RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Thursday 17 September 2015

Sentiasa menjadi penawar hati kepada isteri.



Daripada Abu Hurairah r.a Rasulullah S.A.W bersabda : "Orang mukmin yang paling sempurna imannya dalah yang paling baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kamu adalah yang paling baik tingkah lakunya terhadap isterinya."
(HR Tarmidzi, Abu Daud, (Hassan Shahih)

Ambil berat keperluan, kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera.

Antara ciri ciri suami menjadi penawar hati isteri :

§  Sentiasa bersikap manis dan romantik  setiap kali bersama isteri. Mulai pertemuan dengan salam kerana salam itu memberi berkat kepada diri kita  dan semua ahli rumah.

§  Perlihatkan wajah yang berseri setiap kali bertemu kerana wajah yang berseri mendatangkan kebahagiaan dang menghilangkan buruk sangka.

§  Tutur kata yang baik. Ketika bercakap dengan isteri gunakan perkataan yang baik dan menarik yang boleh menambat hati isteri.

§  Memanggil isteri dengan panggilan kesukaanya.

§  Memanggil dengan manja dan romantic.

§  Menteteramkan fikiran dan bergurau senda. Islam membenarkan bergurau senda untuk mewujudkan dan mengukuhkan ikatan cinta dan kasih sayang suami isteri.

§  Elakkan  menjadi suami yang terlalu garang dengan isteri dan keluarga

§  Suami haruslah mendoakan isterinya.

§  Suami sangat digalakkan membawa isteri bersama ketika bermusafir kerana banyak kebaikannya.

§  Sentiasa mesra walaupun di meja makan.

Amalan mengambil berat tetang keperluan dan kemahun isteri adalah salah satu punca kebahagian rumah tangga kami, saya memang sentiasa perihatin terhadap emosi isteri bagi mempastikan isteri sentiasa mempunyai perasaan ceria dan gembira berada disamping diri sebagai suami yang bertanggung jawab.

Bagi saya isteri adalah salah satu insan yang amat penting kerana ianya merupkan “Queen” yang akan melahirkan zuriat kami yang akan menjadi hamba Allah dan mukmin dan mukminah yang bersama-sama membantu perjuangan Islam yang dibawa oleh junjungan Rasullah SAW. Semoga kami sekeluarga di beri hidayah oleh Allah untuk memasuki syurgaNya di akhirat kelak. InsyaAllah.

Keperihatian terhadap emosi isteri amat perlu dijaga dengan sebaik-baiknya, lebih-lebih lagi semasa isteri sedang hamil.  Pada awal perkahwinan kami pernah berlaku situasi dimana isteri yang  sedang mengandung anak sulung (tahun 1981) Atas kehendak isteri yang mengidam ingin makan buah salak

“ abang, ayang dah mengandung anak kita tujuh bulan”
“Alhamdulillah, semoga semuanya selamat” saya memberi semangat.
“ Baby abang ni nak makan buah salak lah” isteri bersuara
“ Sedap betul makan buah salak bang” isteri berkhayal sambil meletakkan kepalanya di paha saya.
“Sekarang ni bukan musim buah salak, tapi abang akan cuba cari di pasar petang besok”.saya mengosok-gosok  kepala isteri yang sedang bermanja.
“ Manisnya buah salak tu kan bang”isteri beria-ia nak makan, kelihatan wajahnya begitu berselera.
“ sabar lah sayang, besok abang beli di pasar”.

Ke esokan harinya sebaik shaja lepas waktu pejabat saya bergegas memandu ke Pasar Besar.
“ Mak cik, ada buah salak tak” saya tanya penjua buah di pasar.
“ Tak ada encik”
“ Mana ada jual” saya bertanya.
“ sekarang ni di luar musim, buah tak ada laig, nanti tiga bulan lagi baru sampai musim salak” Makcik beri response.
“ Terima Kasih”. Saya berlalu menuju ke gerai ikan dan sayyr.

Sebaik sahaja sampai di rumah petang itu.

“ Assala mualaikum”.
“Waalaikumussalam” isteri bersaura dari dalam rumah.
“ eh, abang dah balik. Buah salak ada tak bang”.
“ tak ada”
“ Tak ada” isteri kelihatan muram.
“ Sabarlah sayang, nanti abang cuba tanya kawan di Pejabat Jajahan Gua Musang esok”.

Saya terpaksa mengambil cuti untuk ke Gua Musang, Kelantan, semata-mata ingin mencari buah salak yang diidamkan itu. Pada masa itu sistem perhubungan jalanraya tidak begitu baik dari Kota Bharu ke Gua Musang. Perjalanan mengambil masa hampir satu hari dan juga terpaksa menaiki keretapi dari Kuala Krai ke Gua Musang setelah berkereta selama lebih satu jam dari Kota Bharu ke Kuala Krai.

Pada masa-masa tertentu, saya kadang kala terpaksa memujuk isteri yang merajuk dek kerana saya tersalah cakap dengan nada yang agak kasar dan suara agak nyaring bagi mengatauiuikan sesuatu isu. Mengikut amalan yang biasa dilakukan oleh saya apabila isteri menangis dan merajuk setelah berlaku perselisihan faham, saya akan memeluk erat isteri untuk satu ketika (beberapa minit) sambil melafazkan perkataan “abang minta maaf sayang” berkali-kali denga nada suara yang manja, sehinggalah isterinya berhenti menangis, dan diikuti dengan  ‘body languange’ (Bahasa badan) yang memberi isyarat saya telah memafkan suaminya. Kebiasanya isteri akan memeluk erat kepada si suami dan seterusnya disertakan dengan ciuman manja.  Adengan sebegini biasanya berlaku di atas katil, kerana telah menjadi amalan isterinya bila ia marah, ia akan menyediri di dalam bilik dan tidur berselimut di atas katil.

Pada masa-masa tertentu, ada juga dimana kes berselisih faham diantara kami agak memuncak, saya akan mengambil masa yang agak lama untuk menstabilkan kembali emosi isteri. Pernah pada satu ketika situasi peluk-memeluk untuk mengawal emosi isterinnya mengambil masa lebih setengah jam, kadang kala kami tertidur dalam suasana agak emosinal. Bila keadaan reda dan dalam kawalan, saya akan meluahkan semula perasan rasa bersalah saya kepada  isteri, dan isteri akan memberi isyarat yang dia telah memberi kemaafan. 

Amalan mengambil berat terhadap emosi dan perasaan isteri ini merupakan “ kunci emas” sebagai strategi suami untuk mengekalkan keutuhan kasih sayang dan kebahagian rumah tangga kami. Dalam hal ini suami perlu mempunyai ilmu untuk memikat emosi isteri, dan juga perlu ada sifat sabar yang tinggi,  sebagaimana sabda Rasulallah SAW yang bermaksud,  jika mahu membentuk wanita hendaklah berhikmah dan dengan cara lemah lembut, kerana wanita sebagai tulang rusuk yang bengkok, jika diperbetul dengan kuat atau keras ianya akan patah.

Jika kita mahu menjadi suami yang benar-benar bertanggung jawab, kita sebagai suami perlulah menjaga hati  isteri, kerana emosi isteri jika tidak di jaga ia akan memberi kesan kepada pendidikan, pembelajaran dan pembesaran anak-anak kita. Ibu yang emosi tidak stabil jika disebabkan oleh sikap suami yang panas barang, suka marah-marah tanpa usul periksa, boleh memberi kesan kepada kasih sayang isteri kepada anak-anak kita. Ibu yang terganggu eosi akan melepaskan geram marahnya kepada anak-anak. Jika perbuatan sebegini berterusan ia akan menggangu pertumbuhan fizikal dan mental anak-anak.

“ Ayang bila abang tiada di rumah rasa semacam je” luahan isteri pada satu malam.
“Rasa macam man” saya ingin kepastian.
“ Tak tahu nya cerita, tapi rasa kosong dan tiada apa-apa je, selalu ayang ingatkan abang”
‘ rindu abang ke atau ingin peluk abang’
‘ betul ni bang, ayang cakap masjid bukan gurau ni, tak caya taka apa’”
“ takkan abang tak percaya kepada darling”. Saya mengusik
“ yea laaaah” isteri beruara manja sambil meletakkan kepalanya di riba saya.

Saya masih terigat akan suasan isteri yang meceritakan kepada saya bahawa dia terasa kesunyian dan kekosongan bila saya berada diluar rumah untuk beberapa malam keranan tugasan luar. Luahan ini memberi maklumat kepada saya bahawa isteri begitu bergantung kepada pertolongan saya pada setip masa. Lebih-lebih lagi setelah isteri mendapat penyakit lupuh sebelah tubuh semenjak tahun 2001 hingga kini yang telah memakan masa hampir 15 tahun.


Pengajaran dan iktibar:

1.      Suami perlu mempunyai ilmu dan kepakaran dalam mengendalikan krisis rumah tangga.

2.      Si sumai perlu berperanan sebagai  penggerak utama untuk meredakan krisis dalam rumah tangga, kerana telah menjadi lumrah semulajadi, wanita mudah tersinggung dan merajuk, jadi suami sebagai peneraju dalam keluraga perlu pandai mengendalikan emosi si isteri yang sedang bergelora denga kemarahan.

3.      Jika si suami pandai mengambil hati isteri, dan mudah untuk meminta maaf kepada isterinya atas apa kesilapan atau keterlanjuran marah, akan mudah melembutkan hati isterinya kerana sememang wanita mudah memberi kemaafan bila dipujuk rayu oleh lelaki, terutamanyan suami mereka.

4.      Bila si suami mempunyai kemahiran dalam menangani suasana kemurangan atau isteri beremosi, akan memberi natijah yang amat positif sekali, dimana perhubungan kasih sayang dalam keluarga akan dapat dipupuk sepanjang masa, jika berlaku perselisihan faham cepat-cepat di harmonikan semula oleh suami dan isteri. Situasi ini akan memberi kesan jangkan panjang kepada emosi isteri yang merupakan ibu kepada anak-anak mereka berdua, Mengikut kajian para pengkaji sosliologi kehidupan manusia, si ibu yang sentiasa hidup dengan penuh kebahagian dan kasih sayang akan medidik anak-anak mereka secara lebih sempurna dan boleh memberi kesan postif kepada persekitaran pedidikan dan pembersaan anak-anak mereka. Kebiasaannya anak-anak yang membesar dalam persekitaran sebegini akan lebih berkeyakinan diri dalam menempuh kehidupan mereka. Mereka akan menjadi insan yang berjaya dalam karier mereka. Insya Allah.








No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.