RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Thursday 30 April 2015

REALITI KEHIDUPAN : Menghadapi musibah

Pengalaman menghadapi musibah dalam kehidupan.... satu realiti


Assalmualaikum Warahmatullah Hirwabarakatuh
dan Selamat Sejahtera.

Para pengunjung yang dihormati,

Bermula pada hari ini saya akan berkongsi sama pengalaman saya dalam meneruskan kehidupan ini dengan pengalaman perit getir semenjak saya belajar di sekolah menengah pada tahun 1967 lagi, bagaimana saya menghadapi kesakitan lutut kanan semasa di tingkatan dua hingga ke tingkatan tiga, dan menjalanai peperiksaan Lower Certificate of Education (LCE) di hospital, dan setelah lulus saya tidak dapat meneruskan pelajaran untuk ke tingkatan empat dan limat, d iberi cuti sakit selama setahun, dan selepas itu masih tidak sihat sakit lutut, ketinggalan dalam pelajaran lebih empat tahun, dan mengambil inisiatif sendiri untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Melaysia pada tahun 1972 sebagai calon persendirian, bagaimana saya membahagi masa dan mentelaah pelajaran secara kendiri dalam tempoh enam bulan sebelum menduduki peperiksaan, Alhamdulilah dengan kegigihan dan semangat yang tinggi serta di izinkan Allah saya berjaya dapat sijil Pangkat Dua SPM pada tahun
972, dan memasuki Sekolah Menengah Swasta untuk ke tingkatan Enam sebelum menduduki Peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan (STP) pada tahun 1974  dan memperolehi 4 Prinsipal dan meneruskan pengajian di peringkat Peringkat Ijazah dalam bidang Perumahan Bangunan dan Perancaang, memperolehi Bsc. Hon pada tahun 1980.

Saya rasakan pengalaman ini boleh di kongsi bersama kerana apa yang saya lalui ini adalah agak berbeza dengan pelajar-pelajar lain kerana saya dalam masa yang sama menghadapi masalah sakit lutut yang kronik yang memerlukan rawatan di hospital setiap masa.

Paparan ini saya ingin share pengalaman saya menghadapi kesusuhan dalam menimba ilmu kerana sakit dan terus gigih untuk mencapai cita-cita dalam kehidupan.

Setelah bekerja dan berkahwin pula saya di uji oleh Allah dengan kesakitan lutut kanan yang lebih serious, meyebabkan saya terpaksa bertugas dengan bertongkat. sungguhpun begitu dengan izin Allah dapat juga saya memperolehi pengesahan dalam jawatan dalam tempoh satu tahun sahaja selepas berkhidmat.

Selanjutnya saya meneruskan kerjaya di pelbagai jabatan Kerajaan Negeri dan juga pernah di pinjamkan ke Jabatan Persekutuan sebagai Pensyarah Kanan di Institute Pentadbiran Awam Malaysia, Wilayah Timur.

Seterusnya saya melanjutkan pelajaran untuk Master Degree, di masa ini pula diuji dengan suasana is teri yang alahan kerana mengandung dan saya terpaksa bertungkus lumus untuk menjaga keluarga dan juga menjalankan pengajian di U.

Setelah  memperolehi Ijazah Sarjana  saya balik bertugas dengan Kerajaan Negeri.  dan setelah hampir lima tahun bertugas, saya membuat permohonan pencen pilihan untuk menceburi diri dengan sektor swasta.

Di sektor swasta pula setelah bertugas lebih dua tahun saya dijadikan kambing hitam oleh pihak-pihak tertentu dalam kemeluk politik dan perubutan kuasa bisness oleh beberapa orang ahli politik. Begitu juga dengan kemeluk krisis kepimpinan di sebuah organisasi swasta. 

Saya di fitnah oleh pihak-pihak tertentu kerana memberi sokongan kepada Pengarah Urusan yang cuba di gulingkan dan di singkirkan semasa beliau bercuti haji selama 45 hari. Kemelut ini melibatkan orang korporat dan politik yang berkepentingan peribadi dan kroni.

Saya cuba membantu Pengarah Urusan yang menjadi korban fitnah oleh mereka yang rakus kuasa. (mereka ini merupakan kawan akrab Pengarah Urusan sebelum ini). ,,,,,,,untuk mendapat  cerita selanjutnya apa terjadi terhadap episod Perebutan Kuasa Korporat ini, ikutilah post yang akan saya muatkan di bolgger saya dari masa ke semasa. Insya Allah.



No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.