RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Saturday 19 September 2015

10 skäl till varför jag valde islam som min religion?

Islam är den ursprungliga religionen som ger muslimer sinnesfrid och kräver att vi underkasta sig Guds vilja. Förutom människan, alla skapelser av Allah SWT förelägga Allahs vilja.
1. Islam är en religion av fred
Islam kommer från det arabiska ordet salama, Salima och Aslama.
 Salama - fred och harmoni
Salima - original eller autentiska.
Aslama - underkasta sig Allahs vilja SWT.
Islam är den ursprungliga religionen som ger muslimer sinnesfrid och kräver att vi underkasta sig Guds vilja. Förutom människan, alla skapelser av Allah SWT förelägga Allahs vilja.
Allah SWT är alltid där för att hjälpa oss och han säger:
{ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ }
"Översättning" {Och när Mina slavar frågar dig (O Muhammad SAW) om mig, sedan (besvara dem), jag verkligen nära (till dem av min kunskap). Jag svara på anrop i supplikant när han kallar på mig (utan medlare eller medlare). Så låt dem lyda mig och tro på mig, så att de kan ledas aright} [Al-Baqarah 2: 186]..
När vi ber Allah SWT om hjälp, vet att Allah vet bäst vad som är bra eller dåligt för oss [Al Baqarah 2: 216], har tillit till Allah SWT [Al Imran 3: 160]. Vila problemet med Allah SWT och som sådan vi kan uppnå fred i sinnet.
2. Islam är den äldsta religionen.
Islam började med Adams skapelse. Adam och Eva förpliktigad en synd och Allah SWT förlät dem. Då Allah SWT skickade en budbärare till varje lopp [Al Imran 3:19] för att informera dem ett budskap som är dyrkan Allah SWT ensam. Alla budbärarna var muslimer för alla underkasta sig Allahs vilja SWT och han säger:
{ قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ }
  "översättning" {Säg (O Muhammad SAW): "Vi tror på Gud och på vad som sänts ner till oss, och det som sänts ner Ibrahim (Abraham), Ismael (Ismael), Ishâque (Isak), Ya "QUB (Jakob) och Al-Asbat [tolv söner Jakob (Jakob)] och vad som gavs till Musa (Moses)," IESA (Jesus) och profeterna från deras Herre. Vi gör ingen åtskillnad mellan varandra bland dem och till Honom (Allah) vi har lämnat in (i islam).} [Al Imran 3:84].
Profeten Muhammed sändes som den sista profeten och sista profeten. [Al-Ahzab 33:40]. Då Allah sade i Surat Al Maidah:
{ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ }
"översättning" {... Denna dag har jag fullkomnat er religion för dig, avslutade min favör över dig, och har valt för dig islam som din religion. Men som för den som tvingas av svår hunger, med ingen lust att synda (t.ex. kan äta dessa ovannämnda kött), då är säkert, är Allâh OftForgiving, barmhärtig} [Al-Ma`ida 5: 3].
3. Allah SWT är Allbarmhärtige och förlåter alla synder förutom att partners med Allah SWT (syirik). [En Nisa 04:48]
Vi bör dyrka bara en Gud och endast Gud är värd att dyrka. [Taha 20:14]. Allah är det arabiska världen för Gud, den enda och högsta Gud. Om det finns fler än en Gud, funktion himlen och jorden skulle ha misslyckats. [Al Anbiaya 21:22] .Med många gudar, skulle de säkert hitta ett sätt att avsätta Master of tronen. [Israa 17:42]
Allah SWT inte straffa alla som inte tror tills dem som visas den rätta vägen att fortsätta att inte tro och då de kommer att kastas i helvetet. [An Nisa 4: 115] Allah SWT är Allbarmhärtige för han aldrig kommer att straffa tills en budbärare skickas för att ge vägledning och varning. [Israa 17:15].
4. Begreppet straff i nästa värld, himmel och helvete avskräcker man från att göra dåliga och uppmuntra att göra gott. [Al Hashr 59:18].
5. Islam är ett sätt att leva. Allah SWT sände ner Al Koranen att vägleda oss till den rätta vägen i denna värld och nästa värld.
Koranen bekräftar andra böcker. [Yunus 10:37; Al Imran 3: 3]
6. Allah SWT inbjuder man att omfamna islam.
"Om du inte accepterar utmaningen (att komma med 10 Sura liknande fabricerade kapitel) vet att Koranen sänts ner med kunskap och makt Allahs och ingen har rätt att dyrka utom Honom. Så gör du fortfarande omfamna Islam eller inte? [Hud 11: 13-14]
7. Den enda religion som accepteras av Allah är islam. [Al Imran 3:85]
I själva verket den enda religionen hos Allah är islam. [Al Imran 3:19].
8. Islam är en universell religion. [Al-'Anbyā "21: 107]
Profeten Muhammad frid och välsignelser vara över honom skickas till förmedla glada budskap och varnare för hela mänskligheten. [Al-Ahzab 45-47]
9. Islam ger lösning på alla problem.
Islam föreskriver en lösning för varje värld problem, exempelvis:
Zakat -eradicates fattigdom [at-Taubah 9:71] och skyddar samhället från brott och social klass sammandrabbningar.
Hudud - avskräcka man att begå brott [al-Maidah 05:38].
Wasiat - fördelning av välståndet till arvingar efter döden med rättvisa.
Allah SWT har ordinerat bön för människan att förhindra människan från förbjudna aktiviteter. [Ankabut 29:45]
10. Med muslim som har kunskap om islam hittar islam en enkel religion.
Allah SWT har inte sätta någon hardshipon oss. [Al Baqarah 2: 185; Al Hajj 22:78]
Allah SWT ger undantag från sina kommandon till exempel; de sjuka och gravida kvinnor som inte passar att snabbt kan välja att inte fasta i månaden Ramadan och ersätta fasta vid ett senare tiime kan bön förkorta för resenärer, bara de som har rikedom behöver betala zakat och Haji är obligatorisk bara för dem som har råd. Detta är några exempel för att nämna några.
Wallahu'alam.
Källa: Islamway.net

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.