RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Wednesday 19 December 2018

BUKU SERVIVALC .K.D : BAB 17: SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI


BAB 17:  SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI

Semenjak peristiwa seorang pesakit yang sedang menjalani rawatan dialisis tiba-tiba koma dan terus meninggal dunia, isteri kelihatan kurang ceria dan selalu termenung. Berkebetulan pesakit berkenaan berada disebelahan isteri yang juga mendapat rawatan.
“ Kenapa ayang Nampak sedih ni ?” aku cuba mencungkil isi hati isteri.
“ Bukan apa ayang takutlah, terjadi seperti pak cik semalam tu” isteri membalas.
“ Dalam tempoh setahun dah tiga pesakit mati mengejut”. Kelihatan air jernih mengalir di kelopak mata isteri.
“ Sayang, apa nak ditakutkan, kan semua orang akan mati ?” daku cuba yakinkan  isteri.
“ Ingat tak dulu, Cikgu Ani jiran kita yang sakit kancer payu dara, bertahun sakit tapi yang mati dulu suami dia yang sihat “ aku cuba yakinkan isteri.
“ Di akhbar pun setiap hari ada berita kematian di sana sini, mati kerana  kemalangan, mereka tu semua sihatkan !”
Bila aku memberi beberapa  contoh , kelihatan isteri mula dapat menerima hakikat bahawa kematian itu adalah sunatullah, yang pasti berlaku kepada setiap orang.
Apabila sampai waktunya, kita akan pergi ke alam abadi menemui Allah. Cara kematian dan bila itu menjadi rahsia Allah. Sakit dan tua bukan syarat untuk mati, ada meninggal dunia tanpa sebarang sakit, umurnya habis ketika tidur, ada meninggal secara mengejut kerana kemalangan dan pelbagai cara lagi.
Allah berfirman  yang bermaksud :
“Tiap tiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan”. (QS Ali Imran : 185).
Kematian boleh datang bila-bila masa bila sampai masanya. Oleh itu kita hendaklah sentiasa bersedia dengan amalan taqwa dan taat segala perintah Allah jika inginkan kematian dalam keadaan yang diredhai-Nya.
Sebagaimana firman Allah yang bermaksud :
“Apabila telah tiba waktunya yang ditentukan bagi mereka, tidaklah mereka dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak pula mendahulukannya”. (QS An Nahl : 61).
Oleh itu kita yang masih hidup perlu mempersiapkan diri untuk menghadapi kematian. Rasulullah s.a.w. mengingatkan agar umatnya hendaklah sentiasa mempersiapkan diri untuk kematian  sebgaiama hadis yang bermaksud:
Abdullah ibn Umar r.a. berkata, “Aku menemui Nabi saw bersama sembilan orang sahabat. Salah seorang sahabat dari Anshar bertanya, “Siapakah orang yang paling bijak dan paling mulia, wahai Rasulullah? Beliau menjawab, “Yang paling banyak mengingat kematian dan paling kuat dalam mempersiapkan diri menghadapinya. Merekalah orang yang paling bijak.” (HR Ibnu Majah)
Dalam satu hadis lain Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Perbanyak mengingat si Pemusnah Kenikmatan,”
Adalah kalimah yang pendek namun padat. Kalimah ini memadukan antara peringatan dan nasihat. Sebab orang yang benar-benar mengingati kematian akan serta merta kehilangan rasa nikmat yang sedang dirasakannya.
Dia juga kehilangan hasrat untuk merasakan lagi dimasa depan. Dia juga akan timbul perasaan sudah cukup dengan apa yang ada dan tidak lagi berhajat untuk mengejar hasratnya yang di idamkan sebelum ini.
Rasulullah s.a.w.  mengingatkan agar menghiasi hidup dengan ketakwaan saat kematian akan menjemputnya,
“Jagalah lima perkara sebelum datangnya lima. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, sihatmu sebelum datang sakitmu, kayamu sebelum datang kefakiranmu, waktu lapangmu sebelum datang sibukmu, dan hidupmu sebelum datang kematianmu “(HR Ahmad & Tirmidzi)
Datipada ayat-ayat Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. jelaslah bahawa mengingatkan kematian itu adalah satu tidakan yang bijak bagi setiap insan yang hidup di dunia ini. Kerana dengan menginatkan kematian kita akan dapat mengawal nafsu untuk melakukan perkara-perka yang menyeronokkan tetapi ianya bercanggah dengan ajaran Islam.
Oleh itu bila kita sentiasa mengigati kematian akan merancang kehidup kita untuk mentaati segala perintah Allah sebagai persiapan menghadapi kematian yang sudah pasti akan datang Cuma masanya sahaja yang tidak dapat diramalkan.
Bagi pesakit ginjal kronik mereka lebih beruntung kerana dengan ketibaan kesakitan yang  dirasai itu, dapat memberi keinsafan kepada dirinya bahawa tempoh  hayat mereka tidaklah lama sepertimana mereka yang sihat. Apatalah lagi kesinambungaan kehidupan mereka perlu dibantu oleh alat dialisis sepanjang hayatnya.
Namun sebagai pesakit ginjal kronik mereka tidak boleh berputus asa kerana Allah telah menetapkan bahawa kematian itu akan tiba bila sampai masanya yang tidak boleh diingkari untuk lambat atau percepat walau sesaat pun.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah:
"Secerdik-cerdik manusia ialah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling bersungguh-sungguh bersiap sedia. Mereka ialah orang yang benar-benar cerdik, mereka pergi (ke alam baqa) dengan membawa kemuliaan dan kemuliaan akhirat."
Kemuliaan semasa hayat bukan sahaja hubungan kita dengan Tuhan, tetapi juga hubungan sesama insan. Sentiasa berkasih sayang dan menghargai antara satu sama lain terutama kepada orang yang banyak berjasa kepada kita, orang yang rapat dan penting dalam hidup kita.
Sentiasa bermurah hati memberi senyuman, mengucapkan sayang, berterima kasih, menghargai. Jauhi sikap berdendam, berdengki, berprasangka buruk dan berperasaan negatif supaya orang sekeliling berasakan ketika kita ada menguntungkan, ketiadaan kita satu kehilangan dan disebut-sebut kebaikan kita.
Didalam al Quran banyak ayat yang menghuraikan tentang kematian:
“Semua manusia pasti akan mengalami detik-detik sakaratul maut. Orang kaya, orang miskin, penguasa dan semua manusia di dunia ini. Mereka semua akan mengalami kematian. Setiap manusia telah ditetapkan ajalnya. Apabila ajal itu datang kepada manusia, tidaklah dapat ditunda atau dimajukan sedetikpun “(QS Al-A’raf [7]34)
Setiap orang akan mengalami kematian” (QS Ali Imran [3]185)
Semua yang ada di muka bumi ini pasti binasa. Hanya Tuhanmu yang kekal. Tuhan yang Mahamulia lagi dimuliakan.” (QS Ar-Rahman[55]2—27)
Sesungguhnya engkau pasti mati dan sesungguhnya mereka pasti akan mati pula” (QS Az-Zumar 30)
“Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (QS Qashahs 88)
Hikmah Mengingati Mati
Seseorang mukmin itu sepatutnya sentiasa mengingati mati pada setiap hari, ini kerana mengikut Ibn Kathir dalam kitabnya al-bidayah wa an-Nihayah mengatakan bahwa malaikat maut akan menjengok setiap manusia itu sebanyak 5 kali sehari iaitu setiap kali selepas sembahyang fardhu. Oleh kerana rahmat Allah s.w.t maka manusia tidak mampu untuk melihat malaikat maut itu, ini adalah merupakan satu ujian kepada manusia sejauh manakah mereka meyakini dan beriman kepada malaikat. Mengingati kematian ada banyak faedahnya kepada manusia. Antaranya ialah:                                                                                 .

* Dengan mengingati kematian membuatkan kita akan rajin beramal di dunia ini kerana kita yakin bahawa segala amalan kebaikan kita akan memberi faedah kepada diri kita setelah kita mati nanti.  Pahala amal ibadat itu merupakan tiket untuk memasuki syurga.                                                                                                                                                     

* Dengan mengingati kematian hati kita akan menjadi lembut dan akan menerima segala perintah Allah s.w.t dengan penuh keredhan dan keikhlasan. Kerana kehidupan selepas kematian yang kekal abadi, adalah tempat menerima balasan terhadap perbuatan kita di dunia ini.  Hanya mereka yang beriman dan bertaqwa yang sentiasa mematuhi perintah     Allah akan dapat memasuki syurga.                                                          .


* Dengan mengingati kematian kita akan meninggalkan segala maksiat yang ditegah oleh Allah s.w.t.  kerana kita yakin segala maksiat yang dilakukan di dunia ini akan mendapat pembalasan dari Allah s.w.t di akhirat nanti.   Dosa maksiat itu adalah tiket untuk ke neraka yang api sentiasa membakar dengan azabnya.                                                            ;                                                                                         

* Dengan mengingati kematian juga akan memyebabkan kita akan segera bertaubat dari segala kesalahan yang telah kita lakukan . Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah dan di manakah nyawa kita akan dicabut oleh malaikat maut.  Kerana Allah telah janjikan kepada hambaNya, walau sebanyak mana dosa yang dilakukan seumpama buih air ditengah lautan pun akan diampunkan oleh Allah sekiranya manusia bertaubat nasuha. Allah Maha Penganpun.                                                                                   .                                                                         

* Dengan mengingati kematian juga menyebabkan kita akan rajin dan bersungguh-sungguh di dalam menjalankan tugas hariannya . Ini kerana kita yakin bahawa setiap pekerjaan yang baik dan halal adalah merupakan ibadah dan akan mendapat pahala.  Sebaliknya jika kita tidak menyempurnakan tugas dengan sebaiknya, bermakna kita telah mencuri masa majikan, menipu dan tidak amanah dengan tanggung jawab  yang akan mengakibatkan upah yang diperolehi itu tidak halal dan tidak berkat. Pendapatan yang tidak berkat akan memporak perandakan keluarga, masyarakat dan negara.                                                    

* Dengan mengingati kematian juga membuatkan kita akan merasa cukup dan berpuas hati dengan harta atau rezeki yang halal sambil berusaha lebih untuk mendapat yang lebih baik lagi tapi bukan dengan cara yang haram seperti apa yang berlaku pada hari ini seperti riba, rasuah, mencuri , merompak, menipu dan berbagai-bagai lagi.                                                                                                          

Demikianlah hakikatnya, hidup di dunia ini amat singkat, selepas mati kita akan hidup di alam kubur dan hidup yang kekal adalah di akhirat.
Kematian suatu yang menakutkan bagi orang yang lalai perintah-Nya. Saat akan mati, kita berhadapan dengan sakratulmaut. Susah atau senang sakratulmaut bergantung kepada amalan kita. Oleh itu, bagi menghilangkan rasa takut kepada kematian hendaklah kita mempertingkatkan amalan ibadat dan menghubungkan silaturahim sesama manusia.
Manusia ini pelbagai sikapnya, seperti kata pepatah Melayu, "Rambut sama hitam, hati masing-masing berlainan."
Sikap manusa terhadap kehidupan ini adalah pelbagai, ia dapat diringkiaskan kepada tujuh jenis.
Pertama: Ialah manusia kehaiwanan, iaitu kehidupan manusia pada tahap akhlak paling rendah. Hidup untuk makan dan memuaskan hawa nafsu tanpan mengira dosa – pahala.
Kedua: Manusia yang hidup dalam kesedaran ikut-ikutan. Manusia tidak ada pendirian, suka mengikut arus kehidupan atau mengikut apa yang orang ramai suka buat.
Ketiga: Manusia yang menyedari dirinya seorang yang berbeza, unik dan terlalu berprinsip.
Keempat: Manusia tidak tahu tujuan hidup, tidak ada keyakinan diri, malas mencuba dan cepat berputus asa.
Kelima: Manusia yang hidup dengan disiplin sangat kuat, terlalu dominan dan teratur.
Keenam: Manusia yang percaya disiplin memberi pengalaman hidup iaitu yang bercita-cita ingin berubah memperbaiki diri.
Ketujuh: Manusia yang mengawal diri dan kehidupan dari dalam ke luar. Manusia makrifatullah, iaitu Allah SWT adalah segala-gala dalam hidup
Kepelbagaian sikap itu meletakkan manusia pada tahap yang berbeza kedudukan serta hasil kehidupan semasa di dunia atau akhirat. Manusia makrifatullah mengutamakan mencari makna dan tujuan akhirat lebih daripada keduniaan.
Sesiapa yang tidak memberatkan akhirat hidupnya akan sukar di sana nanti. Hal ini pernah diperkatakan oleh Umar Abdul Aziz kepada Anbasah, "Seringlah mengingati mati, sebab jika hidupmu mudah, ia akan membuatnya sukar. Dan jika hidupmu sukar ia akan membuatnya mudah."
Biarlah kita penat di dunia, memanfaatkan waktu untuk memperbanyak amal soleh, seperti sabda Nabi s.a.w:
"Ambil kesempatan lima sebelum lima, iaitu sihatmu sebelum sakitmu, waktu lapangmu sebelum sibukmu, kayamu sebelum fakirmu, mudamu sebelum tuamu dan hidupmu sebelum matimu."
Jika hidup kita berpandukan syariat Allah, dan sentiasa medahulukan hak Allah, segala urusan kita di dunia akan dijaga oleh Allah. Dengan kata lain Allah sentiasa mempermudahkan urusan kita dan melindungi kita dari kesusahan dan kebatilan.
Itulah yang dikatakan oleh  Nabi s.a.w.  bahawa insan yang sentiasa mengingati mati adalah insan yang bijak.
Oleh itu sebagai pesakit ginjal kronik  yang Allah telah dicabut sebahagian daripada  kenikmatan hidup manusia normal.  Kerana kerosakan ginjal yang memaksa pesakit bergantung hidup kepada mesin dialisis, ia  adalah satu peringatan  yang  amat berguna kepada pesakit untuk memperbanyakkan ibadat kepada Allah kerana saat kematian itu boleh datang pada bila-bila masa sahaja.
Bagaimanakan kita boleh mengingati kematian ?
Untuk mengingati kematian dalam kehidupan, kita hendaklah sentiasa menginsafi diri atau bermuhasabah diri. Lihat dalam diri kita apakah ada banyak sifat yang boleh  menjurus kepada perbuatan mungkar atau maksiat. Jika ini didapati lebih banyak , maka kita perlulah memperbaiki diri untuk mendampingi Allah dan mengigati kematian yang tidak pasti waktunya itu.
Dinatara cara yang boleh memberi keinsafan untuk kita mengigati mati adalah melalui beberapa tindakan seperti berikut:

1. Memberisihkan hatinya dari semua kesibukan duniawi
Tidak terlalu bahagia dengan kemewahan dunia atau dengan sesuatu yang didapatkannya, serta jangan terlalu bersedih dengan problematika dunia yang dihadapi atau musibah yang menimpanya, bersikap wajar saja. Seperti dalam firman Allah,
“Kami beritahukan semua ini agar kalian tidak berputus asa karena gagal meraih sesuatu atau berbangga diri karena berhasil medapatkan apa yang Allah berikan kepada kalian.= (QS Al-Hadid[57]23)

2.Membiasakan dirinya untuk menziarahi jenazah, menziarahi kubur untuk mendapatkan nasihat dan mengingat kematian. Membiasakan dirinya untuk melihat mayat ketika dikubur dalam liang kuburnya. Kerana itu akan memberikan kesan mendalam bagi orang yang mempunyai hati. Terbayang dibenak
Rasulullah saw bersabda, “Dahulu aku melarangmu untuk menziarahi kubur. Namun sekarang, ziarahilah kubur karena hal tersebut dapt melembutkan hati, meneteskan air mata, dan mengingatkan kepada akhirat (HR Bukhari & Muslim)

3. Merenungi orang yang sudah meninggal dunia dan mereka meninggalkan harta warisan yang banyak. Namun, harta yang diwariskannya ini tidak bermanfaat baginya seteleh kematianya kecuali harta yang disedekahkan untuk kebajikan dan fisabillillah.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Siapkah di antara kamu yang lebih suka kepada harta yang diwariskan daripada hartanya yang sudah di sedekahkan. Para sahabat berkata “Ya Rasulullah, tidak ada satupun dari kamu yang lebih cinta kecuali kepada harta sendiri.” Rasul berkata, “Sesungguhnya harta yang dimiliki memberikan manfaat adalah harta yang telah disedekahkan. Sedangkan harta warisan adalah harta yang ditinggalkannya

Beliau juga bersabda, “Jika manusia mati maka segala amalnya terputus kecuali tiga perkara yaitu shadaqah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak sholeh yang mendoakannya (HR Bukhari)

Dalam hadis yang lain, “Orang yang meninggal dunia diikuti oleh tiga perkara; sanak keluarganya, hartanya dan amalnya. Maka yang dua perkara kembali dan yang tersisa tinggal satu perkara. Sanak keluarga dan hartanya akan kembali dan yang tertinggal hanya amalnya (HR Muslim)

4. Untuk mempersiapkan kematian maka di mulai dengan melakukan sedekah jariyah dan mengamalkan ilmu yang diketahui.
Ibnu Jauzi memberi nasihat, “Hendaklah seseorang berusaha memiliki anak yang akan berzikir kepada Allah sepeninggalannya, sehingga pahalanya juga dapat ia rasakan. Atau hendaklah ia menulis kitab atau buku tentang ilmu. Sebab menulis ilmu ibarat anaknya yang akan tetap kekal. Dari kitab dan bukunya dibaca dan diamalkan orang lain. Inilah yang tak pernah mati. Hakikatnya penulisnya  telah meninggal dunia tetapi ilmu yang ditinggalkan maseh hidup hingga ke akhir zaman.

5. Mengingat dan mengimbas kembali  dan membayangkan teman-teman kita  yang sudah meninggal dunia. Dan bertanya kepada diri kita sendiri, bila  akan  masa kematian kita, dalam keadaan bagaimana kita dijemput mengadap Yang Maha Pencipta. Adakah kita telah bersedia dengan amalan untuk ke sana atau masih lalai dengan keseronokan dunia.

6. Di antara cara mengingat menulis serangkai ayat diatas kertas kemudian ditampalkan di tempat yang kita sering melaluinya dan akan melihatnya. Abu Ishaq saat meninggal di bawah bantalnya ada tulisan sehelai kertas yang berbunyi, “Seseorang membisikkan, “Perbaikilah amalmu, sungguh telah dekat ajalmu ”Anaknya berkata, bila ayahmya merasa malas beramal ia mengeluarkan kertas berkenaan  di bacanya berkali-kali sampai datang kembali semangatnya untuk beribadat,
Sesungguhnya mati itu pasti, insan yang mengingati mati dan bersedia untuk menemuinya dalah insan yang bijak. Lebih-lebih lagi pesakit ginjal kronik yang memerlukan kesinambungan kehidupan bergatung kepada mesing dialisis mestilah sentiasa meningkatkan amal ibadat sepanjang masa sebagai persiapan menghadapinya.
Walau bagaimanapun kita sebagai manusia yang beriman dan percaya kepada qada dan qadar Allah janganlah putus asa dalam menghadapai ujian kesakitan yang diberikan oleh Allah itu. Kuatkan semangat dan tekad bahawa kita juga boleh terus hidup seperti orang lain. Anggaplah kesakitan yang dihadapi itu tandanya Allah masih sayangkan kita, Ia memberi ujian untuk menghalang kita dari terus hidup dengan pelbagai kemungkaran dan maksiat.
Mereka yang sihat dan hidup dalam kemurkaan Allah sentiasa itu bukanya bererti Allah menyayangi mereka, tetapi ianya adalah satu ‘istidraj’ yang Allah amat murka kepada mereka dan sampai masanya akan diragut nyawanya oleh Malikatmaut dengan penuh keazaban dan akan dihumbangkan ke dalam nereka diakhirat kelak.
Ya Allah hindarkanlah kami dari kemurkaan Mu.

BUKU : SURVIVAL CKD : BAB 18. PEMINDAHAN GINJAL RAWATAN TERBAIK BAGI PESAKIT C.K.D.



BAB  18. PEMINDAHAN GINJAL RAWATAN TERBAIK BAGI PESAKIT C.K.D.

Dah menjadi rutin harian setiap pagi penulis dan isteri akan berehat diatas sofa depan TV untuk  mendengan slot Selamat Pagi Malaysia di TV1.
Pada pagi itu SPM ada membincangkan berkenaan Penyakit CKD yang menjadi hos seorang Doktor Pakar wanita.
“ Di Malaysia terdapat lebih  kurang 40,000 orang pesakit Buah Pinggang Kronik yang perlu menjalani rawatan dialisis. Setiap tahun terdapat 7,000 pesakit baru yang memerlukan rawatan dialisis”.
“ Pemindahan ginjal  adalah keadah rawatan yang terbaik, tetapi kebanyakan pesakit CKD memilih untuk merawat melalui dialisis”. Ujar doktor
“ Penderma ginjal dapat hidup aktif seperti biasa dengan satu buah pinggang sahaja”
Setelah mendengar kenyataan doktor di Slot SPM TV1 penulis membuat carian di google dan menjumpai satu  artikel yang pernah disiarkan di Utusan One Line.
Dibawah ini  disiarkan artikel yang ditulis  oleh Intan Suhana Che Omar pernah disiarkan  pada 20 Jun 2018 untuk tatapan kita bersama :
Kegagalan fungsi ginjal atau buah pinggang bukan sesuatu yang baharu dalam kalangan rakyat di negara ini.
Bahkan, statistik mencatatkan bilangan pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang meningkat dengan lebih daripada 7,500 pesakit direkodkan setiap tahun.
Namun, kajian menunjukkan 99 peratus pesakit kegagalan buah pinggang cenderung untuk melakukan rawatan haemodialisis yang secara tidak langsung telah mengurangkan kualiti hidup mereka.
Hal ini demikian kerana, rawatan haemodialisis memerlukan komitmen yang tinggi apabila pesakit perlu berulang-alik ke pusat rawatan dengan purata tiga kali seminggu yang memakan masa selama tiga hingga lima jam bagi satu sesi rawatan.
Menurut Pakar Nefrologi (Ginjal) Pusat Pakar Perubatan Universiti Teknologi Mara (PPUiTM), Dr. Muhammad Iqbal Abdul Hafidz, selain haemodialisis, terdapat kaedah perubatan yang lebih ampuh untuk dijalani oleh pesakit untuk merawat penyakit buah pinggang.
Rawatan tersebut adalah pembedahan pemindahan buah pinggang atau transplan yang merupakan proses menggantikan buah pinggang yang rosak kepada yang baharu.
Namun, kadar pemindahan buah pinggang di negara ini menunjukkan penurunan iaitu dari 64 pembedahan yang dijalankan pada tahun 2015 merosot kepada hanya 27 pemindahan pada tahun 2016.
Penurunan tersebut berlaku kerana pesakit menganggap rawatan yang terbaik untuk memulihkan buah pinggang adalah dengan melakukan rawatan haemodialisis yang lebih mudah dan murah berbanding melakukan pembedahan transplan.
Walau bagaimanapun, katanya, pesakit kegagalan buah pinggang yang menjalani pembedahan menggantikan ginjal atau transplan akan mempunyai kualiti hidup yang lebih baik berbanding pesakit yang menjalani rawatan dialisis dalam jangka masa panjang.
“ Ini kerana pembedahan atau transplan ini perlu dijalankan sekali sahaja untuk menggantikan buah pinggang pesakit dengan yang baharu berbanding rawatan dialisis yang perlu dijalani pesakit secara berterusan.
“Dari segi kos juga menunjukkan rawatan pemindahan buah pinggang lebih berbaloi kerana perlu dibayar sekali sahaja iaitu kira-kira RM50,000 (harga rawatan di PPUiTM), tetapi bagi rawatan dialisis memerlukan belanja kira-kira RM200 bagi satu sesi tidak termasuk ubat-ubatan ,” ujarnya ketika ditemui di pejabatnya di PPUiTM, Sungai Buloh, Selangor baru-baru ini.
Selain itu, beliau yang juga Pensyarah Fakulti Perubatan UiTM menjelaskan, golongan yang paling tinggi menghidap penyakit buah pinggang adalah mereka yang berumur antara 40 hingga 60 tahun iaitu golongan optimum yang masih bekerja.
Oleh itu, tegasnya, selain kualiti hidup, produktiviti dan prestasi kerja pesakit juga akan terganggu sekiranya mereka membuat keputusan untuk menjalani rawatan haemodialisis untuk kelangsungan hidup.
Katanya, komitmen terhadap rawatan dialisis yang perlu dilakukan dengan kerap akan membuatkan pesakit menjadi semakin tidak bermaya selain kulit akan kelihatan lebih gelap selepas menjalani rawatan.
“Proses rawatan haemodialisis agak membebankan kerana pesakit terpaksa berulang alik ke pusat haemodialisis.
“Jika pesakit melakukan transplan, dia hanya perlu makan ubat antipenolakan buah pinggang baharu sahaja dan boleh meneruskan kehidupan normal seperti orang lain,” jelasnya.
Justeru, beliau berkata, kesedaran orang ramai mengenai kepentingan melakukan pembedahan pemindahan buah pinggang terutama bagi pesakit yang muda sangat perlu untuk meningkatkan kualiti hidup mereka.
Pesakit harus membuka mata dan melihat pelbagai sudut untuk mencari alternatif terbaik untuk merawat penyakit selain bergantung terhadap satu kaedah sahaja iaitu dialisis.
Tiada risiko jika menderma buah pinggang
Dalam pada itu, Dr. Muhammad Iqbal berkata, satu kempen kesedaran perlu diadakan untuk memberitahu kepada umum mengenai kepentingan pesakit buah pinggang menjalani pembedahan pemindahan ginjal.
Hal ini kerana katanya, ada beberapa kekangan dan halangan yang menyebabkan pemindahan ginjal tidak dapat diperkasa di negara ini.
Antaranya ialah pemahaman orang ramai mengenai risiko sekiranya ingin menjadi penderma buah pinggang.
Katanya, ramai yang prejudis kerana beranggapan pemindahan buah pinggang akan memberikan kemudaratan kepada penderma.
“Sebenarnya tidak, tiada risiko jika sesiapa saja ingin menjadi perderma kerana manusia boleh hidup dengan satu buah pinggang, tetapi harus mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat.
“Dengan amalan gaya hidup sihat, penderma boleh menjalani kehidupan macam biasa dan boleh kekal aktif juga,” jelasnya.
Selain itu, katanya, pemindahan buah pinggang boleh dilakukan dengan dua cara iaitu pemindahan antara penderma yang masih hidup dengan penerima atau penderma yang telah meninggal dunia dan mendaftar sebagai penderma organ sebelumnya.
Menurut beliau, terdapat situasi keluarga penderma organ yang telah meninggal dunia tidak membenarkan proses itu dijalankan bagi menghormati jenazah. Hal ini telah menyebabkan buah pinggang itu tidak dapat diberikan kepada pesakit yang memerlukan, sekali gus menyebabkan bekalan ginjal menjadi semakin terhad.
“Pendermaan organ dari segi hukum diharuskan dalam masyarakat Islam dan ada fatwa mengesahkan hal itu, tetapi masyarakat masih lagi tidak memahami dan kurang pengetahuan mengenai perkara ini.
“Oleh itu, hanya 1.3 peratus daripada seluruh rakyat Malaysia yang berikrar untuk menjadi penderma organ,” ujarnya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/sains-teknologi/sains/pemindahan-ginjal-rawatan-terbaik-1.693108#ixzz5ZjdpUo18                
© Utusan Melayu (M) Bhd .

Derma organ adalah kemuncak sedekah  ayat al Imran ayat – 92’
Kamu tak sampai kemuncak apabila kamu derma apa yang kamu cintai (saying)

Ustaz Abdullah Bukhari abdul Rahim. 43 tahun  telah dikesan hidap sakit buah pinggang (2001) ndialisi air 4 kali sehari selam
Dialisis selama hampir 8 tahun.
Selepas transplan buah pinggang kesebsihatan bertambah baik dan boleh hidup aktif seperti sebelum sakit.
Nasihat supaya jika ada penderma lakukanlah transplan buah pinggang kerana adalah rawatan yang paling berkesan untuk kembali sihat dan aktif.

Bagi pederma organ, berilah derma organ  anda kepada mereka yang sakit lebih-lebih lagi ada pertalian kekeluargaan, kerana derma organ adalah kemuncah kepada sedekah dalam kehidupan manusia yang akan mendapat ganjaran pahala  yang dijanjikan Allah.

Ddibawah ini catatan luahan perasaan Ustaz Abdullah Bukhari abdul Rahim.
                           
SUNNAH CEPATKAN URUS JENAZAH ATAU AMBIL ORGANNYA DAHULU?

“Mengikut Sunnah Rasulullah SAW, apabila seseorang meninggal dunia, jenazahnya perlu segera diuruskan. Jika pengikrar derma organ meninggal dunia, proses pengambilan organ pasti akan melambatkan proses pengkebumian. Lalu bagaimana dengan perlaksanaan sunnah nabi yang terbantut itu?”                                                                                                .

Soalan tersebut berasal daripada sebuah hadith:                                                                        .

Ertinya: “ Segerakan pengurusan (pengkebumian) jenazah. Jika ia jenazah yang baik, maka elok kamu percepatkan untuknya (sampai ke kubur serta mendapat ni’mat barzakh). Kalau ia bukan jenazah yang baik, maka ia adalah satu keburukan yang sepatutnya kamu (segera) lepaskan daripada leher kamu” (Sahih al-Bukhari dan Muslim).                                                   .

Segar lagi dalam ingatan, sebelum mengimami solat jenazah ibu saya pada pagi Isnin 17 April 2017, saya bacakan hadith di atas kepada hadirin. Saya tegaskan “SELESAI SAHAJA SOLAT JENAZAH KAMI AKAN TERUS BAWA JENAZAH KE KUBUR TANPA MEMBACA DOA SELEPAS SOLAT KERANA DOA DALAM SOLAT JENAZAH SUDAH CUKUP.” Mengulangi doa kepada si mati selepas solat akan melambatkan perlaksanaan Sunnah nabi ke atas si mati.

Ketika bertembung “dua situasi kritikal” antara mengabaikan sunnah nabi dengan melambatkan proses pengkebumian dan pengambilan organ untuk membantu para pesakit yang menunggu, Islam memilih yang kurang mudarat antara 2 mudarat. Banyak contoh yang boleh dilihat daripada al-Quran, antaranya:

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

Ertinya: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah. Maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka dia tidak berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani  )al-Nahl  16:115).

Bangkai, darah, daging babi pada asalnya haram dan wajib dijauhi, tapi bagi seseorang yang terdesak bakal hilang nyawa kerana kelaparan, dibenarkan menyentuh yang haram “dalam batasan sempit” demi menjaga nyawa. Dalam situasi itu, makanan yang haram adalah mudarat kecil berbanding hilang nyawa yang boleh disifatkan sebagai mudarat besar.

Oleh itu, saya berpendapat situasi yang sama terpakai dalam kekangan sakit kronik dan derma organ.
Tambahan pula kelewatan pengurusan jenazah berlaku disebabkan kepentingan merawat serta menjaga nyawa para pesakit kronik yang lain.
Bayangkan! Ketika jasad penderma yang mulia dikuburkan, organnya yang sihat mampu menyelamatkan ramai pesakit seperti pesakit jantung, buang pinggang dan sebagainya. Melaksanakan hasrat penderma organ turut disarankan Islam. Kematian mereka menjadi kehidupan kepada insan lain.

Percayalah! Derma organ adalah anugerah kehidupan! Hanya pesakit yang pernah merana sakit menghargai perkara ini. Tanpa organ baharu, pesakit kronik akan menjalani hidup yang sukar.

Pandangan ini saya asaskan pada pengalaman sendiri yang sakit sejak tahun 2001-2008. Pada tahun 2008-2010 saya menjalani rawatan cuci darah.
Pada tahun 2010 ibu saudara saya mendermakan buah pinggangnya kepada saya.
Dengan anugerah buah pinggang tersebut, saya tidak lagi toleh belakang memacu gerakan dakwah dalam hidup saya dan mengumpulkan sebanyak mungkin saham akhirat.
Yang manisnya, semua gerakan dakwah saya itu turut disertai dan dikongsi pahalanya oleh “sebahagian daripada” organ penderma saya. 

( Abdullah Bukhari @ 14 November 2018



Setalah mendapat beberapa maklumat tentang kejayaan transplan ginjal sabagai salah satu keadah rawatan penyakit ginjal kronik. Kami sekeluarga telah berbincang untuk membolehkan isteri menjalan transplan ginjal.
Pada malam 14 Disember 2018, Anak  kedua kami, Nik Mohd Rashdan telah datang berkunjung ke rumah.,
“ Abang Idan,  dady bercadang untuk membuat transplan bagi mengubati ginjal mama”. Saya mulakan perbincangan kami.
“ Jika abang setuju boleh derma satu buah pinggang kepada mama”
“ Abang setuju” spontan dia memberi respon.
“ Bila nak lakukan pemindahan itu” Abang Idan ingin kepastian.
“ Nanti dady berbincang dengan Dorkot Pakar HUSM dulu”
Bila mendengar respon pos,itif daripada Abang Idan, terasa hati daku begitu teruja sekali dengan sikap anak lelaki kami yang berumur 36 tahun itu.
Membuktikan yang dia amat sayang kepada ibunya yang telah mengalami sakit ginjal sejak setahun yang lalu.
Kemungkinan dia begitu faham  tentang dady dan mamanya yang setiap minggu terpaksa ulang alik ke Pusat dialisis tiga kali seminggu. Berada lebih 4 jam di Pusat Dialais adalah satu detik yang begitu membosankan.
Tapi apakan daya demi kesenambungan hidup isteri yang tercinta, yang telah bagitu banyak berkorban untuk melahirkan dan membesarkan 7 orang zuriat kami disepanjang tempoh perkahwinan kami yang menjangkaui masa hampir 40 tahun.
Bersyukur kehadrat Allah s.w.t. yang telah membuka jalan untuk membolehkan kami mengubati sakit CKD isteri yang memerlukan rawatan dialisi yang begitu mengengkang masa  kehidupan seharian kami sekeluarga.
Alhamdulillah hasrat mengadakan tranplan ini akan berjalan dengan sempurna dan membolehkan isteri menjalani kehidupan seperti baiasa. Lebih-lebih di penghujung kitaran kehidupan di dunia ini, kerana mencapai  umur 6o tahun adalah satu anugrah Allah untuk membolehkan isteri meningkatkan  amal ibadat sebagai persiapan meghadapi kematian yang akan tiba bila sampai masanya.
Isteri yang telah mengalami strok hampir 20 tahun dan dengan penuh kesabaran dia menjalani kehidupan sebagai OKU merupakan satu ujian dari-Nya. Ketabahan isteri hidupan dengan serba kekurang sebagai insan OKU dan dia saban masa bila selesai solat fardu lima waktu sentiasa berdoa kepada penciptanya Tuhan Yang Maha Esa.
Saya sebagai seorang suami terpaksa memikul tanggung jawab yang telah diperstujui semenjak perkahwinan bersama isteri hampir 40 tahun lalu, terpaksa melatih diri supaya sentasa sabar untuk mengurus isteri OKU itu. Alhamdulillah bersyukur kepada Mu Ya Rab, yang telah memberi sifat sabar dan cekal hati melalui segala dugaan ini.
Semoga hasrat kami untuk melakukan transplan ginjal ini akan menjadi kenyataan dan segalanya berjalan lancer seperti di rancang. In Sya Allah.