RAIHANPAHIMI

publish your book for free?AFF=9142

Wednesday 16 September 2015

Sentiasa taat Kepada Perintah Allah.

SEBAGAI Seorang Islam sememangnya mempunyai Hasrat untuk review pastikan Kehidupan kitd Suami sentiasa taat Kepada Perintah Allah. Suami Adalah Tanda keimanan kitd Kepada Allah. Jika kitd TIDAK taat Kepada Perintah Allah bermakna lafaz syahadah Yang kitd ucapkan ITU TIDAK DAPAT diterima Allah. Kerana kitd Belum Lagi beriman. Ianya Mesti diikuti DENGAN Perbuatan untuk review taat Segala Perintah Allah. Dalam Kehidupan seharian kitd Perlu taat Terhadap Perintah Allah Yang berkitan DENGAN Yang wajib; sunat; Harus, makruh Dan haram. Bagi Saya Sering menggunakan Istilah 5 Prinsip Hidup. Sungguhpun BeGiTu SECARA realiti Kehidupan Adalah amat sukar Bagi kitd untuk review sentiasa taat Kepada Perintah Allah hearts serba serbi aktiviti Kehidupan seharian. Kecuali Bagi mereka Yang Tinggi darjat keimanan Dan ketaqwaannya.
Saya Masih Ingat kata-kata ustaz "orangutan lelaki Penghasilan kena pajak Menjadi suami sebenarnya MENERIMA Banyak tanggung jawab, Ia SEBAGAI Ketua Keluarga Perlu mempastikan Isteri Dan Anak-Anak Memahami ilmu agama, mentaati Perintah Agama dan Hidup hearts suasana Islam PADA SETIAP masa".
"Adakah Saya Mampu Menjadi suami sepertimana Yang dituntut Diposkan Islam?" Ini Adalah Persoalan Yang Sering ADA di hearts   minda Saya   semenjak kahwin dulu.
"Han Penghasilan kena pajak kahwin Nanti, Isteri pastikan Dan Anak-anak sentiasa mematuhi Ajaran agama" ayah memberitahu Kepada Saya semasa Kami berbincang TENTANG hari perkahwinan Saya Satu masa PT KARYA CIPTA PUTRA.
"Insya Allah". Respon ku Kepada ayah.
Atas Nasihat itulah Saya bertekad untuk review mempastikan Isteri Dan ank-anak  akan mematuhi SEMUA Ajaran Islam, terutamanya TENTANG shalat. PERNAH Saya   memasang Niat di hati untuk review Menjadi suami Yang sentiasa syariah mematuhi, Diposkan ITU Saya berazam untuk review mempastikan Diri Suami sentiasa mematuhi Perintah agama. Saya bertekad untuk review Menjadi suami Dan bapa Teladan Bagi Isteri Dan Anak-Anak. Tetapi Adakah Saya Mampu lakukannya?. Persoalan Suami Sering Bermain di minda Bila mengenangkan tanggung jawab Dan amanah Saya Kepada Keluarga,
"Saya Mesti mepastikan Diri Suami mendirikan shalat 5 Waktu Tanpa Tinggal SETIAP hari. Barulah boleh Menjadi suami contoh Kepada Isteri Dan Keluarga "bisik hati Kecil, SEBAGAI Satu azam Yang Perlu Saya tunaikan Penghasilan kena pajak Menjadi suami Dan bapa.
Untuk ITU Saya akan pastikan perkara wajib Mesti di taati TIDAK boleh TIDAK kitd engkar seperti   mengerjakan shalat, puasa, zakat Dan haji. Manakala Yang haram Mesti ditinggalkan sepenuhnya seperti  Meninggalkan shalat, Mencuri, berzina, mengumpat, menyakit hati orangutan berbaring, berdusta, menipu, mederhaki ibu bapa Dan sebagainya.
Manakala Yang sunat pula Perlu diamalkan seboleh-bolehnya seperti Memberi sedekah, membantu orangutan hearts kesusahan, kerja-kerja memgandakan amal untuk review membantu 'masyarakat.
Perkara Yang Harus diberi kebabasan sama ADA hendak melakukan ATAU TIDAK seperti mahu Makan masakan berasaskan ikan Dan sayuran ATAU MAKANAN berasaskan daging merah ATAU daging puith. Aktivit berbaring Yang Harus seperti Pergi melancung hearts negeri ATAU di-luar Negara Dan sebagainya.
Perkara Yang makroh Mesti utamakan untuk review di Tinggalkan seperti memakan MAKANAN yang berbau SEBELUM Pergi shalat berjemaah seperti petai, Jering, bawang putih Dan sebagainya.Begitu JUGA merokok Yang mayoritas tok tok-guru di Malaysia SEBELUM Suami mengatakan makroh, Perlu ditinggalkan Dan sememangnya Saya TIDAK PERNAH merokok.
Salah Satu Prinsip Yang Saya Pegang hearts menerajui Bahtera rumah tangga Kami Yang Telah menjangkau Usia LEBIH 34 Tahun ialah memastikan SEMUA Ahli Keluarga akan mematuhi Perintah Allah hearts serba serbi aktiviti Kehidupan seharian.   SEBAGAI Ketua Keluarga Saya Perlu Memberi Teladan Kepada Isteri Dan Anak-Anak. Pegangan Utama Saya Adalah kitd Hidup hendaklah berpandukan Kepada Perintah Allah Yang Diposkan ditetapkan Islam. Lima perkara Yang Diposkan ditetapkan Islam Perlu dipatuhi iaitu wajib; haram; sunat; Harus Dan makruh.
Saya  pastikan akan Yang wajib akan dilakukan sepenuhnya Dan BeGiTu JUGA Yang haram akan ditinggalkan sepenuhnya. Perkara Yang sunat akan diusahakan untuk review melakukannya PADA SETIAP masa Bila ada Peluang Dan Keperluan. Perkara Harus diberi kebabasan sama ADA melakukannya ATAU TIDAK, manakala Yang makruh Saya akan cuba Tinggalkan untuk review.
Dalam menepati Hasrat untuk review mentaati Perintah Allah hearts Kehidupan seharian, kitd Perlu Kepada Pengetahuan ilmu agama Yang mencukupi. Untuk ITU kitd Perlu menuntut ilmu agama Dari masa kesemasa. Jika mempunyai SIKAP Telah mencukupi DENGAN ilmu Yang ADA, Adalah Satu kesilapan gede, kerana hakikat hearts Kehidupan Manusia kitd Perlu menimba ilmu Sepanjang Hidup kerana ilmu Allah ITU Adalah Terlalu Banyak Dan ianya bertambah mengikut peredaran masa.
Cuba kitd lihat sekeliling kitd PADA masa Suami, internet Teknologi Kemajuan Dan Alatan Komunikasi BeGiTu PESAT Sekali. Anak cucu kitd PADA masa Suami Telah terdedah DENGAN Kemajuan Teknologi Komunikasi dan budaya hiudup mereka Telah dipengaruhi DENGAN suasana Kehidupan dunia maya Tanpa sempadan. Oleh ITU kitd SEBAGAI Orang tua Perlu JUGA mempelajari ilmu berkaitan PENGGUNAAN Alatan Komunikasi Terkini   Supaya kitd DAPAT Bersama-sama mereka DENGAN terutama apabila Perlu berkomunikasi.
Saya Masih Ingat, cucu  Yang berusia empat dalam Tahun PERNAH Memberi teguran Kepada Saya.
"Tok ayah, tunggulah dulu. Komputer sedang memuat tu ". Kata cucu apabila dia Melihat hal Saya cuba menekan tombol butang board komputer. Suami Terjadi semasa Saya meziarah Anak sulung  Yang Tinggal di Putrajaya Satu ketika dulu.
Hati kecul Saya terdetik, "ah malunya aku, cucu Yang Usia 4 Tahun LEBIH Mahir Komputer berbanding datuknya Yang   Telah berusia emas". Inilah Kehidupan realiti, kitd akan Ketinggalan ilmu Jika tidak sentiasa pembaruan DENGAN peredaran masa. Lebih, LEBIH-Lagi Kemajuan gajet Komputer.
Oleh ITU yakinlah bahawa untuk review berjaya hearts Kehidupan kitd Perlu mempunyai Pemikiran Yang positif, sentiasa kemaskini ilmu pengetahun berdasarkan Perkembangan zaman. Itulah Kehidupan realiti, bahawa SETIAP Manusia Perlu meningkatkan ilmu hayat Sepanjang. Jika kitd mempunyai SIKAP negetif Dan malas untuk review menimba ilmu saban masa Maka kitd akan Ketinggalan Dan sukar untuk review Hidup Sempurna di Sepanjang zaman.
Untuk mempastikan Saya DAPAT Menjadi suami Dan JUGA bapa Yang DAPAT dicontohi Diposkan Isteri Dan Anak-anak, Saya Terpaksa meningkatkan ilmu agama saban masa. Lebih, LEBIH-Lagi Saya bukanlah berlatar Belakang didikan sekolah  agama.  Di peringkat Sekolah Rendah Hanya belajar di sekolah kebangsaan (1960-1966) Dan memasuki Sekolah Menengah Aliran English selama lima Tahun.
Sunggupun BeGiTu, Saya bernasib Baik kerana ayat berkelulusan sekolah pondok Serta bertugas SEBAGAI Penyelia Imam Dan JUGA SEBAGAI Naib PT Nikah. Bapa Saya JUGA Adalah Seorang guru agama Yang Mengajar di beberapa buah masjid Dan madrasah. Persekitaran Kehidupan sebegini memboleh Saya dididik DENGAN Disiplin agama Yang KUAT, terutamanya berkaitan DENGAN Amalan-Amalan Fardu Yang di tuntut Diposkan Islam.
"Betapa banyaknya ramhat Allah Yang dikurniakan Kepada Kehidupan kitd Setiap Detik, rahmat Kehidupan, rahmat Udara, rahmat hujan udara, rahmat kesihatan, rahmat Selera Makan Dan Banyak Lagi, tida terhitung banyaknya" kata ayah Kepada para Jemaah di surau Yang mendengar kuliah maghribnya.
"Diposkan ITU kitd Yang Hidup di Dunia Suami perlulah menysukuri rahmat-Nya" sambung ayat DENGAN Penuh bersemangat, Para Jemaah Hanya mengangguk-angguk Kepada Tanda Setuju.
'Allah bukannya mahu kitd Membayar SEMUA rahmat-Nya ITU, Yang di Suruh oleh-Nya ialah Supaya kitd sentiasa beribadat Kepada-Nya. Melakukan Segala suruhan-Nya Dan menginggalkan Segala larangan-nya ". Ayah menjelaskan Lagi.
Kata-kata ITU Saya Masih Ingat sehingga kini, walaupun ayah Telah tiada, Kembali menemui Pencipta-Nya LEBIH 15 Tahun Lalu. Kata-kata hikmah itulah Yang Menjadi Pedoman Hidup Saya hearts beribadat Kepada Allah. Kata-kata ITU jugalah Saya sentiasa berpesan Kepada Isteri Dan Anak-Anak Bila Saya Memberi Peringatan Kepada mereka TENTANG shalat Dan lain-berbaring ibadah Yang Perlu dilakukan.
Saya Banyak Menambah Pengetahuan ilmu agama LEBIH Kepada Pendidikan TIDAK formal. SEBAGAI contoh, Penghasilan kena pajak  Saya melanjutkan Pelajaran di peringkat universiti, Saya Dan ayat sentiasa berbincang, bertukar-Tukar Pendapat TENTANG ISU-ISU Ekonomi, politik, agama, Kebudayaan Dan lain-berbaring ISU Yang releven DENGAN Kehidupan seharian. Itulah Cara ayat mentarbiah Saya.
"Mencari Google Artikel mengadakan Rancangan Pembangunan Ekonomi Lima Tahan, Kerajaan Malaysia akan DAPAT membasmi Kemiskinan" kata Saya ditunjukan kepada ayah, semasa Kami berbincang TENTANG Pembangunan Negara, semasa Saya balik kampung cuti hari raya.
"Kemiskinan mana boleh Basmi" ayat Memberi Cadangan Balas.
"Telah Menjadi lumrah alam, kaya Lawan Miskin, Senang Lawan susah, berharta Lawan fakir". "Kita TIDAK boleh DENGAN mengatakan Perancangan Pembangunan Ekonomi, Kemiskinan akan DAPAT di hapuskan" Ayah menyambung hujjahnya. Saya Terdiam seketika, apabila ayah membantah cakap Saya. Ada JUGA Benar cakap ayah, Slogan "untuk review membasmi Kemiskinan" sebenarnya Kurang Tepat. Kerana Kemiskinan Adalah Satu PERBANDINGAN Yang Relatif bukanya subjektif. Memang ADA perbezaan Diantara orangutan Miskin di Bandar DENGAN orangutan Miskin di desa. Jika di bandar, Pendapatan RM2,000.00 Telah dikatogarikan SEBAGAI orangutan Miskin. Tatapi di kampung ianya Telah dianggap SEBAGAI orangutan berada.
"Sepatutnya menggunakan perkataan" untuk review mengurangkan bilangan Miskin orangutan "Adalah LEBIH Tepat" kata ayah, Memberi Cadangan Balas.
"Betul JUGA cakap wan tu" aku membalas pandangannya DENGAN Memberi sokongan. Ayah Nampak Gembira Bila pendapatnya di sokong.
Itulah situasi Kami Anak beranak apabila berbincang ISU semasa, biasanya apabila Saya balik kampung semasa cuti Hujung semester ATAU cuti Hari Raya.
Daripada perbicangan sebegini membuatkan Saya mendapat ilmu, terutamanya TENTANG hukum Hakam agama Islam, kerana apabila ayah beruhujjah Sesuatu ISU dia akan Memberi nas Dari Al-Quran ATAU hadis untuk review menyakinkan pendapatnya. Itulah stail ayat berhujjah, stail pengajian pondok Yang dia ikuti semasa muda PT KARYA CIPTA PUTRA.
Situasi perbincangan sebegini memang Menjadi rutin apabila Saya balik KE kampung semasa U cuti. Semasa perbincangan Saya LEBIH menjurus Kepada Pemikiran akadamik berdasarkan hujah-hujah Ekonomi dan sains sosial, manakala ayat LEBIH menjurus Kepada Pemikiran nas-nas keagamaan berdasarkan al Quran dan hadis. Sesi perbincangan Dan bertukar fikiran-Tukar seumpama Suami menjadikan Saya LEBIH matang hearts Memahami Dan mendalami hukum agama Hakam Dari masa KE semasa.
Suasana sebegini Telah tiada LEBIH 15 Tahun Lalu Penghasilan kena pajak ayat Telah Meninggal Dunia. Ianya Hanya Menjadi Kenagan hearts Hidup Saya. Ianya Jadi Teladan Kepada Saya hearts usaha Memberi didikan Dan Pembelajaran Kepada Anak-Anak Dan cucu-cucu Saya.
`
Dalam Keluarga Kami, Telah Menjadi Amalan Lazim untuk review mengambil Berat TENTANG amal ibadah hearts Kehidupan seharian. Amalan shalat  dititik beratkan. bermula shalat subuh, zohor, asar, magrib Dan Isyak Telah Menjadi kelaziman untuk review Saya melakukannya SECARA berjemaah di masjid ATAU di surau,   pagar TIDAK melakukan shalat berjemaah DENGAN Isteri Dan Keluarga di rumah.
Bagi mempastikan Anak-anak mengerjakan shalat lima Waktu, Saya Isteri Dan akan sentiasa mengigati mereka, boleh dikatakan SETIAP Waktu Bila Peluang Kami berkomunikasi DENGAN Anak-Anak.
"Abang dah solat" terdengar Suari Isteri Dari hearts bilik sebaik Saja abang melalui Pintu bilik Tidur Kami. Kadangkala Saya menggunakan Peluang untuk review menasihati Anak-anak semasa dia Datang untuk review get wang saku semasa untuk review KE sekolah.
"INI duit sekolah, shalat Jangan Tinggal abang" Ungkapan sebegini biasa Keluar Dari Mulut Saya semasa Memberi duit Kepada Anak-Anak. Alhamdulilah Cara Suami menampakkan ADA Kesan positif Terhadap Amalan shalat hearts Keluarga Kami.
Sungguhpun BeGiTu, Penghasilan kena pajak Anak MENINGKAT dewasa Dan mempunyai kerjaya masing-masing, mereka mula sibuk DENGAN kerjaya, menyebabkan shalat bejemaah Sudah Agak sukar untuk review dilakukan di rumah, Diposkan ITU TUMPUAN Saya LEBIH Kepada melakukan shalat berjemaah di masjid.
Sesuai DENGAN Ajaran sunnah Supaya kitd berkawan DENGAN Anak-anak Bila mereka dah berumur 18 KE differences Tahun. Untuk ITU Saya mengambil pendekatan mensihati Anak-anak TENTANG shalat Dan mentaati perntah Allah melalui kaedah persahabatan Dan kawan. Apa Yang Saya Dan Isteri lakukan ialah  Memberi Nasihat keada Anak-anak semasa ADA perjumpaan Keluarga umpamanya masa Makan Bersama untuk review meraikan Hari Lahir Saya ATAU Isteri,
"Dady Banyak-Banyak ucapkan terima kasih Kepada SEMUA Anak-anak dady Yang disayangi" Saya Memberi sedikit ucpan Kepada Anak-anak semasa Kami Makan di restoran Anda SEBUAH.
"Dady berpuas hati kerana Anak-anak SEMUA DAPAT Menjadi insan Yang baik, terutamanya hearts HAL shalat, dady dapati kesemua Anak dady lakukannya. Cuma kadangkala dady Nampak ADA Yang shalat di Akhir wakatu, perkara Suami TIDAK Patut di amalkan kerana dia Adalah Satu Perbuatan Yang mengambarkan kitd meperkecilkan kebesaran Allah. Selaras DENGAN Ungkapan Allah Huakbar kitd Patut segerakan shalat 5 Waktu, shalat di Awal Waktu. Yang Lebih Baik shalat berjemaah di masjid. "Saya Memberi Nasihat Kepada Anak-Anak.
"Ok, dady JUGA PADA Malam Ini memebri Peluang Kepada ana-anak untuk review mengkritik ATAU Memberi pandangan Balas berhubung DENGAN stail dady mengurus Keluarga".
Saya Memberi Peluang Kepada Anak-Anak untuk review bercakap.
"Seiring ucapkan terima kasih kepad dady Dan mama Yang sentiasa Memberi Perhatian Kepada Kami, Cuma kadangkala Cara dady memdidik Agak keras sikit, Dan ADA kalanya Agak Panas Barang" anak sulung Perempuan Saya Memberi pandangan peribadinnya ..
"Terima kasih bersama" membalas Saya.
 "Yang Penting anak-cucu dady SEMUA sentiasa solat Dan patuhi Ajaran agama, itulah Yang diharapkan" ..
Dalam usaha untuk review meningkatkan kemahiran Isteri Dan Anak-anak   membaca Al-Quran, Saya Telah mengaji Seorang guru Al-Quran di rumah DENGAN jadual pengajian Tiga kali seminggu. Alhamdulillah Saya amat Bersyukur Kepada Allah Yang Telah Memberi hidayah Kepada Keluarga Kami   untuk review Menjadi orangutan Yang celik Al Quran walaupuan tidaklah Pakar tilawah ATAU hafazan.
Penghasilan kena pajak Anak-anak Kami menamatkan pengajian masing-masing di kolej universiti Dan, mereka mula membawa Haluan masing-masing. Oleh ITU Saya mengambil Inisiatif untuk review memperingati anak-anaknya TENTANG Keperluan shalat Serta Kepatuhan SEMUA syariat agama, Sekali sekala Saya Anak menggunakan kecanggihan Kemajuan Teknologi telefon bimbit untuk review mengingati mereka melalui pesanan SMS. Saya bertindak menghantar SECARA Berkala SMS untuk review mengingati Anak-anak Kami  TENTANG kepenting shalat Yang Perlu disegerakan PADA Waktunya. Tindakan SMS berkomunikasi melalui Yang Saya amalkan Suami memperlihatkan Perkembangan positif Terhadap Anak-Anak Kami.
Alhamdulilah, Hidayah Allah Yang Memberi istikomah Kepada Saya hearts mentaati Perintah Allah, Telah Menjadi ikutan Kepada Isteri Dan JUGA Anak-Anak.
Sepanjang tempuh perkahwinan sehingga hari ini Label Saya TIDAK PERNAH memukul Isteri, TIDAK PERNAH Berlaku sebarang Krisis Yang gede, Hubungan kasih sayang   suami Isteri sentiasa Membara Dan kebahagian sentiasa Segar, Suami Adalah berpunca   Dari Hasrat untuk review mendapat keredaan Allah Samada di Dunia Dan akhirat. Mungkin Allah Telah Memberi hidayah-Nya Kepada Keluarga Kami differences Niat Dan semangat Kami Yang sentiasa Condong Kepada mentaati Perintah Allah. Kandangkala kitd mendengar Berlaku penderan suami Terhadap Isteri, Bila mendengar berita   sebegini Saya TIDAK DAPAT bayangkan apakah JENIS Manusia Yang bergelar suami Yang mempunyai Sifat begis Dan Ganas ITU. Bayangkanlah   orangutan Yang dicintainya Bila Berlaku sedikit kesilapan Terus memukul DENGAN seteruk-teruknya, sedangan hearts keadaan biasa isterilah Tempat suami memandu kasih asmara, Tempat melempas rindu Dan nafsu. Adakah adil Hanya DENGAN sedikit masalah dia dibelasah sebegitu rupa. Tindakan sebegini Adalah amat bertetangan DENGAN syariat Dan sunnah. Nabi Adalah suami contoh Yang amat berlemah Lembut DENGAN Isteri-isterinya. Jika mahu Mengajar isteripun Islam mempunyai tatacara Yang ditetapkan. Inilah akibatnya Bila suami ITU jahil TENTANG hukum agama, melakukan Isteri sesukan hati Dan mengikut nafsu amarah.
Disamping shalat, membaca Al-Quran SETIAP hari Telah Menjadi rutin Bagi Saya Dan Isteri, Anak-anak manakala akan Turut sama membacanya PADA hari-hari Tertentu. Mencari Google Artikel Kemajuan Teknologi Hijau Quran digital Dan   Pen Membaca  Al Quran. Saya di ilhamkan Diposkan Allah untuk review menggunakan alat Suami Bagi memperlancarkan Cara membaca Al-Quran dan JUGA Memahami isi Kandungan Al Quran. Kerana SEBELUM Suami Saya Hanya boleh membaca Al-Quran SECARA sederhanan sahaja, TIDAK Seperti Para qari Yang DAPAT membaca DENGAN Fasih Dan Memahami hukum tajwid sepenuhnya.
"Bacaan tu tak betul" kata ayah Kepada Saya semasa membaca Yasin untuk review datuk Yang sedang sakit Satu maa dulu. Saya rasa malu PADA Diri Sendiri apabila di tegur ayah, walahal PADA masa ITU sedang Menutut di universiti. Itulah jadinya apabila kitd LEBIH tekankan TENTANG ilmu akadamik, TAPI kesampingkan ilmu agama.
Bermula PADA Peristiwa ITU Saya Telah tekad untuk review membelajar membaca Al-Quran Supaya DAPAT memperbetulkan tajwidnya. Untuk ITU Saya menggunakan pelbagai kaedah Bagi memperlancarkan Bacaan Dari masa KE semasa.
Alhamdulilah Niat tu Telah dikabulkan Diposkan Allah. Kini Saya Telah boleh membaca DENGAN Fasih. Lebih, LEBIH-Lagi DENGAN pengguna Alatan Teknologi Canggih mutakhir Suami, seperti Pen Pebaca Al-Quraan Telah Menambah Minat Keluarga Kami untuk review Terus membaca Al-Quran. Amalan membaca Al-Quran Telah Menjadi agenda rutin Diposkan Saya Dan Isteri. Kini Kami mula menghayati isi Kandungan Al-Quran pula DENGAN menggunakan Pen Pembaca Al-Quran mendengar untuk review Dan menghayati terjemahan isi   Kandungan Al-Quran Yang Telah di rekod SECARA MP3.   Penghayatan Al-Quran melalui kaedah Suami DAPAT Memahami DENGAN Lebih Baik Dan DAPAT mengelakkan Perasaan mengantuk semasa mendengarnya. Teladan Yang Diposkan lakukan Kami Berdua, alhamdulilah sekarang Suami mula di ikuti Diposkan Anak-anak pula, Syukur kupanjatkan Kepada Mu Ya Rabil Alamin.
Sungguhpun kitd Telah berusaha sebaik mugkin untuk review mendapat keredaan Allah hearts menjalani Kehidupan seharian, tetapi SEBAGAI manusai biasa kitd akan diuji Diposkan Allah. Saya Sendiri Telah diuji DENGAN beberapa Peristiwa Yang boleh mengugat keimanan Dan intergriti kitd SEBAGAI Seorang Islam Yang taat Kepada hukum-Hakam agama. Jika dihalusi hearts lambaran nota Kehidupan Seorang insan, biasanya insan ITU akan kecundang Bila terlibat DENGAN kewangan. Jika corak Hidup kitd seharian untuk review bergaya Dan mempamirkan kitd SEBAGAI orangutan Yang mempunyai Wang Dan berstatus Tinggi, Sudah Pasti akan melibatkan perbelanjaan harian Dan Bulanan Yang Agak gede, kadang kala kitd membelanja Lebih Dari APA Yang diperolehi PADA bulan berkenaan, jika Suami Berlaku kitd Terpaksa membelanja DENGAN Cara berhutang sama ADA melalui Pinjaman Bank, Pinjaman Dari kawan ATAU kad kredit.
Hal inisial JUGA Berlaku hearts Kehidupan Saya, Dimana Saya Telah menggunakan kad kredit untuk review menampung Kekurangan perbelanjaan Bila Berlaku PADA satu-satu bulan, insedin sebegini tidaklah kerap Sangat Berlaku. Dalam tempoh hampir 15 Tahun mengurus perbelanjaan untuk review menampung Keperluan keluraga Saya Telah berhutang DENGAN kad kredit LEBIH Kurang RM 40K. kini ianya Menjadi bebanan Kepada Saya untuk review menjelaskan baki Hutang kad kredit berkenanan Yang Tinggal Lagi sebanyak RM15,000.00. Penghasilan kena pajak Dibuat perundingan DENGAN pihak Bank Saya Terpaksa Membayar ansuran bulan LEBIH RM 500 sebulan.
Inilah akibatnya jika kitd engkar Perintah Allah. Islam mengharamkan riba tetapi kitd Masih buat Mudah Dan terlibat Samada SECARA senganja ATAU TIDAK sengaja. Akibatnya mengalami penderitaan untuk review Membayar buga riba Yang BeGiTu menekankan ITU. Sesungguhnya SETIAP larangan Yang ditetapka Diposkan Allah ITU ADA hikmah disebaliknya.
Sekarang Suami Saya mula Insaf Dan SEDAR bahawa Seseorang Ketua Keluarga Perlu mempunyai kemahiran Yang Tinggi untuk review mengurus kewangan Keluarga. Kita JUGA Perlu Berhati-hati Supaya TIDAK terlibat DENGAN Amalan riba, kes hearts Suami Saya Telah Gagal untuk review memastikan wang Yang dinbelanjakan untuk review keluraga TIDAK trerlibat DENGAN riba. Mungkinkah musibah Yang Saya Hadapi Suami JUGA SEBAGAI Balasan Allah Terhadap dosa-dosa Saya ITU.
"Ya Allah hamba mu Suami memohon Ampun Dan bertaubat di differences Segala kesilapan Dan kealpaan sehingga melangar Perintah Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Dan PENERIMA Taubat ". Amin Ya Rabil Alamin
PENGAJARAN Dan iktibar:
1.      Pengetahuan asas ugama Adalah Penting Bagi suami  selaku Ketua Keluarga, kerana ianya akan digunakan untuk review mendidik Isteri Dan Anak-anak kearah jalan Yang redahi Allah.Ini Adalah Satu amanah Yang Perlu ditanggung Diposkan SETIAP suami. Jika Gagal akan dipersoalkan di akhirat Kelak. Tuntusan Supaya bapa Memberi kemudahan Kepada Anak-Anak untuk review menintut ilmu Adalah amat Penting hearts Islam.
2.      Suami Yang mempunyai   Pengetahuan agama, DAPAT memimpin Keluarga untuk review  mendapat keredaan Allah sama ADA di halaman WordPress Dan JUGA di akhirat. Suami Yang mendisiplinkan Dirinya DENGAN mentaati Perintah agama disepanjang kehidupanya akan Berjaya Menjadi Teladan Kepada Isteri, Anak-Anak Dan Semua keluarga.Pemimpin sebegini akan membawa Keluarga untuk review mendapat Kebaikan Dunia Dan akhirat.
3.      Suami Isteri Yang sentiasa menjadikan Al-Quran SEBAGAI rujukan untuk review Keluarga hearts mengharumi Kehidupan, akan memperolehi keberkatan Dan hidayah Allah, Kehidupan Keluarga sentiasa ceria Dan dihormati Diposkan jiran Dan 'masyarakat. Lebih Baik Lagi sekiranya suami mempuyai insiatif untuk review Memahami isi Kandungan Al Quran dan membaca terjemahannya, kemudian mengambil instif untuk review mengamalkan Segala PANDUAN Dan Ajaran Yang Diposkan digariskan Allah ITU DAPAT dijelmakan hearts Kehidupan realitas seharian. Kaedah Inilah Yang Diposkan dillakukan Junjungan gede Nabi Muhammad SAW Dan para sahabat sezaman dengannya.
4.      Suami Yang mepunyai Pengetahuan agama akan DAPAT menempuh Segala cabaran Dan Ujian Allah DENGAN Penuh sabar Dan Mampu mempertahankan Kerukunan rumah tangga   Dan Hubungan Baik suami Isteri sehingga KE Akhir hayat. Kerana ilmu agama SEBAGAI PANDUAN hearts menjalani Kehidupan akan memperolehi jalan Yang selamat Dan Terbaik hearts Menghadapi APA Jua dugaan Dan cabaran Allah. Orang Yang Tinggi keimanan Dan ketaqwaan akan Menjadi orangutan Yang sabar hearts Menghadapi SEMUA dugaan Allah.
5.      SEBAGAI Seorang Saumi Yang Hidup dizaman internet Dan Peralatan Komunikasi Yang Canggih, Perlu mempunyai kemahiran untuk review mempergunakan kemajuam Teknologi hearts menjalinkan Hubungan kekeluargaan Dan JUGA mendidik Ahli Keluarga. Suami memperlihatkan pentingnya seoerang suami Menambah ilmu PADA SETIAP masa. Pembelajaran hayat sepanjan.
6.      Kemahiran merancang Dan mengurus kewangan Keluarga Adalah Satu skil Yang Perlu ADA Bagi Seorang suami Yang Ingin Menjadi suami Mithali Yang cemerlang. Jika suami TIDAK pandai mengatur kewangan akan menjadikan Puca Pendapatan Keluarga Berlaku ketidak cukupan Dan besarbesaran akan mendorong Kepada Ketua Keluarga untuk review berhutang. Jika si Isteri pula mempunyai Sifat Suka memaksa Dan mendesak suami Membeli ITU Dan Suami Tanpa mengira kemampuan kewangan suami akan mengakibatkan suami MEMBUAT Pinjaman Dari pihak lain. Jiak TIDAK diuruskan SECARA Bijaksana akan Menjadi seorang yang berhutang. Silap-silap percaturan suami akan Menjadi seorang yang muflis Penghasilan kena pajak Tak Berdaya Lagi menjelaskan Hutang pihak Bank ATAU Pemberi pijaman.

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comments, I will reply soon.