Perbezaan
Antara Rasuah Dan Hadiah
Zaman mutakhir ini perbuatan rasuah untuk mendapat sesuatu
projek, perkhidmatan, kelulusan dan sebagainya adalah perkara biasa bagi
kebanyakan orang. Hanya bagi mereka yang tinggi kefahaman agama, mempunyai
sifat ikhlas dan jujur dalam menjalankan tugas, tidak akan melakukan rasuah.
Apakah perbezaan diantara rasuah dan hadiah? Kadang kala
syarikat menghadiahkan sesuatu kepada pegawai yg terbabit sebagai tanda terima
kasih walaupun hadiah itu tidak diminta oleh pegawai berkenaan. Adakah ini
rasuah atau hadiah? Bagaimana pula jika memberi hamper sempena hari raya? .
Sikap berhati-hati
tentang urusan rezeki atau sumber pendapatan dalam kehidupan ini amatlah
dipuji. Ini satu tanda adanya nilai kesolehan dalam jiwa. Malang sekali di
zaman kini, ramai yang kurang peduli soal halal dan haram hasil pendapatan yang
diperolehinya.
Mengenai perbezaan antara hadiah dan rasuah. Persoalan ini
dibincang oleh para ulama sejak dahulu kerana bab ini sering disalahgunakan.
Ramai yang mengambil kesempatan dengan permainan istilah yang seperti ini. Ada
yang cuma menghalalkan rasuah dengan diberi nama hadiah.
1. Adanya perbezaan antara rasuah dan hadiah. Rasuah adalah
pemberian samada dalam bentuk harta atau manfaat tertentu yang bertujuan untuk
memperolehi sesuatu yang bukan haknya, atau menzalimi hak pihak lain. Dalam
Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwitiyyah ditakrifkan
“apa yang diberikan dengan tujuan memalsukan kebenaran dan
membenarkan kepalsuan”. (lihat:, 22/220)
Adapun hadiah adalah pemberian atas sebab suka atau sayang
tanpa sebarang tuntutan atau ganjaran balas yang disyaratkan. Al-Imam
al-Mawardi merumuskan “rasuah apa yang diberikan kerana menuntut sesuatu,
hadiah pula apa yang disumbang tanpa sebarang balasan”. Ertinya, pemberi rasuah
mengharapkan sesuatu balasan yang dia tidak dapat memperolehinya tanpa sogokan
tersebut. Dengan pemberian tersebut menyebabkan ada pihak lain yang dizalimi
haknya; samada dihilangkan, atau dikurang, atau dilambat atau aka nada pihak
yang dikenakan suatu tindakan yang tidak adil. Maka, rasuah merupakan pemberian
bersyarat, sementara hadiah bukan pemberian bersyarat dan tidak menyebabkan
kezaliman kepada pihak lain. Rasuah dikeji oleh Islam, sementara hadiah
digalakkan.
2. Berdasarkan kepada penjelasan di atas, maka orang yang
paling dapat mengesan sesuatu pemberian itu rasuah atau hadiah ialah pemberi
itu sendiri. Hanya dia yang tahu bagi setiap pemberian yang dihulurkan. Adakah
dia mengharapkan sesuatu pada masa tersebut, atau pada masa hadapan dari pihak yang
diberikan, sedangkan apa yang harapkan itu dia tidak layak memperolehinya
sedemikian rupa?
Selepas itu, pihak yang mengambil juga amat mengetahui
bahawa pemberian itu memberikan kesan kepada urusannya atau tidak. Adakah
pemberian tersebut akan menyebabkan dia terasa untuk akan membalas ‘budi’ pihak
berkenaan dengan memberikan kepadanya apa yang bukan haknya, atau menzalimi hak
orang lain?
Sabda Nabi s.a.w.
“Sesungguhnya setiap amalan itu dengan niat” (Riwayat
al-Bukhari).
Juga sabda Nabi s.a.w:
“Kebaikan itu apa yang menenangkan jiwa, sementara kejahatan
itu keraguan dalam jantung hati, teragak-agak di dada sekalipun manusia memberi
fatwa kepadamu ( ianya baik)” (Riwayat Ahmad dan al-Darimi dengan sanad yang
hasan).
Ertinya, sekalipun jika ada yang berfatwa untuk menghalalkan
yang salah, namun jiwa mukmin yang ikhlas akan tetap teragak-agak dan ragu
mengenainya. Justeru, jika pemberi dan penerima mempunyai perasaan takutkan
azab Allah, mereka sendiri dapat memutus apakah nilai pemberian yang diberi
atau diterima tersebut.
3. Ertinya, jika pemberian itu atas dasar persahabatan yang
tiada kaitan sama sekali dengan jawatan dan kedudukan yang dipegang, maka itu
adalah hadiah. Jika ia diberikan
kerana jawatan dan kedudukan yang boleh memutuskan sesuatu hak, maka itu adalah
rasuah. Perkara ini pernah diingatkan oleh Nabi s.a.w mengenai pegawai atau
petugas kerajaan yang mengambil hadiah yang kononnya diberikan kepada mereka.
Sabda Nabi s.a.w:
“Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang
dan berkata: “Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. Silakan dia duduk di rumah
ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau
tidak?! Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan
pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya.”
(Riwayat al-Bukhari).
Maka, seseorang penguasa atau pegawai atau petugas hendaklah
merenung dirinya, pemberian yang diberikan kepadanya itu mempunyai kaitan
dengan jawatan yang dipegangnya atau tidak. Jika ada kaitan yang akan
mempengaruhi tindakannya atau akan mengganggu keadilan atau amanahnya, maka itu
adalah rasuah. Kesan itu samada secara langsung atau secara tidak langsung.
Jika pemberian itu atas dasar sahabat dan kenalan, ikhlas tanpa mengharapkan
apa-apa, dan tiada ruang untuk penyalahgunaan kuasa maka ia dinamakan hadiah.
Ini seperti kita memberikan hadiah kepada sahabat kita sekalipun dia seorang
pegawai besar dalam sesuatu urusan. Namun pemberian itu bukan kerana atau untuk
penyalahgunaan kuasa maka itu dianggap hadiah.
4. Rasuah boleh muncul dalam berbagai bentuk; samada harta
atau manfaat tertentu yang diberi atau dijanjikan. Juga dengan rasuah hak pihak
lain itu boleh dicemari atau dizalimi dalam pelbagai cara. Ini seperti
pemberian itu akan menyebabkan disegerakan urusan kita, sehingga menyebabkan
terlewatnya urusan pihak lain. Atau jika dalam bentuk persaingan tender seperti
zaman sekarang, pemberian rasuah boleh menafikan hak pihak lain untuk dinilai,
atau menghapuskan persaingan yang adil antara pihak-pihak yang terlibat. Rasuah
juga boleh menzalimi majikan seperti pegawai mengabaikan kualiti kerja
disebabkan habuan yang disuap. Juga rasuah juga boleh menyebabkan ada pihak
yang akan dihukum secara tidak adil. Firman Allah: (maksudnya)
“dan janganlah kamu makan (mengambil) harta antara kamu
dengan cara yang batil, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi
rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian
dari harta manusia dengan cara dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)” (Surah
al-Baqarah, ayat 188)
5. Rasuah atas nama hadiah boleh merosakkan rakyat dan
negara. Lihat sahaja negara seperti Mesir yang setiap kerja yang sepatutnya
berjalan dengan baik terbengkalai kerana setiap urusan akan menuntut wang
saguhati atau tips. Bermula dari driver bas di Airport Kaherah sehinggalah ke
pihak-pihak yang lebih atas. Apabila keadaan ini berlaku orang miskin susah
hendak berurusan kerana mereka tidak mampu memberikan ‘hadiah’ kepada
pegawai-pegawai yang bertugas. Kualiti kerja menjadi rosak. Perasaan
tanggungjawab terhadap tugas diukur dengan hadiah yang pernah diberikan atau
yang akan diberikan. Maka rasuah merangkumi kesalahan berbohong dan khianat.
6. Adapun pemberian untuk mengelakkan kezaliman seperti
memberikan suapan kepada sesuatu pihak bagi melepaskan diri dari kezaliman atau
memperolehi hak yang sepatutnya. Ini seperti merasuah petugas kepada penguasa
yang zalim demi melepas sesuatu kezaliman kepada diri sendiri atau pihak
tertentu, atau mengembalikan sesuatu hak yang diambil dengan cara yang zalim,
Maka Dr. Al-Qaradawi berpendapat bahawa jika keadaan seperti itu berlaku,
seseorang hendaklah berusaha dengan cara yang tidak merasuah sesiapa. Namun
jika tiada jalan dan terpaksa, maka dosa tersebut ditanggung oleh pihak yang
mengambilnya, tidak atas pihak yang memberikan suapan tersebut (lihat: al-Halal
wa al-Haram fi al-Islam, m.s 300, Beirut: al-Maktab al-Islami).
7. Perbuatan rasuah adalah dosa yang besar. Sabda Nabi
s.a.w:
“Allah melaknat pemberi rasuah dan penerimanya” (Riwayat
al-Tirmizi dan Ibn Majah, dinilai sahih oleh al-Albani).
Apa tidaknya, rasuah boleh meruntuh keseluruhan sistem
keadilan dalam sesebuah masyarakat. Kata Saidina Ali bin Abi Talib:
“Sesungguhnya binasanya manusia terdahulu kerana mereka
menghalang kebenaran sehingga ianya dibeli. Mereka membentangkan kezaliman
sehingga ianya ditebus”. (Ibn Muflih, Al-Adab al-Syar‘iyyah, 1/201. Beirut:
Muasasah al-Risalah).
8. Hadiah yang ikhlas adalah digalakkan oleh Islam. Sabda
Nabi s.a.w:
“Berilah hadiah nanti kamu akan sayang menyayangi” (Riwayat
al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).
Ya, hadiah yang jujur kepada sahabat atau bakal pasangan
hidup akan menimbul kenangan dan ingatan. Kasih-sayang tanpa kepentingan itu
amat tinggi nilainya dalam kehidupan insan. Hadiah satu jalan mengeratkan
hubungan antara kita atas kejujuran dan keikhlasan jiwa.
Tetapi apabila pemberian hadiah itu dengan jumlah yang besar
seperti i2 – 3 billion Ringgit maka sudah tentu si pemberi ingin memperolehi
sesuatu sebagai balasan hadiah yang diberi kepada seseorang pemimpin di sesebuah
Negara.
Ingatlah bahawa perbuatan rasuah adalah satu perbuatan
yang diharamkan oleh Islam. Sipelakunya akan
dijahanamkan ke dalam neraka.
Wallahu ‘alam
Sumber :
Dr MAZAMembezakan Antara Rasuah Dan Hadiah
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.