dengan Memotong Kuku.
Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”

5.  Makbulnya Doa Di Antara Dua Khutbah.
“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Berdasarkan hadith Rasulullah SAW daripada Abu Hurairah yang bermaksud:

“Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang sembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan.”

Dan RasuluLlah SAW menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.

Abi Burdah bin Abi al-Amusa al-Asy’ari r.a berkata bahawa beliau pernah mendengar bahawa Abdullah bin Umar r.a pernah mendengar bahawa RasuluLlah SAW pernah menjelaskan bahawa waktu yang paling mustajab itu adalah waktu antara imam duduk di atas mimbar sehingga solat selesai didirikan. Hadith Rasulullah SAW daripada Jabar r.a pula mengatakan ianya adalah pada hari Juma’at, akhir waktu Asar. (Riwayat Abu Daud, An Nasa’iy dan Al Haakim)

Sabda Rasulullah SAW lagi :

“Solat lima waktu (sehari semalam) dan jumaat hingga jumaat merupakan penebus-penebus dosa (ketika itu) selama tidak dikerjakan dosa-dosa besar” (Riwayat Muslim)

6. Berlakunya Hari Qiamat.
Dalam suatu hadis riwayat Muslim, RasuluLlah SAW ada menyebut bahawa:

“Pada hari Jumaat juga qiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”
Dalam hadis lain, RasuluLlah SAW bersabda yang bermaksud :
Hari Yang Dijanjikan ialah Hari Qiamat. Hari Yang Disaksikan ialah Hari Arafah, dan Hari Yang Menyaksikan ialah Hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.”


Wallhu’alam.

Wednesday, 24 June 2015

MEMAHAMI BACAAN DALAM SOLAT.


Takbiratul-Ihram / Takbir
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.

Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.

Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Agong dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku, lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku, berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan maafkanlah akan daku.

Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.

Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.

Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu. Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabatsahabatnya. Salam Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.

Wallah’alam.


Sumber ; azizie.com. 

KELEBIHAN LAPAR DAN HIDUP SEDERHANA



Semasa bulan Rmadan ini, kebiasaannya dikalangan kita berbelanja lebih untuk juadah iftar dan bersahul. Alasan yang biasa di berikan ialah puasa ini hanya sebula dalam setahun, di samping itu terdapat banyak Bazar Ramadan yang di segenap tempat samada di Bandar dan di luar Bandar.
Sedangkan ajaran yang dibawa oleh Rasullullah saw menggalakkan kita lapar dan hidup sederhana. Beliau juga menggalakkan kita mengurangkan nafsu syahawat dan ckuplah ktia makan, minum dan pakai sekadarnya sahaja.

Allah menerangkan menerusi surah Maryam ayat 59 – 60. “ Kemudian, mereka digantikan oleh keturunan yang mencuaikan sembahayang serta menurut hawa nafsu, oleh itu mereka akan menghadapi kebinasaan. Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serata beramal soleh, maka mereka akan masuk syurga. Dan merek tidak dikurangkan pahalanya sedikitpun”

Allah menerangkan melalui sura al-Qasas ayat 79-80 : “ Kemudian, Qarun keluar kepada kaumnya dengan perhiasannya. Berkatalah orang yang inginkan kesengan hidup dunia. ‘alangkah baiknya sekiranya kta ada kekayaan seperti yang didapati oleh Qarun! Sesungguhnya dia adalah seorang yang bernasib baik’. Berkata orang yang berilmu, ‘jangan kau berkata demikian, pahala daripada Allah lebih baik bagi orang yang beriman dan beralam soleh, dan tidak dapat menerima pahala yag demikian itu melainkan orang yang sabar’”.

Beberapa buah hadis yang menerangkan tentang supaya berlapar dan kesederhanaan :
1.      Aisyah melaporkan ; “ Keluarga Nabi Muhammad tiadak kenyang dengan roti yang dibuat daripada gandum selama dua hari berturut-turut, sehinggalah beliau meninggal dunia” – direkodkan oleh Bukhari dan Muslim.

2.      Dalam satu laporan lagi, Aisyah menyebut bgini, “  Sejak tiba di Madinah, keluarga Nabi Muhammad tidak pernah kenyang dengan makanan diperbuat daripada gandum selama tiga hari berturut-turut sehinggalah beliau meninggal dunia.”

3.      Urwah melaporkan, Aisyah berkata “ Demi Allah wahai anak sauaraku. Kami nampak tiga kali anak bulan muncul dalam masa dua bulan. Sedangkan dalam masa itu api dapur tidak pernah dinyalakan di rumah-rumah Rusulullah”. Saya bertanya, ‘Wahai ibu saudaraku, apa yang neneruskan hidup kamu semua ?’

Jawab Aisyah, “ Kurma dan air, Hanya itu sahaja, Rasulullah ada jiran-jiran orang Ansarr yang memiliki kambing biri-biri susu ataupun untu susu,Mereka selalu menghantar susu kepada Rasulullah, lalu beliau memberi susu itu”. Diekodkan oleh Bukhari dan Muslim.

Daripada cerita di atas jelaslah kepad kita bahawa baginda Rasulullah saw sentiasa hidup dengan kesederhanaan. Oleh itu marilah kita bersama menghayati sunnah dengan bersederhana dalam menyediakan juadah makanan dan kurankan nafsu makan yang melalmpau sebaliknya makanlah sekadar untuk mehilaangkan lapar sahaja. Jika kita mempunyai banyak stok makanan boleh lah di agih-agihkan kepada mereka yang miskin yang dalam kebuluran dan kelaparan.

Wallahu’alam.

Suber: Riyadus Solihin – Imam Nawawi.

Tuesday, 23 June 2015

Jeans ketat boleh menyebabkan lumpuh


MENGENAKAN seluar jeans dan duduk bercangkung dalam jangka masa yang lama boleh membawa kepada kerosakan otot dan gentian saraf pada kaki, demikian menurut pakar kesihatan.

Menurut portal Metro.co.uk, sebelum ini, sudah terdapat kes di mana seorang wanita berusia 35 tahun tiba-tiba rebah dan tidak dapat bergerak selama beberapa jam sebelum dibawa ke pusat perubatan.

Dia kemudiannya terpaksa menghabiskan empat hari di hospital sebelum pulih sepenuhnya dan dibenarkan pulang oleh doktor.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Jabatan Neurologi, Neurosurgeri dan Psikiatri, wanita itu menghabiskan masa membantu saudaranya berpindah rumah.

Jurucakap jabatan tersebut berkata, mangsa yang pada ketika itu mengenakan seluar jeans ketat dikatakan menghabiskan masa beberapa jam untuk mengosongkan almari dalam keadaan bercangkung.

“Selepas membantu saudaranya, dia terasa kebas di bahagian kaki dan mengalami kesukaran untuk berjalan; yang mana ia menyebabkan dia tersandung dan terjatuh.

“Tidak mampu untuk bangun semula, dia kemudiannya menghabiskan masa berjam-jam di lantai sebelum dia dijumpai,” katanya seperti yang dipetik menerusi laporan tersebut.

Menurut jabatan itu lagi, betis wanita tersebut terlalu bengkak dan otot serta saraf gentian yang rosak, menyebabkan otot di betis membengkak dan pemampatan saraf berlaku.

“Wanita tersebut hanya boleh berjalan tanpa bantuan peralatan empat hari kemudiannya.

Sementara itu, Profesor Madya Thomas Edmund Kimber, dari Adelaide Universiti di Australia Selatan menyifatkan ia merupakan kes terbaharu melibatkan komplikasi neurologi.

 "Kes ini (pemakaian jeans yang ketat) merupakan komplikasi neurologi baharu,” katanya.


Kes yang digambarkan ini membuktikan bahawa ISLAM melarang umatnya memakai pakaian ketat ada hikmah disebaliknya.. Umat Islam dikehendaki memakai pakaian yang longgar (tidak melekat di badan) bagi memenuhi syarat pakaian yang menutup aurat..

Betapa indahnya ajaran Islam... Ternayata bahawa hukum yang Allah tetapkan adlah untuk kebaikan manusia.. Kenapakah kita tidak mematuhinya ? Renugkanlah........


Wallahu'alam.

Sumber:
WARTAWAN SINAR HARIAN
23 Jun 2015

Al Quran Penyembuh Kanser



Berikut adalah ayat-ayat Al Quran yang boleh diamalkan sebagai usaha untuk menyembuhkan diri dari penyakit kanser

1)   Surah Al Fatihah
2)   Surah Al Baqarah (Ayat 1-5)
3)   Surah Al Baqarah (Ayat 163-165)
4)   Surah Al Baqarah (Ayat 255-257)
5)   Surah Al Baqarah (Ayat 284-286)
6)   Surah Al Imran (Ayat 1-5)
7)   Surah Al Imran (Ayat 18)
8)   Surah Al Imran (Ayat 26-27)
9)   Surah Al A'raaf (Ayat 54-56) 
10) Surah Al A'raaf (Ayat 117-118)
11) Surah Al Yunus (Ayat 80-82)
12) Surah Al Thaahaa (Ayat 65-69)
13) Surah Al-Mukminun (Ayat 115-118)
14)  Surah Ash-Shaaffaat (Ayat 1-15)
15)  Surah Ar-Rahman (Ayat 31-34)
16)   Surah Al-Hasyr (Ayat 21-24)
17)  Surah Al-Mulk (Ayat 3-4)
18)  Surah Al-Qalam (Ayat 51-52)
19)   Surah Al-Jinn (Ayat 3)
20)  Surah Al-Kafirun
21)   Surah Al-Falaq
22)   Surah An-Naas

Cara amalan :
1)   Setelah selesai bacaan di atas, diikuti dengan bacaan  
      doa ...
      a)  Wahai Tuhan, Engkau Tuhan manusia. Buangkanlah
           penyakitku. Engkau sahaja penawarku. Tiada
           penawar melainkanMu.(7x)
      b)  Aku memohon kepada Allah Yang Maha Besar,
           Tuhan dari Arasyr yang besar untuk
           menyembuhkanku. (7x)
      c)   Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang
           sempurna dari amarah dan siksanya, dari 
           kejahatan hamba-hambaNya, dari bisikan syaitan
           dan kehadirannya (3x)
      d)  Dengan nama Allah Yang Maha Penawar, jadilah
           penawar hambaMu ini dan sesungguhnya benar
           ajaran Rasulullah  

2)   Semua ayat di atas hendaklah dibaca sebanyak 7 kali
      pada air mandi, air minum dan minyak zaitun untuk
      kegunaan seperti berikut:
      a) Air mandi untuk 7 hari
      b) Air minum untuk 7 hari (3 kali sehari - pagi, zuhur,  
          malam)
      c) Minyak zaitun untuk disapu pada tempat sakit
          selama 21 hari. (Leukemia gosok pada tulang
          belakang, kaki kanan dan kaki kiri)
3)   Ulangi bacaan ini seminggu sekali. InsyaAllah mudah-
      mudahan disembuhkan penyakit dengan izin Allah 


Walahhua’lam



(Sumber : Buku Rawatlah Diri Anda Dengan Al Quran) 

Khasiat Ayat-ayat Al Quran


Di dalam hadith bahawa Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah baca Al-Quran kerana ia akan datang pada hari kiamat untuk mensyafa"ati di atas yang sentiasa membacanya


1. Surah Al-Fatihah
-Penawar segala penyakit
-Menghilangkan kesakitan
-Penawar darah gemuruh, was-was dan lain-lain
-Pembuka Ikatan
-Penawar sakit mata
-Penawar sakit telinga
-Menghilangkan rasa lapar
-Penyembuh Luka
-Penerang hati
-Penawar Angin Ahmar, Stroke dan lain-lain
-Mendapatkan zuriat, pangkat dan lain-lain
-Segala hajat
-Penunduk orang zalim
-Sakit gigi
-Penawar Mujarab
-Pendinding
-Murah rezeki
-Selamat dalam perjalanan
-Kaya
-Kata Al-'Arif Billah Syeikh Ahmad Rifa'i

1.1Khasiat Ayat Pertama
-Ditunaikan hajat
-Sebelum tidur
-Orang zalim
-Penyembuhan
-Murah rezeki
-Penerang hati
-Selamat daripada keguguran
-Menyuburkan tanaman
-Mengumpan Ikan
-Perlindungan dan pelaris
-Doa Musafir
-Doa makan bersama orang-orang yang berpenyakit
-Penolak bala
-Doa penolak bala

1.2 Khasiat Ayat Kedua
-Pendinding
-Sakit gigi
-Pengasih

1.3 Khasiat Ayat Ketiga
-Menghadapi orang zalim
-Kerasukan
-Penawar
-Zuriat
-Penyubur Tanaman
-Pembungkam
-Lembut hati

1.4 Khasiat Ayat Keempat
-Perlindungan daripada bala, wabak dan lain-lain

1.5Khasiat Ayat Kelima
-Subur tanaman
-Menghadapi binatang liar dan orang jahat
-Temuduga, peperangan dan lain-lain

1.6Khasiat Ayat Keenam
-Orang zalim
-Lupa

1.7Khasiat Ayat Ketujuh
-Sesat
-Lapar dahaga
-Menghadapi musuh
-Penyejuk

2. Surah Al-Baqarah-Sabda Rasulullah s.a.w

2.1 Khasiat Ayat 1-5 -Penerang hati, menguatkan keyakinan
2.2 Khasiat Ayat 25   -Subur tanaman
2.3 Khasiat Ayat 70   -Mendapat yang terbaik
2.4 Khasiat Ayat 102 -Gila dan Sihir
2.5 Khasiat Ayat 125 -Bangun pada waktu yang dikehendaki
2.6 Khasiat Ayat 127 -Penawar Buasir dan menghentikan darah
2.7 Khasiat Ayat 138 -Bercelak
2.8 Khasiat Ayat 144 -Penawar Herot Muka (Stroke)
2.9 Khasiat Ayat 148 -Kecurian
2.10Khasiat Ayat 164-Menghafal
2.11Khasiat Ayat 201-Menghadapi bala. isteri solehah
2.12Khasiat Ayat 243-Menjaga makanan

2.13Khasiat Ayat 255  (Ayatul Kursi)

-Sabda Rasulullah s.a.w
-Segala kebaikan
-Penawar gila
-Mimpi buruk
-Musafir
-Menghilangkan kahak
-Menghadapi kezaliman
-Penerang hati
-Doa Malaikat
-Digeruni dan Disegani
-Perlindungan dan murah rezeki
-Kota ayat Al-Kursi
-Kaya
-Menghadapi Bala dan Malapetaka
-Sabda Nabi s.a.w
-Segala hajat
-Menghapuskan rasa cinta

2.14 Khasiat Ayat 285-286   -Sabda Rasulullah s.a.w


3. Surah Ali-Imran   -Sabda Rasulullah s.a.w -Mendapat zuriat

3.1 Khasiat Ayat 1-4  -Pendinding -Kebahagiaan dan segala hajat
3.2 Khasiat Ayat 8     -Husnul Khatimah
3.3 Khasiat Ayat 9     -Mengembalikan barang yang hilang
3.4 Khasiat Ayat 7-9  -Kecerdikan luar biasa
3.5 Khasiat Ayat 14   -Pengasih
3.6 Khasiat Ayat 26-27 -Luas rezeki -Karamah -Segala hajat
3.7 Khasiat Ayat 35-37 -Perlindungan kepada perempuan hamil -Pelaris
3.8 Khasiat Ayat 73-74 -Pelaris dan meminang
3.9 Khasiat Ayat 83   -Menghadapi binatang buas, liar dan orang zalim
3.10Khasiat Ayat 103-104  -Pengasih dan Pelembut Hati
3.11Khasiat Ayat 111-112   -Menghadapi musuh
3.12Khasiat Ayat 134-136   -Pelindung dari kejahatan
3.13 Khasiat Ayat 144         -Menghentikan darah
3.14 Khasiat Ayat 146-148  -Menghilangkan kesedihan ketika menghadapi musibah
3.15 Khasiat Ayat 169-171  -Penerang hati dan mendapat taufiq
3.16 Khasiat Ayat 173-174  -Menghadapi musuh  -Pengasih
3.17 Khasiat Ayat 190-194  -Teguh Iman -Qiamullail
3.18 Khasiat Ayat 200          -Isteri derhaka, anak degil, binatang liar

4. Surah An-Nisa'      -Faedah Umum Surah An-Nisa'
4.1 Khasiat Ayat 75   -Perlindungan dari kejahatan
4.2 Khasiat Ayat 148-149-Terjaga dari diumpat dan dikeji
4.3 Khasiat Ayat 174-175-Menang berhujah

 5. Surah Al-Maidah  -Aman dari kecurian -Hilang dahaga
5.1 Khasiat Ayat 7         -Penawar was-was
5.2 Khasiat Akhir Ayat 18 dan Ayat 20-21 -Menjadi seorang yang penyabar dan Qana'ah
5.3 Khasiat Ayat 63   -Membubarkan perhimpunan maksiat
5.4 Khasiat Ayat 89-101 -Penawar berdusta
5.5 Khasiat Ayat 112-114 -Murah rezeki dan pelbagai hajat

6. Surah Al-An'am      -Perlindungan
6.1 Khasiat Ayat 1-3  -Penawar pelbagai jenis penyakit
6.2 Khasiat Ayat 13   -Penawar sakit / pening kepala
6.3 Khasiat Ayat 17-18 -Penawar sakit dada -Dukacita, kecewa
6.4 Khasiat Ayat 59   -Menghadapi masalah
6.5 Khasiat Ayat 63-64         -Ombak besar, angin kencang
6.6 Khasiat Ayat 75-79         -Fasih berpidato
6.7 Khasiat Ayat 95   -Subur tanaman
6.8 Khasiat Ayat 96-97 -Belayar dengan selamat
6.9 Khasiat Ayat 99   -Perigi yang berkat
6.10 Khasiat Ayat 103  -Meredakan angin ribut taufan -selusuh
6.11 Khasiat Ayat 122          -Pengasih dan pendamai -Pembungkam Ular
6.12 Khasiat Ayat 141 -Subur tanaman -Pelindung haiwan
6.13 Khasiat Ayat 160-162
-Selamat dari penipuan
-Penawar penyakit dalaman
-Penawar sakit mata

7. Surah Al-A'raf
7.1 Khasiat Ayat 1-3 -Akhlak yang baik
7.2 Khasiat Ayat 10   -Rezeki yang melimpah
7.3 Khasiat Ayat 26   -Mendapat taufiq
7.4 Khasiat Ayat 31   -Aman dari sihir
7.5 Khasiat Ayat 43   -Kasih sayang
7.6 Khasiat Ayat 47   -Aman dari kezaliman
7.7 Khasiat Ayat 54-56         -Aman dari sihir dan makhluk halus
7.8 Khasiat Ayat 97-99         -Terpelihara daripada serangga perosak
7.9 Khasiat Ayat 154 -Menghilangkan kemarahan
7.10 Khasiat Ayat 171          -Menghafal Ilmu
7.11 Khasiat Ayat 200-201-Menghilangkan was-was


8. Surah Al-Anfal
8.1 Khasiat Ayat 2     -Lembut hati
8.2 Khasiat Ayat 10   -Ketenangan dan kemenangan
8.3 Khasiat Ayat 62   -Hebat dan pengasih
8.4 Khasiat Ayat 66   -Berjaya dalam semua lapangan hidup

9. Surah At-Taubah2         -Mencapai hakikat Iman
-Perlindungan dari kecurian
9.1 Khasiat Ayat 32-33     -Penunduk
9.2 Khasiat Ayat 46   -Mengembalikan barang yang hilang
9.3 Khasiat Ayat 51   -Menghadapi bala
9.4 Khasiat Ayat 111 -Pelaris
9.5 Khasiat Ayat 128-129-Husnul Khatimah

10. Surah Saidina Yunus a.s
10.1 Khasiat Ayat 1-3           -Pangkat yang tinggi
10.2 Khasiat Ayat 12 -Minyak urut
10.3 Khasiat Ayat 31 -Selusuh, sakit telinga, murah rezeki
10.4 Khasiat Ayat 57-58       -Darah gemuruh
10.5 Khasiat Ayat 64 -Terhindar dari mimpi buruk
10.6 Khasiat Ayat 80-81       -Membatalkan sihir

11. Surah Saidina Hud a.s-Mendapat kehebatan, ketenangan dan ketenteraman
-Hati yang cekal
11.1 Khasiat Ayat 1-4  -Penerang hati
11.2 Khasiat Ayat 41 -Aman dari karam dan ribut taufan
11.3Khasiat Ayat 56  -Penunduk
-Menghadapi masalah
-Terpelihara dari wabak penyakit
11.4 Khasiat Ayat 112-113-Ketetapan hati

12. Surah Saidina Yusuf a.s          -Murah rezeki, pangkat tinggi
12.1 Khasiat Ayat 54-56                   -Mendapat kerja
12.2Khasiat Akhir Ayat 64   -Pendinding dan kebahagiaan hidup
12.3 Khasiat Akhir Ayat 68  -Temuduga
12.4 Khasiat Akhir Ayat 99-100      -Menghadapi kesusahan
12.5 Khasiat Ayat 101                      -Anak soleh

13. Surah Ar-Ra'd               -Pemerintah zalim -Membubar maksiat
13.1 Khasiat Ayat 1-3                       -Tumpuan ramai
13.2 Khasiat Ayat 13             -Aman dari petir
13.3 Khasiat Ayat 17-18                   -Impian menjadi kenyataan
13.4 Khasiat Ayat 18-25                   -Membinasakan orang zalim
13.5 Khasiat Ayat 28             -Penawar sakit jantung


14. Surah Saidina Ibrahim a.s     -Penawar kanak-kanak
14.1 Khasiat Ayat 1-4        -Kecerdikan dan kefasihan
14.2 Khasiat Ayat 12 -Penawar hati
-Mengubati orang yang disihir
-Aman dari gangguan nyamuk
14.3Khasiat Ayat 17  -Selusuh
14.4Khasiat Ayat 19-20        -Penawar was-was
14.5 Khasiat Ayat 24 -Berkat tanaman
14.6 Khasiat Ayat 27 -Istiqamah dalam ibadah
14.7 Khasiat Ayat 32-34       -Murah rezeki -Anak yang baik

15. Surah Al-Hijr     -Susu ibu yang berkat -Pelaris
15.1 Khasiat ayat 9
-Perlindungan dari segala bala
-Pelaris perniagaan
15.2 Khasiat ayat 16-17       -Mendapat pangkat yang tinggi disisi raja-raja

16. Surah An-Nahl
-Terpelihara dari musuh tanaman
-Membinasakan orang zalim
16.1 Khasiat ayat 1   -Penawar gelojoh, gopoh-gapah
16.2 Khasiat ayat 14 -Amalan para nelayan
16.3 Khasiat ayat 91 -Mungkir janji
16.4 Khasiat ayat 108           -Perlindungan dari diejek
16.5Khasiat ayat 126-128-Kandungan selamat

17. Surah Al-Isra'
-Supaya tembakan tepat
-Supaya fasih bercakap
-Gagap
17.1Khasiat ayat 23-24        -Supaya menjadi anak soleh
17.2Khasiat ayat 45-46        -Terpelihara dari gangguan jin
17.3Khasiat ayat 80  -Kemuliaan, menghadapi temuduga
17.4Khasiat ayat 82  -Penawar penyakit zahir dan batin
17.5Khasiat ayat 105-106-Menghilangkan was-was dan khayalan-khayalan yang karut
17.6Khasiat ayat 110            -Supaya rajin solat dan beribadah
17.7 Khasiat ayat 111           -Kegembiraan dan keamanan

18. Surah Al-Kahfi
-Bersyukur dan murah rezeki
-Perlindungan dan keberkatan
18.1 Khasiat ayat 1-5            -Rumah yang makmur lagi berkat
18.2Khasiat ayat 10  -Soleh dan taat beribadah
18.3Khasiat ayat 11 dan ayat 18     -Supaya tidur lena
18.4Khasiat ayat 39  -Murah rezeki, perlindungan, mendapat segala hajat
18.5Khasiat ayat 82  -Untuk mengetahui benda-benda yang tersembunyi
18.6Khasiat ayat 107-110-Untuk mengetahui berita orang yang hilang
-Penggerak tidur

19. Surah Saidatina Maryam a.s
-Kebaikan, keberkatan dan keamanan
19.1 Khasiat ayat 1
-Menghilangkan dukacita
-Aman dari kezaliman
19.2 Khasiat ayat 5-15          -Mendapatkan zuriat
19.3Khasiat ayat 25-26        -Subur tanaman
19.4Khasiat ayat 56-57        -Pangkat dan pengasih
19.5Khasiat ayat 83  -Membinasakan orang zalim

20. Surah Toha                      -Pinangan tidak ditolak -Bertemu jodoh
20.1 Khasiat ayat 1-8            -Pengasih
20.2 Khasiat ayat 25-28       -Kecerdikan luar biasa
20.3Khasiat ayat 105-107  -Ubat jerawat. bisul dan lain-lain
20.4Khasiat ayat 108-112           -Kanak-kanak menangis -Penunduk
20.5Khasiat ayat 131-132    -1001 hajat

21. Surah Al-Anbiya'          -Penawar ketakutan
21.1Khasiat ayat 25-29        -Membinasakan orang-orang zalim
21.2Khasiat ayat 30  -Selusuh
21.3Khasiat ayat 69  -Memadamkan kepanasan
21.4Khasiat ayat 79  -Penerang hati
21.5Khasiat ayat 83  -Penyembuhan dan kebahagiaan
21.6Khasiat ayat 87  -Segala hajat
21.7Khasiat ayat 89  -Zuriat yang soleh
21.8Khasiat ayat 91-93        -Melindungi bayi dalam kandungan
21.9 Khasiat ayat 96 -Kemenangan

22. Surah Al-Hajj     -Membinasakan musuh
22.1 Khasiat ayat 27         -Pengasih
22.2 Khasiat ayat 73-74       -Melemahkan musuh

23. Surah Al-Mu'minun    -Taufiq untuk bertambat
23.1 Khasiat ayat 12-14       -Pengasih dan zuriat
23.2 Khasiat ayat 28-29       -Aman dari segala bala dan murah rezeki
23.3 Khasiat ayat 63-65       -Membinasakan orang yang zalim
23.4 Khasiat ayat 97-98       -Penawar was-was
23.5 Khasiat ayat 115           -Penawar kerasukan

24. Surah An-Nur      -Menghindari mimpi buruk dan mengurangkan nafsu syahwat
24.1 Khasiat ayat 16-18       -Penawar penyakit mazmumah
24.2 Khasiat ayat 33-34       -Penawar zina
24.3 Khasiat ayat 35             -Pengasih, murah rezeki, penyembuhan dan lain-lain.
24.4 Khasiat ayat 40 -Aman dari gangguan binatang buas dan orang zalim.

25. Surah Al-Furqan
-Selawat dari gangguan binatang yang buas dan berbisa.
-Penawar sakit gusi.
25.1 Khasiat ayat 45-46       -Sakit gusi
25.2 Khasiat ayat 48-49       -Subur tanaman

26. Surah Asy-Syu'ara'
26.1 Khasiat ayat 10 -Menghilangkan ketakutan
26.2 Khasiat ayat 78-79       -Menghilangkan keletihan.
26.3 Khasiat ayat 130           -Penawar bias
26.4 Khasiat ayat 192-199-Harta karun

27. Surah An-Naml
-Nikmat Allah.
-Pemeliharaan dari segala jenis haiwan berbisa.
27.1 Khasiat ayat 10 -Menghilangkan ketakutan
27.2 Khasiat ayat 15-19       -Menguasai ilmu hikmat
27.3 Khasiat ayat 30-31   -Penunduk
27.4 Khasiat ayat 59-64       -Negeri yang aman makmur
27.5 Khasiat ayat 93 -Membezakan yang palsu

28. Surah Al-Qasas -Pekerja patuh dan berdisiplin
28.1 Khasiat ayat 22-28       -Selamat dari rompakan
-Penawar besar
28.2 Khasiat ayat 51-55       -Penerang hati dan keyakinan yang tinggi
28.3 Khasiat ayat 68-70       -Selamat dari hukuman yang zalim
28.4 Khasiat ayat 85 -Selamat dalam perjalanan

29. Surah Al-Ankabut        -Penawar demam, malas dan lain-lain
29.1 Khasiat ayat 46 -Mengubati sihir

30. Surah Ar-Rum   -Membinasakan orang zalim
30.1 Khasiat ayat 17 -Diampunkan dosa

31. Surah Saidina Luqman
-Sakit perut
-Tenggelam dan karam
31.1 Khasiat ayat 16 -Mengembalikan yang hilang
31.2 Khasiat ayat 31 -Selamat dari banjir
31.3 Khasiat ayat 27-28       -Kecerdikan dan kefasihan

32. Surah As-Sajdah    
32.1 Khasiat ayat 79 -Anak menjadi soleh dan taat


33. Surah Al-Ahzab            -Pengasih umum
33.1 Khasiat ayat 25 -Tidak lari
33.2 Khasiat ayat 45-48       -Ditunaikan hajat
33.3 Khasiat ayat 56 -Tidur lena
33.4 Khasiat ayat 60-66       -Musuh dibinasakan
33.5 Khasiat ayat 69         -Pengasih besar

34. Surah Saba'                   -Pendinding
34.1 Khasiat ayat 39 -Rezeki yang luas
34.2 Khasiat ayat 49-50       -Membinasakan musuh

35. Surah Fathir      -Aman dari kecurian dan gangguan jin
35.1 Khasiat ayat 2   -Murah rezeki
35.2 Khasiat ayat 16-17       -Penawar was-was
35.3 Khasiat ayat 29-30       -Pelaris dan berkat

36. Surah Yasin                   -Air Yaasin
-Ingatan yang kuat
-Keberkatan
-Ditunaikan segala hajat
36.1 Khasiat ayat 9   -Supaya musuh terkepung
36.2 Khasiat ayat 12 -Kecerdikan
36.3 Khasiat ayat 29 -Menghadapi musuh
36.4 Khasiat ayat 33 -Berkat dan subur
36.5 Khasiat ayat 53 -Menghadirkan jin
36.6 Khasiat ayat 58 -Menolak bala
-Musafir
-Menghadapi wabak
36.7 Khasiat ayat 78-79       -Penawar patah

37. Surah As-Saffat
-Terkejut dan takut
-Pendinding rumah
37.1 Khasiat ayat 1-10
-Menghadirkan raja jin
-Mengusir jin
37.2 Khasiat ayat 79 -Ular
37.3 Khasiat ayat 180           -Penutup amalan atau majlis

38. Surah Shad
38.1 Khasiat ayat 42 -Telaga yang berkat
38.2 Khasiat ayat 54 -Makanan tidak berkurangan

39. Surah Az-Zumar           -Kebaikan dan kesolehan
39.1 Khasiat ayat 67 -Terpelihara dari karam dan tenggelam
39.2 Khasiat ayat 68-69       -Menghinakan musuh

40. Surah Ghafir      -Pelaris
-Penawar penyakit dalaman
40.1 Khasiat ayat 12-17       -Buka rahsia
40.2 Khasiat ayat 44 -Menghadapi orang zalim atau penawar sakit mata

41. Surah Fussilat
-Penawar sakit mata
-Kehilangan
41.1 Khasiat ayat 11 -Hasil yang memuaskan
41.2 Khasiat ayat 36 -Terhindar dari kebimbangan dan was-was
41.3 Khasiat ayat 53-54       -Melihat melalui mimpi atau menyiksa melalui mimpi

42. Surah Asy-Syura
-Pendinding
-Tidak dahaga
42.1 Khasiat ayat 1-2            -Pendinding jasmani dan rohani
42.2 Khasiat ayat 12-15       -Mengesan bahan galian
42.3 Khasiat ayat 15 -Menghadapi musuh
42.4 Khasiat ayat 19 -Hajat dan rezeki
42.5 Khasiat ayat 52-53       -Penerang hati dan kuat ibadat

43. Surah Az-Zukhruf
-Mimpi baik
-Pelaris dan penawar
43.1 Khasiat ayat 9-14          -Kandungan sihat dan selamat
-Sesat jalan
-Penyelesaian apa-apa masalah
-Pendamai suami isteri
-Doa kenderaan
43.2 Khasiat ayat 68-73       -Menghadapi kesusahan

44. Surah Ad-Dukhan        -Aman dari segala gangguan
44.1 Khasiat ayat 1-8            -Membinasakan musuh
44.2 Khasiat ayat 12 -Ditimpa bala
44.3 Khasiat ayat 68-73       -Menang berhujah

45. Surah Al-Jasiah -Selamat dari umpatan
-Bayi yang dilindungi
45.1 Khasiat ayat 1-4            -Pelaris
45.2 Khasiat ayat 7-10     -Penunduk
45.3 Khasiat ayat 12-13       -Menarik perhatian

46. Surah Al-Ahqaf -Dikasihi dan disegani
46.1 Khasiat ayat 15 -Nikmat yang kekal
46.2 Khasiat ayat 21-25       -Membinasakan musuh
46.3 Khasiat ayat 29-30       -menghadirkan jin

47. Surah Saidina Muhammad s.a.w
-Minum air sungai syurga
-Patuh dan taat
-Penawar segala penyakit
47.1 Khasiat ayat 8-9            -Mengalahkan musuh
47.2 Khasiat ayat 34-35       -Beroleh kemenangan

48. Surah Al-Fath
-Rezeki yang luas
-Terpelihara dari segala bahaya
48.1 Khasiat ayat 1-4            -Kehebatan dan kemenangan
48.2 Khasiat ayat 29 -Kekayaan, kekuatan dan keberkatan

49. Surah Al-Hujurat         -Kerasukan
-Ibu dan anak dalam kandungan

50. Surah Qaaf                     -Sakit perut, tumbuh gigi
-Nazak
50.1 Khasiat ayat 1-11          -Tanaman subur
50.2 Khasiat ayat 21-22       -Penawar sakit mata

51. Surah Az-Zariyat          -Nazak
51.1 Khasiat ayat 22 -Murah rezeki

52. Surah At-Thur
-Terpenjara
-Musafir
-Kala Jengking

53. Surah An-Najm -Menjadi berani
53.1 Khasiat ayat 1-18          -Penawar was-was
53.2 Khasiat ayat 57-62       -Budak menangis
-Tolak bala


54. Surah Al-Qamar
-Dihormati dan kehebatan
-Selamat dari karam

55. Surah Ar-Rahman
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Penawar sakit mata, limpa
-Terpelihara dari anai-anai, semut dan lain-lain
55.1 Khasiat ayat 33-35       -Pendinding, penawar gila dan penyakit-penyakit mata

56. Surah Al-Waqiah
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Menjadi kaya raya
-Keluar roh dengan mudah
-Selusuh

57. Surah Al-Hadid
-Selamat dari senjata
-Demam panas, bengkak-bengkak
57.1 Khasiat ayat 2-Penawar was-was, pendinding rumah
57.2 Khasiat ayat 25-Perompak dan musuh

58. Surah Al-Mujadalah
-Meredakan kesakitan
-Kecurian dan rompakan
-Tanaman subur
58.1 Khasiat ayat 21-Kehebatan dan kemenangan

59. Surah Al-Hasyr -Kata Imam al-Ghazali r.a
-Segala hajat
59.1 Khasiat ayat 21-24       -Membakar jin

60. Surah Al-Mumtahanah-Penawar sakit limpa, perut

61. Surah Ash-Shaf   -Musafir dan kecurian
61.1 Khasiat ayat 8-13          -Pengasih

62. Surah Al-Jumu'ah         -Terpelihara dari gangguan jin
62.1 Khasiat ayat 4   -Harta diberkati
62.2 Khasiat ayat 9-11          -Khadam beredar

63. Surah Al-Munafiquun -Mengurangkan sifat mazmumah
63.1 Khasiat Ayat 4   -Musuh insaf

64. Surah At-Taghabun     -Rumah berkat, menghadapi kezaliman

65. Surah Ath-Thalaq        -Pecah-belah
65.1 Khasiat ayat 7   -Susah rezeki

66. Surah At-Tahrim          -Insomnia
-Melepaskan hutang piutang
-Penyembuhan

67. Surah Al-Mulk
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Roh keluar
-Hadiah sejati
-Kehebatan dan ketinggian pangkat
-Sakit mata
67.1 Khasiat ayat 4   -Menangkis khianat
67.2 Khasiat ayat 23 -Sakit gusi

68. Surah Al-Qalam
-Kemiskinan
-Sakit gigi
-Penyakit lama

69. Surah Al-Haqqah
-Wanita hamil
-Pendinding bayi

70. Surah Al-Ma'arij           -Mimpi buruk

71. Surah Saidina Nuh a.s
-Tempatnya syurga
-Mudah urusan
-Menemui orang zalim

72. Surah Al-Jin
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Jin takut
-Kecurian
-Kezaliman pembesar
-Bebas dari penjara

73. Surah Al-Muzammil
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Luas rezeki
-Berjumpa Rasulullah s.a.w
-Kaya-raya

74. Surah Al-Muddatsir
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Mudah hafal Quran

75. Surah Al-Qiamah
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Wara' dan soleh

76. Surah Al-Insan
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Terang hati
-Pandai membaca
-Pendinding dari bala
76.1 Khasiat ayat 1-2-Pengasih

77. Surah Al-Mursalat
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Penyakit kulit
-Pemerintah yang ditaati

78. Surah An-Naba'
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Selamat dalam perjalanan
-Mengurangkan tidur
-Kekuatan zahir dan batin

79. Surah An-Nazi'at
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Kejahatan musuh
-Mati pucuk

80. Surah 'Abasa
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Mendapat kebaikan
-Ditutup keaiban

81. Surah At-Takwir
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Pohon hajat
-Mata terang
-Barang sihir
-Perigi berkah

82. Surah Al-Infithaar
-Terkurung, terpenjara
-Menakutkan musuh
-Penawar demam

83. Surah Al-Muthaffifin-Barangan dan tanaman terpelihara

84. Surah Al-Insyiqaq
-Selusuh
-Penawar umum

85. Surah Al-Buruj
-Melepaskan susu
-Penyakit bisul
85.1 Khasiat ayat 20 -Mengelak kemalangan

86. Surah At-Thariq
-Keracunan
-Mimpi buruk
86.1 Khasiat ayat 1-7            -Sakit pinggang

87. Surah Al-A'la
-Penawar, pendinding, penerang hati
-Buasir
87.1 Khasiat ayat 1-5            -Berhenti darah

88. Surah Al-Ghasyiah       -Keracunan

89. Surah Al-Fajr                 -Ketakutan, zuriat yang soleh

90. Surah Al-Balad -Pendinding bayi
-Wang yang banyak
90.1 Khasiat ayat 1-10          -Kemuliaan dan kehebatan

91. Surah Asy-Syams          -Hilang ketakutan
-Televisyen rohani

92. Surah Al-Lail
-Mimpi buruk
-Pengsan
-Demam panas

93. Surah Ad-Dhuha
-Kota besi
-Barang hilang
-Guru ghaib

94. Surah Asy-Syarh
-Batu karang
-Kekayaan dan kebahagiaan
-Segala hajat
-Perkara ajaib
-Kuat daya ingatan
-Kefakiran

95. Surah At-Tiin
-Selamat dan berkat
-Tanaman subur

96. Surah Al-'Alaq   -Aman dalam musafir
96.1Khasiat ayat 1-5 -Kecerdikan luar biasa

97. Surah Al-Qadr
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Mengelakkan zina
-Daki bukit
-Bercakap bohong
-Cahaya zahir batin
-Tunai hajat, murah rezeki
-Musyahadah wajah Rasulullah
-Pakaian berkat
-Teman si mayat

98. Surah Al-Bayyinah
-Penyakit kuning, bengkak-bengkak
-Wanita hamil
-Penyakit berjangkit

99. Surah Al-Zalzalah
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Penyakit kuning
-Penggerak tidur
-Kekayaan duniawi

100. Surah Al-'Adiyat        -Kebaikan dan rezeki yang melimpah

101. Surah Al-Qari'ah        -Rezeki dan penyembuhan

102. Surah At-Takasur
-Pahala besar
-Sakit kepala
-Orang kaya
-Penawar mujarab

103. Surah Al-'Asr   -Demam panas dan pendinding

104. Surah Al-Humazah
-Sihir
-Rezeki dan harta

105. Surah Al-Fil
-Melumpuhkan musuh
-Senjata perang
-Pendinding ma'nawi

106. Surah Quraisy
-Racun
-Was-was
-Penawar penyakit buah pinggang
-hebat

107. Surah Al-Ma'un
-Aman dari segala bala
-Perkenan hajat

108. Surah Al-Kautsar
-Air sungai syurga
-Lembut hati
-Berkat
-Mata yang sihat
-Sihir
-Sifat keji
-Penjara
-Kemenangan
-Dikurniakan hajat
-Berjumpa Rasulullah melalui mimpi
-Penyakit kulit

109. Surah Al-Kafirun
-Syirik
-Segala hajat
-Pengasih

110. Surah An-Nasr
-Menjaga solat
-Nelayan
-Alatulis ujian peperiksaan

111. Surah Al-Masad
-Binasa orang zalim
-Mengurangkan kesakitan
-Aman dari segala bala

112. Surah Al-Ikhlas
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Kepapaan
-Solat hajat
-Penawar
-Fitnah kubur
-Amalan Rasul
-Amalan hari Jumaat
-Keikhlasan

113. Surah Al-Falaq
114. Surah An-Nas
-Sabda Rasulullah s.a.w
-Penawar sengatan
-Penawar Sihir
-Pemerintah yang zalim
-Sesat jalan
-Pengasih