1. HUKUM MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN
Hukum asal ibadah korban itu adalah sunat mu’akkadah (sunat
yang sangat dituntut). Jumhur ulama juga mengatakan ia adalah sunat bagi orang
yang mampu. Makruh bagi orang yang mampu itu jika dia tidak melakukan korban.
Walau bagaimanapun jika ditinggalkannya tanpa sebarang keuzuran, tidaklah dia
berdosa dan tidak wajib dia mengqadhanya. Walaubagaimanapun ianya boleh menjadi
wajib apabila dinazarkan. Maka secara ringkasnya, korban itu terbahagi kepada
2:
Korban sunat (muakkad – yakni tersangat dituntut
mengerjakannya)
Korban wajib
Korban wajib
Bagaimana korban boleh menjadi wajib? Binatang sembelihan
bagi ibadat korban itu menjadi wajib apabila ia dinazarkan, sama ada:
Nazar itu nazar yang sebenar (nazar hakikat) ataupun
Nazar dari segi hukum sahaja, sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
Maksudnya: “Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah, maka hendaklah dia mentaatinya”. (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Nazar dari segi hukum sahaja, sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
Maksudnya: “Sesiapa yang bernazar untuk mentaati Allah, maka hendaklah dia mentaatinya”. (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Apa yang dimaksudkan dengan nazar yang sebenar dan nazar
dari segi hukum?
Nazar sebenar/hakiki itu adalah dengan menyebut nama Allah atau menggunakan perkataan ‘nazar’. Sebagai contoh orang yang berkorban itu berkata: “Demi Allah wajib ke atasku menyembelih kambing ini sebagai korban”, ataupun dia berkata: “Aku bernazar untuk menyembelih kambing sebagai korban pada Hari Raya Haji nanti”.
Nazar sebenar/hakiki itu adalah dengan menyebut nama Allah atau menggunakan perkataan ‘nazar’. Sebagai contoh orang yang berkorban itu berkata: “Demi Allah wajib ke atasku menyembelih kambing ini sebagai korban”, ataupun dia berkata: “Aku bernazar untuk menyembelih kambing sebagai korban pada Hari Raya Haji nanti”.
Adapun bernazar dari segi hukum sahaja seperti seseorang itu
berkata: “Aku jadikan kambing ini untuk korban”, ataupun dia berkata: “Ini
adalah korban”, maka dianggap sama seperti bernazar yang sebenar kerana dia
telah menentukan (ta‘ayin) binatang tersebut.
Binatang yang dinazarkan sebagai korban atau binatang korban
wajib itu tidak boleh ditukar dengan yang lain walaupun dengan yang lebih baik.
Apatah lagi dijual, disewakan atau dihibahkan (diberikan). Sekiranya binatang
korban wajib itu dijual oleh orang yang berkoban, maka hendaklah dia
mendapatkannya semula daripada orang yang telah membelinya jika masih ada di
tangan pembeli dan dia hendaklah memulangkan harga belian yang diterimanya.
Jika tiada lagi di tangan pembeli, umpamanya sudah disembelihnya, maka wajib
baginya mengadakan nilaian harga yang lebih mahal daripada harga waktu dia
memiliki yang dahulu, dan hendaklah dia membeli semula dengan nilaian itu
binatang korban yang sama jenisnya dan sama umurnya untuk disembelih pada tahun
itu juga. Jika luput dia daripada menyembelihnya, maka wajib ke atasnya
menyembelih binatang korban wajib itu pada tahun hadapannya sebagai qadha yang
luput itu. Jika harga binatang korban itu (yang sama jenis dan umur dengan yang
dahulu) lebih mahal kerana naik harga dan harga nilaian itu tidak mencukupi
untuk membeli binatang yang sama dengan yang dahulu itu hendaklah ditambahnya
dengan hartanya yang lain. Begitulah juga hukumnya jika binatang itu tidak
disembelih setelah masuk Hari Raya Adha dan binatang itu binasa dalam tempoh
tersebut.
Jika binatang korban wajib itu rosak, umpamanya mati atau
dicuri orang sebelum masuk waktu berkorban dan bukan kerana kecuaiannya,
tidaklah wajib dia menggantinya.
Manakala jika ia dibinasakan oleh orang lain, maka hendaklah
orang yang membinasakan itu mengganti harga binatang korban wajib itu kepada
orang yang punya korban dan dia hendaklah membeli semula binatang yang sama
seperti yang dahulu, jika tidak diperolehi binatang yang sama, hendaklah
dibelinya yang lain sahaja sebagai ganti.
Adapun jika binatang korban wajib itu disembelih sebelum
masuk waktu korban, wajiblah disedekahkan kesemua dagingnya dan tidak boleh
bagi orang yang berkorban wajib itu memakan dagingnya walaupun sedikit dan
wajib pula menyembelih yang sama dengannya pada hari korban itu sebagai ganti.
Jika binatang korban yang telah ditentukan dalam korban
wajib itu menjadi cacat (‘aib) setelah dinazarkan dan sebelum masuk waktu
menyembelihnya dan kecacatan binatang itu adalah cacat yang tidak boleh dibuat
korban pada asalnya, maka tidaklah disyaratkan menggantinya dan tidaklah
terputus hukum wajib menyembelihnya dengan adanya cacat tersebut. Bahkan jika
disembelihnya pada Hari Raya Adha adalah memadai (boleh dibuat) sebagai korban.
Sekiranya binatang yang dalam keadaan cacat itu disembelih
sebelum Hari Raya Adha hendaklah disedekahkan dagingnya itu dan tidak wajib
menggantinya dengan binatang yang sama untuk disembelih pada Hari Raya Adha
itu. Tetapi wajib bersedekah nilaian harga binatang yang disembelih itu.
Jika kecacatan itu berlaku setelah Hari Raya Adha dan
disembelih dalam keadaan yang demikian, maka tidaklah ia memadai (tidak
memenuhi syarat) sebagai korban, kerana ia telah menjadi barang jaminan selagi
belum disembelih, dan wajib diganti dengan yang baru.
Tidak sah dibuat korban bagi orang yang hidup melainkan
dengan izinnya, dan tidak sah juga dibuat korban bagi orang yang telah mati
jika simati tidak berwasiat untuk berbuat demikian.
Orang yang membuat korban bagi simati dengan izinnya (yakni
dengan wasiatnya) wajiblah atasnya bersedekah kesemuanya. Tidak ada bahagian
untuk dirinya atau orang-orang dibawah tanggungannya (nafkah), kerana ianya
merupakan orang yang menerima dan orang yang menyerah. (Matla al-Badrain)
Bapa atau datuk boleh melaksanakan korban bagi orang yang
diwalikan seperti anak dan cucunya dengan diambil perbelanjaan daripada harta
ayah atau datuk atau anak atau cucu itu sendiri.
2. WAKTU MELAKSANAKAN IBADAH KORBAN
Waktu penyembelihan korban bermula sesudah matahari terbit
pada 10 Zulhijjah (Hari Raya Haji) dan sesudah kadar selesai sholat dua rakaat
sholat hari raya dan dua khutbah pendek/ringan. Manakala yang afdhalnya adalah
ketika matahari naik segalah. Waktu penyembelihan korban berlanjutan sehingga
terbenamnya matahari 13 Zulhijjah. Ringkasnya: 10 Zulhijjah – 13 Zulhijjah.
Jika binatang korban disembelih selepas berakhirnya hari
Tasyriq (setelah berlalunya hari Tasyriq yang terakhir) sembelihan itu tidak
dianggap sebagai korban kerana dilakukan setelah berlalu masa yang diharuskan.
Tetapi bagi korban wajib (korban nazar) yang masih belum disembelih di dalam
waktunya yang diharuskan, sehingga habis masa, ia wajib menyembelih binatang
itu (walaupun diluar waktu) dan sembelihan itu dikira qadha. (I’aanah
at-Tholibin, Juz 2; hal: 331)
3. JENIS-JENIS BINATANG YANG BOLEH DIJADIKAN KORBAN SERTA
SYARAT-SYARATNYA
Binatang yang sah disembelih untuk dibuat korban itu ialah:
Binatang korban itu hendaklah binatang ternakan (an‘am)
seperti unta atau yang sejenisnya, lembu atau yang sejenisnya seperti kerbau
dan kambing atau yang sejenisnya seperti biri-biri dan kibasy. Firman Allah
Subhanahu wa Ta‘ala:
Maksudnya: “Dan bagi tiap-tiap umat telah kami syari‘atkan
ibadat menyembelih korban supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur
akan pengurniaanNya kepada mereka daripada binatang-binatang ternak yang
disembelih itu”.(Surah al-Hajj: 34)
Seekor unta, lembu atau kerbau itu boleh dikongsi oleh tujuh
orang sama ada daripada keluarga yang sama atau yang lain walaupun tidak
semuanya bermaksud aqiqah, misalnya ada di antaranya bermaksud aqiqah dan yang
lainnya kerana mahukan dagingnya sahaja ataupun daging korban. Ini dijelaskan
dalam sebuah hadits:
Maksudnya: “Kami keluar bersama Rasulullah SAW(dari Madinah)
mengucapkan “Lailahaillah”,
engan berniat untuk mengerjakan haji, maka Baginda menyuruh kami berkongsi pada
unta dan lembu, setiap tujuh orang daripada kami bagi seekor badanah”.(Hadits
riwayat Muslim)
Seekor kambing pula hanya untuk seorang sahaja tidak boleh
dikongsikan. Jika dikongsikan seekor kambing itu untuk dua orang atau lebih,
maka tidak sah korban tersebut.
Afdhalnya binatang yang dibuat korban itu yang berwarna
putih, kemudian yang berwarna kuning, kemudian yang putih tetapi yang tiada
bersih putihnya, kemudian yang sebahagian badannya berwarna putih, kemudian
yang sebahagian berwarna hitam, kemudian berwarna hitam semuanya, kemudian yang
berwarna merah semuanya.
Binatang itu hendaklah cukup umur. Dari Jabir bin Abdillah RA sabda Rasulullah SAW::
Maksudnya: “Jangan kamu menyembelih korban melainkan yang
telah musinnah kecuali jika kamu sukar mendapatkannya, maka sembelihlah anak
daripada biri-biri.” (Hadits riwayat Muslim)
Adapun musinnah itu ialah ats-tsaniy (yang gugur gigi
hadapannya) daripada binatang ternakan unta, lembu dan kambing. Maka ukuran
umur bagi binatang korban itu ialah:
Unta yang gugur gigi hadapannya ialah yang telah sempurna
umurnya lima tahun dan masuk tahun keenam.
Lembu, kerbau dan kambing yang gugur gigi hadapannya ialah yang telah sempurna umurnya dua tahun dan masuk tahun ketiga.
Manakala kambing biri-biri dan kibasy memadai yang berumur cukup satu tahun atau yang gugur gigi hadapannya walaupun belum cukup umurnya satu tahun dengan syarat telah melimpasi umurnya enam bulan. (Al-Majmu‘ 8/286-287 dan I‘anah ath-Thalibin 2/518)
Lembu, kerbau dan kambing yang gugur gigi hadapannya ialah yang telah sempurna umurnya dua tahun dan masuk tahun ketiga.
Manakala kambing biri-biri dan kibasy memadai yang berumur cukup satu tahun atau yang gugur gigi hadapannya walaupun belum cukup umurnya satu tahun dengan syarat telah melimpasi umurnya enam bulan. (Al-Majmu‘ 8/286-287 dan I‘anah ath-Thalibin 2/518)
Dari Abu Hurairah RA,
Nabi SAW bersabda
bermaksud: Binatang korban yang paling bagus adalah jadza kambing (Hadith
riwayat Termizi dan Ahmad)
Uqbah bin Amir RA
telah bertanya kepada Rasulullah SAW
maksudnya: “Wahai Rasulullah, aku mempunyai jadza. Rasulullah SAW menjawab: Berkorbanlah
dengannya. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
Menurut Imam Syafie kalimah jadza dalam hadith-hadith diatas
itu bermaksud kambing biri-biri yang berumur satu tahun. Dan menurut Imam
Nawawi: Keseluruhan ulama mazhab telah mengharuskan anak biri-biri yang berumur
satu tahun (untuk korban) meskipun ia mendapat binatang lain ataupun tidak.
Didalam kitab Hasyiah al-Baijuri, Juz 2, halaman 306, ada
menyebut “Mengikut pendapat yang rajih, apabila biri-biri yang belum sampai
umur satu tahun tetapi telah bersalin giginya selepas ia berumur enam bulan
maka boleh dibuat korban.”
Binatang jantan yang tidak banyak berkahwin lebih afdhal
dari binatang betina. Sebaliknya binatang betina yang belum melahirkan anak
adalah lebih afdhal daripada binatang jantan yang banyak berkahwin untuk
disembelih sebagai ibadat korban.
Yang lebih afdhal berbuat korban bagi seseorang itu dengan
seekor unta, kemudian seekor lembu, kemudian seekor kibasy, kemudian seekor
kambing, kemudian berkongsi seekor unta atau seekor lembu dan tujuh (7) ekor
kambing lebih afdhal dari seekor unta dan seekor lembu atau kerbau.
Binatang terafdhal untuk dijadikan korban ialah unta,
kemudian lembu kemudian biri-biri dan kemudian kambing. Ini dinisbahkan dengan
banyaknya daging kepada setiap jenis binatang.
Tujuh (7) ekor biri-biri untuk korban adalah lebih afdhal
daripada tujuh (7) ekor kambing untuk korban. Manakala tujuh (7) ekor kambing
adalah lebih afdhal daripada satu ekor unta untuk korban kerana bertambahnya
taqarrubnya kepada Allah dengan banyaknya darah yang mengalir daripada
sembelihan binatang korban.
Binatang korban itu hendaklah sihat (tidak berpenyakit) dan
selamat daripada kecacatan atau aib yang boleh mengurangkan daging atau
lemaknya atau anggota lain yang boleh dimakan. Sabda Rasulullah SAW
Maksudnya: “Empat perkara yang tidak boleh ada pada binatang
korban itu, lalu Baginda SAW bersabda: “Buta yang nyata butanya, sakit yang
nyata penyakitnya, tempang yang nyata tempangnya dan yang kurus dan lemah.”
(Hadits riwayat Abu Daud)
Daripada hadits di atas dapat difahami bahawa binatang yang
tidak sah dijadikan korban itu ialah:
Binatang yang buta atau rosak matanya atau yang tidak dapat
melihat sekalipun biji matanya masih ada. Jika matanya itu ada sedikit kecacatan
seperti sedikit rabun tetapi ia masih boleh melihat, maka ia sah dibuat korban.
Binatang yang jelas tempang kakinya yang mana jika ia berjalan bersama-sama sekumpulan kawan-kawan binatang yang lain di padang untuk mencari makan, ia tidak boleh ikut berjalan bersama dengan binatang-binatang itu, bahkan ia tertinggal jauh di belakang. Jika tempangnya itu sedikit iaitu tempang yang tidak menghalang daripada mengikuti kawan-kawannya, maka ia sah dibuat korban.
Binatang yang nyata sakitnya sehingga menjadikan binatang tersebut kurus dan kurang dagingnya. Tetapi jika sakitnya itu sedikit dan tidak mengurangi dagingnya maka ia sah dibuat korban.
Binatang yang kurus sama ada kerana sakit, gila atau kurang makan dan sebagainya.
Binatang yang telinganya terpotong walaupun sedikit atau yang tidak bertelinga sejak dilahirkan kerana telah hilang sebahagian anggota yang boleh dimakan dan mengurangkan dagingnya. Tetapi tidak mengapa jika telinganya koyak atau berlubang dengan syarat tidak gugur daripada dagingnya, walaupun sedikit.
Binatang yang terpotong ekornya walaupun sedikit atau terpotong sebahagian lidahnya atau yang terpotong suatu yang nyata daripada pahanya. Adapun yang dilahirkan tanpa berekor sejak dilahirkannya adalah sah dibuat korban. (Sabilal Muhtadin 2/227)
Binatang yang gugur semua giginya sehingga menghalangnya makan rumput. Adapun yang tanggal sebahagian giginya dan tidak menghalangnya makan rumput dan tidak mengurangkan dagingnya (tidak kurus) ia boleh dibuat korban. (Muhammad Asy-Syarbibi, Al-Iqna’ fi hilli al-Faaz Abi Syuja’, Juz 2, halaman 280)
Binatang yang berpenyakit gila atau yang kena penyakit kurap sekalipun sedikit.
Binatang yang bunting kerana bunting itu mengurangkan dagingnya. (Al-Majmu‘ 8/293-2966 dan Mughni al-Muhtaj 4/520) Pendapat ini adalah muktamad. Mengikut Ibn al-Rif’ah memadai korban daripada binatang yang bunting. Bagi binatang yang baharu beranak boleh dibuat korban berdasarkan pendapat Ibnu Hajar dalam Tuhfah dan Ar-Ramli dalam Nihayah, manakala mengikut pendapat Khatib Syarbini dalam Mughni bahawa binatang tersebut tidak memadai dibuatkan korban. (Sabilul Muhtadin 2/213)
Binatang yang jelas tempang kakinya yang mana jika ia berjalan bersama-sama sekumpulan kawan-kawan binatang yang lain di padang untuk mencari makan, ia tidak boleh ikut berjalan bersama dengan binatang-binatang itu, bahkan ia tertinggal jauh di belakang. Jika tempangnya itu sedikit iaitu tempang yang tidak menghalang daripada mengikuti kawan-kawannya, maka ia sah dibuat korban.
Binatang yang nyata sakitnya sehingga menjadikan binatang tersebut kurus dan kurang dagingnya. Tetapi jika sakitnya itu sedikit dan tidak mengurangi dagingnya maka ia sah dibuat korban.
Binatang yang kurus sama ada kerana sakit, gila atau kurang makan dan sebagainya.
Binatang yang telinganya terpotong walaupun sedikit atau yang tidak bertelinga sejak dilahirkan kerana telah hilang sebahagian anggota yang boleh dimakan dan mengurangkan dagingnya. Tetapi tidak mengapa jika telinganya koyak atau berlubang dengan syarat tidak gugur daripada dagingnya, walaupun sedikit.
Binatang yang terpotong ekornya walaupun sedikit atau terpotong sebahagian lidahnya atau yang terpotong suatu yang nyata daripada pahanya. Adapun yang dilahirkan tanpa berekor sejak dilahirkannya adalah sah dibuat korban. (Sabilal Muhtadin 2/227)
Binatang yang gugur semua giginya sehingga menghalangnya makan rumput. Adapun yang tanggal sebahagian giginya dan tidak menghalangnya makan rumput dan tidak mengurangkan dagingnya (tidak kurus) ia boleh dibuat korban. (Muhammad Asy-Syarbibi, Al-Iqna’ fi hilli al-Faaz Abi Syuja’, Juz 2, halaman 280)
Binatang yang berpenyakit gila atau yang kena penyakit kurap sekalipun sedikit.
Binatang yang bunting kerana bunting itu mengurangkan dagingnya. (Al-Majmu‘ 8/293-2966 dan Mughni al-Muhtaj 4/520) Pendapat ini adalah muktamad. Mengikut Ibn al-Rif’ah memadai korban daripada binatang yang bunting. Bagi binatang yang baharu beranak boleh dibuat korban berdasarkan pendapat Ibnu Hajar dalam Tuhfah dan Ar-Ramli dalam Nihayah, manakala mengikut pendapat Khatib Syarbini dalam Mughni bahawa binatang tersebut tidak memadai dibuatkan korban. (Sabilul Muhtadin 2/213)
Binatang yang harus dibuat korban itu tidak kira samada
jantan atau betina atau khuntha.
Binatang yang dikasi, sah dan harus dibuat korban, kerana
dengan dikasi tubuhnya semakin bertambah gemuk. (Muhammad Asy-Syarbibi,
Al-Iqna’ fi hilli al-Faaz Abi Syuja’, Juz 2, halaman 280)
Wallahu’lam.
Sumber :
Habib Ahmad
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.