RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Friday 22 May 2015

HUKUM BERMAIN BOLA SEPAK


23 Mei 2015 adalah hari perlawanan akhir Piala FA diantara pasukan The Red Worrior (Kelantan) dan Lions XII (Singapura). Bagi memberi sokongan kepada pasukan, peminat dari Kelantan telah membeli tiket 30,000 dalam tempoh 2 jam sahaja semasa jualan di Stadium Sultan Muhammad VI Kota Bharu.

Inilah kelebihan orang Kelatan yang akan bersatu untuk memberi sokongan kepada Pasukan Bola Kelantan. Mereka akan bekerjasama dan saling bantu-membatu tampa mengira parti politik, puak, daerah mana sekalipun. Ini adalah satu permainan sukan yang diminati oleh pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira darjat, umur, kedudukan  semuanya minat bola sepak. Dianggarkan 50,000 orang rakyat Kelantan akan memenuhi Stadium Bukit Jalil pada malam Sabtu ini.

Dalam pada itu terdapat suara-suara sumbang dari kalangan yang berfikiran sempit, mengatakan pemainan bolak sepak adalah perkara lagha, sia-sia dan tidak berfaedah. Mereka menganggap ianya adalah satu permainan yang merugikan masa dan tidak diharuskan oleh Islam.

Untuk itu saya cuba mendapat fatwa berhubung dengan permainan bola sepak dan hasil kajian mendapati ianya satu permaian yang di haruskan oleh Islam berdasarkan hujah-hujah berikut:
Dibolehkannya Berlatih Bola Sepak dan Manfaat-Manfaatnya dan tidak ada satu nas yang sahih tentang larangan bermain bola sepa.

“Sukan bola sepak termasuk hal-hal yang dibolehkan kerana kami tidak mengetahui satu dalilpun yang mengharamkannya. Hukum asal kepada segala sesuatunya adalah mubah atau boleh, bahkan tidak menutup kemungkinan bahwa latihan sepak bola termasuk mustahab (disukai) jika yang berlatih adalah orang Islam agar kuat jasmaninya dan memperoleh semangat dan keyakinan dalam hidup. Syari’at Islam sangat menyukai mengambil faktor-faktor yang boleh menguatkan badan agar dapat berjihad. Telah nyata sabda Rasulllah SAW::

“Orang yang beriman yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada orang yang beriman tapi lemah dan pada keduanya terdapat kebaikan.”( Hadits Riwayat Muslim)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata : “…dan dalam permainan bola, apabila pemainnya bertujuan mengambil manfaat, iaitu agar kuat fizikal kuda dan penunggangnya dalam erti lain lebih lincah dan kuat dalam menyerang, lari, masuk, keluar dan sebagainya dalam medan jihad yang telah diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya, maka yang demikian adalah baik. Akan tetapi jika dalam permainan tersebut mengandungi bahaya bagi kuda dan penunggangnya maka semua itu dilarang.” (Mukhtasharul Fatawa Al Mishiah hal 251 dan telah dinukil oleh Syaikh Hamud At Tuwaijiri rahimahullah dan dalam kitab Al Idlah wat Tabyin hal 197 :

Dan dari hal yang patut untuk disebutkan disini adalah bahawa (bola sepak) telah dikenali di dalam kitab-kitab para ulama kita terdahulu, dengan nama-nama yang berbagai-bagai di dalam kitab-kitab bahasa mereka seperti Al Kujjah, Al Buksah, Al Khazafah, At Tun, Al Ajurrah, Ash Shaulajan dan Al Kurrah (lihat Al Qamusul Muhith dan Lisanul Arab)).

Syaikh Muhammad Sholeh Utsaimin rahimullah lebih memperincikan lagi hukum yang berkaitan dengan sukan bola sepak, beliau berkata : “Sukan olahraga itu boleh, selama tidak melalaikan kewajipan. Jika sehingga melalaikan kewajipan, maka olahraga tersebut adalah haram. Apabila seseorang mempunyai kebiasaan menghabiskan sebagian besar waktunya di dalam olahraga, maka sesungguhnya dia telah mensia-siakan waktu, minima keadaannya di dalam hal ini adalah makruh.

1) Adapun pemain olahraga yang hanya mengenakan seluar pendek sehingga terlihat paha atau sebahagian besar auratnya, maka hal itu tidak boleh. Dan yang benar adalah wajib bagi para pemuda (pemain, pengadil,penjaga garisan) adalah menutup aurat mereka dan juga tidak dibolehkan menyaksikan para pemain yang terbuka pahanya (auratnya). (As-ilah Muhmalah hal 27, terbitan Dar Ibnul Qayyim, Damman. Telah keluar fatwa yang serupa dari Lajnah Ad Daimah Lil Buhuts Alilmiah wa Ifta’ di Arab Saudi fatwa no. 2857 pada tanggal 8/3/1400H, fatwa no. 3323 tanggal 19/12/1400H, fatwa no. 4967 tanggal 20/9/1402H, ditanda tangani oleh Syaikh Bin Baz, syaikh Abdurrazaq ‘Afifi, Syaikh Abdullah Ghudaiyan dan Syaikh Abdullah bin Qu’ud)

1) Makruh: sangat dibenci, hukum makruh boleh diidentitikan dengan haram, lihat firman Allah dalam surat Al Isra’ ayat 22-38, hendaknya fatwa Asy Syaikh Utsaimin ini dapat direnungkan dengan baik dan diambil pelajaran daripadanya,

Kesimpulannya hokum bermain bola sepak adalah harus, tetapi waktum permainan perlu di jaga supaya tidak menyebakan pemain dan penonton lalain dalam menunaikan solat 5 waktu. Cuma satu perkara yang perlu diberi penekan tetang pakaian yang menutup aurat di kalangan pemain dan pengadil dan penjaga garisan perlu ambil tindakan sewajarnya supaya dapat menutup aurat.,

Wallahu’alam.

Sumber :

Posted by mohd masri 

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.