BAB 1:
TOK GURU YANG SAYA KENALI.
Allah
berfirman yang bermaksudnya:
"Dan
demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang yang melata serta binatang-binatang
ternak, ada yang berlainan jenis dan warnanya? Sebenarnya yang menaruh bimbang
dan takut (melanggar perintah) Allah
dari kalangan hamba-hambanya
hanyalah orang-orang yang berilmu. Sungguh Allah Maha Kuasa, lagi Maha
Pengampun.”. (Fathir [35]: 28). .
.
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (QS. Al Maidah: 51)
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (QS. Al Maidah: 51)
Saya
masih ingat hari pertama semasa berjumpa Tok Guru setelah dilantik sebagai
Setiausaha Majlis Mesyuarat Kerajaan (SUMMK) pada tahun 1992.
Sebaik
sahaja saya berada di depan meja Tok Guru, saya tergaman seketika, kerana wajah
Tok Guru banyak persamaan dengan wajah ayah saya, yang saya panggil “wan”.
“
Pok Nik asal dari mana”.
“
Ambo asal Pasir Puteh, Tok Guru”
“
Anok sapo”
“Anok
Nik Abdul Rahman, Kapung Kelubi Jalan Machang”
“
Oooo ambo raso kenal ayah Nik tu” Tok
Guru menyambung bicara.
Di
minda saya masih terbayang kata-kata ayah pada malam sebelumnya.
“Wan
dulu ngaji bersama dengan Tok Guru di Pondok Tok Guru Haji Abas di Jerteh,
Besut Terengganu”.
Pertama
kali melihat wajah Tok Guru yang berseri-seri dengan cahaya keimanan dan
ketaqwaan, tutur katanya yang lemah lembut tetapi penuh dengan falsafah dan
ilmu, memperlihatkan bahawa dia adalah seorang ulamak yang tinggi ilmu agama,
juga seorang ‘murabbi’ yang dapat memimpin masyarakat kearah mendapat keredaan
Allah s.w.t. di dunia dan di akhirat.
“
Moleklah mari di Majlis Mesyuarat Kerajaan ni, bolehlah pakat tolong ambo nak
Membangun Membanguna Bersama Islam di negeri Kelantan kita ni”. Tok Guru
meneruskan bicaranya. Saya mendengar dengan penuh tumpuan.
Itulah diantara dialog Tok Guru yang saya masih
ingat sampai ke hari ini.
Disepanjang
tempoh saya bertugas di Pejabat Majlis Mesyarat Kerajaan (MMK) banyak perkara
yang saya belajar daripada amalan Tok Guru sebagai seorang ulamak dan Menteri
Besar Negeri Kelantan.
Tok
Guru sememangnya seorang insan yang begitu tinggi komitmen untuk mempratikkan
Islam dalam kehidupan sehariannya, demi untuk mendapat keredaan Allah di dunia
dan di akhirat. Sememanglah layak sekali
beliau di gelar sebagai “Tok Guru”. Satu panggilan penghormatan yang diberi
kepada alim ulamak di Negeri Kelantan khasnya dan Nusantara amnya.
Rutin
harian Tok Guru apabila sampai di pejabatnya, dimulakan dengan solat duha,
diikuti dengan bacaan ayat-ayat suci Al Quran. Kemudian barulah dia meneliti
dokumen-dokumen diatas meja yang perlu beliau menandatanganinya.
Menjadi
kelaziman bagi Tok Guru menulis sendiri teks ucapan yang akan beliau berucap di
beberapa majlis rasmi. Tok Guru gemar
menulis ucapan dengan menggunakan tulisan jawi. Dia begitu mahir dengan tulisan jawi yang
dianggap sebagai tulisan Melayu yang mempunyai banyak persamaan dengan tulisan
Arab. Bagi Tok Guru jika mahir tulisan jawi akan memudahkan kita membaca Al
Quran kitab Allah yang merupakan panduan kehidupan untuk seluruh manusia di
muka bumi ini. Al Quran akan menjadi teman kita di alam kubur dan juga sebagai
pembela di akhirat bagi setiap mukmin yang sentiasa mendapingi dan
mengamalkannya semasa hayatnya di dunia.
Tok
Guru sememangnya seorang anak Melayu yang begitu kuat mengamalkan adat dan
tatasusila budaya Melayu selagi ianya tidak bercanggah dengan syariat Islam.
Dibuktikan
dengan amalan pakaianya seharian beliau sama ada untuk ke pejabat atau ke majlis yang
dihadirinya. Tok Guru sentiasa memakai Baju Melayu lengkap berselepang,
berkupiah dan berserban ‘alim ulamak’. Fesyen pakaian ini merupakan pakaian
tradisi ulamak Nusantara.
“ Baju Melayu adalah lambang ‘Pahlawan Melayu’
manakala ‘serban’ adalah sunnah Rasulullah s.a.w.” Tok Guru pernah jelaskan
kepada Setiausaha Politiknya Anual Bakri pada satu ketika dahulu.
“
Saya terus mengekalkan penampilan saya dengan pakaian baju Melayu lengkap dan
berseban, ini adalah kerana saya sedar bagi masyarakat Kelantan yang tidak
begitu yakin dengan seorang pendakwah yang memakai kot dan bertali leher”.
Jelas Tok Guru semasa di interview oleh wartawan pada satu ketika dahulu.
“
Saya semasa menuntut di Mesir dahulu pernah memakai kot dan bertali leher,
tetapi setelah pulang ke tanah air saya tidak lagi memakainya”.ujar Tok Guru.
Sekali
sekala sahaja Tuan Guru memakai pakaian rasmi Menteri Besar dengan mengenakan
jubah labuh hitam dan berserban apabila beliau menghadiri majlis Di Raja atau
Persidangan Dewan Undangan Negeri.
Tok
Guru tidak perrnah memakai pakaian barat ‘long suit’ walaupun ianya merupakan
salah satu pakaian rasmi bagi Menteri Besar yang dicatit dalam protokol
berpakaian dalam pentadbiran Kerajaan Kelantan.
Amalan
Tok Guru menulis dengan menggunakan tulisan jawi, amat sesuai sekali dengan
amalan di Pejabat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan yang masih
mengekalkan tulisan jawi sebagai media rasmi untuk mencatat minit mesyuarat
Majlis Mesyuarat Kerajaan. Setahu saya
hanya Negeri Kelantan sahaja yang satu-satunya
negeri di Malaysia masih mengekalkan tulisan jawi sebagai media untuk
mencatat minit mesyuarat EXCO. Di negeri-negeri lain di Malaysia tulisan rumi
digunakan untuk catatan minit mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan.
Untuk
mengenegahkan tulisan jawi yang hampir pupus di akhir zaman ini. Tok Guru telah
mengemukakan cadangan supaya menjadikan satu kewajiban bagi semua iklan yang
ingin di letakkan di dalam kawasan Penguasa Tempatan di seluruh Negeri Kelantan
mesti mempunyai tulisan jawi. Peraturan yang diperkenalkan oleh Tok Guru ini telah
meningkatkan penggunaan tulisan jawi di kalangan masyarakat di Negeri Kelantan.
Tok
Guru akan ke pejabat setiap hari sebelum pukul 8 pagi. Kecuali beliau ada
urusan rasmi di luar. Kebiasaannya beliau merupakan di antara orang yang
terawal sampai di Kompleks Kota Darulnaim berbanding dengan pegawai-pegawai kanan
yang lain.
Disini
memperlihatkan komitmen dan kebertanggung jawaban Tok Guru untuk mengikuti
disiplin kerja yang ditetapkan bermula jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang. Malah
lebih daripada itu Tok Guru adalah seorang ulamak yang ikhlas dan jujur dalam
mematuhi segala ajaran Islam dalam kehidupan sehariannya, dimana ‘amanah’ dalam
setiap perkara adalah diantara perkara yang dituntut oleh Islam.
Tok
Guru merupakan seorang insan yang peramah dan mudah berbicara dengan sesiapa
sahaja. Beliau mudah mesra dan setiap perbualan yang keluar dari mulutnya
memperlihatkan dia adalah seorang ulamak yang ikhlas dan penuh dengan ilmu
agama di dada. Sungguhpun Tok Guru
sebagai salah seorang ulamak yang hebat di Nusantara, beliau tetap dengan sifat
merendah diri dan mudah mesra dengan sesiapa sahaja yang berbicara dengannya.
Tok
Guru merupakan seorang ulamak yangn
sentiasa meberi fokus kepada perbualan orang yang berbicara dengannya. Dengan
kata lain Tok Guru adalah ‘pendengar’ yang baik dalam berkomunikasi dua hala.
Tok Guru akan mengakat tangannya dan diletakkan dibelakang cuping telinga
sebagai satu ‘gesture’ yang beliau adalah pendengar yang baik. Memperlihatkan
yang dirinya memberi tumpuan dan meneliti segala percakapan orang yang berada
didepannya. Ini adalah salah satu sifat
yang menjadikan Tok Guru seorang
pemimpin yang disukai ramai tanpa mengira kedudukan, pangkat, keturunan, kaum
dan agama.
Satu
sifat mulia yang ada pada Tok Guru ialah cara beliau menyambut tetamu yang
datang ke Pejabatnya dengan penuh mesra dan hormat, tidak kira tetamu itu
rakyat biasa yang miskin atau pemimpin yang berjawatan. Bagi Tok Guru setiap
tetamu yang datang berjumpa beliau adalah pembawa ‘rahmat’.
“
Tok Guru tak pernah tidak menerima tetamu yang ingin berjumpa dengan beliau,
Tok Guru berkata kepada saya kedatangan seseorang berjumpa kita, dia membawa
seribu ‘rahmat’ “ Kata Abang Lah yang pernah berkhidmat sebagai ‘Pengirin Rapat’
kepada Tok Guru lebih 20 tahun.
Satu
lagi sifat mulia Tok Guru ialah cara berpakaian setiap hari. Sebagai seorang
yang berjawatan Menteri Besar, beliau berpakaian dengan kemas dan sederhana.
Fabrik pakaian Tok Guru hanyalah jenis yang sederhana yang biasa dipakai oleh
orang ramai.
Tok Guru memperlihatkan dia adalah seorang ulamak yang zuhud dalam berpakaian. Sungguhpun begitu beliau begitu kuat dengan pakaian tradisi budaya Melayu.
Tok Guru memperlihatkan dia adalah seorang ulamak yang zuhud dalam berpakaian. Sungguhpun begitu beliau begitu kuat dengan pakaian tradisi budaya Melayu.
“
Ambo keno jaga status yang di beri oleh masyarakat sebagai ‘Tok Guru’. kata Tok
Guru kepada saya suatu masa dahulu.
“Gelaran
itu bukan ambo yang minta tetapi masyarakat yang beri”.
Disamping
itu Tok Guru mempunyai amalan yang patut diikuti oleh semua ialah beliau akan
solat diawal waktu pada setiap kali masuk waktu solat. Perkara ini pernah
diberitahu oleh mantan Setiausaha Sulit beliau Dr. Hj Nik Azlan bin Hj Abdul
Hadi kepada saya.
“
Saya paling bangga sifat Tok Guru ialah selalu amalkan solat di awal waktu.”
“
Pernah di satu masa di lapangan terbang, Tok Guru sedang menunggu VVIP. Sebaik
sahaja bunyi azan, lantas beliau terus solat
di satu ruang kosong”. Kata mantan SUS Menteri Besar kepada saya semasa
kami sedang berbincang tetang penerbitan buku ini.
Pejabat
Menteri Besar di Kota Darulnaim boleh diibaratkan sebagai sebuah mini surau, kerana apabila
masuk sahaja waktu solat, azan akan dilaungkan oleh salah seorang
staf Pejabat Menteri Besar. Tok Guru
akan mengimani solat berjemaah. Kebiasaannya pegawai lelaki di pejabatnya akan ikut sama solat berjamaah. Bila ada
tetamu yang datang berjumpa Tok Guru dan berkebetulan masuk waktu solat, mereka
juga akan bersama-sama solat berjemaah. Budaya sebegini jarang kita dapat lihat
di Pejabat Menteri Besar lain di negeri-negeri di Malaysia. Inilah satu
keunikan yang ditunjukkan oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz sebagai seorang ulamak
dan murabbi.
Amalan
itu berterusan selama 23 tahun lebih beliau menjawat jawatan Menteri Besar.
Amalan ini juga membuktikan Tok Guru mendahulukan hubungan dengan Allah apabila
diseru untuk tunaikan solat 5 waktu setiap hari. Solat merupakan ‘tiang agama’
yang amat penting dan ianya adalah amalan yang pertama dihisab di akhirat
kelak.
Tok
Guru juga seorang yang tidak ego atau sombong dengan ilmu dan kedudukan. Beliau
mudah untuk ditemui oleh rakyat tanpa mengira kedudukan dan status, kebiasaannya
sesiapa sahaja yang ingin berjumpa dengan beliau hanya berjumpa dengan Setiausaha Sulit . Jika
masa beliau ‘free’ boleh terus berjumpa tanpa perlu membuat janjitemu terlebih
dahulu.
Kebiasaannya
rakyat akan menunggu untuk berjumpa Tok Guru selepas solat asar. Kerana
lazimnya pada waktu ini Tok Guru tidak ada program rasmi. Kebiasaan Tok Guru
akan solat asar di Masjid beliau di Pulau Melaka.
Satu
lagi masa yang biasanya mudah untuk berjumpa Tok Guru adalah selepas solat
subuh di Masjid Pulau Melaka. Menjadi
rutin Tok Guru menyampaikan kuliah subuh setiap hari. Sebaik sahaja beliau
selesai menyampaikan kuliah subuh sudah ramai tetamu dan rakyat yang akan
berjumpa Tok Guru untuk mendapat pertolongan atau nasihat beliau.
Dari
apa yang saya amati sepanjag berkerja di bawah Tok Guru, saya dapati beliau adalah seorang yang beramal
dengan ilmu yang dipelajarinya.
Sememangnya
sukar di akhir zaman ini ingin mencari pemimpin yang menjadi teladan seperti
Tok Guru. Inilah satu kelebihan peribadi Tok Guru.
Kerana
Tok Guru bukan sahaja sebagai seorang Menteri Besar, tetapi juga sebagai imam
untuk memimpin solat berjemaah. Beliau
juga seorang guru yang sentiasa mengajar ilmu kepada semua rakyat di Negeri
Kelantan khasnya dan di Malaysia amnya. Aktiviti mengajar ilmu agama adalah
rutin harian beliau semenjak tahun 1960an lagi hingglah ke saat akhir beliau
meninggal dunia pada tanggal 12 Februari 2015. Aktiviti dakwah Tok Guru boleh dianggap sebagai sebuah ‘pondok bergerak’.
Satu
lagi kelebihan Tok Guru, dia adalah diantara pemimpin Parti Islam Se-Malaysia
(PAS) yang lama menyertai pilihanraya mulai tahun 1967 hingga
ke PRU-13. Memperlihatkan beliau mempunyai karisma kepimpinan yang
begitu tinggi berbanding dengan pemimpin politik yang lain sama ada parti PAS
atau parti-parti yang lain. Tok Guru juga istikomah dalam memperjuangkan Islam
melalui parti PAS. Beliau tidak pernah bertindak meninggalakan PAS walaupun
beliau mempunyai percanggahan pendapat dengan pemimpin tertinggi PAS . Contoh
masa PAS di pimpin oleh Dato Asri Muda, Tok Guru menentang kemasukan PAS dalam
Barisan Nasional (BN) tetapi oleh kerana persetujuan parti untuk mengadakan
kerajaan campuran dengan BN beliau akur dan terus dengan parti PAS. Sehinggalah
PAS disingkirkan dari BN dan berlaku perpecahan dalam PAS sehingga tertubuh
parti baru Berjasa yang diketuai oleh Dato Muhammad Nasir.
Kesetiaan Tok Guru dengan PAS telah terbukti, semasa
PAS mengalami krisis pada satu ketika dahulu Tok Guru masih setia dengan parti
PAS manakala Yang Di Pertu PAS Dato Mohd Asri telah keluar PAS dan menyertai
UMNO semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri.
Sifat Tok Guru yang begitu komited dengan perjuangan
PAS untuk menegakkan Islam di Malaysia menyebabkan beliau telah dilantik
sebagai Musridul Am PAS pada tahun 2015. Ini satu jawatan yang paling tinggi
statusnya dalam parti. Juga merupaka pengiktirafan yang terlalu tinggi di beri
oleh parti PAS kepada seorang pemimpin yang banyak berjasa kepada parti dan
mempunyai sifat yang istikomah dalam memimpin parti walau dalam apa jua keadaan
sekalipun.
Apabila Tok Guru dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan
pada tahun 1990. Panggilan rasmi untuk jawatan Menteri Besar yang telah turun
temurun diamalkan telah diambil tindakan oleh Tok Guru untuk megubahnya.
Saya masih ingat kata-kata Tok Guru bahawa perubahan terhadap
panggilan rasmi dibuat adalah untuk megekalkan status panggilan ‘Tok Guru’ yang
diberikan oleh masyarakat kepada beliau sejak sekian lama.
“Amboo nok cadang supaya panggilan rasmi untuk jawatan
Menteri Besar perlu di ubah”.
“Bagi ambo panggilan Yang Amat Berhormat Menteri Besar
itu adalah nama yang dipersetujui dalam hal ehwal protokol Negeri Kelantan”.
“Ambo nok cade di tambah perkataan “Tuan Guru”. Selepas perkataan Yang Amat Berhormat“
Beliau memberi penjelasan berhubung cadangan panggilan
rasmi kepada Menteri Besar dalam satu mesyurat
satu masa dahulu.
“ Ambo minta
panggilan Tok Guru dikekalkan dalam panggilan nama ambo, sebab ia satu
penghormatan yang telah diberikan oleh anak murid ambo semenjak ambo ngajar agama pada tahun 60an lagi”.
Disini memperlihatkan Tok Guru begitu komited dengan
dakwah Islam, dimana menjadi salah satu rutin harian beliau untuk menyampaikan
kuliah agama pada setiap hari dimana sahaja beliau dijemput menjadi tatamu VIP
jemputan.
Setiap kali Tok Guru berucap di apa jua majlis samada
majlis rasmi atau tidak rasmi. Ia akan dimulakan dengan bacaan beberapa ayat al
Quran. Kemudian Tok Guru akan menghuraikan maksud ayat tersebut dan seterusnya
akan dikaitan dengan majlis yang beliau hadiri itu. Dengan kata lain setiap
majlis yang dihadiri oleh Tok Guru merupakan majlis ilmu atau ‘taman-taman’
syurga. Betapa bijaknya Tok Guru menggunakan masa dalam kehidupan harian beliau
untuk mentarbiahkan pengikutnya untuk mematuhi perintah Allah dalam kehidupan.
Itulah di antara bukti yang Tok Guru sebagai seorang
ulamak, sentiasa medekati diri dengan Allah dalam apa jua keadaan pun. Bila
beliau memulakan dengan kalimah ayat-ayat suci Allah. Sudah pasti nasihat atau
ruang lingkup ucapan beliau tidak akan lari dengan syariat Allah. Ini bermakna
bahawa Tok Guru seorang yang sentiasa bergerak dengan panduan yang ditetapkan
oleh Allah. Dia begitu ikhlas dan sentiasa rapat hubungan dengan Pencipta-Nya.
Katanya ini adalah cara yang paling baik untuk
menjadikan kerja buat kita sentiasa diselarikan dengan syariat Islam.
“Jika kita buat sesuatu kerja dengan berpandukan
perintah Allah iaitu Al-Quran dan sunnah, maka hidup kita akan terpandu kepada
perlaksanaan perintah Allah”.
“Bahkan kerja kita akan menjadi ibadat, itulah satu
cara untuk mendapat pahala Allah sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w. yang usianya
jauh lebih pendek berbanding dengan umat-umat nabi sebelumnya”.
Masih terkenang saya kata-kata Ustaz Muhammad Mustaffa
di dalam satu Kuliah subuh yang pernah disampaikannya.
“ Umur bagi majoriti kita yang hidup di akhir zaman
ini adalah sangat pendek berbanding dengan umat-umat yang hidup sebelum Nabi
Muhammad s.a.w..”
“ Umat sebelum ini boleh hidup beratus-ratus tahun
berbanding dengan kita yang akan hidup
hanya dalam lingkungan 60 hingga 90 tahun sahaja.”
Diriwayatkan oleh Imam Bukhary dari Abdullah bin Umar
r.a. bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya
masa menetapmu dibandingkan dengan umat-umat sebelum kamu adalah seperti waktu
antara solat Asar sampai terbenamnya matahari. Ahli Taurat (Yahudi) telah
diberikan kepada mereka kitab Taurat, kemudian mereka mengamalkan kitab
tersebut, sehingga apabila telah sampai waktu tengah hari, maka mereka pun
lemah untuk mengamalkannya. Lalu mereka diberi pahala oleh Allah s.w.t.
masing-masing satu qirat. Kemudian diberikan pula kepada ahli Injil (Nasrani),
lalu mereka mengamalkan kitab Injil sampai waktu solat Asar. Dan setelah itu
mereka lemah untuk mengamalkannya. Maka mereka pun diberi pahala oleh Allah s.w.t.
masing-masing satu qirat. Kemudian diberikan pula kepada kita kitab Al-Quran,
dan kita mengamalkannya sampai matahari terbenam. Maka Allah s.w.t. memberi
ganjaran kepada kita masing-masing dua qirat. Berkatalah ahli kitab (Yahudi dan
Nasrani), ‘Wahai Rabb kami, mengapa engkau beri ganjaran kepada mereka (Muslim)
dua qirat dan engkau memberi ganjaran kepada kami satu qirath, sedangkan amalan
kami lebih banyak dari mereka’”. Berkata Rasulullah, “Allah s.w.t. menjawab
(sambil bertanya), ‘Apakah aku berlaku zalim dalam memberi ganjaran dari amal
kalian?’ Mereka menjawab, ‘Tidak.’ Allah s.w.t. berkata, ‘Itu adalah kurnia
yang Aku berikan kepada siapa sahaja yang Aku kehendaki.’” (HR. Bukhary).
Memang pada situasi akhir zaman ini usia kehidupan
seeorang adalah dalam lingkungan 60
tahun hingga 90 tahun sahaja.
“Jika kita cuba congak umur kita yang hidup ini
sekitar 60 tahun, tak banyak mana yang kita dapat beribadat kepada Allah” kata Ustaz
Muhammad Mustaffa.
“kita tidur sebanyak 8 jam sehari, ini bermakna untuk
tempoh 60 tahun, kita telah gunakan untuk tidur selama ( 8 X 30 X12 X 60) iaitu berjumlah = 172,800 jam besamaan dengan
20 tahun. Begitu jug masa untuk kita bekerja juga 20 tahun. Ini bermakna
sejumlah 40 tahun dari usia hidup kita
digunakan untuk bekerja dan tidur.
“Sebaliknya kita hanya menggunakan usia untuk mengadap
dan mengingati Allah adalah hanya dalam tempoh yang amat sedikit berbanding
dengan aktiviti lain. Jika solat bagi setiap waktu kita gunakan 15 minit
termasuk dengan zikir dan berdoa selepas solat, bermakna bagi setiap hari masa
kita bersama Allah berjumlah 75 minit sahaja ( 1.15X30X12X60) berjumlah 24,840
jam bersamaan 2.9 tahun @ 3 tahun sahaja.
“ Kesimpulannya, kita hanya beribadat kepada Allah
sepanjang hidup 60 tahun ianya tidak melebihi 3
tahun sahaja. Oleh itu untuk membolehkan kita banyak beribadat dalam
kehidupan kita, maka kita hendaklah melakukan apa sahaja kerja dalam kehidupan
seharian mestilah berniatkan mengikut syariat Allah dan jadikan akativiti kita
itu satu ibadat dan pengabdian kita kepada Allah. Oleh itu kita perlu lakukan
aktiviti kita mengikut apa yang telah diajar oleh Nabi kita Muhammad s.a.w.
“Kerana kita tahu umur kita pendek, maka kita perlu
bijak menggunakan umur kita yang diberi oleh Allah itu dengan bijaksana dengan
berpandukan kepada prinsip kehidupan bagi orang yang beriman dan bertaqwa yang
telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad
s.a.w.”.
“Jika hidup berpandukan syairat dalam segala kerja
buat kita, maka tempoh masa 60 tahun itu akan menjadi ibadat sepenuhnya, itu
adalah cara hidup para anbia dan solihin.”.
Ustaz Muhammad meneruskan kuliahnya.
“Satu lagi kelebihan umat Nabi Muhaamad s.a.w.
walaupun umurnya pendek berbanding umat-umat sebelumnya, tetapi Allah yang
Mahal Adil memberi peluang kepada kita semua untuk beramal pada suatu malam
yang pahalanya sama dengan amalan seribu bulan. Iaitu malam Al Qadar (bersamaan
80 tahun 3 bulan). Ini didatangkan pada setiap tahun dalam bulan Ramadan. Jika
kita seorang yang istiqomah dalam beribadat sudah pasti akan menemui malam ini
pada setiap tahun. Di sini terbukti begitu pemurahnya Allah kepada hambanya.
Jika dalam tempuh 60 tahun hidup kita memperolehi peluang bertemu malam al
qadar 10 kali, bermakna kita perolehi pahala selama 800 tahun. Bukankah ini
usia kita walaupun pendek, tetapi amal ibadat kita yang akan di bawa ke akhirat
kelak menyamai 800 tahun hidup umat sebelum Nabi Muhammad s.a.w.”.
Oleh itu tidak hairanlah Tok Guru cuba membawa idea
“Membangun Bersama Islam” sebagai misi beliau setelah diberi mandat menjadi
Menteri Besar Kelantan pada tahun1990.
Bagi Tok Guru jika kita menjalani kehidupan di dunia ini dan sentiasa beriltizam untuk bersama
“Islam” dengan mengamalkan segala suruhan-Nya dan menginggalkan segala
larangan-Nya, dengan memasang niat atau “nawaitu” untuk mendapat keredaan
Allah. In sya Allah kita akan memperolehi kejayaan di dunia dan juga kejayaan
di akhirat.
Betapa murninya seorang ulamak yang menjadi pemimpin
sebagai Menteri Besar cuba membawa semua rakyat yang beragama Islam supaya
hidup di dunia ini sebagai satu usaha perladangan untuk memunggut hasil pahala di
akhirat kelak.
“ Kalau mahu
selamat di akhirat, kena jaga keadaan sejak di dunia lagi. Kita tunduk di bawah
kekuasaan Allah sahaja. jangan berbelah bahagi…… jangan buat kucar-kacir……
jangan berperangai tidak menentu.” (TGNA)
Keistimewan Tok Guru sebagai pemimpin ulung di Negeri
Kelantan, dia bukan sahaja mengajar seluruh rakyat Kelantan untuk hidup
berpandukan syariat Allah, tapi yang lebih penting beliau merupakan seorang
insan yang mengamalkan apa yang diajar kepada orang lain. Belau memang layak
dan tepat sekali jika dipanggil sebagai “Murabbi” iaitu insan pembimbing ummah. Keperibadian diri Tok Guru amat
kuat pengabdian diri kepada Allah menyebabkan ia telah menjadi ikon kepada
seluruh rakyat Kelantan khasnya dan Malaysia amnya bukan sahaja bagi rakyat
beragama Islam malah yang bukan Islam juga amat mengkagumi dan menghormati
beliau.
Tok Guru bukan sahaja seorang ulamak yang peramah dan
mudah didekati, tetapi dia juga boleh berbincang dan berbicara dengan pelbagai
masyarakat dari kalangan bukan Islam. Pernah satu masa sekumpulan wakil dari
pelbagai ketua agama ( Buddha, Hindu, Kristian, Cina dll) datang bejrumpa Tok
Guru untuk bermuzakarah berhubung dengan cadangan untuk Eekmen Jenayah Syariah
II Kelantan (Hudud), beliau dengan tenang memberi tahu kepada semua wakil
ketua agama.
“ Saudara semua usah risau dengan cadangan kita nak
laksanakan Hudud di Kelantan, kerana kita tidak melibatkan orang yang bukan
Islam. Mereka jika terlibat dengan perbuatan yang boleh dihukum mengikut
Enekmen Jenayah Syariah II ( seperti orang bukan Islam ditangkap berkhalwat
dengan orang Islam) mereka di beri
pilihan. Jika tidak mahu orang bukan Islam akan dikenakan hukuman mengikut
undang-undang civil atau jenayah dibawah Mahkamah biasa. Jadi saudara tak perlu
risau, kita faham tentang kebebasan
beragama”.
Bila sahaja wakil ketua agama lain mendengar hujjah
yang diberikan oleh Tok Guru, mereka semua akur dan tidak membantah. Ini adalah
satu kelebihan dan krisma kepimpinan Tok Guru.
Sehubungan itu, sepanjang tempoh beliu mejawat jawatan
Menteri Besar Kelantan, ianya menjadi seorang yang disegani oleh kawan dan
lawan. Tempoh 23 tahun merupakan satu rekod penjawat jawatan Menteri Besar yang
paling lama di Malaysia. Beliu juga telah membuktikan bahawa sepanjang tempoh
itu tidak ada satu kes pun yang di sabitkan
diri beliau sebagai Menteri Besar telah melakukan salah laku kuasa atau rasuah.
Walahal di kebanyakan negeri lain di Malaysia, beberapa orang Menteri Besar
sesudah memegang jawatan melebihi dua penggal akan terlibat dengan perbuatan
rasuah sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Sejarah telah membuktikan sebaik sahaja Menteri Besar
berkenaan tamat tempoh memegang jawatannya, akan adalah kes-kes Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan tentang salah laku
rasuah Menteri Besar terbabit.
Begitulah murninya hati seorang ulamak bila dipilih
sebagai pemimpin, dia dengan penuh keimanan dan ketaqwaan menjalankan amanah yang
diberi sebagai satu tanggung jawab dan
jihad untuk menegakkan syariat Allah di muka bumi ini. Nah terbukti bahawa
kepimpinan ulamak adalah kepimpinan yang terbaik untuk rakyat mendapat kebaikan
di dunia dan kebahagian di akhirat.
Saya masih ingat satu perbicangan dengan rakan sekerja
Pegawai Tadbir dan Diplomatik pada tahun 1989 dahulu. Pada masa itu berlaku
krisis politik di Kelantan. Mengikut
ramalan bahawa kerajaan yang ada pada masa itu akan kalah dalam
pilihanraya tahun 1990. Ramai yang
memberi harapan besar kepada PAS
Kelantan yang dipimpin oleh Tok Guru untuk mengambil alih pemerintahan
di Kelantan.
“ Nik jika Pas menang di Kelantan pada pilihanraya
akan datang, siapa yang akan menjadi Menteri Besar” Tanya rakan PTD kepada saya
dengan nada yang sinis.
“ Tok Guru Nik Abdul Aziz lah akan jadi Menteri Besar,
kan dia Pesuruhjaya Pas Kelantan” sepontan saya menjawab.
“ Boleh ko dia jadi Menteri Besar Nik”
“ Sudah tentulah boleh, dia dah lama jadi ADUN dan MP”
“ Adun tak apa, tapi jawatan Menteri Besar perlu kepada pengalaman luas dalam
pentadbiran dan mahir tentang ekonomi serta pembangunan” .
“ Kenapa you ingat Tok Guru tidak ada kemahiran ke ” saya menyoal balas.
“ Saya tak bagitu yakin, lagipun sehingga kini tak ada
lagi contoh ulamak menjadi Menteri Besar ” dia memberi hujjah untuk yakinkan
pendapatnya.
“ Saya yakin Tok Guru boleh jadi Menteri Besar yang
terbaik di Kelantan satu masa nanti” saya beri ulasan sepontan.
Mat memandang ke arah saya dengan penuh persoalan dan
keraguan.
Alhamdulillah, setelah lebih 25 tahun peristiwa itu
berlalu, telahan saya telah terbukti tepat. Tok Guru telah membuktikan bahawa ‘ulamak’
mampu menjadi Menteri Besar yang terbaik di Kelantan sehingga kini.
Bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud:
“Yang takut
kepada Allah di antara para hamba-Nya hanyalah para ulamak” (QS. Faathir:
28).
Malah sejarah telah membuktikan seorang ulamak bila di
beri kuasa untuk mengetuai kepimpinan pemerintahan dan pentadbiran negeri, ia
dilakukan dengan penuh tanggung jawab dan sentiasa cuba menjadikan pemerintahan
dan pentadbiran negeri itu suatu peluang untuk beribadat kepada Allah demi
mencapai keredaan Allah untuk memunggut
hasil yang telah dijanjikan di akhirat kelak yang merupakan matlamat kehidupan yang
sebenar yang akan kekal selama-lamanya.
Apabila peminpin mentadbir negeri dengan acuan Islam
yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w., maka faktor pembangunan ekonomi dan
sosial dengan sendirinya akan selari dengan syariat Allah. Dengan itu akan datang limpah rahmat Allah sebagaimana
telah di janjikan oleh-Nya.
Allah s.w.t.
berfirman, artinya:
“Jikalau
sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami akan
melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka
mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan
perbuatannya.” (QS. 7:96)
Perkara ini memang terjadi di Kelantan dibawah
kepimpinan Tok Guru.
Pada satu tahun saya masih ingat Pegawai Kewangan
Negeri memaklumkan bahawa simpanan rizab perbendaharaan negeri berada di tahap kritikal ( mampu bertahan untuk
tempuh tiga bulan sahaja)
Tok Guru
memberi komen. “ Kita perlu berjimat cermat dan semua EXCO
perlu bermunajat kepada Allah semoga diberi kemurahan rezeki” .
Seminggu kemudian, dalam mesyuarat mingguan EXCO yang
diadakan pada setiap hari Rabu, Pegawai Kewangan Negeri telah memaklumkan
bahawa Perbendahraan Negeri telah menerima Gran Perkapita daripada Kerajaan
Persekutuan dengan itu keadaan dana kerajaan negeri telah kembali normal.
Inilah diantara insiden yang pernah berlaku kepada Kerajaan Negeri Kelantan di
bawah kempimpinan ulamak.
Mungkin setengah pihak akan mengatakan situasi itu
hanya berkebetulan sahaja. Tetapi bagi saya ianya sebagai satu bukti yang telah
dijanjikan oleh Allah. Dan situasi ini telah berlaku beberapa kali di sepanjang
tempoh saya menjawat jawatan Setiausaha Majlis Mesyuarat Kerajaan (SUMMK).
Terbukti bahawa janji Allah itu pasti berlaku apabila kempimpinan dan rakyat di
sesebuah negeri atau negara itu beriman dan bertaqwa.
Faktor pemikiran kehidupan akhirat ini tidak begitu
jelas bagi pemimpian yang lebih mementingkan keduniaan, inilah realiti
kehidupan sebahagian besar dikalangan kita mengabaikannya.
Kepimpinan sebegini begitu gah dan bangga dengan
pembangunan ekonomi yang lebih menjurus
kepada kebendaan untuk mendapat hasil di dunia sahaja tapi unsur untuk mematuhi
syariat di abaikan. Natijahnya berlakulah perbuatan yang bercanggah dengan
syariat Islam dalam pembangunan ekonomi seperti manipulasi kewagan dan mengalakkan
riba untuk mendapat modal ratusan juta ringgit bagi perlaksanaan projek mega
yang lebih kepada kebanggaan dunia.
“Dan jadilah kamu sekalian bahagian dari umat
yang menyerukan kebajikan dan mengajak yang ma'ruf dan mencegah dari perbuatan
munkar, mereka itulah orang-orang yang beruntung
“ (Ali Imran:104)
Biografi Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
Beliau
dilahirkan pada 20 Syaaban 1349 Hijrah
bersamaan 10 /1/1931 Masihi, di pinggir bandar Kota Bharu iaitu di
Kampung Pulau Melaka. Anak kedua dari 9 orang adik beradik, Semasa kanak-kanak
mendapat pendidik langusng dari bapanya sendiri seorang Tok Guru yang terkenal
dengan panggilan Nik Mat Tok Alim.
Seawal
usianya 11 tahun beliau telah menimba ilmu agama di Pondok Haji Abas, Jerteh,
Besut Terengganu.
Selain
itu juga beliau pernah menunut di Pondok Tok Kenali Kubang Kerian. Beliau juga
pernah berguru dengan seorang ulamak hadis yang terkenal di Kelantan pada masa
itu, iaitu Maulana Khurasan.
Didorong
oleh keinginan untuk menuntut ilmu dan mencari pengalaman di tempat orang,
beliau menyambung pelajaran di Universiti New Bandi di India pada tahun 1952.
Meniggalkan kampung halaman yang cintai semata-mata untuk menimba ilmu
pengetahuan, menjadikan jiwanya cekal dan tabah. Pengalaman di tempat orang
pula semakin menguatkan azam dalam dirinya untuk kembali berbakti kepada anak pertiwinya sendiri. Namun kembara
ilmunya belum berakhir di India, dengan semangat yang berkobar-kobar untuk
meningkatkan lagi ilmunya beliau meneruskan kembara ilmunya ke Pakistan dan seteruskan menyambungkan lagi
di Universiti Al Azahar, Mesir sehinggalah beliau memperolehi ijazah sarjana.
Tampa
syak lagi membuktikan dirinya telah dilengkapi dengan pelbagai ilmu agama
sebagai persediaan untuk menjadi seorang ulamak dan tokoh pemimpin pada satu hari nanti.
Yang
beragama bertumbuhan……… Yang beriman berteguhan,
Yang
sujud berkekalan……..Yang amal berpanjangan,
Sesama manusai ianya berguna…… Sesama makhluk
ianya ilmu,
Di dunia dia berbuah………. Di akhirat beroleh barakah.
Sudah menjadi resmi ulamak……….
Jatuh ke laut menjadi pulau…. Jatuh ke darat
menjadi bukit.
Satu
benih yang baik tumbuh menjulang cahaya.
Setelah
satu dekat berkenala di negara orang untuk menimba ilmu, Nik Abdul Aziz pulang ke tanah air pada tahun
1962 dan membuka sekolah pengajiannya sendiri selain menjadi guru di
beberapa buah sekolah agama di Kelantan
dan juga mengajar di Kelas Dewasa untuk beberapa ketika. Ini membuktikan bahawa
Nik Abdul Aziz sememangnya mempunyai iltizam yang tinggi untuk memberi ilmu
kepada masyarakat setelah beliau kembali dengan ilmu penuh didada. Baginya
kerja mengajar dan berdakwah adalah kesinambungan kerja para Rasul dan Anbia.
Pada
tahun 1967, semasa sedang mengajar di sekolah Mahaad Muhammadi, tetiba datang
Pak Nik Lah meminta dirinya untuk menghadiri satu majlis di JKR 10, Kediaman Rasmi
Menteri Besar. Disana belaiu telah di maklum oleh Dato Asri, Menteri Besar
Kelantan pada masa itu, yang dirinya telah dipilih untuk menjadi calon bagi
Piliharaya Kecil , Kelantan Hilir sebagai calon Parti Islam Se Malaysia (PAS) dan
beliau telah meletakkan jawatan sebagai guru. Sehingga tahun 2015 belaiu mengekalkan rekod tidak pernah kalah
dalam pilihanraya.
Pada
tahun 1990 ombak perubahan politik ‘Gelombang Hijau’ telah melanda Kelantan.
Pakatan Pembakang iaitu Angkatan Perpaduan Ummah (APU) telah menang besar dalam
pilihanraya Umum ke-12 di Kelantan. Bermula tarikh itulah beliau telah diamanakan menjadi
Menteri Besar Kelantan.
Serban
dan jubahnya yang menjadi pakaian rasminya telah membuka mata masyarakat tentang keupayaan seorang ulamak memikul
amanah pentadbiran sebagai seorang Ketua
Kerajaan. Alhamdulillah .
Ranjau
berliku dan onak duri sepanjang memegang tapuk pemerintahan, telah berjaya
beliau harungi satu demi satu. Akhirnya
selama dua dekat di persada politik, telah membuka mata ramai pihak dan
meruntuhkan tembok perejudis yang dibina tinggi oleh sesetengah pihak sebelum
ini.
Menjunjung
budi dan menabur bakti, bapa kepada 10 orang anak, lima lelaki dan lima
perempuan yang juga merupakan datuk
kepada 52 orang cucu ini, pernah
dinobatkan sebagai Tokoh Pemimpin Islam Yang Paling Berpengaruh Di Dunia pada
tahun 2009. Beliau berada di tanggga ke 42 daripada 500 orang pemimpin Islam
Dunia.
Tok
Guru Nik Abdul Aziz telah mencetus banyak perubahan dalam belbagai aspek. Ideanya
ditiru tanpa segan silu, pandangannya
dihormati dan ulasannya sentiasa dicari. Beliau memperkenalkan ‘Dasar Membangun
Bersama Islam’. yang dijadikan paksi kepada setiap gerak kerja yang dilakukan dalam bidang pentadbiran,
belaiu berusaha sedaya mungkin untuk menjadikan pentadbiran keseluruhannya berpijak diatas landasan Islam.
Justru
beliau memperkenalkan konsep ummi iaitu, Ubudiah, Masuliah dan Itqan . Warga kerja di asuh untuk memahami
bahawa kerja adalah ibadah dan diganjari dengan pahala jika dilakukan sesuai
dengan syariat Allah s.w.t.
Dalam
bidang ekonomi beliau merupakan pencetus kepada idea Pajak Gadai islam di
Malaysia. Belaiu telah mengarahkan wang kerajaan dibawa keluar dari Bank
Konvensional dan disimpan di Perbankan Islam. Fenomina ini telah menjadi
penggerak kepada perkembangan Perbankan Islam yang amat ketara di Malaysia
khususnya dan di Asia amnya. Beliau juga telah memperkenalkan ‘dinnar emas
Kelantan’ sebagai usaha menangani masalah kejatuhan nilai wang kertas Ringgit
Malaysia pada satu ketika. Kini pelaburan dalam bentuk ‘gold bar’ menjadi salah
satu kaedah pelaburan yang popular di Malaysia.
Premis-premis
judi tidak dibenarkan beroperasi dan arak pula dikawal penjualannya,
menunjukkan betapa seriousnya hasrat belaiu untuk menolak perkara-perkara yang telah
diharamkan oleh Allah s.w.t. Hasilnya dua abad Kelantan terus membangun dengan
kehadiran pelabur yang memberangsangkan.
Dari
aspek kebajikan beliau mencetuskan idea cuti
dua hari seminggu bagi kakitangan
awam dan cuti bersalin 90 hari serta menyediakan skim takaful untuk warga emas
dan ibu tunggal.
Manakala
dari aspek pengisian rohani, warga urus tadbir negeri Kelantan keseluruhnya di
asuh dengan tarbiah setiap masa oleh tazkirah dan peringatan yang tidak pernah
lekang dari bibirnya.
Sifat
lapang berbuka tangan, hatinya bersih bepalut iman, kesalahan orang dia
lupakan, kesushan orang dia rasakan, dendam kesumat dia jauhkan. Hasilnya dua
dekat tanpa rasuah, dua dekat penuh sejarah, dua dekat penuh gemilang, dua
dekat diukir dengan tinta emas yang penuh bersejarah, dialah “Murrabi Umah” Tok
Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.
Walaupun beliau mempunyai masalah kesihatan jantung, darah
tinggi dan gastrik. Tetapi itu semua tidak menjadi halangan kepada beliau untuk
meneruskan tugas dan tanggung jawabnya sebagai Menteri Besar. Sehinggalah pada
akhir tahun 2004, beliau dimasukkan ke hospital HUSM setelah mendapat serangan
sakit jantung.
Beliau sendiri mengakui bahawa kesihatannya semakin terganggu
sejak akhir-akhir ini. Namun itu semua tidak menghalangnya untuk terus berbakti
kepada masyarakat.
“Saya akui pada zahirnya, tubuh saya ada mengalami masalah
berkaitan jantung, tetapi pemikiran saya
masih tajam untuk berfikir dan membuat penilaian atau keputusan”.
Setelah mencurah bakti kepada rakyat Negeri Kelantan lebih 23
tahun. Belaiu telah disahkan mengidap kanser prostat dan mendapat rawatan
lanjut di HUSM. Setelah beberapa tahun dirawat dan telah ditakdirkan masanya
telah sampai bagi beliau untuk kembali mengadap pencipta-Nya.
Tok Guru Nik Abdul Aziz telah meninggal dunia di kediamannya
di Pulau Melaka, Kota Bharu pada 12 Februari 2015 pada pukul 9:40 malam akibat
penyakit kanser prostat. Jenazahnya
dikebumikan di sebelah kubur bapanya, Tuan Guru Haji Nik Mat Raja Banjar
di Tanah Perkuburan Islam Pulau Melaka, selepas disembahyangkan di Masjid Tok
Guru Pulau Melaka.
Jenazah Almarhum Tok Guru Nik Abdul
Aziz diusung oleh ribuan umat Islam dan bukan Islam yang datang memberi
penghormatan terakhir pada hari kematian beliau.
Kesimpulannya Tok Guru adalah seorang ulamak yang begitu
gigih memperjuangkan Islam dalam sistem berpolitik di Malaysia. Beliau telah
mula memperjuangkan Islam semenjak pulang menuntut ilmu dari luar negara pada
tahun 1960an lagi. Berkat kegigihan, ketabahan dan penuh kesabaran mengembangkan
syiar Islam di bumi kelahirannya Kelantan.
Beliau telah mencapai kemuncak kejayaan dan berjaya menerajui pentadbiran dan
pemerintahan negeri Kelantan selama 23 tahun. Beliau telah membuktikan bahawa
sebaik-baik pemimpin ummah adalah seorang ulamak yang dapat membawa kebahagian
dan kejayaan di dunia dan juga memperolehi kejayaan dan keredaan Allah di
akhirat.
Pencapaian Tok Guru sebagai seorang ulamak yang pertama di Malaysia
berjaya memegang tapuk pemerentah sebagai Menteri Besar selama 23 tahun adalah
satu rekod yang sukar ditandingi setakat ini dan mungkin juga tidak akan ada
pesaing seumpamanya di masa-masa akan datang. Tok Guru Nik Abdul Aziz merupakan
seorang ulamak terbilang satu dalam
sejuta orang.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.