BAB 18. PEMINDAHAN GINJAL
RAWATAN TERBAIK BAGI PESAKIT C.K.D.
Dah menjadi rutin harian setiap pagi penulis dan isteri akan
berehat diatas sofa depan TV untuk
mendengan slot Selamat Pagi Malaysia di TV1.
Pada pagi itu SPM ada membincangkan berkenaan Penyakit CKD
yang menjadi hos seorang Doktor Pakar wanita.
“ Di Malaysia terdapat lebih
kurang 40,000 orang pesakit Buah Pinggang Kronik yang perlu menjalani
rawatan dialisis. Setiap tahun terdapat 7,000 pesakit baru yang memerlukan
rawatan dialisis”.
“ Pemindahan ginjal
adalah keadah rawatan yang terbaik, tetapi kebanyakan pesakit CKD
memilih untuk merawat melalui dialisis”. Ujar doktor
“ Penderma ginjal dapat hidup aktif seperti biasa dengan satu
buah pinggang sahaja”
Setelah mendengar kenyataan doktor di Slot SPM TV1 penulis
membuat carian di google dan menjumpai satu
artikel yang pernah disiarkan di Utusan One Line.
Dibawah ini disiarkan
artikel yang ditulis oleh Intan Suhana
Che Omar pernah disiarkan pada 20 Jun
2018 untuk tatapan kita bersama :
Kegagalan fungsi ginjal atau buah pinggang bukan sesuatu yang
baharu dalam kalangan rakyat di negara ini.
Bahkan, statistik mencatatkan bilangan pesakit yang mengalami
kegagalan buah pinggang meningkat dengan lebih daripada 7,500 pesakit
direkodkan setiap tahun.
Namun, kajian menunjukkan 99 peratus pesakit kegagalan buah
pinggang cenderung untuk melakukan rawatan haemodialisis yang secara tidak
langsung telah mengurangkan kualiti hidup mereka.
Hal ini demikian kerana, rawatan haemodialisis memerlukan
komitmen yang tinggi apabila pesakit perlu berulang-alik ke pusat rawatan
dengan purata tiga kali seminggu yang memakan masa selama tiga hingga lima jam
bagi satu sesi rawatan.
Menurut Pakar Nefrologi (Ginjal) Pusat Pakar Perubatan
Universiti Teknologi Mara (PPUiTM), Dr. Muhammad Iqbal Abdul Hafidz, selain haemodialisis, terdapat
kaedah perubatan yang lebih ampuh untuk dijalani oleh pesakit untuk merawat
penyakit buah pinggang.
Rawatan tersebut adalah pembedahan pemindahan buah pinggang
atau transplan yang merupakan proses menggantikan buah pinggang yang rosak
kepada yang baharu.
Namun, kadar pemindahan buah pinggang di negara ini
menunjukkan penurunan iaitu dari 64 pembedahan yang dijalankan pada tahun 2015
merosot kepada hanya 27 pemindahan pada tahun 2016.
Penurunan tersebut berlaku kerana pesakit menganggap rawatan
yang terbaik untuk memulihkan buah pinggang adalah dengan melakukan rawatan
haemodialisis yang lebih mudah dan murah berbanding melakukan pembedahan
transplan.
Walau bagaimanapun, katanya, pesakit kegagalan buah pinggang
yang menjalani pembedahan menggantikan ginjal atau transplan akan mempunyai
kualiti hidup yang lebih baik berbanding pesakit yang menjalani rawatan
dialisis dalam jangka masa panjang.
“ Ini kerana pembedahan atau transplan ini perlu dijalankan
sekali sahaja untuk menggantikan buah pinggang pesakit dengan yang baharu
berbanding rawatan dialisis yang perlu dijalani pesakit secara berterusan.
“Dari segi kos juga menunjukkan rawatan pemindahan buah
pinggang lebih berbaloi kerana perlu dibayar sekali sahaja iaitu kira-kira
RM50,000 (harga rawatan di PPUiTM), tetapi bagi rawatan dialisis memerlukan
belanja kira-kira RM200 bagi satu sesi tidak termasuk ubat-ubatan ,” ujarnya
ketika ditemui di pejabatnya di PPUiTM, Sungai Buloh, Selangor baru-baru ini.
Selain itu, beliau yang juga Pensyarah Fakulti Perubatan UiTM
menjelaskan, golongan yang paling tinggi menghidap penyakit buah pinggang
adalah mereka yang berumur antara 40 hingga 60 tahun iaitu golongan optimum
yang masih bekerja.
Oleh itu, tegasnya, selain kualiti hidup, produktiviti dan
prestasi kerja pesakit juga akan terganggu sekiranya mereka membuat keputusan
untuk menjalani rawatan haemodialisis untuk kelangsungan hidup.
Katanya, komitmen terhadap rawatan dialisis yang perlu
dilakukan dengan kerap akan membuatkan pesakit menjadi semakin tidak bermaya
selain kulit akan kelihatan lebih gelap selepas menjalani rawatan.
“Proses rawatan haemodialisis agak membebankan kerana pesakit
terpaksa berulang alik ke pusat haemodialisis.
“Jika pesakit melakukan transplan, dia hanya perlu makan ubat
antipenolakan buah pinggang baharu sahaja dan boleh meneruskan kehidupan normal
seperti orang lain,” jelasnya.
Justeru, beliau berkata, kesedaran orang ramai mengenai
kepentingan melakukan pembedahan pemindahan buah pinggang terutama bagi pesakit
yang muda sangat perlu untuk meningkatkan kualiti hidup mereka.
Pesakit harus membuka mata dan melihat pelbagai sudut untuk
mencari alternatif terbaik untuk merawat penyakit selain bergantung terhadap
satu kaedah sahaja iaitu dialisis.
Tiada risiko jika
menderma buah pinggang
Dalam pada itu, Dr. Muhammad Iqbal berkata, satu kempen
kesedaran perlu diadakan untuk memberitahu kepada umum mengenai kepentingan
pesakit buah pinggang menjalani pembedahan pemindahan ginjal.
Hal ini kerana katanya, ada beberapa kekangan dan halangan
yang menyebabkan pemindahan ginjal tidak dapat diperkasa di negara ini.
Antaranya ialah pemahaman orang ramai mengenai risiko
sekiranya ingin menjadi penderma buah pinggang.
Katanya, ramai yang prejudis kerana beranggapan pemindahan
buah pinggang akan memberikan kemudaratan kepada penderma.
“Sebenarnya tidak, tiada risiko jika sesiapa saja ingin
menjadi perderma kerana manusia boleh hidup dengan satu buah pinggang, tetapi
harus mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat.
“Dengan amalan gaya hidup sihat, penderma boleh menjalani
kehidupan macam biasa dan boleh kekal aktif juga,” jelasnya.
Selain itu, katanya, pemindahan buah pinggang boleh dilakukan
dengan dua cara iaitu pemindahan antara penderma yang masih hidup dengan
penerima atau penderma yang telah meninggal dunia dan mendaftar sebagai
penderma organ sebelumnya.
Menurut beliau, terdapat situasi keluarga penderma organ yang
telah meninggal dunia tidak membenarkan proses itu dijalankan bagi menghormati
jenazah. Hal ini telah menyebabkan buah pinggang itu tidak dapat diberikan
kepada pesakit yang memerlukan, sekali gus menyebabkan bekalan ginjal menjadi
semakin terhad.
“Pendermaan organ dari segi hukum diharuskan dalam masyarakat
Islam dan ada fatwa mengesahkan hal itu, tetapi masyarakat masih lagi tidak
memahami dan kurang pengetahuan mengenai perkara ini.
“Oleh itu, hanya 1.3 peratus daripada seluruh rakyat Malaysia
yang berikrar untuk menjadi penderma organ,” ujarnya.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/sains-teknologi/sains/pemindahan-ginjal-rawatan-terbaik-1.693108#ixzz5ZjdpUo18 ‘
© Utusan Melayu (M) Bhd .
© Utusan Melayu (M) Bhd .
Derma organ
adalah kemuncak sedekah ayat al Imran
ayat – 92’
Kamu tak
sampai kemuncak apabila kamu derma apa yang kamu cintai (saying)
Ustaz
Abdullah Bukhari abdul Rahim. 43 tahun
telah dikesan hidap sakit buah pinggang (2001) ndialisi air 4 kali
sehari selam
Dialisis
selama hampir 8 tahun.
Selepas transplan
buah pinggang kesebsihatan bertambah baik dan boleh hidup aktif seperti sebelum
sakit.
Nasihat
supaya jika ada penderma lakukanlah transplan buah pinggang kerana adalah
rawatan yang paling berkesan untuk kembali sihat dan aktif.
Bagi pederma
organ, berilah derma organ anda kepada
mereka yang sakit lebih-lebih lagi ada pertalian kekeluargaan, kerana derma
organ adalah kemuncah kepada sedekah dalam kehidupan manusia yang akan mendapat
ganjaran pahala yang dijanjikan Allah.
Ddibawah ini
catatan luahan perasaan Ustaz Abdullah Bukhari abdul Rahim.
SUNNAH CEPATKAN URUS JENAZAH ATAU
AMBIL ORGANNYA DAHULU?
“Mengikut Sunnah Rasulullah SAW, apabila seseorang meninggal dunia, jenazahnya perlu segera diuruskan. Jika pengikrar derma organ meninggal dunia, proses pengambilan organ pasti akan melambatkan proses pengkebumian. Lalu bagaimana dengan perlaksanaan sunnah nabi yang terbantut itu?” .
Soalan tersebut berasal daripada sebuah hadith: .
Ertinya: “ Segerakan pengurusan (pengkebumian) jenazah. Jika ia jenazah yang baik, maka elok kamu percepatkan untuknya (sampai ke kubur serta mendapat ni’mat barzakh). Kalau ia bukan jenazah yang baik, maka ia adalah satu keburukan yang sepatutnya kamu (segera) lepaskan daripada leher kamu” (Sahih al-Bukhari dan Muslim). .
Segar lagi dalam ingatan, sebelum mengimami solat jenazah ibu saya pada pagi Isnin 17 April 2017, saya bacakan hadith di atas kepada hadirin. Saya tegaskan “SELESAI SAHAJA SOLAT JENAZAH KAMI AKAN TERUS BAWA JENAZAH KE KUBUR TANPA MEMBACA DOA SELEPAS SOLAT KERANA DOA DALAM SOLAT JENAZAH SUDAH CUKUP.” Mengulangi doa kepada si mati selepas solat akan melambatkan perlaksanaan Sunnah nabi ke atas si mati.
Ketika bertembung “dua situasi kritikal” antara mengabaikan sunnah nabi dengan melambatkan proses pengkebumian dan pengambilan organ untuk membantu para pesakit yang menunggu, Islam memilih yang kurang mudarat antara 2 mudarat. Banyak contoh yang boleh dilihat daripada al-Quran, antaranya:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Ertinya: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah. Maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka dia tidak berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani )al-Nahl 16:115).
Bangkai, darah, daging babi pada asalnya haram dan wajib dijauhi, tapi bagi seseorang yang terdesak bakal hilang nyawa kerana kelaparan, dibenarkan menyentuh yang haram “dalam batasan sempit” demi menjaga nyawa. Dalam situasi itu, makanan yang haram adalah mudarat kecil berbanding hilang nyawa yang boleh disifatkan sebagai mudarat besar.
Oleh itu, saya berpendapat situasi yang sama terpakai dalam kekangan sakit kronik dan derma organ.
“Mengikut Sunnah Rasulullah SAW, apabila seseorang meninggal dunia, jenazahnya perlu segera diuruskan. Jika pengikrar derma organ meninggal dunia, proses pengambilan organ pasti akan melambatkan proses pengkebumian. Lalu bagaimana dengan perlaksanaan sunnah nabi yang terbantut itu?” .
Soalan tersebut berasal daripada sebuah hadith: .
Ertinya: “ Segerakan pengurusan (pengkebumian) jenazah. Jika ia jenazah yang baik, maka elok kamu percepatkan untuknya (sampai ke kubur serta mendapat ni’mat barzakh). Kalau ia bukan jenazah yang baik, maka ia adalah satu keburukan yang sepatutnya kamu (segera) lepaskan daripada leher kamu” (Sahih al-Bukhari dan Muslim). .
Segar lagi dalam ingatan, sebelum mengimami solat jenazah ibu saya pada pagi Isnin 17 April 2017, saya bacakan hadith di atas kepada hadirin. Saya tegaskan “SELESAI SAHAJA SOLAT JENAZAH KAMI AKAN TERUS BAWA JENAZAH KE KUBUR TANPA MEMBACA DOA SELEPAS SOLAT KERANA DOA DALAM SOLAT JENAZAH SUDAH CUKUP.” Mengulangi doa kepada si mati selepas solat akan melambatkan perlaksanaan Sunnah nabi ke atas si mati.
Ketika bertembung “dua situasi kritikal” antara mengabaikan sunnah nabi dengan melambatkan proses pengkebumian dan pengambilan organ untuk membantu para pesakit yang menunggu, Islam memilih yang kurang mudarat antara 2 mudarat. Banyak contoh yang boleh dilihat daripada al-Quran, antaranya:
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Ertinya: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu makan bangkai, darah, daging babi dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah. Maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka dia tidak berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani )al-Nahl 16:115).
Bangkai, darah, daging babi pada asalnya haram dan wajib dijauhi, tapi bagi seseorang yang terdesak bakal hilang nyawa kerana kelaparan, dibenarkan menyentuh yang haram “dalam batasan sempit” demi menjaga nyawa. Dalam situasi itu, makanan yang haram adalah mudarat kecil berbanding hilang nyawa yang boleh disifatkan sebagai mudarat besar.
Oleh itu, saya berpendapat situasi yang sama terpakai dalam kekangan sakit kronik dan derma organ.
Tambahan
pula kelewatan pengurusan jenazah berlaku disebabkan kepentingan merawat serta
menjaga nyawa para pesakit kronik yang lain.
Bayangkan!
Ketika jasad penderma yang mulia dikuburkan, organnya yang sihat mampu
menyelamatkan ramai pesakit seperti pesakit jantung, buang pinggang dan
sebagainya. Melaksanakan hasrat penderma organ turut disarankan Islam. Kematian
mereka menjadi kehidupan kepada insan lain.
Percayalah! Derma organ adalah anugerah kehidupan! Hanya pesakit yang pernah merana sakit menghargai perkara ini. Tanpa organ baharu, pesakit kronik akan menjalani hidup yang sukar.
Pandangan ini saya asaskan pada pengalaman sendiri yang sakit sejak tahun 2001-2008. Pada tahun 2008-2010 saya menjalani rawatan cuci darah.
Percayalah! Derma organ adalah anugerah kehidupan! Hanya pesakit yang pernah merana sakit menghargai perkara ini. Tanpa organ baharu, pesakit kronik akan menjalani hidup yang sukar.
Pandangan ini saya asaskan pada pengalaman sendiri yang sakit sejak tahun 2001-2008. Pada tahun 2008-2010 saya menjalani rawatan cuci darah.
Pada tahun
2010 ibu saudara saya mendermakan buah pinggangnya kepada saya.
Dengan
anugerah buah pinggang tersebut, saya tidak lagi toleh belakang memacu gerakan
dakwah dalam hidup saya dan mengumpulkan sebanyak mungkin saham akhirat.
Yang
manisnya, semua gerakan dakwah saya itu turut disertai dan dikongsi pahalanya
oleh “sebahagian daripada” organ penderma saya.
( Abdullah Bukhari @ 14 November 2018
( Abdullah Bukhari @ 14 November 2018
|
|
Setalah
mendapat beberapa maklumat tentang kejayaan transplan ginjal sabagai salah satu
keadah rawatan penyakit ginjal kronik. Kami sekeluarga telah berbincang untuk
membolehkan isteri menjalan transplan ginjal.
Pada malam
14 Disember 2018, Anak kedua kami, Nik
Mohd Rashdan telah datang berkunjung ke rumah.,
“ Abang Idan, dady bercadang untuk membuat transplan bagi
mengubati ginjal mama”. Saya mulakan perbincangan kami.
“ Jika abang
setuju boleh derma satu buah pinggang kepada mama”
“ Abang
setuju” spontan dia memberi respon.
“ Bila nak
lakukan pemindahan itu” Abang Idan ingin kepastian.
“ Nanti dady
berbincang dengan Dorkot Pakar HUSM dulu”
Bila
mendengar respon pos,itif daripada Abang Idan, terasa hati daku begitu teruja
sekali dengan sikap anak lelaki kami yang berumur 36 tahun itu.
Membuktikan
yang dia amat sayang kepada ibunya yang telah mengalami sakit ginjal sejak
setahun yang lalu.
Kemungkinan
dia begitu faham tentang dady dan
mamanya yang setiap minggu terpaksa ulang alik ke Pusat dialisis tiga kali
seminggu. Berada lebih 4 jam di Pusat Dialais adalah satu detik yang begitu
membosankan.
Tapi apakan
daya demi kesenambungan hidup isteri yang tercinta, yang telah bagitu banyak
berkorban untuk melahirkan dan membesarkan 7 orang zuriat kami disepanjang
tempoh perkahwinan kami yang menjangkaui masa hampir 40 tahun.
Bersyukur
kehadrat Allah s.w.t. yang telah membuka jalan untuk membolehkan kami mengubati
sakit CKD isteri yang memerlukan rawatan dialisi yang begitu mengengkang
masa kehidupan seharian kami sekeluarga.
Alhamdulillah
hasrat mengadakan tranplan ini akan berjalan dengan sempurna dan membolehkan
isteri menjalani kehidupan seperti baiasa. Lebih-lebih di penghujung kitaran
kehidupan di dunia ini, kerana mencapai
umur 6o tahun adalah satu anugrah Allah untuk membolehkan isteri
meningkatkan amal ibadat sebagai
persiapan meghadapi kematian yang akan tiba bila sampai masanya.
Isteri yang
telah mengalami strok hampir 20 tahun dan dengan penuh kesabaran dia menjalani
kehidupan sebagai OKU merupakan satu ujian dari-Nya. Ketabahan isteri hidupan
dengan serba kekurang sebagai insan OKU dan dia saban masa bila selesai solat
fardu lima waktu sentiasa berdoa kepada penciptanya Tuhan Yang Maha Esa.
Saya sebagai
seorang suami terpaksa memikul tanggung jawab yang telah diperstujui semenjak
perkahwinan bersama isteri hampir 40 tahun lalu, terpaksa melatih diri supaya
sentasa sabar untuk mengurus isteri OKU itu. Alhamdulillah bersyukur kepada Mu
Ya Rab, yang telah memberi sifat sabar dan cekal hati melalui segala dugaan
ini.
Semoga
hasrat kami untuk melakukan transplan ginjal ini akan menjadi kenyataan dan
segalanya berjalan lancer seperti di rancang. In Sya Allah.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.