RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Wednesday 20 May 2015

KISAH BENAR - sejauhmana kita bergantung kepada kekuasaan Allah ?

Assalamualakum warahmatullah hirwabarakatuh,

Saya ingin kongsi bersama tetentang keyakinan kita kepada Allah dalam mengatasi sesuatu masalah yang kita hadapai dalam kehidupan kita.  Sudah menjangakau usia lebih 60 tahun hidup di dunia ini dan dilahirkan sebagai seorang Islam. Alhamdulillah hidayah-Mu.

Kebanyakan kita akan mengalami kesakitan dari masa ke semasa, pada lazimnya bila kita sakit kita akan terus ke klinik untuk mendapat rawatan daripada doktor. Kebisaannya doktor akan bagi ubat untuk dimakan bagi menghilangkan kesakitan itu mengikut ilmu kedoktorannya. Beberapa jenis ubat di beri dan kita makan mengikut jadual yang telah ditetapkan. Kebiasanya setelah makan ubat penyakit kita akan sembuh. Dalam keadaan biasa kita akan memberitahu kepada orang lain bahawa kesakitan kita telah sembuh setelah makan ubat doktor si pulan bin si pulan dan dalam minda kita ada perasaan bahwa doktor berkenaan pandai memberi rawatan.

Walahal yang  memberi kesembuhan itu adalah Allah dan doktor itu adalah sebagai penyebabnya sahaja. Hal ini jarang kita fikirkan dan memberi penekanan tentang keimanan kita kepada Allah ?. Jika dilihat kepada amalan kebanyakan kita pada masa lalu didapati kita tidak begitu yakin dengan syahadah kita. Kita masih bergantun dan mengharap pertolongan makhluk lebih besar dari pertolongan Allah. Renungkan lah.

Pada dua hari lepas saya mengalami satu peristiwa yang amat memberi kesedaran kepada prinsip hidup saya. Ceritnya begini, Pada 18 hb Mei saya mengalami sakit sendi lutut sebelah kiri yang amat sangat. Bila hendak berjalan rasa sakit macam di hiris dengan pisau, saya terpaksa berjalan tehuyung haying dengan penuh kesakitan. Pada petang itu saya pergi jumpa doktor di sebuah klinik. Setelah membuat pemeriksaan saya diberikan ubut urat dan ubat tahan sakit oleh doktor berkenaan. Kesan makan ubat berkenaan perut menjadi kembung dan sukar untuk bersanafas, manakala sakit lutut saya tidak juga berkurangan.

Keesokan harinya saya medengar ceramah agama di TV. Ustaz yang memberi ceramah itu memceritakan tentang hubungan kita dengan Allah dan sejauh mana kita begitu yakin tentang kebesaran Allah dan sifat Allah Yang Amat Pemrah itu. Dalam menghuraikan tentang bagaiman kita sebagai seorang Islam mesti pada setiap masa mengingati Allah dan sentiasa bergantung harap kepada Allah untuk selesaikan masalah kita, bukanya kita lebih bergantung harap kepada manusia.

Untuk menghuraikan pengarajan ustaz telah memberi satu contoh, di mana seorang doktor telah membuka sebuah klinik di sebuh kampung. Setelah klinik dibuka untuk tempoh lebih tiga bulan, dia dapati tidak ramai oraangg yang datang ke kliniknya untuk mendapat rawatan. Doktor berkenanan merasakan bahawa di kampung itu tidak ramai orang yang sakit. Oleh itu dia cuba mencari jawapan dengan bertanyakan kepada penduduk kampung tentang amalan mereka. Setelah berjumpa dengan beberap orang penduduk dan beliau bertanyakan amalan yang dipratiskan oleh penduduk kampung tentang kesakitan yang mereka amalakan, didapati jawapannya adalah sama, iaiatu :

 “ Amalan yang kami lakukan apabila mengasalami kesakitan, pada mula sakit kami akan terus ‘solat hajat’ memhon diri kepada Allah untuk memberi keksembuhan, jika tidak sembuh juga, kami akan memberi derma kepada fakir maskin dan semasa menghulurkan derma itu didoakan semoga dapat memberi kesembuhan, jika selepas derma tidak juga sembuh, tidakan seterusnya ialah  melakukan ‘solat taubat’ memohon keampunan daripada Allah terhadap dosa yang dilakukan sebelum ini. Jika selepas solat ini juga kesakitan masih tidak sembuh barulah kami pergi jumpa doktor'.

Bila saya mendengar nasihat ustaz itu, saya cuba mengamalkan dalam usaha untuk mengubat sakit lutut saya. Pada malam itu juga saya lakukan solat hajat memohon kepada Allah untuk memberi kesembuhan kepada kesakitan di lutut kiri yang saya alami itu. Keesokan harinya saya dapati lutut saya ada sedikit Perubahan dimana rasa sakit telah mulai berkurangan. Seterusnya pada hari berikutnya saya telah memberi derma dengan niat untuk mohon Allah beri kesembuhan terhadap sakit lutut saya. Alhamdulilah kesakitan mula berkurangan.

Pada hari berikutnya saya mengadakan solat taubat untuk memohon kepada Allah semoga di ampunkan dosa-dosa saya yang jika saya lakukan tanpa saya sedari, dengan meminta secara bersungguh mohon juga di beri kesembuhan kepada sakit lutut saya. Alhamdulillah dengan hidayah-Nya, sakit lutut kaki kiri saya telah mula beransur pulih sepenuhnya. Daripada peristiwa ini ianya memberi banyak kesedaran dan pengajaran kepada saya, bahawa dalam reality kehidupan kita tidak begitu meletakkan pengharpan yang tinggi kepada Allah apabila ditempa kesakitan dan kesusahan, kita lebih berharap kepada makhluk untuk memberi kesembuhan. Walahal yang  sebenarnya Allahlah yang mencipata kita dan Dia yang menentukan segala-galanya kepada setiap detik kehidupan kita, senangkah, murah rezeki kah, gembira kah dan pelbagai lagi Dia yang meberi hidayah dan mentukan. Oleh itu bila kita menghadapi sesuatu musibah dan kesusahan kita sepatutnya terlebih dahulu memohon terus kepada Allah untuk memohon pertolonganNya. Bukannya memita pertolongan daripada makhluk lain.

Dari kejadian yang saya alami ini juga memberi pengajaran bahawa dalam kehidupan seharian kita, banyak ilmu dan nasihat yang kita terima dan dengar. Tetapi sejauh manakah kita mengamalkan ilmu berkenaan. Hakikatnya kita lebih kepada menadah telinga mendengar  ceramah agama, tetapi tidak pula kita amalakan dalam kehidupan sehiarian kita. Situasi ini juga satu kerugian dalam kehidupan. Kerana ilmu yang tidak diamalkn itu adalah ilmu yang sia-sia. Renungkanlah……..

Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.