Manhaj
hidup muslim di zaman kebendaan
Dunia kini dilanda arus deras kebendaan dan ia menyelubungi
segenap aspek kehidupan. Situasi dunia hari ini yang didominasi barat tidak
meletakkan agenda lain dalam sistem mereka melainkan kebendaan sebagai fokus
utama. Lihat sahaja corak kehidupan masyarakat barat, mereka berlumba-lumba
mengejar ‘title’ siapa yang lebih kaya dan berharta, siapa yang lebih kuat
berkuasa dan siapa yang lebih ternama.
Pengaruh budaya hidup barat ini telah melanda kehidupan kita di
dalam dunia Islam. Bukan sekadar budaya barat ditiru dan kebendaan menjadi
prioriti, bahkan juga orang Islam dilihat makin lemas demi memuaskan hawa
nafsu.
Sesungguhnya Islam tidak menolak kebendaan dan keduniaan bahkan
Islam memandang dari sudut yang lebih syumul lagi. Kehidupan bukan sahaja
terdiri daripada aspek kebendaan, ia juga terdiri daripada aspek rohani dan
spiritual.
Allah mengajar manusia bahawa aspek rohani adalah aspek yang
perlu diutamakan.
Allah berfirman:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ * ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ * إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
*فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ
*فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ
“Sesungguhnya kami telah mencipta manusia sebaik-baik
penciptaan. Lalu kami letakkannya di tempat paling bawah. Melainkan mereka yang
beriman dan beramal soleh, maka bagi mereka pahala yang tidak putus-putus”.
Lihatlah bagaimana manusia yang dijadikan Allah sebaik-baik
penciptaan menjadi hina apabila meminggirkan aspek rohani yang disebut sebagai
iman dan amal soleh.
Arus kebendaan yang sangat kuat menyebabkan kita leka dan lupa
bahawa dunia ini hanyalah sementara dan segala nikmatnya hanyalah angka-angka kosong
yang tidak bernilai di akhirat nanti. Oleh yang demikian, Islam mengajar kita
supaya seimbang dalam menunaikan hak diri. Jika kita sibuk mengisi kehidupan
dengan mencari harta dan kesenangan, pengisian hati tidak boleh dipinggirkan
sama sekali. Seperti mana kita tidak pernah lupa makan untuk mengisi perut,
begitu juga kita tidak boleh lupa untuk berzikir, solat, berdoa untuk mengisi
keperluan hati dan rohani. Bukannya kita perlu berpuasa sepanjang masa,
berkhalwat siang dan malam berzikir mengingati Allah, tetapi kita harus
menunaikan segala hak dengan penuh kesimbangan.
Keseimbangan yang dimaksudkan terkandung di dalam firman Allah
di dalam Surah Al-Qasas, ayat ke-77:
وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ
وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
“Carilah apa-apa yang Allah sediakan untukmu di akhirat, dan
janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia, dan berbuat baiklah sebagaimana
Allah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu melakukan kerosakan di muka
bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang membuat kerosakan”.
Sebagai muslim, kita menjadikan dunia itu sebagai ladang menuju
akhirat. Meskipun dunia itu melalaikan, bukanlah bererti kita menolak terus
keduniaan, akan tetapi kita mengambil segala manfaatnya sebagai bekal bertemu
Allah. Konsep inilah yang dinamakan zuhud. Imam Ahmad Ibn Hanbal ditanya,
adakah seseorang itu boleh dikatakan zuhud sedangkan dia memiliki 1000 dinar?
Beliau menjawab, benar dia boleh dikatakan zuhud apabila bertambah hartanya dia
tidak gembira, dan apabila berkurang dia tidak bersedih. Nabi Sulaiman juga
boleh dijadikan contoh mereka yang zuhud sekalipun memiliki kekayaan yang tidak
mampu ditandingi orang lain.
Nabi Muhammad pernah memperakui di dalam sebuah hadis bahawa
dunia itu memang nikmat yang menyeronokkan. Nabi bersabda dalam sebuah hadis
riwayat Imam Muslim daripada Said Al-Khudri R.A:
إن الدنيا حلوة خضرة وإن الله مستخلفكم فيها فينظر كيف تعملون فاتقوا الدنيا واتقوا النساء
فإن أول فتنة بنى إسرائيل كانت في النساء
فإن أول فتنة بنى إسرائيل كانت في النساء
“Sesungguhnya dunia itu manis kehijauan (lazat seperti buah
manis yang hijau), dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu khalifah di dunia ini
maka Allah akan melihat apa yang kamu lakukan (ketaatan atau kemaksiatan), dan
takutlah (akan fitnah) dunia, dan takutlah (akan fitnah) wanita, sesungguhnya
fitnah yang mula-mula menimpa Bani Israel adalah pada wanita”.
Islam mengajar kita sifat tajarrud untuk berlepas diri dengan nikmat-nikmat
godaan dunia. Tajarrud membawa erti bersih dan suci daripada dunia. Orang yang
tajarrud daripada dunia ialah orang yang tidak melekat sedikit pun dunia
padanya. Untuk tajarrud kita terlebih dahulu perlu mengenal pasti apa yang
ingin kita tinggalkan, iaitu dunia dan segala yang ada padanya meliputi harta,
pangkat, wanita dan takhta.
Demi memastikan hati kita tajarrud (bebas) daripada dunia, maka
kita memerlukan perjuangan umpama rakyat sesuatu negara berjuang membebaskan
negaranya daripada cengkaman musuh. Dengan bersenjatakan iman dan taqwa, mudah
sahaja bagi kita menundukkan musuh kebendaan dan keduniaan itu. Namun ada satu
syarat besar iaitu kehendak dalam diri yang kuat. Keazaman yang padu dan hati
benar-benar kuat niatnya sahaja yang mampu melawan arus kuat gelombang dunia.
Firman Allah di dalam Surah Ar-Ra’d, ayat ke-11:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan
kaum itu yang mengubah diri mereka sendiri”.
Dalam memastikan kejayaan dalam perjuangan tersebut, di sini
perlunya peranan Al-Quran, kekhusyukan solat, pengharapan tinggi dalam berdoa
dan tuntutan memperbanyakkan ibadah sunat untuk menghampirkan diri kepada
Allah.
Tanpa kita sedari, sebenarnya ramai umat Islam memilih jalan
ber’uzlah’ untuk memastikan diri mereka tidak terjatuh ke dalam godaan dunia.
Mereka mengasingkan diri daripada masyarakat untuk memberi perhatian kepada
ibadah. Namun adakah ‘uzlah’ sedemikian yang diamalkan Nabi dan para sahabat?
Memang benar Nabi beriktikaf di 10 malam terakhir bulan Ramadan dan bukankah
masjid Nabi itu merupakan pusat aktiviti masyarakat ketika itu? Oleh itu
‘uzlah’ yang diajarkan di dalam Islam sebenarnya adalah ‘uzlah’ di dalam jiwa.
Kita masih tetap bergaul dengan masyarakat tetapi hati kita bersih dan suci
daripada dunia.
Pergaulan dengan masyarakat hukumnya wajib untuk menunaikan
tuntutan amar makruf nahi mungkar. Siapa lagi yang akan membawa dakwah ke
tengah-tengah masyarakat kalau bukan para daie?
Begitulah bagaimana Islam mendidik umatnya dalam berhadapan
dengan arus kebendaan yang melalaikan. Umat Islam diseru supaya kembali kepada
Islam dan meneliti kehidupan para salafus soleh seterusnya menjadikan Islam
sebagai manhaj hidup di zaman kebendaan di akhir zaman.
Wallahu’alam
Sumber : Abdullah Zaik
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.