Sebagai seorang Islam yang ingin mendapat keredaan Allah
dalam kehidupan di dunia dan diakhirat, mestilah mempunyai ilmu yang dapat
dijadikan garis panduan dalam menjalani kehidupan seharian. Kadang kala kita
secara peribadi merasakan kita telah hidup dengan berpandukan ajaran Islam
sebenar. Telah menjalankan perintah Allah seperti menunaikan solat 5 waktu,
berpuasa di bulan Ramadan, mengeluarkan zakat fitrah dan zakat harta,
mengerjakan haji. Sehinggakan kita rasa diri kita telah layak untuk memasuki
syurga Allah. Walahal banyak lagi perkara hati yang kita tidak beres.
Dibawah ini disenaraikan 20 sifat hati yang terpuji dan keji
yang perlu kita fahami secara mendalam untuk dijadikan amalan dalam kehidupan
seharian. InsyaAllah.
SEPULUH SIFAT HATI
YANG TERPUJI
1.
TAUBAT
2.
TAKUT AKAN ALLAH TAALA
3.
ZAHID
4.
SABAR
5.
MENSYUKURI NIKMAT
6.
IKHLAS
7.
TAWAKKAL
8.
KASIH KEPADA ALLAH TAALA
9.
REDHA AKAN QADHA ALLAH TAALA
10.
INGATKAN MATI
SEPULUH SIFAT KEJI
1.
TAKABBUR
2.
HASAD DENGKI
3.
MARAH
4.
BAKHIL DAN SAYANG HARTA
5.
CINTAKAN KEMEGAHAN
6.
CINTAKAN DUNIA
7.
MENGKAGUMI DIRI
8.
RIAK
9.
LAHAP MAKAN
10.
BANYAK BERCAKAP
1. TAUBAT
Taubat dari segala dosa ( kembali mengikut ajaran Allah SWT)
ada tiga rukun:
1.
Menyesalai maksian yang telah dilakukanya.
2.
Berhenti dari melakukannya.
3.
Berazam tidak akan melakukannya lagi. Jikalau
maksiat itu berhubung dengan makhluk (manusia) maka disyaratkan memulang, engganti atu minta
dihalalkan. Jika tidak berkuasa maka dia hendaklah mengikhlaskan taubatnya, dan
memohon kepada Allah supaya orang yang ampunya hak itu meredhakannya pada hari
kiamat.
Taubat ialah permulaan jalan bagi orang yang menghedakki akhirat yag
selamat, ianya wajib disegerakan. Firman Allah SWT yang ertinya: “ Allah
mengasihi orang yang bertuabat”.
Dan Nabi SAW bersabda yang bererti: “ Orang yang bertaubat dari dosa itu
seperti orang yang tak berdosa”.
Nabi SAW bersabda lagi: “ Wahai manusia bertaubatlah kemu kepada Allah,
sesungguhnya aku sendiri bertaubat kepadaNya dalam sehari seratu kali”.
2. TAKUT AKAN ALLAH
SWT (KHAUF)
Orang
yang benar-benar mengenali Allah SWT, dialah yang takut kepadaNya:
Allah berfirman yang maksudnya: “ Hanya yang takut Allah Taala dari hamba-hambaNYa ialah paraa ulamak (orang yang
berilmu)l, Yang lebih kenal dan rapat hubungannya dengan Allah dialah yang
lebih takut kepadaNya” (Fatir :28)
Nabi SAW bersabda maksudnya: “ Akulah orang yang takutkan
Allah SWT dari kalangan kamu”.
Takutkan Allah SWT bererti tidak berani melanggar perintah
Allah kerana hukuman siksaNya sangat berat, tidak ada sesiapun yang dapat
melepaskan diri daripadanya. Adanya sifat ini pada seseorang akan membawa
kepada keselamatan dan kesejahteraan tipu daya syaitan yang sentiasa hendak
mencelakakan hidup manusia. Adanya sifat takutkan Allah SWT ini mendorong
seseorang untuk berbakti dan mencitai Allah dan mengharapkan limpah kurniaNya,
kerana dengan mendapat limpah kurniaNYa lah seseorang akan terselamat dari
sisakNYa. Takut disini mendorong seseorang untuk mendapingi Allah yang maha
pemurah lagi maha penyayang.
3. ZAHID
Zahid ertinya tidak mencintai mata benda dunawi, tidak
terpikat hati kepada kebendaan. Sifat zahid adalah penyelamat daripada menjadi
hamba dunia, hamba wang, hamba pangkat, hampa seks dan seterusnya.
Sifat zahid boleh mengelakkan seseorang berada di jalan yang
lurus menuju keredaan Allah.
Tanda orang yang zahid:
1.
Tidak
gembira dengan apa yang ada, dan tidak berdukacita atas kehilangan.
2.
Sama sahaja disisinya samada orang yang memuji
atau mengejinya.
3.
Merasakan senang hati mengigati Allah dan
merasakan manis lazat sert seronok mengerjakan taat kepada Allah.
4. SABAR
Menahan diri daripada marah atas sesuatu yang tidak
disukainya, dan menahan lidah daripada mengadu kepada yang lain daripada Alla
Taala, atau sentiasa tabah hati menahan kemarahan dan penderitaan.
Kata Iman Al Ghazali Rahimahullah. “ sabar adalah merupakan
ketabahan dorongan agama melawan dorongan hawa-nafsu samapai dapat dikalahkan
dorongan hawa-nafsu. Maka hal itu bererti kemenengan pasukan Allah dan orang
yang mimiliki sifat ini termasuk golongan orang-orang yang sabar, tahan diuji”.
Sabar adalah fardu ain bagi tiap-tiap mukallaf, sama ada
sabar mengerajakan taat yang wajib, atau sabar meniggalakan yang haram atau
meninggalkan maksiat atau sabar menghadapi bala. Adapaun sabar menggerjakan
taat yang sunat, dan meninggalkan yang makruh hukumnya sunat, tetapi pahalanya
sangat besar.
Firman Allah yang bermaksud: “ Orang-orang yang sabar itu
akan disempurnakan pahal mereka tanpa perhitungan lagi” ( Az Zummar: 10)
“ Bersabarlah kamu, kerana sesungguhnya Allah bersama orang-orang
yang sabar (Allah menolong atau memelihara mereka) ( al Anfal: 46)
Ibnu Abas r.a. berkata:
“ Sabar dalam Al Quran ada tiga peringkat:
1.
Sabar dalam mengerjakan yang fardu hal ini
mempunyai nilai tiga ratus darjah.
2.
Sabar dalam menjauhi larangan Allah hal ini
mempunyai nilai empat ratus darjah.
3.
Sabar dalam menghadapi malapetaka, bala-bencana
pada mula terjadinya, ia mempunyai Sembilan ratus darjah.
Yang terakhir ini mempunyai nilai yang lebih
ialah kerana setiap mukmin dapat bersabar dalam menunaika ibadat dan menjauhi
larangan tetapi belum tentu dapat bersabar dalam menghadapi bencana, iaitu
kesabaran yang ada para Nabi dan siddiqin.
Nabi SAW ada bersabda yang ertinya “ Iman itu ada dua
bahagian : sebahagian pada sabar dan sebahagian
pada syukur. Kerana iman yang sempurna itu “Membenarkan dengan hati,
mangaku dengan lidah dan engerjakan dengan anggota. Dan ketiga-tiga itu
terbahagi dua bahagian, pertama mengerjakan yang disuruh iaitu hakikat syukur,
dan kedua meninggal yang dilarang, iaitu haikat sabar daripada maksiat.
5. MENSYUKURI NIKMAT
Iaitu memuji Allah atas segala nikmat pemberianNya dengan
lidah seperti melafazkan “Al Hamdulillah” serta menggunakan segala nikmat
pemberian Allah tempat dan dengan cara yang dikehendaki Allah. Seperti mengguna
telinga untuk mendengan pengajaran-pengajaran yang benar, nasihat yang berguna,
bacaan Al Quran dan sebagainya.
Demikian juga nikmat mata, tangan, akal fikiran, tenaga dan
lain-lain nikmat pemberian Allah untuk faedah dan keperluan kita.
Allah berfirman yang bermaksud: “ Apa-apa nikmat yang ada
pada kamu adalah dari Allah” ( Al Nahli : 53)
“ Dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang
bersyukur”.(Ali Imran : 144)
“Sekiranya kamu bersyukur tetap kan Aku memberi tambahan
kepada kamu” ( Ibrahim: 7)
Kenyataan dalam kehidupan ramai manusia yang tidak bersyukur
terhadap pemberian Allah.
Allah berfirman yang bermaksud : “ Dan adalah sedikit dari
hamba-hambKu yang bersyukur.
6. IKHLAS
Ikhlas ertinya melakukan sesuatu kebajikan dengan tujuan
semata-mata mahukan pahala dan keredaan Allah SWT. Tidak bertujuan untuk
mendapat keuntungan keduniaan seperti harta dan pujian. Allah berfirman yang
maksudnya “ Tidaklah mereka diperintahkan melainkan supaya mereka menyembah
Allah dengan mengikhlaskan ketaatan keranaNya” ( al Baiyinah : 5)
Nabi SAW bersabda “ Hanya setiap amalan itu dikira
semata-mata dengan niat. Dan seseorang akan beroleh apa yang diniatkan, maka
sesiapa yang niat hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya maka hijrahnya dikira
kepada Allah dan RasulNya. Dan sesiapa yang berhijrah kerana kepentingan
keduniaan yang mahu diperolehinya, atau kerana seorang perempuan yang hendak
dikahwinnya, maka hijrahnya dikira kepda yang diniatkan ketika melakukan hijrah
itu”.
7. TAWAKKAL
Tawakkal iaitu percaya dengan Allah SWT dan yakin bahawa
qadhaNya menembusi dan mengikut sunnah Nabi SAW dan berusaha pada apa yang
boleh diusahakan sambil menyerah dan berharap pada Allah menghasilkan natijah
yang baik. Allah berfirman yang maksudnya “ Kepada Allah hendaklah kamu
bertawakkal sekiranya kamu orang-orang yang benar beriman”.
Nabi SAW bersabda : “ Ikat akan dia terlebih dahulu kemudian
berserah kepada Allah (Riwayat Ibu
Hibban).
Allah SWT berfirman maksudnya : “Sesiapa bertawakkal kepada
Allah maka ia akan memberi kecukupan”
(Al Talaq : 7)
8. KASIH KEPADA ALLAH
SWT
Kita kasihkan Allah SWT kerana Allahlah yang memberi segala
nikmat dan kebaikan yang kita rasai dalam kehidupan kita. Kenimatan kesihatan,
makanan, berkeluarga dan segala rahamat yang melimpah ruah tiada yang lain yang
memberinya kecuali Allah Yang Maha Terpuji.
Tanda kita kasihkan Allah SWT itu hendaklah dibuktikan
melalui tindakan dan amalan seperti mendahulukan suruhan Allah atas perkara
yang disukai nafsu, rindu hendak menemuiNya, tidak takut mati, melainkan kerana
ingin menambah makrifat. Reda dengan apa yang diqadakan oleh Allah, tidak
mencintai keduniaan kerana ia boleh melalaikan diri dari mengingati Allah SWT
yang dikasihiNya. Kelaziman bila kasih kita mesti taat kepada perintahNYa.
9. RIDHA AKAN QADA ( Ketetapan / keputusan) ALLAH SWT
Ridha dengan qada Allah swt ialah senang atau suka hati
dengan segala yang dikehendaki Allah SWT. Tidak membantah atau merunggut atau
menyangkal akan segala ketetapan Allah dalam kehidupan kita. Bila kita ridha
ketentuan Allah bukanya bererti kita tidakk ambil ikhtiar seperti jika sakit
kita berubat, susah kita berusaha untuk sengan, miskin berusaha untuk jadi
kaya. Disamping itu juga kita juga sentiasa berdoa kepada Allah untuk
memperbaiki segala kesusahan dan penderitaan yang di alami.
Sebaliknya bila Allah beri kebaikan dan kenikmatan, orang yang
ridha dengan qada Allah itu akan bersyukur. Dan menyalahkan diri sendiri
apabila keburukan yang diterima. Tidak resah gelisah dan tidak putus asa dari
rahmat Allah.
Ridha dengan qada Allah adalah sifat yang terpuji sebagaiman
Allah berfirman maksudnya : “Allah ridha
terhadap mereka (yang beriman yang mengerjakan amal yang baik) dan
mereka pun redha terhadap Allah”. (Albayinat :8)
Orang yang redha dengan qada Allah adalah orang yang
terpimpin hidupnya. Tidak resah gelisah dan tidak putus asa. Tidak hanyut
dengan perasaan amarah, malah akan terus berusaha untuk dan tahu tahap
kebolihan diri sendiri dan kemampuan diri. Tetap menjalankan ikhtiar dengan
penuh pengharapan.
10. INGATKAN MATI
Selalu ingatkan mati adalah sifat terpuji. Ia akan menjadi
pendorong yang kuat untuk tingkatkan amal ibadat kepada Allah dan ia boleh
mengurangkan kecintaan kepada keduniaan serta dari berangan-angan.
Nabi SAW bersabda maksudnya: “ Selalulah menyebut pemutus
kelazataan (mati) kerana mati itu jika
disebut kepada orang yang memiliki keduniaan dan angan-angan ia akan
mengerungkannya. Jika disebut kepada orang yang sedikit amalan kebajikannya ia
akan memperbanyakkan (HR : Al Baihaqi)
Sabda Nabi SAW : “ Beradalah kamu di dunia ini seolah-olah
orang dagang atau orang yang dalam perjalanan”.
Kesimpulanya jika kita dapat mengamalkan sifat-ifat yang
terpuji di atas akan menjadikan kehidupan kita penuh dengan amal soleh dan
sentiasa mematuhi perintah Allah. Semoga kita akan berjaya di dunia dan juga
mendapat kebahagian di akhiarat. Amin.
Bersambung .......insyaallah.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.