BAB 25 : TOK GURU MENGGALAKAN RAKYAT MEMBINA
MASJID .
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud :
"Hanya orang-orang yang beriman kepada
Allah dan hari Kiamat sahajalah yang memakmurkan masjid-masjid Allah."
(At-Taubah : 18)
Rasulullah SAW bersabda, maksudnya :
"Barangsiapa demi keredhaan Allah,
membangunkan sebuah masjid, walaupun seluas sarang burung merpati, nescaya
Allah akan membina untuknya istana di syurga." (HR
: Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)
Tok Guru seorang pemimpin yang bertaraf ulamak dan begitu faham dengan
janji Allah tentang kelebihan membina masjid telah membuat satu polisi bahawa “
Kerajaan tidak akan membina masjid di Kelantan, kerajaan akan hanya membantu
pembinaan masjid yang diinisiatifkan oleh rakyat”.
Pada peringkat awal dasar ini diperkenalkan banyak pendapat yang negatif
telah dilemparkan kepada Tok Guru.
“ Mana kerajaan Kelantan mampu membina masjid kerana duit tak ada”.
“ Tok Guru hanya bercakap tentang Membangun Bersama Islam, tetapi beliau
tidak menggalakkan Kerajaan Negeri Kelantan membina masjid, rakyat pula yang
disuruh bina masjid, macam mana ni ?”
Sungguhpun begitu Tok Guru Nik Abdul Aziz tidak mempedulikan apa jua
pandangan negetif yang diberikan kepadanya. Tok Guru sebagai ‘arkitek ummah’
tidak mengindahkan kritikan terhadap dasar yang diperkenalkannya itu, kerana
bagi Tok Guru tindakan untuk memberi kesedaran kepada rakyat Kelantan bahawa
pembinaan masjid sepatutnya dilakukan oleh rakyat, kerajaan hanya membantu
sahaja. Kerana manafaat yang diperolehi oleh rakyat apabila membina sendiri
masjid melalui ‘wang sumbangan’ akan memberi peluang kepada memperolehi ‘pahala’ yang telah dijanjikan
Allah di akhirat kelak.
“ Ambo tak mahu Kerajaan membina masjid keranan nak beri peluang kepada
semua rakyat Kelantan berinfak dengan membina masjid, kerana Allah telah
janjikan setiap sen yang dibelanjakan untuk pembinaan Rumah Allah di dunia
ini, jika dilakukan dengan ikhlas untuk
beribadat kepada-Nya akan di bina sebuah mahliga di syurga, jadi tidak
cerdiklah ambo sebagai pemimpin jika tidak memberi ruang kepada rakayat
mendapat ganjaran pahala ini. Sebab tulah ambo tak bagi keutamaan Kerajaan
Negeri Kelantan membina masjid” jelas Tok Guru didalam satu majlis.
Saya (penulis) juga pernah terlibat dengan pembinaan sebuah masjid di
Mukim Panji Kota Bharu, Kelantan. Masjid yang dibina menalan belanja lebih
kurang RM 4 juta. Untuk fasa Pertama AJK masjid telah mengumpul dana lebih RM2
juta. Kerjaan Negeri Kelantan telah memberi bantuan kewangan hanya lebih kurang
RM100 ribu sahaja.
Alhamdulilaah dengan kesungguhan semua anak mukim di Panji, masjid telah
dapat disiapkan. Yang lebih menarik dalam permerhatian saya, kegiatan
mengimarahkan masjid dikalangan anak mukin telah bertambah baik. Pada setiap
kali solat bilangan mereka yang hadir berjemaan telah bertambah dari masa ke semasa.
Pada akhir tahun 2016 pembinaan fasa kedua Masjid Mukim Panji telah
hampir siap sepenuhnya, Cuma yang tinggal ialah membina menara sahaja yang
telah mencapai 90% siap.
Apa yang amat membanggakan ialah sikap anak mukim yang telah menderma
dengan jumlah yang lebih berlipat ganda berbanding semasa menggunakan masjid
bagunan lama dahulu.
Saya masih ingat dalam satu mesyuarat AJK masjid pada satu ketika dahulu
saya telah mencadangkan punggutan derma secara membawa kain “kandi” dihadapan
para jemaah sebaik sahaja solat jumaat selesai.
“Tuan Pengerusi saya mencadangkan supaya kita membuat kutipan derma
untuk tabung pembinaan masjid dengan cara pemunggut derma yang kita lantik
berjalan di hadapan ahli Jemaah sebaik sahaja selesai solat jumaat” saya
mengemukakan cadangan dalam satu mesyuarat AJK Masjid..
“ Saya tidak besetuju cara ini, kerana jika dikutip secara berjalan
dengan membawa ‘kandi’ depan para Jemaah pun berapa ringgit akan bertambah
berbanding dengan pungutan derma pada hari jumaat sekarang ( semasa bangunanan
lama) kita hanya berjaya dapat lebih kurang RM500.00 hingg RM600.00 sahaj
seminggu. Cara yang akan dicadangkan inipun jika bertambah meningkat kepada
RM800 lebih sahaja seminggu. Berbinding dengan kos yang di anggarkan pembinaan
untuk sebuah masjid baru dalam lingkungan RM4 juta. Sampai bila kita dapat
jumalah itu”. Seorang AJK memberi cadangan balas.
Setelah dipersetujui oleh mesyaurat AJK Masjid, perlaksanaan cara
kutipan derma yang dicadangkan itu telah memberi impak yang agak menakjubkan. Pada
bulan pertama ianya dilaksanakan jumlah derma yang diperolehi telah meningkat
agak tinggi melebih RM1,000.00 seminggu. Setelah siap fasa pertama pembinaan
masjid, kutipan mingguna pada hari jumaat telah meningkat kepada RM2,000.00
lebih seminggu. Setelah pembinaan fasa
kedua disiapkan kutipan minggun telah miningkat kepada RM3,500.00 higga
RM4,500.00 lebih seminggu.
Kini pada tahun 2017 anak mukim di Masjid Panji telah dapat menunaikan
solat berjemaah dengan lebih sempurna kerana banguna masjid yang baru dengan
tempat solat yang dapat menampung Jemaah hampir 1 ribu orang pada satu-satu
masa serta dilengkapi dengan pendingin udara. Bilangan Jemaah yang hadir solat
berjemaah juga telah bertambah ramai. Begitu juga dengan program kuliah agama
yang dianjurkan pada malam-malam tertentu telah memperlihatkan peningkatan
kehadiran.
Berdasarkan kepada pengalaman yang dialami ini kita dapat melihat betapa
jauhnya pemikiran seorang murrabbi seperti Tok Guru telah memperkenalkan dasar
yang pada sekali imbas memperlihatkan ketidak perihatinan kerajaan Negeri
Kelantan dalam ‘syiar Islam’ tetapi Tok Guru sebenarnya ingin mewjudkan peluang
kepada semua rakyat untuk melaksanakan satu perniagaan dengan Allah memlalui
sedekah atau infak dalam membina masjid. Dengan adanya dasar ‘Kerajaan Negeri
Negeri Tidak Memberi Penumpuan Untuk Membina Masjid’ peluang bagi setiap rakyat tidak kira orang
kaya atau miskin dibuka seluas-luasnya di setiap mukim di seluruh Negeri
Kelantan untuk mendapat saham pahala dalam pembinaan masjid ini. Allah tidak
melihat jumlah banyak mana wang yang didermakan untuk membina ‘rumah Allah’
itu, tetapi nilai bagi Allah yang akan menentukan ganjaran pahala di akhirat
nanti ialah sejauh mana keiklasan seseorang hambanya yang menderma. Jika si
miskin yang menderma hanya RM10 sahaja tetapi itulah jumlah yang paling banyak
yang termampu olehnya kerana kedaifan dan kefakiran ianya lebih besar ganjaran
pahala di sisi Allah berbanding dengan derma yang di beri oleh orang kaya yang
mempunyai harta puluhan juta. Derma sebanyak RM1 juta yang diberi dengan niat
ingin mendapat sanjungan manusia dan populeriti, niali bagi Allah amat sedikit
malah mungkin tidak mendapat ganjaran pahala langsung kerana ianya riak dan
menunjuk-numjuk. Aauzubillah himinzalik.
Kerana Tok Guru sememangnya mengetahui sekiranya Kerjaan Negeri membina
masjid untuk mendapat keuntungan politik ( sokongan rakyat dalam pilihanraya)
ianya adalah satu tindakan yang sia-sia yang dimurkai Allah.
Tok Guru begitu faham dengan ayat Al Quran yang bermaksud :
“Dan (di antara orang-orang munafik itu) ada
orang yang mendirikan masjid untuk menimbulkan kemadharatan (pada orang-orang
Mukmin), untuk kekafiran dan memecah belah antara orang-orang Mukmin serta
menunggu kedatangan orang yang telah memerangi Allah dan Rasul-Nya sejak
dahulu. Mereka sesungguhnya bersumpah,”kami tidak menghendaki selain
kebaikan.”Dan Allah menjadi saksi bahwa sesungguhnya mereka itu adalah pendusta
(dalam sumpahnya)” .[at-Taubah/9:107]
Sebagai pemimpin Tok Guru tidak mahu diperosal oleh Allah di akhirat
nanti kerana membiarkan polisi kerajaan Membina Masjid untuk mendapat sokongan
rakyat dan juga menunjukkan bahawa kerajaan bertanggung jawab untuk tegakkan
Islam .
Bagi Tok Guru dia amat takut jika perbelanjaan puluhan juta ringgit oleh
Kerajaan itu tidak diterima oleh Allah kerana wang digunakan untuk mendapat
keredaan manusia di dunia ini. Lebih-lebih lagi
Kerajaan Negeri Kelantan mengalami Belanjawan deficit setiap tahun. Oleh itu
dana kerajaan yang terhad itu perlu digunakan sebaik mungkin dan mana-mana
projek yang boleh digunakan sumber lain, Tok Guru akan pastikan projek
berkenaan tidak diberi peruntukan dari dana Kerajaan Negeri.
Dalam kes pembiayaan untuk pembinaan masjid ini Islam sememangnya
menggalakkan umatnya membina masjid dengan pemberian harta mereka masing-masing
mengikut kemampuan seseorang kerana mereka akan diberi ganjaran yang amat besar
di akhirat nanti sebagai balasan jihad mereka dengan mederma secara ikhlas
untuk membina ‘rumah Allah’ di muka bumi ini.
Firman Allah S.W.T bermaksud:
“ Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu
Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?”(as-Shaff:
10-11)
Di antara bentuk perniagaan dengan Allah ialah
seperti membaca al-Quran, mendirikan solat dan menafkahkan harta yang
dikurniakan Allah kepada manusia secara terang atau sembunyi. Inilah perniagaan yang tidak akan
rugi selama-lamanya. Firman Allah:
“ Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca
Kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian daripada rezeki
yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan,
mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan merugi.”(Fatir: 29).
Oleh itu Tok Guru telah mengambil langkah bijak
dengan mengarahkan supaya wang kerajaan tidak diberi keutamaan untuk pembinaan
masjid bagi membolehkan rakyat mempunyai kemudahan untuk berderma atau berniaga
dengan Allah melalui permberia derma kepada projek membina masjid bagi mendapat
ganjaran pahala yang tiada nilainya di akhirat kelak.
Satu lagi perkonsian pengalaman saya berkaitan dengan pembinaan masjid di
Mukim Panji Kota Bharu ialah pembinaan
masjid yang diusahakan oleh AJK Masjid dengan kerjasama semua Jemaah di kharian
ini. Mendorong kepada cara pembinaan menggunakan keadah ‘upah kerja’ diberi
kepada kontrakor dan bahan-bahan binaan dibeli oleh AJK Masjid. Kaedah ini
digunapakai adalah untuk memprolehi kos pembinaan yang paling optimum.
Di fasa pertama pembinaan bagunan baru dengaan keluasan 5,000 kaki
persegi. Tender yang dibuka untuk ‘upah kerja’ terdapat dua tawaran. Satu
tawaran dengan kadar RM24.00 sekaki persegi dan tawaran kedua dengan kadar
RM14.00 sekaki persegi. AJK telah membuat tawaran kepada tawaran yang termurah RM14.00 sekaki persegi
dan juga mengambil kira kemampuan kontraktor berkenaan berdasarkan rekod
kerjanya dengan agensi kerjaan serta kontraktor yang dipilih juga merupakan
salah satu kontraktor telah terpilih sebagai “Kontraktor Berwibawa”.
Setelah kontrokor menyiapkan kerja-kerjanya beliau hanya membuat tuntutan
terhadap upah kerja pembinaan tak sampai 30% dari jumah kos yang telah di
pesetujui. Selebihnya diberitahu kepada AJK Masjid bahawa dia telah memberi
derma kepada Masjid. Apa yang ingin ketengahkan disini ialah kesan ‘ spil over’
dasar yang telah diilhamkan oleh Tok Guru telah memberi ruang kepada banyak
pihak untuk menderma ke jalan Allah. Jadi pandangan setengah pihak yang
mengatakan dasar yang diperkenalkan oleh Tok Guru supaya Kerajaan Negeri
Kelantan Tidak Memberi Keutamaan untuk Membina Masjid satu dasar yang tidak
selari dengan kehendak Islam adalah satu pandangan yang amat meleset. Walahal
Tok Guru yang mengeluarkan sesuatu idea untuk dijadikan dasar dalam memerintah
negeri Kelantan yang dia sebagai Menteri Besar adalah dibuat setelah bermunajat
dengan oleh pada malam hari (solat tahajjud). Cetusan idea Tok Guru adalah
dengan mendapat pertolongan Allah bukannya satu tindakan beliau bersendirian.
Yang lebih mengembirakan lagi kontraktor yang mewakafkan sejumlah wang
kos pembinaan kepada masjid Mukim Panji semasa pembinaan fasa pertama dahulu,
saya telah diberitahu bahawa beliau telah berjaya memperolehi tendar membina
sebuah sekolah yang ditawarkan oleh Kerajaan Persekutuan dengan jumlah kos
hampir RM8 juta. Disini membuktikan bahawa derma ikhlas yang diberi untuk
mendapat keredaan Allah telah diberi ganjara di dunia lagi dengan jumlah
berlipat kali ganda. Bayangkan jumlah ganjaran pahala yang akan diperolehi
di akhirat kelak tentu lebih besar lagi
? Subhanallah.
Kesimpulannya Tok Guru memperkenalkan dasar ini telah dapat memberi
peluang kepada rakyat di semua peringkat untuk mengambil peluang “berniaga
dengan Allah” kerana derma ikhlas yang diberi untuk membina masjid akan
memperolehi ganjara pahala yang berlipat kali ganda di akhirat nanti. Allah telah
janjikan sebuah mahligai di syurga bagi sesiapa berinfak untuk membina rumah
Allah (masjid) di dunia ini.
Disini memperlihatkan bahawa seorang ulamak yang menjadi pemimpin di
sesebuah negeri akan membawa rakyat yang dipimpinnya bukan sahaja memperolehi
kebaikan di dunia tetapi ianya juga akan mempastikan semua rakyat yang dipimpin
mendapat keredaan dan kebahagian kurniaan Allah di akhirat yang kekal abadi.
Tok Guru sebagai ‘arkitek ummah’ mempunyai visi yang lebih jauh berbanding
dengan pemimpin lain di Malaysia. Kerana kelebihan ‘pahala’ yang akan dikurniakan
Allah di akhiarat nanti adalah lebih penting daripada mendapat pujian dan
sokongan manusia di dunia. Terbukti Tok Guru sebagai pemimpin yang mampu mebawa
pengikutnya memperolehi kebaik di dunia dan juga kebaikan diakhirat.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.