Bergurau senda semasa
mandi bersama adalah sunnah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri. Imam Al-Bukhari meriwayatkan, maksudnya;
"Daripada Aisyah R.Ha berkata : aku sentiasa mandi bersama dengan
Nabi SAW daripada satu bekas. tangan kami sama-sama berselisih (ketika
menggunakan air dalam bekas itu)"
Dari hadis ini, kita dapat melihat bagaimana indah dan romantiknya Nabi
Saw dengan Isteri-isterinya. Gambaran romantik ini, dirakamkan sendiri oleh
Aisyah yang bercerita bagaimana Baginda SAW boleh mandi bersama-sama sehingga
tangan mereka berselisih dan berganti-gantian.
Mandi yang dimaksudkan dalam perbincangan ini, tidak dikhususkan kepada
mandi biasa, bahkan termasuk juga mandi jinabah atau disebut sebagai mandi
wajib. Dalam hadis riwayat Imam Muslim, ada dinyatakan;
Maksudnya:"Aku selalu mandi bersama dengan Rasulullah SAW daripada
satu bekas, dan kami ketika itu sedang berjunub".
Tindakan nabi SAW ketika mandi itu, tidak sekadar mandi bersama-sama,
bahkan Aisyah juga pernah bercerita bahawa ketika sedang Nabi SAW mandi
bersama, Baginda SAW merungkai-rungkaikan rambut Aisyah.
Dan pernah sambil mandi, mereka bergurau-gurau. Mereka berdua
bermain-main air, dengan berebut-rebut mengambil air sehinggakan Aisyah dalam
suasana sedang berseronok-seronok meminta kepada Nabi agar air itu disimpan
untuknya kerana semuanya telah diambil oleh Nabi SAW.
Bahkan dalam hadis yang lain, Ummu salamah pernah bercerita bahawa dia
mandi bersama dengan Nabi SAW dan ketika itu Baginda menciumnya. Hal ini
berlaku, ketika Baginda sedang berpuasa.
Dengan ulasan ini, penilaian yang kita dapat ambil adalah, sebagai
manusia yang menjadi Umat Nabi Muhammad SAW, selayaknya kita mencontohi amalan
Rasulullah SAW ini.
Anggapan yang mengatakan bahawa mandi bersama-sama dengan Isteri merupakan
amalan tak baik, merupakan satu anggapan yang salah dan tersasar dari ajaran Islam.
Bahkan, jika ditanya kepada kaum hawa, pasti mereka akan merasakan dihargai
jika mereka diperlakukan sedemikian oleh suami mereka. Sebagai isteri pula, tidak selayaknya kaum
hawa menolak apabila di ajak oleh suami mereka untuk mandi bersama. Lihatlah
Aisyah dan Ummu Salamah yang tidak menolak ajakan Nabi SAW untuk mandi
bersama-sama. Bahkan, dilihat bahawa Aisyah amat berbangga dengan tindakan Nabi
yang mandi dengannya sehingga sanggup menceritakan hal ini. Jika tidak, masakan
kisah ini dibukukan dalam kitab-kitab hadis.
Dalam kehidupan saya dan isteri, amalan ini dilakukan semenjak mula-mula berkahwin dahulu
lagi, pada mulanya adalah untuk meluahkan kasih sayang kepada isteri, maklumlah
kerana kami berdua tidak saling kenal mengenali begitu lama seperti mana yang
biasa alami oleh kebanyakan teruna dan dara yang kebiasaanya telah menjalin
hubungan cita untuk tempoh yang agak lama sebelum mereka berumah tangga.
“ Abang ni, ayang sejuklah
ni” isteri memberi alasan.
“ Kalau tak mandi nak solat macam mana’. Saya beri response
“ Ini abang punya pasal lah, nakal sangat malam tadi”.
‘ eh eh nak salah abang pula, siapa yang mula”. Saya
mencelah.Isteri terisipu-sipu malu.
Suasana sebegini biasa saja apabila kami madi berjemaah,
terutamanya bila mandi di wakatu pagi setelah berlaku hubunagan intim. Suasan
semsa mandi bersama ini memberi satu rangsangan cinta dan kasih sayang kami
setiasa membara pada setiap masa. Malah kami rasa seperti pengantin yang
sendang berbulan madu. Ini merupakan satu satu faktor hubungan cinta kami
sentiasa jitu walaupu telah melewati 34 empat tahun lebih.
Setelah saya mendengar ceramah agama dimana ustaz
memberitahu bahawa Rasullah juga pernah
mengamalkan mandi bersama isteri baginda (terutama Aisyah R.Ha) saya meneruskan
amalan mandi bersama isteri ini sebagai salah satu ikutan sunnah yang
diutamakan dalam kehidupan kami suami isteri. Malahan amalan mandi bersama ini
telah menjadi rutin seharian lebih-lebih lagi setelah isteri mengalami lumpuh.
Pangalaman mandi
bersama ini akan melahirkan persaan cita dan kasih sayang yang lebih intim diantara
suami isteri. Semasa mandi bersama ini kadangkalan berlaku senda gurau yang
membuatkan belaian kasih sayang semangkin jitu. Tindakan ini boleh menambahkan
lagi keyakinan isteri kepada suaminya bahawa dia adalah satu-satunya isteri
yang menjadi kesayangan suami. Mengikut
kajian dari segi pehubungan ‘aura’ diantara sumi isteri akan menjadi bertambah
intim lagi apabila kesan air mandian
diantara mereka akan mengenali badan di antara satu sama lain. Ion-ion positif
dan negetif dari suami dan isteri akan menjadi recharge yang boleh menambahkan
imun kesihatan mereka. Situasi ini akan mengakibatkan mereka berdua akan
merasai kesegaran badan yang luarbiasa setelah selesai mandi dan juga
melahirkan perhubungan yang romantik.
Dari pengalaman hidup saya semasa kecil dahulu, bapa dan ibu
saya menjadikan mandi bersama ini adalah
satu kebiasaan. Mereka biasa manda di telaga yang berada di luar rumah kami
yang jaraknya dalam lingkungan 10 meter. Saya pernah terdengar ibu dan bapa
bercakap-cakap semasa mandi dan kadang kala diikuti dengan gelak ketawa mereka.
Cuma pada masa itu saya masih lagi kanak-kanak tidaklah ambil kesah sangat
topik apa yang mereka bincang.
Semenjak isteri lumpuh sehingga sekarang, mandikan isteri
telah menjadi tugasan rutin harian saya, isteri amat selesa apabila saya
memandikannya, dia tidak berapa selesa jika anak-anak yang mandikannya.
Lebih-lebih lagi apabila beliau mandi junub, sayalah menjadi teman setianya.
Pengajaran dan iktibar:
1.
Mandi besama isteri
merupakan salah satu kaedah pengurusan masa untuk mejalinkan hubungan mesra
suami isteri, kerana kebiasaanya waktu mandi ini kedua-dua suami isteri
mempunyai masa agak tenang, diikuti dengan kesegaran curahan air di badan yang
menyegarkan setelah berpenat lelah sehari suntuk di tempat kerja. Kesegaran
selepas mandi bersama ini membolehkan suami dan isteri mengalami ketenagan
bersama dan sudah pasti aktiviti yang akan dilakukan selepas itu oleh kedua-dua
mereka akan membolehkan dalam suasana penuh bertenaga dan selesa. Suasana
sebegini akan mengukuhkan lagi perhubungan kasih sayang rumah tangga mereka.
2.
Perhubungan yang
intim semasa mandi ini akan menjadi perhatian kepada anak-anak mereka dan sudah
pasti akan menimbulkan satu pemikiran di kalangan anak-anak betapa mesra dan
kuatnya kasih sayang ibubapa mereka berdua. Ini akan memberi natijah kepada
corak pergaulan anak-anak bawah ibu bapa mereka begitu bahagia dan mereka juga
perlu melahirkan sikap kasih sayang dengan semua ahli keluarga.
3.
Budaya dalam keluarga
yang sentiasa meperlihatkan suasana kasih sayang akan menjadikan semua keluarga
dalam suasan bahagia, berbanding dengan keadaan perhubungan diantara suami
isteri yang sering bergaduh dan bertengkar akan memberi kesan kepada imosi
anak-anak mereka. Seperti timbul perasaan benci kepada salah seorang ibu bapa
mereka yang sering membuat suasana dalam rumah mereka kecoh dan haru biru.
Persekitaran sebegini menyebabkan anak-anak akan mengambil sikap suka keluar
rumah untuk melarikan dirinya dari pada suasana perbalahan dan pertengkaran di
rumah mereka. Dengan kata lain amalan mandi bersama ini akan melahirkan suasana
cita dan kasih sayang suami isteri yang amat kuat dan memberi kesan kepada
persekitaran rumah yang sentiasa damai dan sejuk mata memandang. Ini akan
melahirkan pesekitaran tenteram dan ceria dalam sesebuah rumah tangga dan
akahirnya akan lahirlah konsep “Rumahku –Syurgaku” .Dengan kata lain rumah yang harmoni dan penuh dengan
jalinan kasih sayang sesama ahli keluraga
menjadikan semua ahli keluarga seronok tinggal di rumah saban masa.
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comments, I will reply soon.