RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Monday 30 November 2015

Emotionella och beteendemässiga förändringar efter stroke


Emotionella och beteendemässiga förändringar efter stroke 



Emotionella faktorer i Recovery
Efter en stroke, min fru blir ångest, rädsla och frustration på den första dagen hon återhämta sig och föra tillbaka hem.   Initialt hon lider av förvirring som gör det omöjligt att göra de enklaste mentala uppgifter. Hon känner sig ofta hjälplös och beroende, och hennes känsla av egenvärde minskar. Jag som vårdgivare och alla familjemedlemmar är viktigt att förstå efterlevande begränsningar och möjliggöra en lämplig tid för återhämtning. Självkänsla, självförtroende och livsglädje kommer gradvis tillbaka. Min fru som först några månader hennes helande framsteg mycket långsamt. Jag som vårdgivare och ansvarig man måste ha mycket tålamod att ta hand om henne och behöver en omfattande vård. 
Vad jag   försöker så mycket att ge   uppmuntran till henne. Det är en oerhört viktig motivationsfaktor för stroke. Vårdgivare bör undvika att vara kritisk. Så vad jag gör, försöka acceptera att min fru blivit attackerad av stroke är plan genom Greater Skaparen Allah. Det händer planeras av Allah till gagn för vår egen. Undvik tjat tenderar att rubba och ilska stroke, och avskräcker snarare än uppmuntrar ansträngning.
Bestämning är väsentlig för att övervinna effekterna av en stroke. Patienterna måste vara villiga att anpassa sig till funktionshindret och vara övertygad om att genom terapi de kommer att förbättra. Det måste understrykas att viljan att återhämta sig inte löna sig. Ingenting hjälper höja kropp och själ av efterlevande till en ny stroke som att se hur deras eget hårt arbete hjälper sin återhämtning.   Hoppet om hennes tillfrisknande är en sammanslagning med 6 månaders löptid hemrehabilitering. Hon börjar få övertygade om att göra sig med minsta   rörelse,
Jag praktiserade följande riktlinjer som uppmuntrar en positiv återhämtning.
  • Ställ uppnåeliga mål vägen till återhämtning är byggd av enkla landvinningar.
  • Involvera överlevande i dagliga aktiviteter och rutiner.
  • Uppmuntra oberoende verksamhet, samtidigt som man erkänner efterlevande begränsningar.
  • Försök att upprätthålla sociala kontakter inom familjen och samhället.
1.       Ställ uppnåeliga mål vägen till återhämtning är byggd av enkla landvinningar.
Vad jag gör är att sätta en förhoppning om att min fru kommer att återhämta sig tillbaka till normalläge om vi ber till Gud, Allah The Mercy. Min fru var coaching för att utföra be och sätta hoppet till Allah att återhämtningen kommer att förbättra sitt funktionshinder och handikapp. Jag stöder och mod henne att göra övningen med en enkel rörelse finger, ben, tight och så vidare. Genom att göra detta kommer hon att vara mer säker att göra den fria rörligheten för hennes muskler och bit för bit förbättring och förändring inträffar. Detta föra henne övertygade om att framtiden live. Detta är det mest effektiva inuti booster för att påskynda hennes läkningsprocessen. Alhamdulillah förändringen är stor och hennes prestation mycket enorm.
               
2.       Involvera den efterlevande i dagliga aktiviteter och rutiner.
Det viktigaste att försöka vinna tillbaka patienten säker, funktionshinder av höger arm och ben efter stroke attack var begränsad hennes rörelser och göra hennes svårigheter att göra sitt dagliga livet behov (DLN). För några veckor jag gör alla hennes DLN men efter sex mal hon återhämtning något bättre, då hon lyckas göra sig några aktivitet såsom dricka och äta. Jag håller coaching och ge motivation för henne att hennes helande för återvinning är bättre och snabbare. Vilket ger hennes inre självförtroende och för att uppnå bättre vilja och hoppas för henne att vara oberoende. Alhamdulillah det verkar strategin var framgångsrik och kunde henne att läka snabbare.
3.       Uppmuntra oberoende verksamhet, samtidigt som man erkänner efterlevande begränsningar.
Jag ger uppmuntra till min fru att vara oberoende i att göra sin DLN. Några olycka hända när hon släpper sitt glas och glaskross. Hon var så frustrerad och alltid sagt att hennes nu vara inaktivera personen som kan göra någonting, men jag och min familj att försöka motivera henne att hon måste lära sig igen för att göra sig själv med viss begränsning. Processen vad vi kallas som nyfödda barn måste lära sig ny sak varje dag för att kunna henne vara en oberoende person som barnet växer upp, Genom att ge sitt fulla stöd och motivera henne varje dag det verkar smet förbättring för henne att få återhämta sig övertygade om att vara oberoende person, Allhamdulillah efter ett år gjorde vi den här processen har hon få mer helande för arm och ben rörelse och kunna göra liten sak själv. Nu är det dags att passera över 15 år, hon lyckas göra en lätt jobb hemma, såsom tvätt dukar med tvättmaskin, tvätt plåt och glas   och andra köksporslin. Hon lyckas ta bad själv.
Effekterna av Stroke
Olika sidor av hjärnan hanterar olika områden av mänsklig intellektuell funktion. Generellt sett, hjärnskador på grund av en stroke orsakar vilka typer av problem som anges nedan. Det är dock viktigt att notera att hjärnskada hos vänsterhänta individer resulterar i effekter som är raka motsatsen till de som beskrivs nedan.
Vänster Brain Injury (högersidig svaghet (hemiplegi))               
De med vänster hjärnskada och en förlamad höger sida är mer benägna att ha problem med tal och språk. Förutom språkproblem, dessa individer tenderar att vara försiktiga, tveksamma, ängslig och oorganiserat när man står inför en obekant problem. Många av dem med rätt hemiplegi behöver ofta försäkran om att de gör okej, med massor av omedelbar positiv feedback. Bryta uppgifter ned i steg och öva kommer att hjälpa lärande ofta.
Detta hända min   fru, nästan en månad efter stroke attack, min fru har problem med tal, kommer hon att ta lite tid att säga ord, försummar att prata med folk. Större delen av dagen hon gillar att vara tyst. Hon råkar också vara mycket långsam minne och ta lite tid att erkänna något, även själv vars ta hand om henne varje dag hon tar några minuter att känna igen på tid på morgonen när jag träffar henne. Dessa situation gått långsamt efter en månad och hon kunna gå tillbaka till det normala efter ett år. Rollen för vårdgivare vid denna punkt är mycket avgörande. Han måste ha tålamod och måste sätta avsikt göra sitt bästa för att hjälpa patienten att återhämta deras minne genom att konsekvent kommunicera med stroke överlevande. Förutom att vårdgivare måste åberopa Gud för att få hans hjälp för snabbare läkning av slag överlevande. Alhamdulillah genom att hålla på att göra detta min fru kunna återta tillbaka sitt tal och minne efter ett och ett halvt år.
Höger hjärnskada (vänster hemiplegi)
Folk antar ofta att om en stroke har inte påverkat språk och tal, är en stroke överlevande inte försämras. Det är inte sant! Vänster hemiplegi kan leda till problem med rumsliga-perceptuella uppgifter - förmågan att bedöma avstånd, storlek, position, rörelsehastighet, form och hur delar relaterar till helheter. Personer med svåra spatial-perceptuella underskott kan ha mer problem med egenvård än de med lika svåra språk underskott. De kanske inte kan läsa en pappers - inte för att de inte kan läsa, men eftersom de förlorar sin plats på sidan. De tenderar att ha en beteendestil som är alltför snabb och impulsiv, och beter sig på ett sätt som gör lätt att överskatta sin förmåga. De är ofta omedvetna om sina underskott, och kan tänka sig kunna arbetsuppgifter de inte drivande till exempel, som även med mindre spatial-perceptuella funktionshinder kan vara farliga.
Ensidigt försummelse
Många stroke har synfältsdefekter - upp till hälften av sin synfältet (vad de kan se med båda ögonen) är i enklaste form, inte där. Detta är vanligtvis kompenseras genom att vrida på huvudet. Men vissa individer, oftast de med vänster hemiplegi, har vad varierar från en reducerad till ingen mening att deras vänstra sida finns, eller att något eller någon som närmar sig från den sidan finns. Detta kallas vanvård, och potentiellt isolera för dessa individer.
Depression
Depression till följd av en stroke är en av de svåraste faktorerna för en make och familj att hantera. Ett visst mått av gråt, men upprörande att familjen kan vara en naturlig och normal känslomässig reaktion på slagefterlevande kraftigt förändrade omständigheter. Dock kan kemiska förändringar orsakade av stroke leda till djupare depression och apati, med överlevande visas passiva och fristående, ett tillstånd som vanligtvis kommer att förbättras med tiden.
Denna situation är absolut sant hända min fru, hon troligen att gråta alla gånger min släkting kommer att se henne, någon gång hon vill inte prata. Vad jag gör för att hjälpa henne genom meddela henne regelbundet varje dag, håller på att prata och ge henne övertygad om att situationen råkar bara för några månader, hon måste ha stark vilja att prova själv att återfå tillbaka hennes förmåga att röra sig, att prata, gå och så vidare. Genom att göra detta kommer hon att sätta avsikt att ägnas hålla på att försöka sitt bästa för att göra de aktiviteter som kan återhämta sig tillbaka sitt normala tillstånd som tidigare stroke attack. Allahmdulillah denna strategi är i stånd att ge en god läkning för henne efter ett år.
Emotionell Ansvar
Ofta överdriven gråt verkar ha lite förhållande till sorg eller vad som händer runt överlevande. Denna förlust av känslomässig kontroll på grund av hjärnskada kallas känslomässigt ansvar. Någon som är känslomässigt labil kanske inte vara ledsen när gråta, glad när skrattar, eller arg när som förekommer fientlig. Om det är möjligt, att avbryta den känslomässiga beteendet hos en sådan person (genom att klappa händerna eller knäppa fingrarna) är oftast en bra idé, spara dem förlägenhet och trötthet.
Vad jag gör för att återhämta sig tillbaka min fru från känslomässiga problem, genom att ge särskild omsorg för henne, jag bry henne som vård av nyfödda barn. Under de första månaderna har jag att bevilja henne på hela dagen i rummet. Alltid bredvid henne och kommunicera med henne. Sover tillsammans, dag och natt. Hennes känslomässiga sakta tillbaka till det normala efter ett års löptid med henne personligen av mig.
Genom att göra detta särskild vård för henne, jag mange att undvika henne från Tryck och tänka negativt, genom att titta på hennes högra arm och ben kan inte flytta, hennes sinne tänker vara en inaktivera person, oroa hennes framtid kommer inte kunna fungera som en bra fru, kan inte ta hand om sitt barn och tusen förhör.
För att  korrigera hennes negativa tänkande maken måste visa sin uppriktighet och ärlighet i att ta hand under denna kritiska situation. Vårdgivare måste ha tålamod, för att ta itu med stroke överlevande. Eftersom läkningsprocessen kan ta lite tid, om vi inte är tålamod och ge upp halvvägs, kommer den efterlevande dumpa med problem och stress. Detta kommer att påverka läkningsprocessen och också vara en resistent som kan bromsa återhämtningen. 
               
Förändring i personlighet
Förändringar i personlighet och känslomässig reaktion är vanligt efter en stroke. Typ, storlek och placering av en stroke, liksom individens tidigare personlighet alla har betydelse för vad dessa förändringar kommer att bli. Slag överlevande kan tyckas vara en annan person, som visar känslor av ilska, försiktighet eller ångest som är helt ur karaktär. Den drabbade individen kan också känna detta-och känner sig mindre av en person.
Detta är den svåraste och utmaning situation att vara ansiktet genom vårdgivaren. För de första månaden kan vi inte förutsäga patientens personlighet, håller på att förändras från månad till månad. Efter en tid vårdgivaren inför spänningssituation och om vi inte kan coop upp och hantera vår stress det är depression. Detta hända mig för   andra året bry min stroke fru. I mitt fall var jag tvungen att stödja med Alprazolam (Zanex) att släppa min stress, men denna medicin bara effektivt för endast en viss tid.
För att lösa detta problem. Jag gör följande åtgärder:
    1. Pray (Solat) till Allah, zikir i mitten av natten (10000) gånger sa: "Allahu Akbar" (Allah The Great).
    2. Be för frälsning vänligen Allah att förlåta någon synd, be om hans nöje och ge sitt samtycke till stånd mig själv att ta hand om min fru.
    3. Recitera Koranen, förstå innebörden och deras lära, försöka genomföra i mitt dagliga liv. (detta är rutin av dagliga aktiviteter, har jag att schemalägga min mejeri.
    4. Donation att vara en daglig rutin (Om jag har mer pengar, är mängden donation mer, när jag har lite pengar, donera av små belopp, försöka vara konsekvent).
Således personliga översyn och utövat har hela min depression och stress. När jag själv kunna återvinna förtroendet och tillbaka till det normala, jag kunna koncentrera ta hand till min inaktivera fru. Genom sätta min avsikt att uppfylla min skyldighet som make som var förordning av Islam. Genom denna avsikt Allah ge mig självsäker, patienten och gör med uppriktighet. Genom att ställa in mitt sinne och tillämpat paradigmskifte, hela bördan och umbäranden som jag står inför i att ta hand min fru för mer 15 år kunde vara en motivationsfaktor för mig att få Allah belöning i det följande. Hoppas of Paradise.
När min fru såg uppriktighet och engagemang som visats av sin man att ta hand henne, från tid till sin moral förbättrades, kan hon tänka positivt och kunna accepterar handikapp ges av Allah är en del av processen för att lyfta rang Hans ödmjuka och ta bort synden som gjordes före, att löftet om Allah till dem som har tålamod med hans test och utmaning i detta universum. Amin.
Minnes Brister
Nästan alla hjärnskada, dock liten, kan orsaka minnesproblem, bidrar till språk, spatial-perceptuella och retention span svårigheter. För de flesta stroke, minnas gammal information (från före stroke) förblir lätt, medan nya lärande är svårt.
Min fru råkar vara minnes underskott för den första månaden är ganska allvarligt. Jag inser henne kommer att ta tid att återhämta sig tillbaka hennes minne vid första hon vaknar upp ur sömnen. När hon öppnar ögonen, kommer hon tog några minuters att förverkliga mig själv framför henne. Efter sex månader, hon kunna snabbare återhämtning hennes minne. Den helande tid för min fru att vara tillbaka till det normala för hans minne, den tid det tar nästan ett år.
Som vårdgivare ger jag konsekvent sitt stöd i termer av moraliska och hjälpa henne att minnas tillbaka hennes minne genom chit pratstund med henne varje dag. Genom att göra detta hennes kunna påskynda att återvinna minnet. Således verksamhet är en del av hjärnan minne motion.
En annan metod jag använder för att läka min fru minne, genom att hjälpa henne att flytande recitera Koranen. Genom coaching henne från tid till annan, på ett tidigt stadium jag använde Pen Läs Koranen. Att kunna läsa fras genom meningen i Koranen. Sedan min fru följer recitatör att polera sin läshastighet. Efter ett år hon kunna läsa flytande.
Genom att använda denna teknik hon kunde bota hennes minne tillbaka till det normala. För närvarande hennes minne tillbaka till det normala. Hon minns antingen information innan slaget och även information efter stroke. Någon gång hennes minne är bättre än mig. Alhamdulillah, Tack Gud som ges tillbaka min fru minne.
Generalisering
Vissa stroke är kapabla att lära sig ny information, men inte att tillämpa lära sig att liknande situationer (generalisering). Till exempel kan de göra säkra överföringar till och från en rullstol medan på sjukhuset, men är oförmögna att en gång hemma. De kan bli mycket känsliga för och ofta rädda för förändringar i sin omgivning, och därmed dra nytta av och bli tröstade av en effektivt etablerad rutin.
Sensorisk deprivation och överstimulering
Många nya stroke är överväldigade av alltför mycket stimulans. När du besöker, gå ensamma eller i små, tysta grupper, och tala en i taget.
Omvänt kan vissa stroke har minskat förnimmelser av beröring, tryck, syn eller smärta, vilket får dem att drabbas av en konstant nivå av sensorisk deprivation, vilket leder till psykisk stress. Den tysta natten kan förvärra-radio spelar mjukt eller ett mjukt ljus kvar på kan hjälpa till.
Kvalitetskontroll
Även mindre hjärnskada påverkar ett minne relaterade område beteende kallas kvalitetskontroll. Detta avser hur väl individer kontrollera och styra sitt eget beteende. En tidigare sparsmakad person får inte bada eller zip gylfen, eller en tidigare artigt människa kan bli oförskämd och profant. Vårdgivare måste vara medvetna om dessa brister, och beröm lämpliga åtgärder för att kompensera för dem.
Wallahualam 
 
 
Sweden

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.