RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Wednesday 29 August 2018

JAMAK S0LAT KERANA RAWATAN DIALISIS

Fatwa Mufti Selangor:Jamak Solat Kerana Sakit

HUKUM SEMBAHYANG JAMAK KERANA MENJALANI RAWATAN PESAKIT-PESAKIT KRONIK DI HOSPITAL-HOSPITAL KERAJAAN DAN SWASTA.

1.  TUJUAN.

Kertas ini disediakan adalah untuk mendapat pandangan dan pertimbangan Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (FATWA) Negeri Selangor mengenai "Hukum Sembahyang Jamak Kerana Menjalani Rawatan Penyakit-Pengakit Kronik"

2.  LATAR BELAKANG.

2.1.  Isu ini timbul ekoran daripada pertanyaan orang ramai kepada JAKIM mengenai hukum sembahyang jamak kerana menjalani rawatan penyakit-penyakit kronik saperti rawatan hemodialisis bagi pesakit buah pinggang    watan hemo,rawatan penyakit jantung,lumpuh dan seumpamanya yang telah mendapat pengesahan daripada doktor-doktor pakar dari hospital-hospital kerajaan ataupun swasta.

2.2. Penggunaan alat-alat semasa dan sesudah rawatan hemodialisis adalah saperti berikut:

(i)  Semasa Rawatan.

Setiap pesakit dikehandaki pemeriksaan tekanan darah sebelum,semasa  dan sesudah rawatan sekurang-kurangnya 5 kali menggunakan alat khas tekanan darah tinggi.Kamudian ditimbang berat badan 1 kali sebelum dan 1 kali selepas rawatan untuk mengetahui berat sebenar.Bagi timbangan berat sebelum rawatan untuk mengetahui kedudukan berat air yang ada dalam badan dan timbangan ke dua selepas rawatan untuk mengtahui berapakah sudah dikurangkan air dalam badan.

Semua bacaan untuk timbangan berat ini dicatat dalam rekod peribadi.Kamudian jururawat akan membuat akan membuat suntikan didua tempat dilengan,satu untuk pengeluaran darah dan satu lagi untuk memasukkan semula darah.Setelah suntikan dibuat jarun itu tetap berada dilengan pesakit dari awal hingga keakhir masa rawatan sekurang-kurangnya 4 jam atau paling lama 5 jam.Aliran dari keluar meloalui bawah llengan suntikan bahagian bawah memasuki tiub yang digunakan untuk masuk kedalam satu tiub penapis sebagai fungsi buah pinggang,untuk menapis segala daarah kotor dan lebihan air yang berada dalam darah menggunakan mesin khas.Kamudian darah yang bersih disalurkan semula kelengan bahagian atas melalui jarun yang tersedia.

(ii)  Selepas Rawatan.

Setelah cukup masa nrawatan sekurang-sekurangnya 4 jam tadi.Jururawat akan membuka tamparan saerta jarun berkenaan dan diletakkan tamparan lain dengan menggunakan sejenis kainng dikeraskan dibahagian liang suntikan supaya menghalang darah keluar kerana ketika itu jika tidak buat demikian darah akan terpancut keluar dengan kuat (dalam timpuh satu jam) liang suntikan hanya boleh dibuka dalam timpuh lebih dari 40-60 minit kerana diwaktu itulah bagi pesakit tertentu liang suntikan itu tela tertutup oleh darah yang beku,tetapi bagi setengah pesakit pula lebih dari 1 jam,ini bergantung kepada kecairan dan kepekatan darah seseorang.

3.  PERMASALAHAN/PERSOALAN

Bolehkah orang yang mejalani rawatan hemodialisis dan seumpamaan menunaikan sembahyang Zohor dan Asar-Jamak Tekhir disebabkan oleh rawatan berkenaan?

(i)  Bagi pesakit mengambil syif rawatam pertama iaitu jam 6.00 pagiiiii-12 tengahari dalam timpuh rawatan ini tidak menimbulkan masalah dari segi waktu sembahyang ferdhu kerana rawatan itu telah selesai sebelum waktu Zohor.

(ii)  Bagi pesakit yang mengambil syif rawatan kedua iaitu jam 11pagi-6.petang,menimbulka impliksi hukum mengenai sembahyang.Ini menyebabkan waktu sembahyang zohor luput.Sementara itu sekiranya pesakit mengambil wudud sebelum rawatan dibuat,ia boleh membatalkan wudud disebabkan persentuhan dengan jururawat wanita bagi pesakit lelaki atau disebabkan keluar angin daripada dubur.

(iii)  Bagi mereka yang mengambil syif rawatan ketiga jam 3.00 petang-9.00 malam,menimbulkan masalah kerana melibatkan sembahyang Asar dan Maghrib.Apakah boleh lagi pesakit berkenaan sembahyang jamak Takdim,sembahyang zohor dan Asar dan jamak takhir,sembahyang Maghrib dan Isyak?

4.  ASAS-ASAS PERTIMBANGAN.

3.1.  Mengikut kitab Ashan al-Kalam Fi al-Fatawa Wl Ahkam oleh Fadhilah Syeikh Atiyyah Saqr,Juzu 3 hal 421-422 menyatakan mengenai pendapat-pendapat Ulama bagi empat Mazhad.

(i)  Menurut pendapat Mazhab Maliki harus jamak sembahyang ketika bermusafir jauh atau dekat.Begitu juga bagi orang yang sakit yang pitam atau sakit dikepala yang boleh menghalangnya daripada menunaikan sembahyang ketika masuk waktu kedua,maka harus baginya mengtakdimkan sembahyang tersebut.Begitu juga harus jamak sembahyang hujan lebat,ribut pasir,kegelapan malam,maka harus dijmak secara takdim sembahyang meghrib dan isyak dengan syarat sembahyang tersebut dilakukan dimasjid secara berjamaah.

(ii)  Mengikut pendapat Mazhab Syafie,harus jamak sembahyang kerana musafir yang lama perjalanannya dengan sebab hujan secara jamak takdim sahaja,apa bila dilakukan sembahyang itu saecara jamaah dimasjid yang jauh daripada rumahnya mengelakan kesusahaan untuk pergi kesana,maka ia harus menjamakan sembahyang walau pun tidak kerana hujan dan harus jamak sembahyang sama ada takdim atau takhir bagi orang yang sakit.

(iii)  Sementara Mazhad Hanafi pula tidak harus jamak sembahyang secara takdim kecuali bagi orang yang mengerjakan haji di Arafah dengan syarat berjamaah berserta Iman atau naibnya dan tidak harus menthlulkan sembahyang kecuali di Muzdalifah bagi orang yang mengerjakan haji,maka ia boleh sembahyang Asar dalam waktu Zohor di Arafah dan sembahyang Maghrib dalam waktu Isa di Muzdalifah.

(iv)  Mengikut Mazhab Hambali,harus bagi orang sakit mengerjakan sembahyang ketika timbulnya kesusahan mendirikan sembahyang apabila masuknya waktu.Harus juga menjamakan sembahyang bagi orang yang lemah daripada mengtahui awal waktu sembahyang bagi orang yang buta dan begitu juga bagi orang yang takut berlaku kemudaratan ke atas dirinya,harta atau maruahnya atau takut kemudaratan yang bersangkutan dengan kehidupannya dengan meninggalkan sembahyang dan yang lebih utama ialah memilih yang paling mudah ke atasnya sama ada untuk jamak takdim atau takhir dengan mematuhi syarat-syarat takdim dan takhir saperti tertib,niat jamak dan berterusan uzur.

3.2.  Mengikut keputusan jawatankuasa fatwa kali ke 14 pada 22-23 oktober 1985 menyatakan bahawa dalam Islam uzur syarie adalah diertiiiiian saperti berikut:

(i)  Keuzuran diluar kuasa seseorang untuk megatasinya saperti pesakit kronik,menghadapi hujan,ribut dan taufan.

(ii)  Keuzuran bersabit dengan keluarga atau saudara yang sakit tenat tiada harapan untuk hidup yang perlu diziarahi.

(iii)  keuzuran berkenaan dengan kemukinan berlaku kerusakan bahan perusahaan yang ditinggalkan semasa menunaikan fardhu jumaat.

Daripada kesimpulan diatas dapatlah dirumuskan menjalani rawatan penyakit-penyakit kronik saperti hemodialisis bagi pesakit buah pinggang dan seumpamanya adalah dikira uzur syarie yang diluar kuasa seseorang untuk mengatasinya.

5.  SYOR.

Berdasarkan faktor-faktor yang tersebut diatas,maka dengan ini dipohon Jawatankuasa Perunding Hukum Syara'(FATWA) Negeri Selangor memutuskan "Hukum rawatan pesakit-pesakit kronik saperti hemodialisis dan seumpamanya dengan menjamak sembahyang fardhu dan keputusan ini hanya tertentu kepada orang yang mengalami penyakit berkenaan sahaja.

KEPUTUSAN.

ENAKMEN PENTABIRAN PERUNDANGAN ISLAM 1989.

FATWA TENTANG HUKUM SEMBAHYANG JAMAK KERANA MENJALANI RAWATAN PENYAKIT-PENYAKIT KRONIK DI HOSPITAL KERAJAAN DAN SWASTA.

JADUAL.

(i)  Harus menjamakan sembahyang kerana menjalani rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang lama.

(ii)  Perkerja-pekerja yang tidak dapat meninggalkan tugusan kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan saperti doktor yang bertugas di Wad ICU dan seumpamanya yang setiasa bertugas tampa had masa.Keharusan menjamakkan sembahyang dikhususkan pada masa berlaku darurat sahaja,tidak terpakai pada masa sihat atau hari yang tidak ada rawatan atau ketika tidak bertugas.

Catatan:Sumbar dari Jabatan Ugama Islam Selangor. woa.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.