Hadith-hadith
tentang puasa hari ‘Asyura (10 Muharram)
Ibn
‘Abbas meriwayatkan yang bermaksud: “Apabila Nabi SAW datang ke Madinah,
Baginda melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyura, lalu Baginda
bertanya: "Apakah ini?". Mereka menjawab: “Hari ini adalah hari yang
baik di mana Allah telah menyelamatkan padanya Nabi Musa dan Bani Israil
daripada musuh mereka, maka Musa pun berpuasa”. Lalu Baginda SAW bersabda:
"Aku lebih berhak dengan Musa daripada kamu," maka Baginda pun
berpuasa dan menyuruh orang ramai supaya berpuasa”. (Riwayat al-Bukhari)
A’isyah
r.a berkata (maksudnya): “Rasulullah SAW telah mengarahkan supaya berpuasa pada
hari A’syura, dan apabila telah difardhukan puasa Ramadhan, maka sesiapa yang hendak
berpuasa (hari A’syura) maka dia boleh berpuasa, dan sesiapa yang hendak
berbuka maka dia boleh berbuka (tidak berpuasa)”. (Riwayat al-Bukhari &
Muslim).
Daripada
‘Aisyah r.a berkata yang bermaksud: “Orang-orang Quraish di zaman jahiliyah
berpuasa pada hari ‘Asyura, dan Rasulullah SAW juga berpuasa pada hari A’syura.
Maka apabila Baginda datang ke Madinah, Baginda berpuasa pada hari itu dan
menyuruh orang ramai berpuasa. Apabila difardhukan kewajipan puasa Ramadhan,
ditinggalkan puasa pada hari ‘Asyura lalu Baginda bersabda: "Sesiapa yang
mahu, maka dia boleh berpuasa, dan sesiapa yang tidak mahu berpuasa, maka dia
boleh tinggalkannya". (Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Inilah
beberapa contoh hadith sahih yang menyebut tentang puasa pada hari ‘Asyura. Daripada
hadith-hadith ini dapat difahami bahawa puasa pada hari ‘Asyura merupakan suatu
perkara yang wajib sebelum daripada difardhukan puasa Ramadhan. Apabila
difardhukan puasa Ramadhan pada tahun ke-2 Hijrah, maka kewajipan ini telah
gugur. Namun ianya tetap digalakkan dan merupakan salah satu daripada sunnah
yang sangat dituntut. Inilah antara kesimpulan yang disebut oleh al-Imam Ibn
Hajar al-‘Asqalani (wafat 852H) dan al-Imam Muslim (wafat 676H) ketika
menghuraikan hadith-hadith tentang puasa ‘Asyura ini.
(Rujuk Fath al-Bari, Kitab al-Saum, Bab Siyam Yaum ‘Asyura, 4/309, dan al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Bab Saum Yaum ‘Asyura’ 4/245).
(Rujuk Fath al-Bari, Kitab al-Saum, Bab Siyam Yaum ‘Asyura, 4/309, dan al-Minhaj Syarh Sahih Muslim, Bab Saum Yaum ‘Asyura’ 4/245).
Fadhilat
Puasa Hari ‘Asyura
Sesungguhnya kelebihan yang dijanjikan oleh Rasulullah SAW bagi sesiapa yang mengamalkan puasa sunat ini amatlah besar. Antaranya ialah apa yang diriwayatkan oleh Qatadah (maksudnya): “Bahawasanya Rasulullah SAW ditanya tentang puasa hari ‘Asyura, lalu Baginda SAW menjawab: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu". (Hadis sahih riwayat Imam al-Tirmizi).
Dalam
riwayat yang lain pula disebutkan bagaimana Rasulullah SAW begitu mengambil
berat dan memberi keutamaan kepada amalan puasa pada hari ‘Asyura ini. Hal ini
sebagaimana yang disebut oleh Ibn Abbas bahawa beliau pernah ditanya tentang
puasa pada hari ‘Asyura ini, lalu beliau berkata: “Aku tidak pernah ketahui
bahawa Rasulullah SAW berpuasa sehari kerana mencari kelebihannya di atas
hari-hari yang lain kecuali pada hari ini, dan Baginda tidak berpuasa sebulan
kerana mencari kelebihan ke atas bulan-bulan yang lain kecuali bulan ini,
iaitu: Ramadhan”. (Riwayat Imam Muslim)
Puasa Tasu’a (hari ke-9 Muharram)
Selain daripada berpuasa pada hari ‘Asyura ini, kita juga digalakkan untuk berpuasa pada hari sebelumnya iaitu hari ke-9 Muharram. Ini berdasarkan beberapa hadis sahih, antaranya ialah:
Daripada
Ibn Abbas r.a berkata (maksudnya): “Ketika Rasulullah SAW berpuasa pada hari
‘Asyura, Baginda turut mengarahkan orang ramai supaya turut berpuasa. Lalu
mereka berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya hari ini adalah hari yang
dibesarkan oleh kaum Yahudi dan Nasrani. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi:
"Sekiranya di tahun depan, jika diizinkan Allah, kita akan berpuasa pada
hari ke-9". Ibn Abbas berkata: Tidak sempat munculnya tahun hadapan,
Rasulullah SAW wafat terlebih dahulu.” (Riwayat Imam Muslim)
Daripada
Ibn Abbas r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya):
"Sekiranya aku masih hidup hingga tahun hadapan, nescaya aku pasti akan
berpuasa pada hari ke-9". (Riwayat Muslim).
Imam
al-Nawawi (wafat 676H) dalam menghuraikan hadis-hadis ini telah menukilkan
pendapat Imam al-Syafie dan ulamak di dalam mazhabnya, Imam Ahmad, Ishak dan
yang lain-lain bahawa mereka semua ini berpendapat bahawa disunatkan berpuasa
pada hari ke-9 dan hari ke-10, kerana Nabi SAW berpuasa pada hari ke-10
(‘Asyura) dan berniat untuk berpuasa pada hari ke-9 (tahun berikutnya). Imam
al-Nawawi menyambung lagi: “Sebahagian ulamak berpendapat bahawa kemungkinan
sebab digalakkan berpuasa pada hari ke-9 dengan hari ke-10 ialah supaya tidak
menyamai dengan amalan kaum Yahudi yang hanya berpuasa pada hari ke-10”.
(Rujuk: al-Minhaj syarh Sahih Muslim, Bab al-Siyam, ( Beirut : Dar al-Ma’rifah
, cet.7, 2000), jil 4, hal. 254).
Justeru,
marilah kita merebut peluang pada kesempatan bulan yang mulia ini untuk
menambahkan amalan kita dengan berpuasa sunat. Renungilah saranan yang
diberikan oleh Rasulullah SAW seperti mana yang diriwayatkan oleh Jundub bin
Sufian bahawa Rasulullah SAW bersabda (maksudnya): "Sesungguhnya solat
yang paling utama selepas solat fardhu ialah solat pada waktu tengah malam dan
puasa yang paling utama selepas puasa Ramadhan ialah puasa di bulan Allah yang
kamu panggilnya Muharram".(Hadis riwayat Imam al-Nasa’ie dengan sanad yang
sahih).
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.