RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Friday 18 September 2015

SABAR ADALAH SEGALA-GALANYA – SUBAHANALLAH.



Dalam Al-Qur’an banyak ayat yang berbicara mengenai kesabaran. setidaknya ada 103 kalikata sabar disebut dalam Al-Qur’an, baik berbentuk isim maupun fi’ilnya. Hal ini membuktikan betapa  pentingnya sabar bagi seorang mukmin dimata Allah SWT.
1. Sabar merupakan perintah daripada Allah.  “Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah: 153). Ayat-ayat yang serupa Ali Imran: 200, An-Nahl: 127, Al-Anfal: 46, Yunus: 109, Hud: 115.
2. Allah melarang  hamba-Nya mempunyai sifat isti’jal (tergesa-gesa). “Maka bersabarlah kamu seperti orang-orang yang mempunyai keteguhan hati dari rasul-rasul dan janganlah kamu meminta disegerakan (azab) bagi mereka…” (Al-Ahqaf: 35)
3. Allah memberi pujian kepada  orang-orang yang sabar dan mereka adalah orang yang tinggi tingkat keimanan dan ketaqwaan: “…dan orang-orang yang bersabar dalam kesulitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar imannya dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 177)
4. Allah sangat mencintai orang-orang yang sabar. “Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar.” (Ali Imran: 146)
5.  Allah sentiasa bersama-sama dengan orang-orang yang sabar. Artinya Allah senantiasa akan menyertai hamba-hamba-Nya yang sabar. “Dan bersabarlah kamu, kerana sesungguhnya Allah itu beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Anfal: 46)
6. Mendapatkan pahala  berupa syurga dari Allah bagi orang-orang yang sabar. (Ar-Ra’d: 23 - 24)
Rusulullah SAW juga amat memuji terhadap orang-orang yang mempunyai sifat sabar, terdapat banyak hadis nabi yang berkaitan dengan sifat sabar. Misalnya Dalam kitab Riyadhus Shalihin, Imam an Nawawi mencantumkan 29 hadits yang bertemakan sabar. Petikan bebarapa hadis tentang sabar :
1. Kesabaran merupakan “dhiya’ ” (cahaya yang amat terang). Karena dengan kesabaran inilah, seseorang akan mampu menyingkap kegelapan. Rasulullah SAW bersabda, “…dan kesabaran merupakan cahaya yang terang…” (HR. Muslim)
2. Kesabaran merupakan sesuatu yang perlu diusahakan dan dilatih secara optimal. Rasulullah pernah menggambarkan: “…barang siapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya seorang yang sabar…” (HR. Bukhari)
3. Kesabaran merupakan anugerah Allah yang paling baik. Rasulullah SAW bersabda, “…dan tidaklah seseorang itu diberi sesuatu yang lebih baik dan lebih lapang daripada kesabaran.” (Muttafaqun Alaih)
4. Kesabaran merupakan salah satu sifat bagi orang mukmin, sebagaimana hadis yang terdapat pada muqadimah; “Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman, kerana segala perkaranya adalah baik. Jika ia mendapatkan kenikmatan, ia bersyukur kerana (ia mengatahui) bahwa hal tersebut adalah memang baik baginya. Dan jika ia tertimpa musibah atau kesulitan, ia bersabar kerana (ia mengetahui) bahwa hal tersebut adalah baik baginya.” (HR. Muslim)
5. Seseorang yang sabar akan mendapatkan pahala surga. Dalam sebuah hadis digambarkan; Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa aku mendengar Rasulullah SAW. bersabda, “Sesungguhnya Allah berfirman, ‘Apabila Aku menguji hamba-Ku dengan kedua matanya, kemudian dia bersabar, maka aku gantikan surga baginya’.” (HR. Bukhari)
6. Kesabaran merupakan ciri orang yang kuat. Rasulullah pernah menggambarkan dalam sebuah hadits;Dari Abu Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang kuat bukanlah yang pandai bergulat, namun orang yang kuat adalah orang yang memiliki jiwanya ketika marah.” (HR. Bukhari)
7. Kesabaran dapat menghapuskan dosa. Rasulullah  SAW menggambarkan dalam sebuah haditsnya; Dari Abu Hurairah ra. bahwa Rasulullan SAW. bersabda, “Tidaklah seorang muslim mendapatkan kelelahan, sakit, kecemasan, kesedihan, mara bahaya dan juga kesusahan, hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan dosa-dosanya dengan hal tersebut.” (HR. Bukhari & Muslim)
8. Kesabaran merupakan suatu keharusan, dimana seseorang tidak boleh putus asa hingga ia menginginkan kematian. Sekiranya memang sudah sangat terpaksa hendaklah ia berdoa kepada Allah, agar Allah memberikan hal yang terbaik baginya; apakah kehidupan atau kematian. Rasulullah SAW. mengatakan; Dari Anas bin Malik r.a, bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah salah seorang diantara kalian mengangan-angankan datangnya kematian karena musibah yang menimpanya. Dan sekiranya ia memang harus mengharapkannya, hendaklah ia berdoa, ‘Ya Allah, teruskanlah hidupku ini sekiranya hidup itu lebih baik untukku. Dan wafatkanlah aku, sekiranya itu lebih baik bagiku.” (HR. Bukhari Muslim)
Sabar adalah bertahan atau menahan diri dari rasa gelisah, cemas dan marah, menahan lidah dari keluh kesah, menahan anggota badan atau tubuh dari kekacauan. 

Sabar dapat dibahagikan kepadai tiga jenis iaitu::
  • Sabar dalam ketaatan kepada Allah SWT.. 
  • Sabar dari kedurhakaan kepada Allah SWT.. 
  • Sabar dalam mendapatkan ujian dari Allah SWT.. 
Bila saya meneliti bagaimana saya dapat menempuh segala kepayahan dan kesusahan dalam hidup ini dalam menempuh pelbagai ujian kesakitan ke atas diri saya dan juga isteri yang lumpuh untuk tempuh hampir 15 tahun, ini semua dapat saya hadapi dengan adanya sifat sabar yang di kurniakan Allah kepada saya.
Sudah menjadi sifat peribadi saya apabila menerima sesuatu musibah atau  ujian contohnya  apabila berlaku kemalangan kereta saya dilanggar oleh kereta lain, perkara yang pertama akan saya fikirkan ialah, “apakah kesalahan saya pada hari berkenaan atau hari-hari sebelumnya mengakibatkan berlakunya kemalangan yang meroksakkan kereta saya. Saya akan mencari-cari puncanya sehingga bayangan kesalahan yang saya lakukan dalam masa beberapa hari lalu atau beberapa bulan lalu. Kadang-kalan bila kita lakukan sebegini akan dapat di imbas kembali kesalahan yang kita lakukan sama ada sengaja atau tidak sengaja. Dengan itu saya akan beristirfar banyak-banyak bertaubat dengan segala kesalahan yang telah saya lakukan itu. Setelah selesai menghisbah diri barulah saya akan berbincang dengan tuan punya kereta yang  melanggar kereta saya itu.

Kebiasaannya perbicangan berjalan dalam suasana terkawal dan biasanya saya akan mulakan perbincangan dengan perkataan “ Apa boleh buah dah ditakdirkan Allah nak berlanggar, tak ada orang  sengaja nak langgar’. Perbicangan kami biasnya dalam suasaan baik dan saya akan cadangkan supaya membuat laporan polis untuk membuat “claim” daripada insuran kerata masing-masing. Jika kerosakan yang tidak banyak, saya akan cadangkan kepada tuanpunya kereta yang melanggar itu pergi ke mana-mana workshop untuk bincang kos pembaikan dan dia akan tanggun bil berkenaan. Alhamdulilah, telah beberapa kali berlaku kemalangan sebegini, dapat di selesaikan dengan baik. Fatoktor utamanya adalah kerana SABAR. Maka kita dapat resionalkan kenapa ianya berlaku,disebabkan oleh takdir Allah yang telah ditetapkan, kita sebagai manusia tidak dapat elakkan.

Dalam saya menguruskan kesakitan isteri yang memakan masa agak lama (hampir 15 tahun) banyak kerenah isteri sebagai seorang yang sakit lumpuh terpaksa saya menangani dengan penuh kesabaran.  perubahan sifat yang ketara kepada isteri ialah sifat pendiam dan bercakap secara lemah lembut sebelum ianya sakit telah berubah 360% menjadi seorang yang suka bercakap, nada cakap kuat dan suka berleter. Pada masa awal dahulu saya agak terkejut dengan perubahan yang begitu ketara sifat isteri itu. Beberapa bulan pertama berlaku saya dapat menahannya dengan memberi motivasi diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.