RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Sunday 11 October 2015

10 KUALITI UTAMA DAN SKIL YANG MAJIKAN MAHUKAN




1.       SKIL BERKOMMUNIKASI
Mampu berkemunikasi dengan baik dan efektif melalui perlbagai cara : melalui emil, percakapan, mesej telefon, bercakap di telefon, and melalui bahasa badan (bahasa isyarat). Komunikasi juga  termasuk mempunyai skil untuk mendengar dan dapat mengikuti segala arahan secara baik dan juga memberi maklumbalas yang tepat);

2.      KEJUJURAN
Majikan memerlukan maklumat yang tepat secara berkala terhadap maklumat perniagaan dan juga perkembagan para pekerja mereka. Jika melakukan kesilapan, jangan cuba untuk menutupnya, mengaku kesalahan itu, dan berlajarlah dari kesalahan itu dan jangan ulangi kesalahan yang sama.

3.      KOMPITENSI TEKNIKAL
Kebanyakan jawatan memerlukan skli tertentu semasa jawatan itu diiklankan. Jika kita diambil bekerja untuk sesuatu tugas, kita hendaklah mempunyai skil. Tindakan untuk sentiasa mempertingkatkan skil-skil tertentu disepanjang masa adalah amat diharapkan oleh majikan.

4.      ETIKA KERJA
Pastikan datang kerja di masa yang tepat, lakukan tugas yang  telah diamanahkan sebaik mungkin, mencapai target dan masa yang ditetapkan dan bekerja secara terbaik yang anda mampu lakukan. Jika ini diamalkan, tiada benda yang akan majikan rungutkan lagi tentang perstiasi anda.

5.      KEANJALAN
Majikan dan pekerja perlu bertindak secara cepat terhadap apa jua perubahan  persekitaran bisnes. Majikan amat memerlukan para pekerja yang mampu untuk menukar halaju cara kerja dan cepat membuat adaptasi terhadap apa jua perubahan dalam bisnes.

6.      BERSEMANGAT DAN TAHAN UJI
Majikan akan  menetapkan beberapa matlamat yang amat mencabar, kebiasaanya ia mampu dicapai. Yang penting pekerja hendaklah mampu bekerja keras  dan  sentiasa maju kehadapan serta berupaya menempuh segala halangan dan rintangan.

7.      MAMPU BEKERJA SECARA HARMONI DENGAN RAKAN SEKERJA
Majikan dan para pengurus memerlukan pekerja yang dapat bekerjasama dengan mereka serta juga boleh berkejasama dengan rakan sekerja serta boleh bekerja dengan sesiapa sahaja secara efektif dalam pelbagai suasana kerja.

8.      BERSEMANGAT DAN BERSEDIA UNTUK MENAMBAH PENGETAHUN ASAS KERJA DAN PELBAGAI KEMAHIRAN

Keadaan bisnes yang sentiasa berubah-rubah, semestinya memerlukan maklumat yang baru terkini, pertambahan pegetahuan dan mencari kaedah terbaru dalam mejalankan kerja. Mereka yang mempunyai minat untuk belajar, dan juga bersedian untuk mengajar orang lain, akan menjadi pekerja yang amat bernilai.

9.      KEMAHIRAN MENYELESAIKAN MASALAH

Syarikat amat memerlukan mereka yang bermotivasi untuk menghadapi cabaran dengan pengawasan yang minima. Pekerja seharusnya sentiasa perihatin terhadap tindakan yang perlu di ambil dan bertindak sewajarnya.

10.   KESETIAAN

Majikan memerlukan pekerja yang jujur dan bekerja secara professional bagi mencapai kepentingan majikan. Majkan tidak mahu pekerja yang memerlukan pengawasan yang ketat dan mereka yang tidak boleh dipercayai bagi mewakili pihak syarikat di khalayak awam.



No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.