PENGURUSAN
RESIKO
DALAM KEHIDUPAN
Sunatullah bahawa kehidupan penuh dengan ketidak tentuan. Semua insan di
dunia ini tidak dapat mempastikan
masa depan mereka secara tepat. Hatta
sesaat berikutnyapun kita tidak pasti
samada masih hidup atau telah menjadi Allahyarham. Hanya Allah sahaja Yang Maha
Mengetahui perka-perkara yang akan berlaku dimasa hadapan.
Islam mengajar umatnya supaya sentiasa disusuli dengan ungakapan “In Sya
Allah” apabila berbicara tentang masa hadapan.
Allahl berfirman yang bermaksud;
Dan jangan sekali-kali kamu
mengatakan tentang sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini besok
pagi, kecuali (dengan menyebut): "Insya Allah". Dan ingatlah kepada
Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: "Mudah-mudahan Tuhanku akan
memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini." (Q.S. Al-Kahf : 23-24)
Ayat di atas adalah teguran Allah kepada Rasulullah s.a.w. Sirah ini dikatakan Rasulullah s.a.w. sedang becerita tentang pemuda Ashabul Kahfi,
namun nabi tidak melanjutkannya kerana wahyu belum turun, Nabi pun menjelaskan
bahwa besok akan disambung akan tetapi Nabi lupa mengatakan ‘In sya Allah’,
maka ayat di atas sebagai teguran Allah.
Sememangnya setiap insan akan mengimpikan suatu bentuk kehidupan yang
baik.
Dalam konteks Islam, kehidupan yang baik bermaksud mewujudkan
keseimbangan antara aspek kerohanian dengan aspek kebendaan dalam kegiatan
harian. Bagi mencapai kehidupan yang baik di dunia dan akhirat, setiap insan
sama ada suka ataupun tidak perlu memikirkan perancangan (planning) hala tuju
kehidupan mereka.
Kita perlu merancang kerana ia merupakan sunnah atau jalan para Rasul.
Dalam hal ini, kisah Nabi Yusuf a.s. seperti yang digambarkan dalam al-Qur’an
dapat memberikan pengajaran yang jelas betapa pentingnya perancangan untuk masa
depan.
Secara logiknya, al-Qur’an tidak menceritakan kisah ini hanya untuk
bacaan semata-mata, tetapi ia diceritakan untuk kita jadikan sebagai iktibar bagi
orang yang berfikir dan beriman kepada Allah s.w.t..
Allah s.w.t. menjelaskan bahawa ketika utusan Raja Mesir datang kepada
Nabi Yusuf a.s. di dalam penjara meminta beliau mentakwilkan mimpi, ia berkata
“Yusuf, wahai orang yang amat dipercayai, terangkanlah kepada kami tentang
(mimpi) tujuk ekor lembu betina yang gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor
lembu betina yang kurus-kurus; dan tujuh tangkai (gandum) yang hijau dan
(tujuh) lainya yang kering (terangkanlah takwil mimpi itu) agar aku kembali kepada
orang-orang (yang mengutus itu), semoga mereka akan mengetahuinya.” (Surah
Yusuf ayat 46)
Berdepan dengan tugas itu, Nabi Yusuf a.s ternyata tidak hanya
mentakwilkan mimpi itu sahaja, bahkan beliau memberi petunjuk kepada mereka
supaya membuat perancangan bagi masa depan untuk mengatasi kesukaran dan bahaya
kelaparan yang diramalkan akan menimpa negeri Mesir. Baginda mencadangkan
beberapa langkah penting yang perlu diambil bagi menghadapi kesukaran tersebut.
Al-Sayyid Qutb dalam kitabnya Tafsir fi Zilal al-Qur’an mengatakan Raja
(Mesir) itu meminta huraian erti mimpinya. Para pegawai kerajaan dan para ahli
nujum tidak sanggup menghuraikan erti mimpi tersebut, kerana menganggap mimpi
itu satu petanda akan berlaku kejadian-kejadian yang buruk. Sebaliknya, untuk
menunaikan kehendak Raja, mereka memperlihatkan apa-apa sahaja yang dapat
menyenangkan raja dan menyembunyikan sesuatu yang menyedihkan. Untuk itu,
mereka menghindari daripada berbincang mengenai mimpi itu dengan mengatakan
mimpi itu kosong dan tidak mempunyai sebarang erti.
Dalam hal ini, sikap Nabi Yusuf a.s berlainan daripada para pegawai
tersebut. Baginda mentakwilkan mimpi Raja dan menasihatkannya supaya berusaha
mengatasi akibat-akibat yang ditunjukkan dalam mimpi tersebut. Baginda mencadangkan
langkah-langkah yang sesuai dan menjelaskannya.
Paling tidak, terdapat empat langkah yang perlu dirancangkan itu.
Pertama, perlu melipat gandakan lagi usaha bekerja yang sedang dilakukan serta
menetapkan jangka waktu yang diperlukan. Kedua, perlu bersungguh-sungguh
melakukan kegiatan pertanian dalam jangka masa tertentu. Ketiga, perlu berusaha
meningkatkan pengeluaran; dan keempat, perlu bekerja keras secara terus menerus
dan bersungguh-sungguh.
Nabi Yusuf a.s menyatakan “Supaya kamu bercucuk-tanam selama tujuk tahun
(lamanya) sebagaimana biasa” (Surah Yusuf ayat 47). Maksudnya, bercucuk-tanam
berturut-turut selama tujuh tahun musim subur, sebagaimana yang diisyaratkan
dalam mimpi “Tujuh ekor lembu betina yang gemuk-gemuk”. Kata Nabi Yusuf lagi “Maka apa (gandum) yang
kamu tuai hendaklah dibiarkan sahaja pada tangkainya” (Surah Yusuf ayat 47).
Maksudnya biarkan sahaja bijian gandum itu pada tangkainya kerana hal itu akan
menjadikan gandum tahan daripada gangguan serangga perosak dan tidak terjejas akibat
daripada perubahan cuaca panas.
Berdasarkan cadangan-cadangan itu, jelas menampakkan betapa pentingnya
cara penyimpanan yang baik untuk menjaga hasil bumi. Makna ayat tersebut
mencakupi petunjuk mengenai kepentingan menyimpan dan cara hidup berekonomi,
tidak boros dan tidak belebih-lebihan. Hal ini kerana Islam adalah agama yang
mementingkan prinsip keseimbangan dan sama sekali menolak sifat bakhil dan
mengharamkan pembaziran atau menggunakan harta untuk hal-hal yang tidak
bermanfaat (maksud ayat 67 daripada Surah al-Furqan).
Dalam perancangan mengatasi kesulitan yang ditunjukkan oleh Nabi Yusuf
a.s itu, terdapat suatu perkara yang sangat perlu diberi perhatian, iaitu
berhati-hati dalam membelanjakan harta dan tidak melakukan pembaziran.
Perbelanjaan ditentukan kepada keperluan-keperluan utama, yang dikatakan oleh
Nabi Yusuf “Kecuali sedikit untuk kamu makan” (Surah Yusuf ayat 47).
Baginda juga memberi petunjuk mengenai keharusan menggunakan harta
simpanan dengan cara sebaik-baiknya, terutama pada masa kesulitan. Baginda
berkata “Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit (sangat
kemarau), yang menghabiskan apa
(makanan) yang kamu simpan untuk menghadapinya, kecuali sedikit daripada
apa-apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih)” (Surah Yusuf ayat 48).
Hasil pemikiran dan perancangan Nabi Yusuf a.s yang berdasarkan petunjuk
Allah s.w.t. kepadanya itu, maka umatnya terhindar daripada bencana kelaparan
dan dapat mengatasi satu malapetaka yang besar.
Dalam Surah Yusuf ini juga, dijelaskan bagaimana Nabi Yaakub a.s. (bapa
kepada Nabi Yusuf a.s.) membuat perancangan untuk mengurangkan risiko dengan
memberi pesanan kepada anak-anaknya.
Pesanan ini dijelaskan menerusi ayat 67 daripada Surah Yusuf yang
bermaksud “Dan ia berkata lagi: Wahai anak-anakku! Janganlah kamu masuk (ke
bandar Mesir) dari sebuah pintu sahaja, tetapi masuklah dari beberapa buah
pintu yang berlainan. Dan aku (dengan nasihatku ini), tidak dapat menyelamatkan
kamu daripada sesuatu takdir yang telah ditetapkan oleh Allah. Kuasa menetapkan
sesuatu (sebab dan musabab) itu hanya tertentu bagi Allah. Kepada-Nyalah aku
berserah diri, dan kepada-Nyalah hendaknya berserah orang-orang yang mahu
berserah diri.”
Ayat-ayat ini perlu difahami dan dijadikan panduan supaya kita sentiasa
bersedia dengan sesuatu perancangan untuk menghadapi sebarang kemungkinan.
Melalui perancangan yang baik dan teratur, sesuatu sumber itu dapat
dioptimumkan manfaatnya bagi perancangan masa depan.
Demikianlah ilmu perancangan yang telah lama tercatat dalam al-Qur’an
untuk kepentingan umat manusia umumnya dan kesejahteraan umat Islam khususnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa Islam bukan agama yang mengajar orang berfikir
secara membuta tuli atau bertawakkal tanpa alasan.
Islam adalah agama yang mengajar manusia supaya memerhatikan dan
mempelajari dengan teliti terutama perkara yang berkaitan soal-soal
pengeluaran, penggunaan dan keperluan-keperluan material lain yang diperlukan
dalam kehidupan masyarakat.
Rasulullah s.a.w. dalam segala hal amat mementingkan perancangan.
Misalnya, sebaik sahaja tiba di Madinah, lalu Baginda s.a.w. segera meletakkan
dasar-dasar bagi terbentuknya pemerintahan Islam pertama di dunia. Baginda
membangunkan masjid sebagai tempat ibadah; tempat bermesyuarat; tempat untuk
mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar khususnya dan untuk memperkukuhnya
persaudaraan semua umat Islam pada umumnya.
Selepas itu Baginda mengadakan perjanjian dengan golongan Yahudi,
meletakkan dasar perundangan Kota Madinah agar setiap orang dapat mengetahui kedudukan
dalam masyarakat serta mengetahui perkara yang menjadi hak dan kewajipannya.
Samalah juga perkara yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. pada
malam Hijrah; malam ‘Aqabah dan peristiwa yang berlaku di rumah al-Arqam bin
Abi al-Arqam. Semua ini membuktikan Islam amat mementingkan perancangan yang
teratur dan kemas.
Oleh itu, jelaslah bahawa Islam mementingkan perancangan. Ia selari
dengan gesaan al-Qur’an dan langkah-langkah yang dilakukan oleh Rasulullah
s.a.w. Sebenarnya semua yang ada di alam ini juga berlaku mengikut perancangan
dan peraturan yang kemas. Bila perancangan dan peraturan itu rosak, maka
rosaklah alam ini.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
“Matahari berjalan di tempat
peredarannya; demikianlah ketetapan yang Maha Kuasa lagi Maha Mengetahui. Dan
telah Kami tetapkan bagi bulan ia
beredar melalui beberapa peringkat, sehingga kelihatan di akhir peredarannya
kelihatan kembalinya ke peringkat awalnya seperti tandan yang kering. Tidaklah mungkin
bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pula tidak dapat mendahului siang,
kerana tiap-tiap satunya beredar di tempat edarannya masing-masing.” (Surah Yasin ayat 38-40)
Banyak ayat al-Qur’an membincangkan masalah penyerahan soal-soal
keduniaan kepada manusia, semata-mata untuk membolehkan kita merenung dan
berfikir, kemudian membuat perancangan dan bekerja menunaikan tugas yang
dipertanggungjawabkan dengan sebaik-baiknya.
Dapat dirumuskan bahawa
perancangan merupakan sunnah atau jalan para Rasul. Ia telah lama tercatat
dalam al-Qur’an untuk kepentingan umat manusia umumnya dan kesejahteraan umat
Islam khususnya. Semua perancangan yang dibuat bertujuan menjaga negara,
bangsa, masyarakat, diri dan keluarga
kita daripada sebarang risiko atau kemungkinan yang tidak dijangkakan
pada masa depan. Janganlah disalahkan takdir apabila sesuatu malapetaka berlaku
kepada kita, sedangkan kita tidak berusaha langsung untuk mengelakkan diri
daripadanya walhal kita mempunyai pilihan untuk berbuat sesuatu.
Iktibar daripada cerita tentang pentingnya manusia mengadakan
perancangan untuk kehidupan yang tidak menentu di dunia ini. Pengalaman penulis
menjaga isteri yang mengidap penyakit ginjal kronik dan perlu menjalani rawatan
dialisis.
MasyaAllah. Perbelanjaan untuk mendapat rawatan dialisis setiap bulan
begitu begitu besar sekali. Kami terdpaksa membayar kos rawatan dialisis yang
berjumlah RM3,920.00 sebulan. Sesi rawatan dialisis sebanyak 3 kali seminggu.
Bayangkan jika jangka hayat pesakit ginjal purata adalah antara 10
tahun. Jumlah wang yang diperlukan adalah sebanyak RM47,040 setahun. Untuk
tempoh 10 tahun jumlah kos rawatan dialisis mencecah sebanyak RM470,400.00
Mampukah kita menyediakan jumlah wang sebanyak itu ?
Kami memangnya bernasib baik kerana saya sebagai pesara kerajaan, segala
kos rawatan dialisi untuk isteri adalah ditanggung oleh Kerajaan sepenuhnya.
Tetapi jika orang awam yang bekerja sendiri atau swasta yang tidak
mempunyai skim pencen akan mengalami masalah kewangan untuk kos rawatan
dialysis. Mereka boleh mendapat rawatan di hospital-hospital kerajaan, tetapi
perlu diingat diingat pada masa ini telah berlaku lebihan pesakit ginjal kronik
yang mendapat rawatan di hospital kerajaan berbanding dengan mesen dialysis ada
di setiap hospital.
Ketidak cukupan perlatan ini, akan memberi kesan kepada pesakit ginjal
untuk menjalani rawatan dialisi secara kebih efisen. Jika tempoh menunggu itu
lama ia akan mengganu kesihatn pesakit dan boleh membahayakan pesakit.
Oleh itu untuk mengatasi masalah ini, disarankan supaya setiap orang
perlu merancang secara stratigik untuk mempastikan masa depan mereka akan
terjamin dari segi kemudahan merawat sebarang penyakit kronik yang mungkin
berlaku.
Salah satu alternatif yang terbaik adalah disyorkan setiap orang
mengambil polisi takaful semasa mereka masih muda, sihat tubuh badan dan
mempunyai pekerja tetap sama ada bekerja sendiri atau bekerja dengan pihak
lain.
Pengsyoran ini dibuat kerana
dalam kehidupan tidak sepanjang masa kita berada dalam zon selesa dari segi
kewangan dan kesihatan. Kerana setiap orang berkemungkinan menghadapi masa
depan yang berasiko tinggi mengalami beberapa masalah penyakit kritikal.
Ramai dari kalangan kita yang merasakan rugi ambil skim takaful. Tapi
sebaliknya kita akan rugi jika tidak ada skim takaful bila berhadapan dengan
masalah kos rawatan yang besar bagi merawat pelbagai penyakit kritikal sepert
sakit ginjal kronik.
Oleh itu adalah bijak jika kita mengamalkan sikap ‘bersedia payung
sebelum hujan’. Kita perlu menyimpan duit semasa kita masih sihat melalui skim
takaful yang akan membantu kita semasa dalam kesudahan di kemudian hari.
Sesetengah orang beranggapan bahawa mereka telah ada perlindungan yang
dibuat oleh syarikat dimana dia sedang bekerja. Hanya mungkin berminat selepas
bersara (56 tahun).
Tahukah anda takaful kesihatan hanya boleh diambil ketika sihat sahaja.
Bila sudah ada diabetis atau darah tinggi segalanya mungkin sudah
terlewat. Adakah anda boleh memberi jaminan anda tiada penyakit apabila
menjelang umur 50-an. sanggupkah anda menggunakan wang EPF@ KWSP anda untuk
membayar bil hospital. ?
Polisi Takaful Kesihatan ada menyediakan plan untuk membiayai penyakit
kronik seperti:
1 . Strok/ Angin Ahmar
2. Serangan Jantung - Keterukan Tertentu
3. Kegagalan Buah Pinggang - memerlukan dialisis atau transplan buah
pinggang.
Manfaat pampasan penyakit berkaitan buah pinggang adalah untuk kegagalan
buah pinggang tahap akhir yang dikemukakan sebagai kegagalan buah pinggang
kronik tidak boleh pulih pada kedua-dua buah pinggang untuk berfungsi, yang
mengakibatkan dialisis secara berkala dimulakan atau transplan buah pinggang
perlu dijalankan.
4. Kanser
5. Pembedahan Pintasan Arteri
Koronari
Pembedahan pintasan arteri koronari adalah digunakan untuk mengantikan
arteri rosak yang menyalurkan darah untuk jantung. Doktor bedah mengunakan
saluran darah yang diambil dari bahagian lain untuk membaiki saluran darah yang
rosak tersebut.
6. Penyakit Arteri Koronari Serius
7. Angioplasti dan Rawatan Invasif lain atau penyakit Arteri Koronari
8. Kegagalan Hati Tahap Akhir:
9. Hepatitis Viral Fulminan;
10. Koma - Mengakibatkan defisit neurologi kekal dengan simptom
klinikal yang berterusan;
11. Tumor Otak Benign - Keterukan
Tertentu ;
12. Kelumpuhan Anggota ;
13. Buta - Kekal dan Tidak Boleh ;
14. Pekak - Kekal dan Tidak Boleh Pulih
15. Kelecuran Tahap Ketiga - Keterukan Tertentu ;
16. Jangkitan HIV Melalui Darah ;
17. Penyakit Paru - Paru Tahap Akhir ;
18. Ensefalitis - Mengakibatkan Ketidakupayaan Kekal untuk
melakukan Ativiti Kehidupan
Harian ;
19. Transplan Organ Utama/Sumsum Tulang ;
20. Hilang Keupayaan Bertutur ;
21. Pembedahan Otak ;
22. Pembedahan Injap Jantung ;
23. Kehilangan Upaya Hidup Sendiri (berdikari)
24. Meningitis Bakteria - Mengakibatkan Ketidakupayaan Kekal untuk
melakukan Ativiti Kehidupan
Haria;
25. Trauma Kepala Major (Teruk) - Mengakibatkan Ketidakupayaan
Kekal untuk melakukan Ativiti
Kehidupan Harian ;
26. Anemia Aplastik Kronik - Mengakibatkan Kegagalan Kekal
Sumsum Tulang ;
27. Penyakit Neuron Motor - Defisit Neurologi Kekal dengan
Simptom Klinikal Berterusan ;
28. Penyakit Parkinson - Mengakibatkan Ketidakupayaan Kekal untuk
melakukan Ativiti Kehidupan
Harian ;
29. Penyakit Alzheimer / Demensia Teruk ;
30. Distrofi Otot ;
31. Pembedahan Aorta ;
32. Sklerosis Multipel
33. Hipertensi Arteri Pulminonari Primer - Keterukan Tertentu ;
34. Penyakit Sistik Medular ;
35. Kardiomiopati - Keterukan Tertentu ;
36. Lupus Eritematosus Sistematik Dengan Komplikasi Buah
Pinggang Yang Teruk.
Dapat dirumuskan bahawa skim takaful menyediakan sebanyak 36 jenis penyakit
kritikal yang diberi perlindungan.
Oleh itu adalah amat bijak jika kita merancang masa hadapan kehidupan
keluarga kita yang belum pasti 100 % akan bahagia dan dalam keadaan baik
selama-salamanya. Dengan adanya skim
takaful perubatan yang diambil pada masa
kita masih sihat dan mempunyai kewangan yang baik itulah satu pelaburan yang
bijak bila kita gunakan untuk bayaran skim takaful perubatan.
Perlu juga di ingat bahawa perancangan kita hanyalah satu ikhtiar
untuk mempastikan masa depan kita terjamin bila diduga dengan penyakit
kronik dan kritikal. Yang menentukan kita dan keluarga berada dalam keadaan
sihiat afiat sentiasa adalah Allah Yang Maha Berkuasa.
Perlulah kita pada setiap masa menjaga hak Allah dalam kehidupan kita seharian, jika
kita mahu mendapat Rahmat dan Perlindungan Allah. Mereka yang beriman dan
bertaqwa adalah hamba-Nya yang sentia dijaga oleh-Nya.
Untuk itu marilah kita sama-sama
audit diri sejauh mana kita sebenarnya hidup dengan mengamalkan segala syariat
Allah setiap masa, bagaimana dengan solat 5
waktu kita, pusa Ramadan dan lain-lain amal ibadat yang ditetapkan oleh Allah.
Sudahkan kita meninggalkan segala perbutan dosa yang dilarang oleh
Allah. Jika kita dapati semua perkara
ini belum dilakukan sepenuhnya , maka
marilah kita berazam untuk mengamalkannya, In Sya Allah.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.