RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Saturday 22 August 2015

Sentiasa bantu isteri melakukan kerja rumah.



Pernah saya diajukan soalan bagaimana amalan membantu isteri membuat kerja rumah telah menjadi tugasan rutin. Sebenarnya  pada mulanya saya melakukan perkara ini adalah kerana kesian melihat isteri yang ‘alahan’ semasa mengandung anak sulung kami. Kerana ditakdirkan kami berdua begitu subur sekali, setelah berkahwin satu bulan isteri saya telah  hamil dan sering pening dan muntah-muntah, tak berselera nak makan.

“ Ayang tak payah masak untuk abang, nanti abang boleh masak untuk kita, abang bimbang jika ayang pening dan terjatuh di dapur nanti kandungan tu gugur” saya menasihati isteri.
“ Abang kan pandai memasak, apa nak susah kan diri, yang penting kandungan anak sulung kita tu perlu di jaga sebaiknya, ok.” Saya meyakinkan isteri.
“ OK lah, saya menurut perintah “Tuanku” .isteri berjenaka.

Pada mulanya timbul perasaan kesihan yang amat sangat, saya sentiasa membantu kerja rumah seperti menyiang ikan, membersih sayur, mengosak kain-baju, mencuci dapur, mencuci halaman rumah. Memasak nasi dan lauk pauk untuk dimakan olih seisi keluarga terutamanya pada hari cuti hujung minggu atau hari cuti umum.Rutin ini menjadi satu tugas berterusan setelah mendapat anak kedua, ketiga ,dan seterunya hingga anak ke tujuh. Malah  hasrat awal hanya untuk membantu isteri bagi meringankan kerja-kerja rumah, telah menjadi tugas yang utama kepada saya setelah isteri menjadi lumpuh sebelah tubuh dan berterusan sehingga kini.

Allah Maha Mengetahui, Dia memberi pasangan saya dan isteri adalah yang terbaik, dan segala musibah dan ujian yang kami terima adalah yang mempu di hadapai oleh kami. Buktinya Dia menarik nikmat tangan isteri sebelah tubuh yang mengakibatkan susah untuk lakukan kerja-kerja rumah terutama memasak kerana saya sememangnya tahu memasak semenjak remaja lagi.
Allah tidak akan membebankan manusia dengan dugaan yang diluar kemampuannya. Sebagaimana firman-Nya

لاَ يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلاَّ وُسْعَهَا‌ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ‌ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَاۤ اِنْ نَّسِيْنَاۤ اَوْ اَخْطَاْنَا‌ۚ رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَاۤ اِصْرًا كَمَا حَمَلْتَه عَلَى الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِنَا‌‌ۚرَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِه‌ ۚ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا اَنْتَ مَوْلٰنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكٰفِرِيْنَ

Artinya : “Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya. Baginya ganjaran untuk apa yang diusahakannya, dan ia akan mendapat siksaan untuk apa yang diusahakannya. Dan mereka berkata, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau menghukum kami jika kami lupa atau kami berbuat salah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau membebani kami tanggung jawab seperti Engkau telah bebankan atas orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami janganlah Engkau membebani kami apa yang kami tidak kuat menanggungnya; dan ma’afkanlah kami dan ampunilah kami serta kasihanilah kami kerana Engkaulah Pelindung kami, maka tolonglah kami terhadap kaum kafir.”  (Al Baqarah : 287)

Dipermulaan ayat ini Allah swt telah berfiman dengan jelas bahwa :
لاَ يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفْسًا اِلاَّ وُسْعَهَا “Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan batas kemampuannya. Jadi Allah swt tidak membebani hamba-hamba-Nya diluar batas kekuatannya atau kemampuannya. Setiap orang diwajibkan untuk mengamalkannya sesuai kemampuan dan kekuatannya itu sehingga dia akan menerima ganjaran bila dilaksanakan atau dia akan mendapat hukuman jika tidak dilaksanakannya.

Mulai pada tarikh 2 Mac 2001 setelah isteri menjadi lumpuh, saya terpaksa melakukan kesemua akativiti penjagaan diri  isterinya seperti, menyuapkan makan dan minuman, mandi manda, mebersih diri semasa baung air kecil dan besar, memakai pakaian,  mengambil wudu dan memakai kain telekung semasa hendak solat lima waktu.

“ Ayang kesian melihat abang lakukan semua kerja rumah” isteri berbisik kepada saya dengan lenangan air jernih keluar dari kelopak matanya. Saya hanya membisu sahaja sambil memerhatikan isteri dengan penuh sedu.
“ Apa nak di risuakan, abang boleh memasak, kerja-kerja lain tu bukannya susah sangat” saya cuba mengubatI hati isteri yang sedih itu,
‘ ayang rasa bersalah kerana tidak dapat melakukan itu semua seperti dulu”
“ tak usah dirisaukanlah sayang, ini semua dah takdir Allah kepada kita” aku cuba memujuk isteri.

Isteri diam membisu sembil mengesat air mata yang membasahi pipinya. Di benak hatiku terfikir bahawa ujian Allah yang selalu menimpa diri ku dan keluarga adalah satu anugerah. Kerana dengan adanya musibah dan dugaan seperti ini saya telah diuji degan kesusahan dan penderitaan, dan dengan adanya empisod yang menyayat hati ini, saya yang berusaha sedaya upaya untuk membantu isteri yang sakit itu akan di beri ganjaran pahala yang memberi manafaat yang tidak ternilai di akhirat kelak

Saya lakukan ini semuanya hampir dua tahun, setelah kesihatan isteri semakin bertambah baik (melalui rawatan hospital dan rawatan bomoh – tukang urut tradisional) isteri  mula boleh ke tandas dan berjalan perlahan-lahan di dalam rumah.  Rakan-rakan pernah juga  bertanya kepada saya, bagiamana persaan saya melakukan kerja sebagai suri rumah dan juga tugas sebagai suami mencari nafkah untuk keluarga ( pada masa itu saya memegang jawatan sebagai Pengurus Kanan di sebuah syarikat swasta).  Saya meberi tahu mereka bahawa, tugas yang agak berat itu menjadi rutin dan biasa sahaja kerana saya mempunyai prinsip berikut:

1.      Dilakukan secara ikhlas sebagai satu amanah yang telah ditetapkan oleh Allah mengikut syariat Islam. Bila dilakukan dengan penuh ikhlas dan tanggung jawab kepenatan dan keletihan tiadak terasa walaupun pada masa itu umur saya telah menjangkau 50an. Malahan timbul satu keseronokan pula di sanubari saya  atas dasar ianya  satu  ujian yang diberikan Allah kepada saya  sebagai ketentuanNya  bagi menguji sejauh mana keimanan, kesabaran dan ketaqwaan saya.

Lagi pun dalam ajaran agama Islam, jika kita di uji dengan musibah, kita dapat menghadapinya dengan sabar sebagai ketentuan Allah dan reda dengannya, akan diberi ganjaran pahala untuk ke syurga yang penuh dengan kenikmataan.

2.      Setelah timbul kesedaran sebegini, saban hari minat saya semakin bertambah untuk melakukanya, apabila kerja rumah sudah menjadi rutin, timbul perasaan kerajinan dan komitmen untuk melakukan semua kerja-kerja rumah sebagai satu amanah yang diberikan olehNya kepada saya.

3.      Saya juga mempunyai perasaan gembira dan seronok bila menu masakan yang dibuat  mendapat pujian “sedap” oleh isteri, mertua, ibu, dan anak-anak kami. Malahan saya saban hari mengurus masa dengan begitu berkesan sekali, ( Saya cuba mempraktikkan keadah pengerusan masa yang di ajar i di Universiti dahulu, ( semasa mengikuti ijazah Sarjana Sains Pengurusan Projek -1991).

Sikap suka membantu isteri membuat kerja rumah, terutamanya memasak menjadikan ianya satu hikmah bagi saya,  mungkin Allah telah mengtakdirkan diri saya suka memasak dan akhirnya mampu memasak pelbagai menu masakan, dan Allah telah menguji diri saya dengan memberi kesakitan kekal kepada isteri  selepas menjalani pembedah kepala untuk membuang darah didalam otak pada 2 Mac 2001, seluruh tangan dan kaki sebelah kanan isteri telah lupuh (OKU). Semenjak tarikh itu saya telah mengambil alih segala tugasan rumah terutama kerja-kerja memasak di dapur untuk makanan seharian kami sekeluarga. Sehingga kini tugasan itu telah menjadi rutin seharian dan saya begitu bersyukur di atas rahmat Allah yang memberi ketabahan, kesabar dan keikhlasan untuk melaksanakan kerja-kerja rumah yang saya ambil alih dari isteri dan dapat di sempurnakan, kini telah mengjakau masa hampir 15 tahun.

Melihat kepada kesabaran dan ketabahan saya itu dalam menjalani bahtera rumah tangga, saya sentiasa berdoa  agar Allah terus memberi hidayah kepada saya itu untuk terus berkhidmat kepada  isteri, ibu dan ibu mertua,  anak-anak dan cucu-cucu kami.

  Abang saya memang rajin dan pandai memasak” adik bongsu bercerita kepada rakannya.
“ Semasa saya kecil dahulu, abanglah yang menyediakan makan untuk kami adik beradi, masa tu mak dan ayah pergi tunai haji di Mekah, saya baru darjah satu dan kakak darjah empat.”
“ Saya memang terhutang budi kepada abang”.
Saya berkebetulan mendengar perbulan itu senyum sendirian tanda kesyukuran kerana adik bongsu mengenang jasa saya yang tak seberapa. Bersyukur kepada Allah yang mengurniakan segala kebolehan itu kepada saya. Alhamdulillah.


Sikap saya yang ringan tulang untuk melakukan kerja-kerja rumah sebagai satu tugas rutin seharian, telah menyebabkan timbul sikap negetif kepada anak-anak kami. Natijah dari sikap saya yang gemar membuat kerja-kerja di dapur menjadikan anak permpuan kami, terutama anak yang bongsu mempunyi sikap lepas tangan untuk melakukan kerja di dapur, Biasanya dia akan melengah-lengahkan kerja, menyebabkan saya yang sentiasa melakukannya. Sekali sekali timbul juga perasaan marah di hati saya. Tapi bila dihalusi kembali bahawa timbul sikap sebegitu adalah salah didikan saya sendiri semasa anak-anak kecil dahulu, Saya tidak begitu mengalakan mereka melakukan kerja-kerja memasak di dapur.

Oleh itu para ibu bapa yang mempunyai anak perempuan perlu memberi tugas kepada anak-anak mereka untuk berjinak-jinak dengan kerja-kerja rumah bagi memberi pendedahan dan membiasakan dirinya sebagai persiapan untuk masa dewasa kelak.


Pengajaran dan iktibar.

1.      Suami sepatutnya membantu kerja-kerja rumah isterinya, kerana tindakan sebegini akan dapat menambah kasih sayang isteri kepada suami. Perbuatan sebegini pernah dilakukan oleh baginda Rasullah SAW. Membantu kerja-kerja rumah adalah sunnah.

2.      Jika si suami sentiasa membantu kerja rumah, seperti memasak, akan menjadi kemudahan kepada suami untuk menjalakan kerja memasak makanan untuk keluarga jika berlaku keadaan kecemasan di luar jangkaan, umpamanya  isteri jatuh sakit sekali-sekali, atau isteri ditimpa kesakitan yang berpanjangan;


3.      Suami yang pandai memasak akan menjadi idola kepada anak-anak mereka, mereka akan belajar masak untuk diri mereka sendiri pada mulanya, dan lama kelamaan akan menjadikan hobi pada masa lapang,  kepandaian periadi seseorang lelaki dalam bidang masakan akan menjadikan kehidupan mereka menjadi mudah apabila mereka berumah tangga dan berkeluarga kelak.

4.      Suami dan isteri yang sama-sama pandai masak akan dapat mengurangkan kekerapan keluarga  makan di luar. Makanan yang disedikan sendiri di rumah adalah lebih murah dan kebersihannya adalah terjamin. Faedahnya dapat menikmati makan yang sedap dan bersih dengan  harga yang jauh lebih murah.Lebih baik lagi apabila semua keluarga  makan makanan yang disediakan oleh suami atau bapa sekali sekala. Makan yang disediakan oleh air tangan bapa adalah lebih barakah, Insya Allah.

 Wallahu'alam.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.