RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Wednesday 16 September 2015

Pulang dengan senyuman.



Bukan mudah untuk pulang ke rumah dengan senyuman dan bersemangat apabila hampir 10 jam kita berada di pejabat dengan pelbagai perkara yang diurus dan diselesaikan. Bagi mempasti masalah pejabat tidak terbawa-bawa ke rumah, kita perlu melatih minda supaya dapat membezakan tanggung jawab di pejabat dengan tanggung jawab di rumah.

Sebaik sahaja hendak keluar pejabat biasanya saya akan fokas sesuatu akativiti yang akan dilakukan bila pulang nanti.

“ Hari nak masak apa ya” minda saya mula membuat perancangan.
“ masak ikan patin cili api tempoyak, sedap dan kaya dengan omega 3” .
“ kalau macam tu kena pergi Pasar Tok Guru, di sana ada patin fresh”. Diri ku menjawab sendiri sambil meneruskan pemanuan kereta menju ke destinasi.

Bila sampai di rumah saya lebih fokas kepada tugas untuk memberi kebahagian kepada isteri, anak-anak dan keluarga. Sifat sebeigini membolehkan kita mewujudkan suasana bersemangat untuk menjalankan tugas-tugas membantu isteri dalam menyelesaikan urusan rumah tangga.

Sebagai contoh apabila pulang dari pejabat, pada hari-hari tertentu saya  akan membawa pulang lauk pauk sayur dan sebagainya untuk dimasak bagi makanan sekeluarga. Walaupun waktu itu saya pulang dari pejabat lebih kurangan jam 6 petang, saya sempat lagi membuat kerja-kerja dapur seperti membersih ikan, sayur dan juga memasak nasi dan lauk pauk untuk makan malam. Selepas semua kerja selesai barulah  saya menuju ke masjid untuk menunaikan solat maghrib dan isyak berjemaah.

Saya terpaksa melatih diri ini untuk membolehkan pulang ke rumah dengan bersemangat, ini adalah satu tugas penting yang saya perlu bereskan sebagai rutin harian semenjak isteri mengalami sakit lumpuh sebelah badan hampir 15 tahun lalu hingga kini.

Keikhlasan yang saya amalkan menyebabkan Allah menganugerahkan kesihatan kepada saya dalam menyempurnankan tugasan untuk mengurus rumah tangga dan juga tugas sebagai pengurus di sebuah syarikat swasta.

Saya juga pernah ditanya oleh rakan sepejabat, bagaimana saya dapat lakukan kerja di pejabat dan bila pulang ke rumah dapat lakukan kerja-kerja rumah.

“ Nik I salute you ni, dapat mengurus kerja-kerja rumah sendirian” Zul memuji ku semasa kami sedang berborak di kedai makan pada suatu petang.
“dah terpaksa, apa boleh buat” serpon saya.
“ You ni suami mithali”
“Tak adalah, macam orang lain juga” saya memberi response,
“ Bukan apa saya lakukan itu semua kerana amanah dan tanggung jawab, lebih-lebih lagi isteri saya yang sakit tu”. Saya cubah beri penjesalan. Zul angguk-angguk kepala tanda setuju.

“ satu sahaja petuanya,  kita mesti menanam sikap bahawa segala tugas yang kita lakukan sebagai suami adalah satu amanah Allah yang perlu dipikul,. Jika dilakukan dengan penuh tanggung jawab dan keikhlasan Allah akan memberi ganjaran pahala yang tidak terhingga di akhirat kelak. Itulah motivasi diri saya Zul”. Saya cuba beri penjelasan kepada Zul.

“ Jika kita tahu betapa besarnya ganjaran pahala apabila membatu orang sakit yang kita akan dapat di akhirat kelak , sudah pasti kita tidak akan jemu-jemu membatu, lebih-lebih lagi mebantu untuk ambil wudud dan memakai pakaian untuk solat, pahalanya besar Zul”. Saya memberi penjelasan lagak seperti ustaz berkuliah.

“ Jika setiap pertolongan itu di kira 10 kali ganda, bayangkan jika 5 kali kita akan dapat ganjaran pahala 50 pahala sehari, mengikut gambaran ustaz satu pahala sahaja di Syurga kita akan di beri kenikmatan tinggal dalam mahligai yang diperbuat daripada  emas sebesar sebuah istana, bayangkanlah beta besarnya nikmat yang kita akan dapat nanti”.

“ oleh itu bila kita di uji dengan musibah seperti isteri sakit teruk yang perlu dibantu setiap masa adalah satu peluang yang amat bernilai dan anugerah Allah kepada kita untuk membolehkan kita mendapat pahala berganda. Bukankah itu satu rezeki namanya”. Saya teruskan cerita, Zul mendengar dengan penuh tumpuan.

“ Bila kita dah mempunyai kesedaran seperti ini, perasaan susah, penat dan jemu tidak akan terasa oleh kita, malah kita rasa bersyukur dan seronok pula, Cuma yang penting kita mohon semoga Allah terus memberi nikmat kesihatan supaya dapat teruskan kerja-kerja untuk membantu isteri yang sakit tu”.

“ Kalau macam tu beruntunglah you”. Zul mencelah tanda yakin dengan hujjah saya.

Pemikiran sebegini boleh menjadikan kita tidak terasa penat apabila melakukan kerja-kerja rumah sebaik sahaja balik dari pejabat.  Itulah caranya saya memotivsi diri untuk sentiasa pulang dengan senyum dan bersemangt untuk lakukan kerja-kerja rutin di rumah.  Secara psikologinya jika kita menetapkan dalam fikiran  bahawa sesuatu tugas itu adalah wajib dilakukan oleh suami dan juga akan mendapat ganjaran pahala Allah di akhirat kelak.

“ Bagaiman dengan isteri sekarang” tanya ustaz Hj Mohammad semasa perbulan kami.
“Alhamdulillah, sihat cara-cara orang sakit” saya memberi maklmbalas.
“ Dah berapa lama isteri Nik sakit”. Dia bertanya untuk kepastian.
“ 15 tahun dah ustaz”.
“MasyaAllah, sungguh bertuah Nik, itu satu anugerah Allah”.
“ Tak ramai suami macam Nik dapat memberi bakti untuk isteri dalam tempoh selama itu” ustaz cuba memberi rangsangan kepada saya.
“Alhamdulillah, saya masih mampu lakukan itu semua dengan hidayah Allah”.
“ Nik bertuah sebenarnya, tidak ramai di kalangan kita yang dapat peluang seperti ini”
“ Peluang apa ustaz”. Saya ingin penjelasan.
“ Peluang itu adalah amat besar ganjaranya Nik, kerana dengan keadaan isteri yang lumpuh tu, Nik mamapu sabar membantunya dalam kehidupan seharian, terutama menyediakah segala keprerluan isteri untuk solat dan beribadah itu adalah satu ganjaran paha yang amat bersar Nik”. Ustaz cuba beri pendapatnya. Saya anggukkan kepada mengiakan pendapat ustaz itu, mana tidaknya dia seroang alim dan tinggi ilmu agama.

“ Sebenarnya Nik adalah diataran orang yang bertuah kerana di beri peluang oleh Allah untuk menghadapi ujian-Nya dengan tenang. Dan ketahanan Nik menerima segala ujian itu dengan sabar dan seiklas hati adaalah satu tiket untuk ke Syaurga “. Ustaz berkata sambil merenung kepada saya.

“ Alhamdulilah ustaz, kerna sama mampu lakukan semua itu sebagai tugasan rutin harian, saya juga berdoa semoga di beri kesihatan oleh Allah untuk teruskan kerja sebegini”. Saya cuba memberi persetujuan di atas pendangan utstaz dan memberi respon postif.

Persitiwa itu berlaku hampir 5 tahu lepas. Nasihat utstaz itu saya jadikan sebagai faktor motovasi kepada diri saya dalam menghadapi keletehan dan kepenatan semasa kembali dari pejabat setelah seharian bertugas untuk menyelsaikan tugasan yang berlambak itu. Keadaan ini membolehkan saya pulang ke rumah dengan hati yang tenang dan lapang. Bila sesampai sahaja di rumah saya dapat meneruskan rutin kerja rumah setiap hari.

Sikap sebegini akan mendatangkan keseronokan untuk melakukan kerja rumah. Kita boleh lakukan dengan baik tanpa rasa letih dan jemu kerana set minda kita telah dapat memberi kekuatan kepada keadaan fizikal badan kita. Komitmen yang begitu tinggi untuk mepastikan segala tanggungjawab sebagi seorang suami kepada isteri dan keluarga. Bila di lihat dari sudut tuntutan Islam sebagai seorang suami yang perlu memberi tanggung jawab sepenuhnya kepada keluarga untuk melahirkan umat yang soleh dan solehah hasil zuriat kita nanti, ini adalah faktor dorongan motivasi yang tingggi yang selalu saya pasangkan dalam minda saban masa. Ia telah sebati dengan kehidupan seharian saya. Dan ganjaran pahala yang begitu besar membuatkan kita akan bertambah bersemangat untuk pulang ke rumah bagi menunaikan amanah sebagai seorang suami.

Pengajaran dan iktibar:

1.      Suami mestilah mempunyai kemahiran untuk memisahkan di antara tugas di pejabat dan tugas sebagai ketua keluarga di rumah. Bila suami mempunyai kemahiran untuk memisahkan tugas pejabat dan tugas rumah akan membolehkan suami menumpukan perhatian bagi mengadi ketua keluarga yang betul-betul beperanan dan bertanggung jawab. Situasi sebegini jika  berjaya dilakukan oleh seorang lelaki bergelar suami , sudah pasti rumah tangga mereka akan bahagian dan ianya akan menjadi rujukan kepada anak-cucu mereka.  Suami  sebegini akan menjadi mentor dan idola kepada anak cucu untuk mereka menempuh dunia yang fana ini di masa-masa hadapan.

2.      Satu kelebihan kepada suami yang mempunyai sikap sebegini, ianya akan menjadi idola kepada anak cucu mereka dalam menempuh kehidupan bekerja. Setelah ianya menjadi idola keluarga sudah pasti, apa jua pandangan si bapa berkaitan dengan masalah kekeluargaan akan diikuti oleh anak cucu mereka.Menjasayan saya adalah orang yang paling dihormat  oleh seluruh keluarga. Situasi ini akan melahirkan  suasana hormat-menghormati dan kasih- mengasihi dikalangan ahli keluarga.

3.      Jika kita melektakkan sesuatu kerja itu sabagai satu amamah Allah dan juga akan memperolehi ganjaran pahala yang besar di akhirat kelak. Ianya dapat disempurnakan dengan baik dan kita tidak akan rasa jemu untuk melakukannya. Sebenarnya inilah caranya jika kita berusah untuk mendapat kebaikan di dunia dan juga kebaikan di akhirat seprtimana doa yang sering kita baca selepas solat setiap hari.

4.      Sebgai seorang Islam, pengharapan untuk mendapat ganjaran pahala di akhirat adalah satu cara yang paling efektif untuk memberi rangsangan diri bagi mengekalkan kecergasan minda dan fisikal setiap hari. Bila kita memunyai matlamat yang begitu tinggi dan dengan seribu perharapan dari Allah. Kita akan dapat satu sumber tenaga dalaman yang dapat memberi ‘booster’ kepada kudrat fizikal kita untuk terus bekerja.






No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.