BAB 6
CARA BERIBADAT UNTUK
PESAKIT
GINJAL KRONIK
Solat adalah tiang agama, solat merupakan amalan yang
pertama akan dihisab di akhirat kelak. Jika amlan solat telah diterima di
mahkamah Allah di Mahsyar kelak, maka ibadat-ibadat lain akan mudah dihisab.
Ketika sakit bukan alasan untuk tidak beribadah yang menjadi
rutin dalam kehidupan seorang muslim yang beriman, bahkan kita tetap beribadah
dan semakin mendekatkan diri kepada Allah serta berdoa kepada-Nya, kerana yang
menyembuhkan sesuatu penyakit hanyalah Allah. Ubatan adalah penyebab kesembuhan
sahaja.
Perlu kita yakini bahawa sakit merupakan ujian dari Allah,
dan perlu benar-benar kita tanamkan
dalam keyakinan diri bahwa ujian dan cubaan berupa kesakitan adalah tanda kasih
sayang Allah kepada hamba-Nya. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya
pahala yang besar didapatkan melalui cubaan yang besar pula. Apabila Allah
mencintai seseorang, maka Allah akan memberikan cubaan kepadanya, barangsiapa
yang redho (menerimanya) maka Allah akan meredhoinya dan barangsiapa yang murka
(menerimanya) maka Allah murka kepadanya.” (HR )
Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:
“Apabila Allah
menginginkan kebaikan bagi seseorang hamba, maka Allah menyegerakan
siksaan baginya di dunia”
(HR )
Mari kita renungkan hadis ini, apakah kita tidak ingin Allah
menghendaki kebaikan kapada kita? Allah segerakan hukuman di dunia dan Allah tidak menghukum kita lagi
di akhirat yang tentunya hukuman di akhirat lebih berat siksanya berlipat-lipat kali ganda.
Perlu kita sadari bahwa hukuman yang Allah turunkan
merupakan akibat dosa kita sendiri, salah satu bentuk hukuman tersebut adalah
Allah menurunkannya berupa penyakit.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman nyang bermaksud:
“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan
sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan
berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang
yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan:”Innaa lillahi wa innaa ilaihi
raaji’uun”.Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat
dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. ( Al
Baqarah : )
Ujian juga merupakan takdir Allah yang wajib diterima dengan
kesabaran, Alhamdulillah jika kita mampu menerimanya dengan redha bahkan rasa
syukur. Semua manusia pasti mempunyai ujian masing-masing. Tidak ada manusia
yang tidak pernah tidak mendapat ujian dengan mengalami kesusahan dan
kesedihan. Setiap ujian pasti Allah timpakan sesuai dengan kadar kemampuan
hamba-Nya untuk menanggungnya kerana Allah tidak membebankan hamba-Nya di luar
kemampuan hamba-Nya.
Apabila isteri telah disahkan mengidap penyakit ginjal kronik, maka ianya
memberi satu pengajaran baru dalam hidup kami suami isteri. Cara beribadat
seperti solat dan puasa perlu dilakukan mengikut keadah baharu sebagai pesakit
ginjal kronik.
Untuk membolekan isteri menjalan ibadat solat dan puasa
dengan lebih sempurna mengikut hukum fikah, saya sebagai suami perlu mencari
maklumat baru bagaimana tatacara pesakit kronik menjalani ibadah.
Saya terbaca satu artikel dalam laman sesawan yang ditulis
oleh Ustaz Hamizul Abdul Hamid, Perunding Dakwah Zakat Selangor (MUIS).
Apa yang kami hadapi
setelah isteri menjalani rawatan dialisis . Keadah beribadah berudah dari cara
beribadah biasa.
Solat umpamanya ia perlu dilakukan keadah solat ‘jamak’ pada
setiap hari isteri menjalani rawatan dialisis kerana masa yang diperlukan adalah melebihi 4 jam
yang melibatkan dua waktu solat seperti zohor dan asar, maghrib dan isya’.
Begitu juga dengan ibadat puasa, bagi pesakit ginjal kronik
tidak boleh berpuasa kerana ia akan memberi
kesan kepada ‘fistula’. Kerana puasa akan menyebabkan fistula menjadi
kering dan tersumbat. Oleh itu pesakit perlu membayar fidyah puasanya.
Untuk mendapat pemahaman yang lebih jelas tentang tatacara
beribadah bagi pesakit kronik marilah kita bersama meneliti penulisan Ustaz
Hamizul Abdul Hamid:
1.
Persoalan melakukan ibadat bagi orang sakit?
Perkara
asas yang mesti kita fahami, Allah SWT tidak pernah mahu membebankan kita dalam
kehidupan. Allah menyebutkan:
“Kami
(Allah) tidak menurunkan al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau
menanggung kesusahan.” (Taha: 2)
Bahkan
Islam amat meraikan keadaan tertentu demi memudahkan umatnya.
Allah sebut
lagi: “Allah menghendaki kemudahan bagi
kamu dan tidak menghendaki kesusahan bagi kamu,” (al-Baqarah: 185)
Dalam
Islam, ibadah adalah mudah. Untuk solat misalnya, kita boleh memakai apa sahaja
jenis pakaian asalkan menutup aurat dan bersih, kemudian mengadap kiblat dan
solatlah. Kita tidak perlu membeli peralatan yang mahal-mahal untuk solat.
Bahkan
mungkin ramai yang tidak sedar, keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor
tahun 2001 telah menyatakan, adalah harus hukumnya menjamakkan solat kerana
menjalani rawatan penyakit kronik yang memakan masa yang lama dan ia disahkan
oleh doktor yang pakar bahawa rawatannya memang mengambil masa solatnya kerana
panjangnya tempoh rawatan itu, misalnya kerana pembedahan dan seba
gainya (dikeluarkan pada 16 Januari 2001, rujuk [MUFTI Sel. 500-2; PU. Sel. AGM/0007 Jld. 2]).
gainya (dikeluarkan pada 16 Januari 2001, rujuk [MUFTI Sel. 500-2; PU. Sel. AGM/0007 Jld. 2]).
Oleh itu,
dalam soal ibadat bagi orang sakit, sudah pastilah ada lebih banyak kelonggaran
tertentu di sana-sini. Maka, umat Islam tidak sepatutnya mengambil jalan mudah
dengan meninggalkan ibadah solat ketika mereka sakit. Walhal, sepatutnya
kesakitan itu memberikan keinsafan agar lebih dekat dengan Allah.
2.
Apakah jenis sakit dan jenis ibadah yang boleh dilakukan?
Sakit itu,
sama ada pada bahagian tubuh badan tertentu mahu pun sakit yang melibatkan
keseluruhan tubuh badan. Misalnya, jika luka di lengan atau kaki, sehingga
tidak boleh dilalukan air wudhuk ke atasnya kerana boleh memudaratkan, maka
Islam membolehkan tayamum.
Jika sakit
seluruh tubuh sehingga tidak mampu berdiri, misalnya dalam bab solat, maka
ibadah tersebut boleh dilakukan dalam keadaan duduk, baring, menelentang,
bahkan sehingga menggunakan isyarat mata dan gerak hati sekalipun, masih wajib
bersolat.
Namun
begitu, solat dalam keadaan duduk ini hendaklah terlebih dahulu dilihat kepada
kemampuan individu berkenaan. Andai kata pesakit masih mampu berdiri lebih
dahulu, maka hendaklah dia mengangkat takbiratul ihramnya dalam keadaan
berdiri. Selepas itu, andai dia sudah tidak larat atau dibimbangi jatuh, maka
baharulah dia duduk.
Adalah
salah seandainya dia masih mampu lagi berdiri; tetapi memilih untuk melakukan
solat duduk dari awal. Kecualilah solat sunat, ia boleh dilakukan dalam keadaan
duduk walaupun tiada keuzuran sakit.
Begitu juga
dalam ibadah puasa, orang yang uzur kerana faktor usia dan sakit, diharuskan
tidak berpuasa dan jika mereka memang tidak mampu lagi mengqadakan puasa itu sehingga
meninggal dunia, cukup bagi warisnya hanya membayar fidyah. Namun begitu, di
sisi mazhab Syafie, disunatkan bagi waris untuk mengqadakan puasanya. Inilah
fleksibeliti dalam ibadah dan ia memudahkan kita, dengan syarat kita memahami
caranya.
3. Bagaimana
cara untuk lakukan ibadat tersebut?
Tayamum
misalnya, hendaklah diambil wudhuk setakat yang termampu. Katakanlah si A luka
di lengan kanannya, maka ratakan air di lengan kanan setakat termampu, yakni
tidak dipaksa air sampai ke tempat yang luka itu, kemudian secara tertib
basuhlah tangan kiri, kepala dan kaki. Setelah itu, bertayamumlah dengan niat
menggantikan air yang tidak sampai ke atas lengan yang tidak dapat diratakan
dengan air wudhuk tadi.
Namun ada
juga pandangan yang menyatakan, boleh sahaja ‘dilalukan’ tangan sebagai
‘isyarat’ meratakan air ke atas bahagian yang luka dan selepas itu, tidak perlu
lagi diikuti dengan tayamum.
Bahkan ada
juga pandangan fikah, orang yang luka anggota wudhuknya boleh terus melakukan
tayamum tanpa perlu berwudhuk lagi. Walau apa sekalipun pandangan fikah, kita
hendaklah belajar agar kelak kita melakukannya dengan ilmu.
Ada juga
orang yang ditimpa masalah kencing tidak lawas, sakit yang sentiasa perlu
membawa beg najis di badannya atau wanita yang mengidap istihadah (darah
penyakit yang terus keluar dari kemaluannya), maka hendaklah mereka mengambil
wudhuk apabila masuk waktu solat dan terus dikerjakan solatnya, yakni tidak
diselangi dengan sebarang perbuatan lain.
Andainya
semasa dia sedang solat dan najisnya terkeluar, dimaafkan kerana sudah darurat.
Apa yang penting, jangan tidak solat.
Jika puasa,
maka setiap hari yang ditinggalkan itu, hendaklah dibayar fidyahnya satu cupak
(kira-kira 675 gram) makanan asasi atau beras.
Demikianlah
juga dalam bab haji, jika kebetulan sakit, maka kita boleh mewakilkan orang
untuk membuat lontaran di jamrah atau diusung melakukan tawaf dan sai’e. Bahkan
jika perlu, waris boleh membuat badal haji ke atas orang yang sakit dan tiada
tanda-tanda akan sembuh sehingga dia meninggal dunia. Inilah indahnya ibadah
dalam Islam.
4.
Adakah ibadah itu lebih ringan dilakukan berbanding ketika sihat?
Sudah pasti
ada keringanannya. Misalnya, dalam bab solat, solat orang sakit yang dalam
keadaan baring pasti lebih ringan daripada berdiri.
Bahkan
ulama membahaskan banyak aspek, misalnya jika dalam keadaan tertentu yang tiada
air dan tiada debu untuk bertayamum atau memang tidak boleh menggunakan
kedua-duanya, atau dalam keadaan sedang terbang di udara dan sebagainya, maka
orang itu masih wajib bersolat biarpun tanpa wudhuk dan ia dinamakan solat
menghormati waktu.
Dalam
situasi tertentu juga, orang lain boleh membantu orang yang sakit untuk
berwudhuk.
5.
Bagaimana nak buang tanggapan bahawa ketika sakit tidak boleh lakukan ibadat?
Pertamanya,
kena ada ilmu. Saya pernah berhadapan dengan soalan, seorang pesakit yang
sentiasa membawa beg najis kerana masalah usus besar, dan pesakit itu tidak
solat sudah lama. Ia berpunca kerana dia menganggap dirinya bernajis, sedangkan
dia dalam keadaan darurat.Islam tidak
mebebankan manusia, seperti mana Allah menyatakan:
“Allah
tidak meletakkan beban atau sesuatu tanggungjawab ke atas diri manusia,
melainkan sekadar dengan kemampuannya,” (al-Baqarah: 286)
Keduanya,
buang persepsi ibadah itu payah. Sebaliknya, tanam dalam minda bahawa ibadah
itu mudah. Untuk mengetahui betapa mudahnya ibadah,kenalah belajar fikah.
Misalnya,
jika kita dalam keadaan cuaca sejuk dan berada dalam cuaca dingin yang amat
dahsyat, maka Islam mengharuskan kita untuk menyapu di atas khuf (sejenis kasut
daripada kulit) sebagai ganti membasuh kaki.
Jarir bin
Abdullah r.a pernah melihat nabi berwudhuk dan menyapukan air ke atas kedua-dua
khufnya (hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Jadi, apabila kita faham, maka
tidak payahlah kita rasa tertekan dalam ibadah, walaupun kita sedang sakit.
Ketiga,
buang sikap malas beribadah. Ingatlah, ibadah adalah medan kita berkomunikasi
dengan Allah, khususnya dalam solat. Zaman dahulu, para sahabat akan merintih
dan merayu dalam solatnya, sehinggakan solat itu menjadi terapi jiwa buat
mereka. Apabila jiwa sudah sihat, ia memudahkan kesembuhan fizikal manusia.
6.
Adakah sakit itu sebagai balasan atas dosa dilakukan atau ujian daripada Allah?
Memang
dalam hal sakit ini, ia adalah ujian yang didatangkan oleh Allah SWT. Dalam
bahasa Arab disebut bala atau ibtila’. Bala ini maknanya ujian; yang mana ujian
ini antaranya untuk menguji dan mengangkat martabat manusia agar lebih dekat
kepada Allah. Bukan sakit sahaja ujian, bahkan kesenangan juga ujian. Allah
nyatakan:
“Dan Kami (Allah) menguji kamu dengan
kesusahan dan kesenangan sebagai ujian,” (al-Anbiya’: 35).
Tetapi
kebiasaannya dalam bahasa Melayu, bala dianggap sesuatu yang tidak baik
sehingga ada doa untuk tolak bala. Sedangkan zaman silam, ada sahabat nabi
menangis bila diri mereka sudah lama tidak diuji Tuhan, kerana bimbang sudah
dilupakan.
Maka, dalam
bab sakit, ia memang bala atau ujian ke atas manusia. Allah beri, antaranya
untuk menghapuskan dosa.
Andai
bersabar, pasti akan diangkat darjatnya. Ada kes yang pernah saya saksikan
sendiri, seorang lelaki itu semasa sihat, malas solat dan suka buat maksiat.
Bila dia sakit, dia pun bertaubat dan dengan Allah semakin dekat. Solat tidak
ditinggalkan lagi dan selalu membaca al-Quran. Manakan tidak, kaki sudah
tergantung, apa lagi yang dia mampu buat selain mengadu kepada Tuhan siang dan
malam. Saya terfikir, itulah hikmah sakit buat dirinya.
Maka orang yang ditimpa ujian sakit, jika mereka berfikiran positif, maka tidak mustahil mereka lebih dekat dan mesra dengan Allah.
Maka orang yang ditimpa ujian sakit, jika mereka berfikiran positif, maka tidak mustahil mereka lebih dekat dan mesra dengan Allah.
Dalam
seerah nabawiah pun kita lihat, Nabi Muhammad s.a.w. tetap menjaga ibadahnya
sehinggalah hampir sangat dengan kematian, Nabi masih mendirikan solat.
Bahkan,
tiada seorang pun sahabat Nabi yang culas dan malas. Balasannya, mereka
dijanjikan syurga Allah. Allah reda kepada mereka dan mereka pun reda kepada
Allah. Alangkah bahagianya hidup mereka.
7. Boleh
kah orang lain melakukan ibadat bagi pesakit tersebut?
Dalam hal
ini, umumnya ibadah adalah tertakluk kepada individu. Selagi mana mereka
terdaya, maka orang lain tidak boleh melakukannya bagi pihak mereka.
Misalnya
solat, orang yang sakit wajib solat sehinggalah dia sudah tidak mampu. Jika
sampai sudah tahap koma atau menjadi gila (hilang akal), maka tidaklah wajib atasnya
solat.
Namun jika
pengsan atau hilang akal yang sementara dan selepas itu dia sedar kembali, maka
wajiblah dia mengqadakannya. Andai kata dia meninggal dunia dalam keadaan koma,
maka dia tidak berdosa.
Fuqaha
membahaskan, ada beberapa ibadah yang boleh dilakukan atau digantikan oleh
orang lain. Misalnya, ibadah haji jika tidak ada kemampuan, maka boleh
dilakukan oleh orang lain sebagai badal haji.
Manakala
ibadah puasa, orang yang uzur berkekalan sehingga tidak mampu mengqada
puasanya, maka dia boleh digantikan dengan fidyah (sila rujuk al-Baqarah, ayat
184).
Dalam bab
zakat lagi mudah, tidak perlu tunggu sakit, dalam keadaan sibuk pun ia boleh
diwakilkan untuk ditunaikan zakatnya.
8.
Apakah kelebihan melakukan ibadah ketika sakit yang tidak boleh dilakukan orang
sihat?
Sebenarnya,
rukshah atau keringanan dalam ibadah, adalah suatu anugerah daripada Allah
s.w.t.. Orang yang sakit sehingga tidamampu
berdiri untuk solat, namun semasa sihatnya dia sering ke masjid untuk
berjamaah, maka di sisi Allah dia tetap diberikan pahala yang sama. Dengan
syarat, orang itu tidak mempermudah-mudahkan urusan ibadahnya.
Sebab itu
kena jelas, ibadah itu mudah; tetapi jangan dipermudah-mudah. Ia menjadi mudah
dengan syarat kenalah ikut kaedah syarak, bukan ikut nafsu dan kehendak.
Dalam
konteks kelebihan dan pahala, memang Allah s.w.t. menjanjikan pahala yang besar
bagi orang yang sabar dalam ibadahnya.
Allah SWT
menyatakan:
“Sesungguhnya orang-orang yang bersabar
sahajalah yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira,” (az-Zumar: 10)
Memang
tidak dinafikan, Syaitan akan tetap berperanan mempengaruhi orang yang sakit
agar merasa malas melakukan ibadah. Nabi mengingatkan kita:
“Syurga itu dikelilingi dengan perkara yang
tidak disukai (oleh hawa nafsu); sedangkan neraka dikelilingi oleh syahwat,” ( HR : Muslim)
Ibadah
memang menjadi kesukaran, kecuali bagi orang yang sabar dan kusyuk, pesan Allah
lagi:
“Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu.
Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang
khusyuk. (Yakni) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya
dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya” [Surah Al-Baqarah : ayat 45-46].
Maka, sebab
itulah orang yang sakit kena dikelilingi oleh perkara-perkara yang mendorong
minda dan jiwanya untuk ingat kepada Allah s.w.t.
Perbanyakkan
zikir, mendengar alunan bacaan al-Quran, menerima kunjungan daripada
orang-orang soleh dan melazimi membaca bahan-bahan pembangun jiwa.
Dalam
seerah nabi juga, baginda s.a.w. pernah menziarahi seorang Yahudi yang anaknya
sakit. Lalu dengan penuh santun dan hormat, Nabi meminta keizinan daripada bapa
si anak untuk mendoakan anaknya. Dengan izin Allah, anak itu pun sembuh dan
perbuatan nabi ini akhirnya menjadi kunci bagi membuka jendela hati si Yahudi
kepada cahaya Islam. Inilah barakahnya doa orang yang soleh kepada si pesakit.
Ibadah
adalah satu kewajipan bagi setiap orang yang mukallaf (yakni berakal dan
baligh) dan mampu melaksanakannya, sesuai dengan keadaan diri. Jangankan waktu
sakit kita masih wajib beribadah, seperti solat, hatta dalam suasana peperangan
sekali pun kita wajib bersolat dan ia dinamakan solat khauf.
Luaskanlah
horizon pemikiran kita bahawa ibadah itu mudah. Ini kerana, realitinya ia
memang wajib dan mudah, demi memudahkan kita mencapai reda Allah.
Sememangnya selama hampir setahun isteri saya menjalani
rawatan dialysis. Banyak perkara yang perlu dipelajari semula tentang cara
beribadat sebagai seorang pesakit ginjal kronik.
Saya masih ingat pada pertama kali isteri menjalani dialisis.
Kami pulang ke rumah lebih kurang pukul 7.30 malam. Waktu solat isya’ pada jam
8.05 malam. Isteri bila sampai di rumah kelihatan letih dan kurang bertenaga.
Sememangnya keadaan pesakit ginjal akan letih selepas menjalani dialisi selama
4 jam.
“ Abang, ayang tidak larat lah hendak lakukan solat magrib,
badan penat sangat ni”
“ Kalau macam tu, ayang niat solat jamak maghrib dalam waktu
isya’” saya menasihati isteri.
“ Boleh ke buat macam tu?” isteri kelihatan tercengan.
“ Eh kenapa tidak boleh, ingat tak semasa kita berada di
Minar semasa mengerjakan haji, semua orang lakukan solat jamak kerana kesukaran untuk mendapatkan air, kita beratur
berjam-jam untuk ke tandas”
Keesokannya selepas solat subuh di masjid saya berjumpa
dengan ustaz Imam Muda masjid untuk pendapat penjelasan dari segi hokum fikah
untuk jamak solat kerana keuzuran.
Ustaz memberi penjelasan bahawa sememangnya boleh melakukan
solat secara jamak bagi pesakit kronik yang memerlukan masa yang lama untuk
melakukan rawatan. Ustaz menasihati saya supaya merujuk kepada laman sesawan
Jabatan Mufti Negeri Selangor.
Jawatankuasa Perunding Hukum Syara’ (FATWA) Negeri
Selangor telah meneliti permasalahan
pesakit ginjal kronik yang menjalani rawatan dialysis mempunyai situasi seperti
berikut:
Bolehkah orang yang menjalani rawatan hemodialisis dan
seumpamanya menunaikan sembahyang Zohor dengan Asar - Jamak Takhir disebabkan
oleh rawatan berkenaan?
(i) Bagi pesakit yang mengambil syif rawatan pertama iaitu
jam 6.00 pagi - 12.00 tengahari, dalam tempoh rawatan ini tidak menimbulkan
masalah dari segi waktu sembahyang fardhu kerana rawatan itu telah selesai
sebelum waktu Zohor.
(ii) Bagi pesakit yang mengambil syif rawatan kedua iaitu
jam 11.00 pagi - 6.00 petang, menimbulkan implikasi hukum mengenai sembahyang.
Ini menyebabkan waktu sembahyang Zohor luput.
Sementara itu sekiranya pesakit mengambil wuduk sebelum
rawatan dibuat, ia boleh membatalkan wuduk disebabkan persentuhan dengan
jururawat wanita bagi pesakit lelaki atau disebabkan keluar angin daripada
dubur.
(iii) Bagi mereka yang mengambil syif rawatan ketiga iaitu
jam 3.00 petang - 9.00 malam, menimbulkan masalah kerana melibatkan sembahyang
Asar dan Maghrib. Apakah boleh bagi pesakit berkenaan sembahyang Jamak Takdim -
Sembahyang Zohor dan Asar dan Jamak Takhir - Sembahyang Maghrib dan Isyak?
Mengikut kitab Ahsan al-Kalam Fi al-Fatawa Wa al-Ahkam oleh
Fadhilah Syeikh Atiyyah Saqr, juzu’ 3 hal. 421 - 422 menyatakan mengenai
pendapat-pendapat ulama’ bagi empat mazhab.
(i) Menurut pendapat Mazhab Maliki, harus jamak sembahyang
ketika bermusafir jauh atau dekat. Begitu juga bagi orang yang sakit yang pitam
atau sakit di kepala yang boleh menghalangnya daripada menunaikan sembahyang
ketika masuk waktu kedua, maka harus baginya mentakdimkan sembahyang tersebut.
Begitulah juga harus jamak sernbahyang kerana hujan lebat, ribut pasir,
kegelapan malam, maka harus dijamak secara takdim sembahyang maghrib dan isyak
dengan syarat sembahyang tersebut dilakukan di masjid secara berjamaah.
(ii) Mengikut pendapat Mazhab Syafie, harus jamak sembahyang
kerana musafir yang lama perjalanannya dengan sebab hujan secara jamak takdim
sahaja, apabila dilakukan sembahyang itu secara berjemaah di masjid yang jauh
daripada rumahnya, mengelakkan kesusahan untuk pergi ke sana, maka ia harus
menjamakkan sembahyang walaupun tidak kerana hujan dan harus jamak sembahyang
sama ada takdim atau takhir bagi orang yang sakit.
(iii) Sementara Mazhab Hanafi pula tidak harus jamak
sembahyang secara takdim kecuali bagi orang yang mengerjakan haji di Arafah
dengan syarat berjamaah berserta Imam atau naibnya dan tidak harus mentahlulkan
sembahyang kecuali di Muzdalifah bagi orang yang mengerjakan haji, maka ia
boleh sembahyang Asar dalam waktu Zohor di Arafah dan sembahyang Maghrib dalam
waktu Isyak di Muzdalifah.
(iv) Mengikut Mazhab Hambali, harus bagi orang yang sakit
menjarakkan sembahyang ketika timbulnya kesusahan mendirikan sembahyang apabila
masuknya waktu. Harus juga menjamakkan sembahyang bagi orang yang lemah
daripada mengetahui awal waktu sembahyang bagi orang yang buta dan begitu juga
bagi orang yang takut berlaku kemudaratan ke atas dirinya, harta atau
maruahnya atau takut kemudaratan yang bersangkutan dengan kehidupannya dengan
meninggalkan sembahyang dan yang lebih utamanya ialah memilih yang paling mudah
ke atasnya sama ada untuk jamak takdim atau takhir dengan mematuhi
syarat-syarat takdim dan takhir seperti tertib, niat jamak dan berterusan uzur.
Jawatankuasa Fatwa Kali Ke 14 pada 22 - 23 Oktober 1985
menyatakan bahawa dalam Islam uzur syarie adalah diertikan seperti berikut:
(i) Keuzuran yang di luar kuasa seseorang untuk mengatasinya
seperti penyakit kronik, menghadapi hujan, ribut dan taufan.
(ii) Keuzuran yang bersabit dengan keluarga atau saudara
yang sakit tenat yang tiada harapan untuk hidup yang perlu diziarahi.
(iii) Keuzuran berkenaan dengan berkemungkinan berlaku
kerosakan bahan perusahaan yang ditinggalkan semasa menunaikan fardhu Jumaat.
Daripada kesimpulan di atas dapatlah dirumuskan bahawa
menjalani rawatan penyakit-penyakit kronik seperti hemodialisis bagi penyakit
buah pinggang dan seumpamnya adalah dikira uzur syarie yang di luar kuasa
seseorang untuk mengatasinya.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.