BAB 17: SETIAP YANG HIDUP PASTI AKAN MATI
Semenjak
peristiwa seorang pesakit yang sedang menjalani rawatan dialisis tiba-tiba koma
dan terus meninggal dunia, isteri kelihatan kurang ceria dan selalu termenung.
Berkebetulan pesakit berkenaan berada disebelahan isteri yang juga mendapat
rawatan.
“ Kenapa
ayang Nampak sedih ni ?” aku cuba mencungkil isi hati isteri.
“ Bukan apa
ayang takutlah, terjadi seperti pak cik semalam tu” isteri membalas.
“ Dalam
tempoh setahun dah tiga pesakit mati mengejut”. Kelihatan air jernih mengalir
di kelopak mata isteri.
“ Sayang, apa
nak ditakutkan, kan semua orang akan mati ?” daku cuba yakinkan isteri.
“ Ingat tak
dulu, Cikgu Ani jiran kita yang sakit kancer payu dara, bertahun sakit tapi yang
mati dulu suami dia yang sihat “ aku cuba yakinkan isteri.
“ Di akhbar
pun setiap hari ada berita kematian di sana sini, mati kerana kemalangan, mereka tu semua sihatkan !”
Bila aku
memberi beberapa contoh , kelihatan
isteri mula dapat menerima hakikat bahawa kematian itu adalah sunatullah, yang
pasti berlaku kepada setiap orang.
Apabila
sampai waktunya, kita akan pergi ke alam abadi menemui Allah. Cara kematian dan
bila itu menjadi rahsia Allah. Sakit dan tua bukan syarat untuk mati, ada
meninggal dunia tanpa sebarang sakit, umurnya habis ketika tidur, ada meninggal
secara mengejut kerana kemalangan dan pelbagai cara lagi.
Allah
berfirman yang bermaksud :
“Tiap tiap
yang bernyawa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah
disempurnakan pahalamu. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang
memperdayakan”. (QS Ali Imran : 185).
Kematian
boleh datang bila-bila masa bila sampai masanya. Oleh itu kita hendaklah
sentiasa bersedia dengan amalan taqwa dan taat segala perintah Allah jika
inginkan kematian dalam keadaan yang diredhai-Nya.
Sebagaimana
firman Allah yang bermaksud :
“Apabila
telah tiba waktunya yang ditentukan bagi mereka, tidaklah mereka dapat
mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak pula mendahulukannya”. (QS An Nahl : 61).
Oleh itu kita yang masih hidup perlu mempersiapkan diri untuk
menghadapi kematian. Rasulullah s.a.w. mengingatkan agar umatnya hendaklah
sentiasa mempersiapkan diri untuk kematian
sebgaiama hadis yang bermaksud:
Abdullah ibn Umar r.a. berkata, “Aku menemui Nabi saw bersama
sembilan orang sahabat. Salah seorang sahabat dari Anshar bertanya, “Siapakah
orang yang paling bijak dan paling mulia, wahai Rasulullah? Beliau menjawab,
“Yang paling banyak mengingat kematian dan paling kuat dalam mempersiapkan diri
menghadapinya. Merekalah orang yang paling bijak.” (HR Ibnu Majah)
Dalam satu hadis lain Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
“Perbanyak
mengingat si Pemusnah Kenikmatan,”
Adalah kalimah yang pendek namun padat. Kalimah ini memadukan antara
peringatan dan nasihat. Sebab orang yang benar-benar mengingati kematian akan
serta merta kehilangan rasa nikmat yang sedang dirasakannya.
Dia juga kehilangan hasrat untuk merasakan lagi dimasa depan. Dia juga
akan timbul perasaan sudah cukup dengan apa yang ada dan tidak lagi berhajat
untuk mengejar hasratnya yang di idamkan sebelum ini.
Rasulullah s.a.w. mengingatkan
agar menghiasi hidup dengan ketakwaan saat kematian akan menjemputnya,
“Jagalah lima
perkara sebelum datangnya lima. Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, sihatmu
sebelum datang sakitmu, kayamu sebelum datang kefakiranmu, waktu lapangmu
sebelum datang sibukmu, dan hidupmu sebelum datang kematianmu “(HR Ahmad & Tirmidzi)
Datipada ayat-ayat Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. jelaslah
bahawa mengingatkan kematian itu adalah satu tidakan yang bijak bagi setiap
insan yang hidup di dunia ini. Kerana dengan menginatkan kematian kita akan
dapat mengawal nafsu untuk melakukan perkara-perka yang menyeronokkan tetapi
ianya bercanggah dengan ajaran Islam.
Oleh itu bila kita sentiasa mengigati kematian akan merancang kehidup
kita untuk mentaati segala perintah Allah sebagai persiapan menghadapi kematian
yang sudah pasti akan datang Cuma masanya sahaja yang tidak dapat diramalkan.
Bagi pesakit ginjal kronik mereka lebih beruntung kerana dengan
ketibaan kesakitan yang dirasai itu,
dapat memberi keinsafan kepada dirinya bahawa tempoh hayat mereka tidaklah lama sepertimana mereka
yang sihat. Apatalah lagi kesinambungaan kehidupan mereka perlu dibantu oleh alat
dialisis sepanjang hayatnya.
Namun sebagai pesakit ginjal kronik mereka tidak boleh berputus asa
kerana Allah telah menetapkan bahawa kematian itu akan tiba bila sampai masanya
yang tidak boleh diingkari untuk lambat atau percepat walau sesaat pun.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah:
"Secerdik-cerdik manusia ialah orang yang paling banyak
mengingati mati dan paling bersungguh-sungguh bersiap sedia. Mereka ialah orang
yang benar-benar cerdik, mereka pergi (ke alam baqa) dengan membawa kemuliaan
dan kemuliaan akhirat."
Kemuliaan semasa hayat bukan sahaja hubungan kita dengan Tuhan, tetapi
juga hubungan sesama insan. Sentiasa berkasih sayang dan menghargai antara satu
sama lain terutama kepada orang yang banyak berjasa kepada kita, orang yang
rapat dan penting dalam hidup kita.
Sentiasa bermurah hati memberi senyuman, mengucapkan sayang, berterima
kasih, menghargai. Jauhi sikap berdendam, berdengki, berprasangka buruk dan
berperasaan negatif supaya orang sekeliling berasakan ketika kita ada
menguntungkan, ketiadaan kita satu kehilangan dan disebut-sebut kebaikan kita.
Didalam al Quran banyak ayat yang menghuraikan tentang kematian:
“Semua manusia pasti akan mengalami detik-detik sakaratul maut. Orang
kaya, orang miskin, penguasa dan semua manusia di dunia ini. Mereka semua akan
mengalami kematian. Setiap manusia telah ditetapkan ajalnya. Apabila ajal itu
datang kepada manusia, tidaklah dapat ditunda atau dimajukan sedetikpun “(QS
Al-A’raf [7]34)
“Setiap orang
akan mengalami kematian” (QS Ali Imran [3]185)
“Semua yang ada
di muka bumi ini pasti binasa. Hanya Tuhanmu yang kekal. Tuhan yang Mahamulia
lagi dimuliakan.” (QS Ar-Rahman[55]2—27)
“Sesungguhnya
engkau pasti mati dan sesungguhnya mereka pasti akan mati pula” (QS
Az-Zumar 30)
“Tiap-tiap
sesuatu pasti binasa, kecuali Allah. Bagi-Nya-lah segala penentuan, dan hanya
kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (QS Qashahs
88)
Hikmah Mengingati Mati
Seseorang mukmin itu sepatutnya sentiasa mengingati mati pada
setiap hari, ini kerana mengikut Ibn Kathir dalam kitabnya al-bidayah wa
an-Nihayah mengatakan bahwa malaikat maut akan menjengok setiap manusia itu
sebanyak 5 kali sehari iaitu setiap kali selepas sembahyang fardhu. Oleh kerana
rahmat Allah s.w.t maka manusia tidak mampu untuk melihat malaikat maut itu,
ini adalah merupakan satu ujian kepada manusia sejauh manakah mereka meyakini
dan beriman kepada malaikat. Mengingati kematian ada banyak faedahnya kepada
manusia. Antaranya ialah:
.
* Dengan mengingati kematian membuatkan kita akan rajin beramal di dunia ini kerana kita yakin bahawa segala amalan kebaikan kita akan memberi faedah kepada diri kita setelah kita mati nanti. Pahala amal ibadat itu merupakan tiket untuk memasuki syurga.
* Dengan mengingati kematian membuatkan kita akan rajin beramal di dunia ini kerana kita yakin bahawa segala amalan kebaikan kita akan memberi faedah kepada diri kita setelah kita mati nanti. Pahala amal ibadat itu merupakan tiket untuk memasuki syurga.
* Dengan mengingati kematian hati kita akan menjadi lembut
dan akan menerima segala perintah Allah s.w.t dengan penuh keredhan dan
keikhlasan. Kerana kehidupan selepas kematian yang kekal abadi, adalah tempat
menerima balasan terhadap perbuatan kita di dunia ini. Hanya mereka yang beriman dan bertaqwa yang
sentiasa mematuhi perintah Allah akan
dapat memasuki syurga.
.
* Dengan mengingati kematian kita akan meninggalkan segala maksiat yang ditegah oleh Allah s.w.t. kerana kita yakin segala maksiat yang dilakukan di dunia ini akan mendapat pembalasan dari Allah s.w.t di akhirat nanti. Dosa maksiat itu adalah tiket untuk ke neraka yang api sentiasa membakar dengan azabnya. ;
* Dengan mengingati kematian kita akan meninggalkan segala maksiat yang ditegah oleh Allah s.w.t. kerana kita yakin segala maksiat yang dilakukan di dunia ini akan mendapat pembalasan dari Allah s.w.t di akhirat nanti. Dosa maksiat itu adalah tiket untuk ke neraka yang api sentiasa membakar dengan azabnya. ;
* Dengan mengingati kematian juga akan memyebabkan kita akan segera bertaubat dari segala kesalahan yang telah kita lakukan . Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah dan di manakah nyawa kita akan dicabut oleh malaikat maut. Kerana Allah telah janjikan kepada hambaNya, walau sebanyak mana dosa yang dilakukan seumpama buih air ditengah lautan pun akan diampunkan oleh Allah sekiranya manusia bertaubat nasuha. Allah Maha Penganpun. .
* Dengan mengingati kematian juga menyebabkan kita akan rajin
dan bersungguh-sungguh di dalam menjalankan tugas hariannya . Ini kerana kita
yakin bahawa setiap pekerjaan yang baik dan halal adalah merupakan ibadah dan
akan mendapat pahala. Sebaliknya jika
kita tidak menyempurnakan tugas dengan sebaiknya, bermakna kita telah mencuri
masa majikan, menipu dan tidak amanah dengan tanggung jawab yang akan mengakibatkan upah yang diperolehi
itu tidak halal dan tidak berkat. Pendapatan yang tidak berkat akan memporak
perandakan keluarga, masyarakat dan negara.
* Dengan mengingati kematian juga membuatkan kita akan merasa cukup dan berpuas hati dengan harta atau rezeki yang halal sambil berusaha lebih untuk mendapat yang lebih baik lagi tapi bukan dengan cara yang haram seperti apa yang berlaku pada hari ini seperti riba, rasuah, mencuri , merompak, menipu dan berbagai-bagai lagi.
Demikianlah hakikatnya, hidup di dunia ini amat singkat, selepas mati kita akan hidup di alam kubur dan hidup yang kekal adalah di akhirat.
Kematian
suatu yang menakutkan bagi orang yang lalai perintah-Nya. Saat akan mati, kita
berhadapan dengan sakratulmaut. Susah atau senang sakratulmaut bergantung
kepada amalan kita. Oleh itu, bagi menghilangkan rasa takut kepada kematian
hendaklah kita mempertingkatkan amalan ibadat dan menghubungkan silaturahim
sesama manusia.
Manusia ini pelbagai sikapnya, seperti kata pepatah
Melayu, "Rambut sama hitam, hati masing-masing berlainan."
Sikap manusa terhadap kehidupan ini adalah pelbagai,
ia dapat diringkiaskan kepada tujuh jenis.
Pertama: Ialah manusia kehaiwanan, iaitu kehidupan
manusia pada tahap akhlak paling rendah. Hidup untuk makan dan memuaskan hawa
nafsu tanpan mengira dosa – pahala.
Kedua:
Manusia yang hidup dalam kesedaran ikut-ikutan. Manusia tidak ada pendirian,
suka mengikut arus kehidupan atau mengikut apa yang orang ramai suka buat.
Ketiga: Manusia yang menyedari dirinya seorang yang
berbeza, unik dan terlalu berprinsip.
Keempat: Manusia tidak tahu tujuan hidup, tidak ada
keyakinan diri, malas mencuba dan cepat berputus asa.
Kelima: Manusia yang hidup dengan disiplin sangat kuat,
terlalu dominan dan teratur.
Keenam: Manusia yang percaya disiplin memberi pengalaman
hidup iaitu yang bercita-cita ingin berubah memperbaiki diri.
Ketujuh: Manusia yang mengawal diri dan kehidupan dari
dalam ke luar. Manusia makrifatullah, iaitu Allah SWT adalah segala-gala dalam
hidup
Kepelbagaian
sikap itu meletakkan manusia pada tahap yang berbeza kedudukan serta hasil
kehidupan semasa di dunia atau akhirat. Manusia makrifatullah mengutamakan
mencari makna dan tujuan akhirat lebih daripada keduniaan.
Sesiapa yang
tidak memberatkan akhirat hidupnya akan sukar di sana nanti. Hal ini pernah
diperkatakan oleh Umar Abdul Aziz kepada Anbasah, "Seringlah mengingati
mati, sebab jika hidupmu mudah, ia akan membuatnya sukar. Dan jika hidupmu
sukar ia akan membuatnya mudah."
Biarlah kita penat di dunia, memanfaatkan waktu untuk
memperbanyak amal soleh, seperti sabda Nabi s.a.w:
"Ambil kesempatan lima sebelum lima, iaitu
sihatmu sebelum sakitmu, waktu lapangmu sebelum sibukmu, kayamu sebelum
fakirmu, mudamu sebelum tuamu dan hidupmu sebelum matimu."
Jika hidup
kita berpandukan syariat Allah, dan sentiasa medahulukan hak Allah, segala
urusan kita di dunia akan dijaga oleh Allah. Dengan kata lain Allah sentiasa
mempermudahkan urusan kita dan melindungi kita dari kesusahan dan kebatilan.
Itulah yang dikatakan oleh Nabi s.a.w.
bahawa insan yang sentiasa mengingati mati adalah insan yang bijak.
Oleh itu
sebagai pesakit ginjal kronik yang Allah
telah dicabut sebahagian daripada kenikmatan
hidup manusia normal. Kerana kerosakan
ginjal yang memaksa pesakit bergantung hidup kepada mesin dialisis, ia adalah satu peringatan yang
amat berguna kepada pesakit untuk memperbanyakkan ibadat kepada Allah
kerana saat kematian itu boleh datang pada bila-bila masa sahaja.
Bagaimanakan kita boleh mengingati kematian ?
Untuk
mengingati kematian dalam kehidupan, kita hendaklah sentiasa menginsafi diri
atau bermuhasabah diri. Lihat dalam diri kita apakah ada banyak sifat yang
boleh menjurus kepada perbuatan mungkar
atau maksiat. Jika ini didapati lebih banyak , maka kita perlulah memperbaiki
diri untuk mendampingi Allah dan mengigati kematian yang tidak pasti waktunya
itu.
Dinatara cara
yang boleh memberi keinsafan untuk kita mengigati mati adalah melalui beberapa
tindakan seperti berikut:
1.
Memberisihkan hatinya dari semua kesibukan duniawi
Tidak terlalu bahagia dengan kemewahan dunia
atau dengan sesuatu yang didapatkannya, serta jangan terlalu bersedih dengan
problematika dunia yang dihadapi atau musibah yang menimpanya, bersikap wajar
saja. Seperti dalam firman Allah,
“Kami beritahukan semua ini agar kalian tidak
berputus asa karena gagal meraih sesuatu atau berbangga diri karena berhasil
medapatkan apa yang Allah berikan kepada kalian.= (QS Al-Hadid[57]23)
2.Membiasakan dirinya untuk menziarahi jenazah,
menziarahi kubur untuk mendapatkan nasihat dan mengingat kematian. Membiasakan
dirinya untuk melihat mayat ketika dikubur dalam liang kuburnya. Kerana itu
akan memberikan kesan mendalam bagi orang yang mempunyai hati. Terbayang
dibenak
Rasulullah saw bersabda, “Dahulu aku melarangmu
untuk menziarahi kubur. Namun sekarang, ziarahilah kubur karena hal tersebut
dapt melembutkan hati, meneteskan air mata, dan mengingatkan kepada akhirat (HR
Bukhari & Muslim)
3.
Merenungi orang yang sudah meninggal dunia dan mereka meninggalkan harta
warisan yang banyak. Namun, harta yang diwariskannya ini tidak bermanfaat
baginya seteleh kematianya kecuali harta yang disedekahkan untuk kebajikan dan
fisabillillah.
Rasulullah
s.a.w. bersabda, “Siapkah di antara kamu yang lebih suka kepada harta yang
diwariskan daripada hartanya yang sudah di sedekahkan. Para sahabat berkata “Ya
Rasulullah, tidak ada satupun dari kamu yang lebih cinta kecuali kepada harta
sendiri.” Rasul berkata, “Sesungguhnya harta yang dimiliki memberikan manfaat
adalah harta yang telah disedekahkan. Sedangkan harta warisan adalah harta yang
ditinggalkannya
Beliau juga
bersabda, “Jika manusia mati maka segala amalnya terputus kecuali tiga perkara yaitu
shadaqah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak sholeh yang mendoakannya (HR
Bukhari)
Dalam hadis
yang lain, “Orang yang meninggal dunia diikuti oleh tiga perkara; sanak
keluarganya, hartanya dan amalnya. Maka yang dua perkara kembali dan yang
tersisa tinggal satu perkara. Sanak keluarga dan hartanya akan kembali dan yang
tertinggal hanya amalnya (HR Muslim)
4. Untuk
mempersiapkan kematian maka di mulai dengan melakukan sedekah jariyah dan
mengamalkan ilmu yang diketahui.
Ibnu Jauzi memberi nasihat, “Hendaklah seseorang
berusaha memiliki anak yang akan berzikir kepada Allah sepeninggalannya,
sehingga pahalanya juga dapat ia rasakan. Atau hendaklah ia menulis kitab atau
buku tentang ilmu. Sebab menulis ilmu ibarat anaknya yang akan tetap kekal.
Dari kitab dan bukunya dibaca dan diamalkan orang lain. Inilah yang tak pernah
mati. Hakikatnya penulisnya telah
meninggal dunia tetapi ilmu yang ditinggalkan maseh hidup hingga ke akhir
zaman.
5. Mengingat dan mengimbas kembali dan membayangkan teman-teman kita yang sudah meninggal dunia. Dan bertanya
kepada diri kita sendiri, bila akan masa kematian kita, dalam keadaan bagaimana
kita dijemput mengadap Yang Maha Pencipta. Adakah kita telah bersedia dengan
amalan untuk ke sana atau masih lalai dengan keseronokan dunia.
6. Di antara cara mengingat menulis serangkai
ayat diatas kertas kemudian ditampalkan di tempat yang kita sering melaluinya
dan akan melihatnya. Abu Ishaq saat meninggal di bawah bantalnya ada tulisan
sehelai kertas yang berbunyi, “Seseorang membisikkan, “Perbaikilah amalmu,
sungguh telah dekat ajalmu ”Anaknya berkata, bila ayahmya merasa malas beramal
ia mengeluarkan kertas berkenaan di
bacanya berkali-kali sampai datang kembali semangatnya untuk beribadat,
Sesungguhnya mati itu pasti, insan yang
mengingati mati dan bersedia untuk menemuinya dalah insan yang bijak.
Lebih-lebih lagi pesakit ginjal kronik yang memerlukan kesinambungan kehidupan
bergatung kepada mesing dialisis mestilah sentiasa meningkatkan amal ibadat
sepanjang masa sebagai persiapan menghadapinya.
Walau bagaimanapun kita sebagai manusia yang
beriman dan percaya kepada qada dan qadar Allah janganlah putus asa dalam
menghadapai ujian kesakitan yang diberikan oleh Allah itu. Kuatkan semangat dan
tekad bahawa kita juga boleh terus hidup seperti orang lain. Anggaplah
kesakitan yang dihadapi itu tandanya Allah masih sayangkan kita, Ia memberi
ujian untuk menghalang kita dari terus hidup dengan pelbagai kemungkaran dan
maksiat.
Mereka yang sihat dan hidup dalam kemurkaan
Allah sentiasa itu bukanya bererti Allah menyayangi mereka, tetapi ianya adalah
satu ‘istidraj’ yang Allah amat murka kepada mereka dan sampai masanya akan
diragut nyawanya oleh Malikatmaut dengan penuh keazaban dan akan dihumbangkan
ke dalam nereka diakhirat kelak.
Ya Allah hindarkanlah kami dari kemurkaan Mu.